VAN KWAAD NAAR ERGER door toneelgroep VREUGD IN DEUGD uit Lede
Dit was mijn eerste regie bij deze toneelkring VID uit Lede. De keuze was een zeer goede komedie van Jeroen Maes.
Franky Dendooven is al enige tijd getrouwd met Jenny. Deze laatste is nachtverpleegster en wanneer zij met de nacht staat, komt Kelly de voeten van Franky warm houden. Hun geheime relatie houdt al enige tijd stand maar dreigt nu uit te komen want Jenny komt voor de verandering een half uurtje vroeger naar huis van haar nachtshift. In deze situatie komt Etienne Verplancke terecht wanneer hij als nieuwe buurman komt kennis maken en terloops wil praten over de bouwaanvraag die hij wil indienen voor zijn duivenkot. De misverstanden stapelen zich op en de situatie gaat van kwaad naar erger tot ze onhoudbaar wordt. Een deurenkomedie met hilarische toestanden, heerlijke woordspelingen. Puur amusement dus. Deze sterke komedie werd geschreven door Jeroen Maes.Het stuk werd met succes op de planken gezet want de lach van een uitbundig publiek bleef constant in de zaal.
Rolverdeling : Franky Dendooven ( Wouter De Windt ), Etienne Verplancke ( Kenneth De Rick ), Jenny ( Machteld De Smedt ) Kelly ( Veronique D'Haese ), Josiane (Peggy Carael ).
Regie : Guido Degrieck.
Etienne en Franky Kelly en Peggy Kelly, Etienne en Franky Peggy en Etienne Kelly en Franky
Het was reeds voor de 12de keer dat ik regisseerde bij deze groep. En de keuze van het stuk was De Bemoeial. Een komische thriller van de Engelse auteur Jack Popplewell. Het stuk dateert reeds van 1964 en is zijn meest succesvolle stuk. Het werd vertaald en gespeeld in Parijs , Australië, Nieuw-Zeeland, Denemarken, Noorwegen en nog dertig andere landen.
Korte inhoud :
Op het zakenkantoor van Richard Marechal is de poetsvrouw Marie Pepermans nog aan het werk als ze plots een lijk vindt. Politieinspecteur Henri De Bakker komt het onderzoek doen. Het hele onderzoek is een echt circus, want er verdwijnen belangrijke bewijsstukken en er gebeuren onmogelijke dingen. Zeker als Marie commissaris "Rieke" nog van vroeger blijkt te kennen. De poppen gaan nog meer aan het dansen wanneer ze zich te pas en te onpas met het onderzoek bemoeit. Weet Marie te veel zodat de dader of daderes van de moord haar uit de weg wil ruimen ? Of is ze alleen een bemoeial, zoals de getergde commissaris uitroept ? Zou de verliefde secretaresse Marian in staat zijn om te doden ? Heeft de mooie Claire Marechal echt een minnaar ? Zijn er niet te veel toevalligheden die in de richting wijzen van....Een thriller maar er wordt in elk geval veel gelachen tijdens de voorstelling.
Spelen mee : Marie Pepermans ( Karin Deschepper ) , Inspecteur De Bakker ( Henri Jacobs ), Agent Godaert ( Laurens Lintermans ), Claire Marechal (Anja De Saeger ), Richard Marechal (Alain Defranc ), de dactylo Vickie ( Joke De Kegel ), de secretaresse Marian ( Niki Gochet ), de hoofdboekhouder Robert Westerlinck (Pieter Servranckx).
Regie: Guido Degrieck
Politieinspecteur De Bakker en Marie Pepermans
Claire Marechal en de secretaresse Marian Seghers
de dactylo Vicky Reynders en de boekhouder Robert Westerlinck Marie met de baas mijnheer Marechal
DE MANDARIJNTJESKAMER door toneel SAFIER uit Itterbeek
De toneelgroep Safier vierde zijn 55-jarig bestaan en heeft daarvoor een stuk gekozen met een grote bezetting.Een mix van ervaren spelers en nieuwe gezichten.
De Mandarijntjeskamer is een blijspel van de Franse auteur Robert Thomas.
Het is een kamer van een klein hotelletje gelegen in de meest Parijse wijk van Parijs: les Batignolles. Zowat 15 jaar geleden was een beginnend kunstenaar niet in staat zijn schulden te betalen. Als tegenprestatie werd hij verplicht alle kamers een nieuw kleedje te geven. En dat deed hij dan ook, met hart een ziel, vooral voor de kamer waarin hij waarschijnlijk zijn eerste romance beleefde. Maar wat is er sindsdien allemaal gebeurd ? Als de muren van de mandarijntjeskamer van het hotel St.Joseph, rue St.Joseph in les Batignolles zouden kunnen spreken...
Alhoewel het stuk zich uitsluitend afspeelt in de één hotelkamer bestaat het uit zes verschillende taferelen met telkens andere personages en toestanden. Fantasie, humor, verrassingen, kolder en romantiek.
VRAAG HET AAN DE FACTEUR door toneel KONSEIR uit Schepdaal
Corona gooide bij vele verenigingen roet in het eten en na 1 jaar onderbreking door corona werd de draad terug opgenomen door toneelvereniging Konseir uit Schepdaal ( Dilbeek).
Er werd gekozen voor “Vraag het aan de facteur “. Een blijspel van de Vlaamse auteur John Vermeulen (°1941 + 2009 ).
Nee, in dit stuk staat niet de postbode centraal, al komt hij wel af en toe eens langs. En volgens Paul Vanuffelen zelfs te vaak. Om deze advocaat en zijn vrouw Kristel is het in feite te doen.
Paul Vanuffelen en Kristel zijn al jaren een welgesteld koppel : huisje, tuintje, dure wagen en zonder kinderen.
Hij is advocaat. Zij heeft een interessante job.
Zij wil met alle geweld een kind voor ze te oud is.
Hij wil met evenveel geweld geen kinderen.
Hoe meer Paul het hebben van een kind als een hel afschildert, hoe meer Kristel droomt over het krijgen van een schattige baby.
Maar dan moet Paul plots voor zaken naar Parijs...
De zoektocht naar een passend toneelstuk is niet steeds gemakkelijk. We moeten rekening houden met het aantal spelers ( heren, dames ), ook met de geschikte spelers, en liefst een blijspel om ons publiek te amuseren en er een gezellige avond van te maken.
Deze productie was mijn vierde regie bij de toneelgroep Konseir en tot nu toe zijn we daarin steeds geslaagd.
Suske, de schilder met advocaat Paul Vanuffelen. Gezellig haas eten met Paul, Kristel, Rita, de vrouw van Suske en Suske zelf. Paul, Kristel, Rita, Suske en Charel de facteur. Paul met zijn vrouw Kristel. Paul, Suske en Kristel. José, de vrouw van de facteur, Kristel en Paul. Kristel met dokter De Doncker. Paul, de facteur en de schilder.
Op 25 november 2022 hadden we de première van Kassa Kassa door toneelgroep Tijl uit Ternat. Het stuk is geschreven door Michael Cooney , zoon van de bekende auteur Ray Cooney. Een zeer goede komedie, vol verwarringen, persoonsverwisselingen en knotsgekke situaties en misverstanden.
Als regisseur een pareltje om tot leven te brengen met ook veel visuele humor. Dergelijke komedies zijn zeer moeilijk om op een hoog niveau te spelen en vragen van de acteurs enorme inspanningen. Maar er werd behoorlijk gelachen in de zaal en de beloning was een denderend applaus.
Het stuk gaat over een zekere Marcel De Wanckel, die twee jaar geleden ontslagen werd en dat niet aan zijn vrouw durft te vertellen. Hij bedenkt een ingenieus plan om geld bij te verdienen door de Staat op te lichten. Toen een van zijn huurders emigreerde, bleef diens uitkering namelijk binnenkomen op zijn oude adres en Marcel profiteert daarvan. Een gemakkelijke bijverdienste dus voor Marcel, als je zonder job zit. Maar wanneer de inspectrice van sociale zaken voor de deur staat, is de paniek groot ! Vanaf dan volgen de ene verwikkeling na de andere.
Paula Parette, inspectrice sociale zaken en Marcel De Wanckel. Ludo Lemmens met Marcel De Wanckel Marcel en nonkel Maurice. Ludo en Nelly Schockaert, sociaal assistente. Parette, Dokter Leukemans, Mevrouw De Klepper, diensthoofd Sociale Zaken en Linda, vrouw van Marcel.
GASTEN ZIJN LASTEN door toneel SAFIER uit Itterbeek
Maart 2022.
Na twee jaar geen enkele productie noch regie wegens de coronatijden maar nu eindelijk terug aan het regisseren.
Twee jaar geleden was dit stuk omzeggens klaar voor de opvoeringen maar twee weken voor de voorstellingen werd dit afgelast wegens de coronamaatregelen.
Onlangs werd het hernomen maar met een bijna volledig andere cast. En van de 5 opvoeringen werden er ook nog twee afgelast, opnieuw wegens corona. Gelukkig is alles nog goed gekomen. Nooit opgeven en proficiat voor deze kring !
"Gasten zijn lasten" is een blijspel van Paul Coppens en Guy Didelez.
Robert is een romanschrijver. Niemand weet dat zijn schoonmoeder Nelly, die met veel kleur over haar talloze minnaars kon vertellen, hem daarbij als inspiratiebron diende. Maar schoonmama zit nu in een rusthuis en Robert voelt hoe de inspiratiebron hoe langer hoe droger komt te staan. De oude vrouw moet terug bij hem intrekken. Robert neemt contact op met een sociaal assistente. Zij belooft om een rapport op te stellen. Enkel indien Robert blijk geeft van een onberispelijk gedrag mag zijn schoonmoeder bij hem intrekken.
Maar zover is het nog lang niet, want ondertussen is Marianne, een nieuwe buurvrouw bij Robert komen aanbellen. Ze werd door haar man Sylvain afgeranseld en komt bij de schrijver steun zoeken. Ze mag een tijdje bij Robert blijven, waarop Marianne uitbazuint dat ze zich in een vrouwenvluchtuis bevindt. Andere vrouwen stromen toe, net op het moment dat de sociaal assistente zal terugkomen. Van dan af wordt het vrouwenvluchthuis vooral een vrouwenkluchthuis...
Robert en de sociaal assistente. Marianne, Robert en Sylvain Marianne Karien, Fientje, die een man zoekt en Marianne Bezoek van reporter Olivier van de Streekkrant Willy, de man van Karien, komt alles goed maken.
Het was de eerste keer dat ik regie gedaan heb bij deze toneelkring uit St- Martens- Lennik. De kring beschikt over talentvolle acteurs wat ook duidelijk zichtbaar was in het mooie resultaat.
"Sleutel voor twee" is een blijspel van het duo Chapman en Freeman.
Het hoofdpersonage Suzanne heeft twee minnaars om haar te onderhouden. Beiden zijn getrouwd en weten natuurlijk niets van elkaars bestaan af. Maar op zekere dag komt Suzanne's goede vriendin Sofie uit Australië op bezoek. Sofie heeft wel wat problemen met haar man Richard en mag een tijdje bij Suzanne verblijven. Zo leert ze ook de beide minnaars kennen. Tot overmaat van ramp is één der minnaars gevallen over een vis op de keukenvloer. Zijn voet is gebroken en hij kan niet meer naar huis. Maar het probleem wordt nog erger wanneer de andere minnaar ook nog komt aanbellen. Tot zelfs de vrouwen van de minaars komen onverwacht op de proppen. De leugens vliegen iedereen om de oren. Een dolle klucht vol misverstanden !
Suzanne en Sofie Sofie en jean Pierre Georges, Sofie en Jean Pierre Richard, Jean Pierre, Suzanne, Georgette en Sofie
Het was de tweede keer dat ik dit fantastische stuk kon regisseren. Nu bij Toneel Tijl uit Ternat, waar ik overigens nog andere stukken heb geregisseerd. Om dit moeilijk stuk goed te brengen en tot zijn recht te laten komen moet men over een zeer sterke groep acteurs beschikken.De cast was goed gekozen en van het begin tot het einde werd er gelachen in de zaal. Opdracht geslaagd.
Deze komedie van Laurent Baffie gaat over de psychiater Stern die mensen wil helpen om hun tics te controleren en overwinnen. In de wachtkamer van zijn praktijk zitten Fred met het syndroom van Gilles de la Tourette, Vincent met een cijfermanie, Blanche met smetvrees, Marie de controlefreak, Bob die nooit over de lijnen durft te stappen en Lily die echt alles twee keer zegt.
Wanneer dokter Stern maar niet komt opdagen, besluiten de patiënten om zelf een groepstherapie te organiseren.
WIE ZIT ER IN DE WASMAND door toneel KONSEIR uit Schepdaal
Toneelkring Konseir uit Schepdaal heeft een stuk gekozen met veel vrouwen en kwam terecht bij "Wie zit er in de wasmand" of Flying Feathers van de Engelse auteur Derek Benfield.
Het stuk gaat over een zekere Bernard, die eigenaar was van een mooie hoeve maar er genoeg van kreeg en andere oorden ging opzoeken.
Hij trok zich daarom terug in een klooster in Frankrijk.
Helaas sloeg het noodlot toe en is hij daar overleden.
Zijn tweelingbroer Rik en zijn zuster Marie komen naar de hoeve om de erfenis te regelen in aanwezigheid van de notaris.
Tot hun verbazing ziet de hoeve er helemaal anders uit en wordt nu bewoond door een zekere madame Zizi met nogal.... extravagante... meisjes.
Madame Zizi moet de goede schijn ophouden en probeert alles zo lang mogelijk verborgen te houden.
Ze beweert daarom dat ze die meisjes aangenomen heeft om op de hoeve te werken...wat uiteraard zal leiden tot allerlei komische situaties.
Uiteindelijk beseffen Rik en zijn zuster dat de hoeve een huis van lichte zeden geworden is.
En wanneer de dood gewaande broer Bernard ook nog komt opdagen, zijn de misverstanden niet meer te overzien.
Poltiecommissaris Rik met madame Zizi Rik met Roger Vanadersteen die zich verkleed heeft als pastoor Madame Zizi met Roger Vandersteen en notaris Sentjes. Madame Zizi, Lulu, Marie, Kiki, Kelly, Annabel, Rik en Sentjes
Toneel Safier bestaat 50 jaar en heeft een echt jubileumstuk gekozen om dit te vieren.
Een uitstekende vaudeville met zestien spelers en drie decors. Toneelgroep Safier is een kring waar ik echt mee verbonden ben. In 1980 heb ik er mijn eerste regie gedaan. Daarna zijn er nog vele andere bijgekomen. Daarom was het ook een eer om dit spektakelstuk in deze kring te kunnen regisseren.
Het stuk gaat over enkele notabelen van de stad Veurne die hopeloos verliefd zijn op de knappe, ondeugende Tangolita.
Voor Jozef Wezemael, de strenge voorzitter van de rechtbank van Veurne, kunnen de escapades van zijn magistraten niet door de beugel.
Maar als de minister van Justitie noodgedwongen de nacht bij hem moet doorbrengen, geraken ze allebei in de ban van deze variétéartieste.
Hortense, de vrouw van Wezemael mag uiteraard niets weten en het spel " Wie is wie ? "begint....tot op het kabinet van de minister toe.
Tangolita met enkele magistraten en de meid Alice Tangolita en Jozef Wezelael in zijn bureau. Tangolita met de minister van Justitie Foto onder : Hortense, Wezemael en Tangolita in hotel Troubadour
DE CARAIBISCHE ZEE door toneel SAFIER uit Itterbeek
Dit was reeds mijn tweede regie van De Caraïbsche Zee en telkens werd dit stuk een succes. Ik beschikte over twee uitstekende actrices om de hoofdrollen te vertolken en ze werden omringd door een groot aantal personages die de revue passeerden met elk hun eigen verhaal en typisch karakter. Mie en Nicole delen de kamer in een ziekenhuis. Ze zijn op vele vlakken elkaars tegenpool en toch ontstaat er een hechte vriendschapsband. Samen fantaseren ze over op reis gaan naar exotische oorden. De dialogen tussen beide vrouwen zijn ontroerend, grappig en onthullen hoe ze in het leven staan. We maken kennis met hun angst, verveling, hoop, opstandigheid en berusting. Het ziekenhuispersoneel, de bezoekers en familieleden defileren voorbij terwijl beide vrouwen aan hun bed gekluisterd blijven. Het stuk is een tragisch gegeven maar doorspekt met humor. Een zeer goede tragikomedie.
Comme chez Swa door toneelkring 20PLUS uit Dilbeek.
Bij elke toneelkring in Groot Dilbeek heb ik ooit regie gedaan. Bij sommige zelfs meerdere keren.
Behalve bij toneelkring 20plus. Eindelijk is het er toch van gekomen. Deze toneelkring speelt reeds
vele jaren telkens in oktober en steeds voor een goed doel. De keuze voor "Comme chez Swa" van
Pol Anrys was vlug gemaakt. Dit stuk heb ik vorig toneelseizoen nog geregisseerd bij toneelkring
Konseir uit Schepdaal, zoals men in deze Blog ook reeds kan zien. Een goed volksstuk dat steeds
succes heeft gekend ook in deze kring. Het stoort mij helemaal niet om hetzelfde toneelstuk
meerdere keren te regisseren, want terug met andere spelers werken is telkens een nieuwe
ervaring en uiteindelijk is elke productie van dit stuk altijd anders.
Foto : de dienster Claudia met de chef Swa.
Geraldine, Katrien, Swa en de gezondheidsinspecteur Peter Poot. Swa legt aan Piotr uit hoe hij groenten moet snijden. Katrien, Geraldine, Swa , kelner Tom en Make.
Het was van 2005 geleden dat ik nog een regie gedaan had in deze kring. Vandaar ook de vele nieuwe gezichten. Deze sympthieke toneelkring heeft "Comme chez Swa" van Pol Anrijs gebracht. François, uitbater van het restaurant "Comme chez Swa" zal een grote erfenis krijgen van zijn rijke, overleden oom, op voorwaarde dat hij met Geraldine trouwt. Doet hij dat niet, dan verliest hij de erfenis alsook zijn restaurant. Het probleem is dat François geen belangstelling heeft voor Geraldine want ze is lelijk en zeer arrogant. Hij is echter wel verliefd op de dienster Claudia maar zij wijst hem steeds af. Tot op het ogenblik dat zij verneemt welke erfenis François te wachten staat. Volgens Claudia is de enige oplossing Geraldine vermoorden. De huurmoordenaar blijkt een Rus te zijn, die geen woord Nederlands spreekt. Bovendien denkt iedereen dat hij de nieuwe hulpkok is. Daar moeten problemen van komen, zeker als daarbij ook nog een inspectrice van Volksgezondheid haar werk komt doen.
Dank zij de inzet van de spelers en ook van de mensen achter de scène werden in een mooi decor zes succesvolle voorstellingen gebracht van dit blijspel.
Foto : veel werk in de keuken van het restaurant.
De Swa heeft een verrassing voor Gertaldine. De Swa, Make en de keukenhulp Emmie.
Wachtzaalstory door Tejauter 'T KERREKOT uit Roosdaal
Mijn tweede productie van het lopende toneelseizoen is achter de rug. Voor de derde keer heb ik Wachtzaalstory geregisseerd. Ditmaal in Roosdaal. De opvoeringen gingen door in Het Koetshuis. Een aangename en mooie zaal. Het stuk gaat over een vrouw madame Ramo, die dringend de tandarts dokter Faustin wil zien maar geen afspaak heeft. Aangezien dit niet lukt probeert ze op haar eigenzinnge manier en met alle middelen om toch maar bij de tandarts binnen te geraken. Men kan het stuk bestempelen als een absurde komedie. De rol van juffrouw Galois diende wegens ziekte de eerste voorstelling vervangen te worden door een ander meisje. Gelukkig had deze actrice de rol vorig jaar reeds gespeeld onder mijn regie in een andere kring. Van geluk gesproken.
Foto : Madame Ramo met dokter Faustin en zijn assistente Isabelle
De groep patiënten in de wachtzaal van de tandarts.
DE NACHT VAN SUZY BERNSTEIN door Toneel Tijl uit Ternat
De Nacht van Suzy Bernsterin is reeds mijn derde regie bij Toneel Tijl. Een zeer sterke groep die ook regelmatig in aanmerking komt voor het Landjuweel.
Het is tevens reeds de derde keer dat ik dit stuk regisseer.
Dit stuk van de Ierse toneelschrijver Bernard Farrell gaat over een psychotherapeute Suzy Bernstein, die gedurende een ganse nacht psychologische spelletjes speelt met vijf mensen. Het lijkt misschien nogal zwaar op de hand te liggen maar in feite is "De nacht van Suzy Bernstein" een schitterende satire met tedere, grappige en spannende momenten. Kortom een stuk waar men alles in terug vindt om goed theater te zien.
Toneel Tijl heeft dit stuk schitterend op de planken gezet.
ALS IK DE LOTTO WIN door toneel Vlezenbeek uit Vlezenbeek
Om de twee jaar brengt toneel Vlezenbeek een blijspel en iedere keer voor een groot publiek.
Dit jaar werd "Als ik de lotto win" van Ruud De Ridder opgevoerd voor acht volle zalen in de vernieuwde zaal van het ontmoetingscentrum De Merselborre. Ook burgemeester Luc Deconinck van Sint- Pieters -Leeuw was aanwezig.
Als ik de lotto win dateert van 1982. Het is één van de eerste stukken van Ruud De Ridder en opgevoerd in zijn Echt Antwerps Theater. Het stuk is helemaal niet verouderd. Tenslotte spelen nog steeds veel mensen op de lotto.
Gilbert Dierckx is al jaren getrouwd met Suzanne en zit al jaren onder de sloef van Suzanne. Ze hebben ook een dochter Carine, rotverwend door haar moeder en geen haar beter. Carine gaat trouwen met Tony, een kinesitherapeut, wiens ouders verschillende schoenwinkels hebben. Gelukkig kan Gilbert zijn hart luchten bij zijn vriend en bovenbuur Leo Van Boven. Gilbert hoopt ooit eens met de lotto te winnen om zijn eigen leven te kunnen leiden.
KOM VAN HET DAK AF door toneelkring SAFIER uit Itterbeek
Heerlijk om na 10 jaar terug een regie te doen bij toneelkring Safier.
Bij deze toneelkring is mijn regie loopbaan in feite begonnen en ik ben er ook lange tijd huisregisseur geweest.
Safier is een aangename, gezellige en talentvolle groep. We hebben hard en intens kunnen werken aan dit nochtans zeer moeilijke stuk. "Kom van het dak af" is een echte boulevardkomedie met ingewikkelde situaties en een zeer moeilijk dekor. Maar ook dit is één van hun kenmerken : altijd mooie en verzorgde dekors.
Toneel Safier is een echte publiekstrekker. Ze spelen twee producties per jaar en telkens voor volle zalen.
De samenwerking is echt meegevallen met het gevolg dat ik er in 2015 opnieuw een productie zal regisseren.
"Kom van het dak af" van Michael Pertwee gaat over twee diamanthandelaars. Rudi, een echte vrouwenversierder en Danny, zijn tegenpool. Wanneer er een diamantroof gebeurt en Rudi de naam van Danny gebruikt voor zijn amoureuze escapades, gaan de poppen aan het dansen. Bovendien blijft politieinspecteur Brandt hen bestoken met zijn lastige vragen. En wanneer daarenboven de vrouw van Rudi en ook zijn liefje onverwacht voor de deur van Danny staan, loopt alles uit de hand zoals dat in blijspelen moet gebeuren.
Danny en Conny
Danny, inspecteur Brandt en Rudi Rudi, de politieinspecteur, de andere Connie en Danny
Taxi Taxi on line door Toneelgroep Reinaart uit Essenbeek
Na vier jaar was het heerlijk om terug met deze kring samen te werken. Er werden dan ook 4 prachtige voorstellingen gebracht voor een enthousiast publiek van het dolkomische blijspel "Taxi Taxi on line" geschreven door de succesauteur Ray Cooney. Een taxichauffeur heeft 2 vrouwen Marleen en Vera en ook 2 kinderen Marc en Vicky. Ze weten helemaal niets van elkaars bestaan af. Wanneer de twee kinderen elkaar toevallig op internet ontmoeten beginnen de problemen voor taxichauffeur Jan. Zijn vriend en bovenbuur Stan moet dan de problemen helpen oplossen. Maar Stan staat klaar om naar zee te vertrekken met zijn vader.
Volzet door toneelkring Rust Roest uit Neder-Over-Heembeek
Twee jaar geleden was het de eerste keer dat ik bij deze toneelkring een regie deed. Mijn tweede regie is nu een klucht van Frans Vlaskop n.l. Volzet. Een ouder koppel, Jaak en Victorine, gaan al jaren naar hun geliefde camping waar ze een caravan hebben. Na al die jaren heeft Jaak echter geen goesting meer en begint zich daar te vervelen .Vooral omdat zijn goede vriend Oscar er niet meer komt. Maar wanneer twee jonge meisjes hun tentje plaatsen naast de caravan van Jaak, krijgt hij een ware opstoot van zijn hormonen....met veel komische situaties tot gevolg. Bij Rust Roest was men tevreden over het succes waar een talrijk publiek is naartoe gekomen.
Toneel Vlezenbeek speelt En waar de Sterre bleef stille staan
"En
waar de sterre bleef stille staan" van Felix Timmermans en Eduard
Veterman, was het eerste stuk dat deze kring heeft opgevoerd in 1993. Het is dus
een herneming na zo vele jaren.De drie
hoofdrollen werden nog door dezelfde acteurs vertolkt. Met dit kerstspel heeft
Toneel Vlezenbeek zijn zaal de Merselborre even verlaten om het stuk op te
voeren in de kerk van Oudenaken. De voorstellingen werden ook in december
gespeeld in plaats van, zoals gewoonlijk, in november. Zo werd dit mooie
kerstverhaal in een echte kerstsfeer gebracht.
De kerk
werd volledig omgetoverd tot een toneelzaal. De pastorie deed dienst als
kleedkamer, grime lokaal en foyer. Rond de kerk had er ook een kerstmarkt plaats
met de klassieke gluhwein, jenever en lekkere hapjes. Dit allemaal dank zij de
medewerking van de KWB Vlezenbeek en de LG Oudenaken.
De zeven
voorstellingen werden telkens voor een volle kerk gebracht.
Een mooie afsluiter dus voor Oudenaken als
"Dorp in de kijker"
Foto : Suskewiet, Pitje Vogel en Schrobberbeeck.
Suskewiet, Pitje Vogel en Schrobberbeeck ontmoeten Jozef en Maria in een foorwagen.
Het kindje Jesus komt Suskewiet halen.
Pitje Vogel is bezit geworden van de duivel want hij heeft zijn ziel verkocht aan haar.
Een beeld van een man door toneelkring Vrij en Blij uit Asse
Vrij en Blij uit Asse heeft met " Een beeld van een man" voor een blijspel gekozen over een barones die een advertentie geplaatst heeft om personeel aan te werven. Josefien en Maurice komen in aanmerking en worden aangenomen. Ze begaan echter een grote blunder door het nieuwe beeld van Napoleon, waar de barones erg op gesteld is, te laten vallen in duizend stukken. Maurice zal de situatie redden door zelf op de sokkel te staan en beeld van Napoleon te spelen. Met dit stuk heeft Vrij en Blij ook afscheid genomen van de zaal 't Smis, waar ze al jaren spelen en repeteren. De gemeente heeft een nieuwe zaal gebouwd die het komende jaar zal geopend worden. Het wordt dus afwachten wat de toekomst zal brengen.
Foto : Josefien en Maurice ontmoeten elkaar na zo vele jaren.
Josefien en Maurice worden aangeworven door de barones..
Maurice speelt het beeld van Napoleon en Josefien ontmoet de butler.
Blaise is een blijspel van Claude Magnier. Deze schrijver is
vooral bekend van zijn toneelstuk Oscar, dat later verfilmd werd met Louis de
Funès. We zitten dus in het vaudeville genre. Blaise is een derderang schilder,
die op kosten leeft van zijn nicht. Gedurende twee weken huurt hij een
appartement met het oog op een huwelijk met Gertrude, dochter van de zakenman
Carlier. Zijn toekomstige schoonfamilie komt er op bezoek. Blaise heeft ook een
meid nodig om de schijn op te houden.
Hij gebruikt daarvoor Marie, een meisje van de buiten. Onthutsende toestanden
ontstaan wanneer alle personen verstoppertje gaan spelen achter deuren, zetels
en windschermen.
Het stuk wordt gedragen door twee sterke hoofdrollen die omringd worden door
mooie type rolletjes. Twee heren en zeven dames brengen deze productie.
"Magda en Lena" is een blijspel van de Vlaamse auteur Pol Anrijs. De originele titel van dit stuk is in feite Martha en Mathilda. Dit zijn twee zussen die een oud hotelletje uitbaten maar op de zolder zijn ze ook bezig met een cannabisplantage. Het is hun bedoeling op korte tijd een kapitaal te verzamelen waarmee ze een rustige oude dag kunnen slijten. Een dealer komt het spul ophalen. Maar er verblijven ook wielertoeristen in het hotel, die de Ronde van Vlaanderen zullen rijden. Het stuk heeft een bezetting van vijf dames en zeven heren. De twee hoofrollen zijn de zussen Magda en Lena. Toneel Harlekijn heeft er een mooi spektakel van gemaakt, in een prachtig dekor.
"Foei Minister" is een formidabele komedie vol knotsgekke situaties van de Engelse auteur Ray Cooney. Dit stuk werd op een prachtige manier gebacht door de uitstekende acteurs waarover de toneelkring Tijl kan beschikken. Korte inhoud : Wanneer Minister Uytenbroeck zich een avondje wil vermaken met zijn secretaresse Vicky had hij er niet op gerekend dar er zich zoveel onverwachte wendingen zouden voordoen. Het begint reeds met het ontdekken van een lijk in zijn kamer. Aangezien hij zijn geheim niet kan prijsgeven moet hij beroep doen op zijn onhandige kabinetschef De Rop. Tot overmaat van ramp valt het hotelpersoneel te pas en te onpas de hotelkamer binnen...en zij niet alleen trouwens. Hoe geraakt de minister uit deze penibele situatie ?
De Ronde van Vlaanderen door Rust Roest uit Neder-Over -Heembeek
De toneelkring Rust Roest uit Neder-Over-Heembeek heeft een mooie opvoering gebracht van de tragi-komedie "De Ronde van Vlaanderen" van de Vlaamse schrijver Walter Van den Broeck. Het stuk gaat over gewone volksmensen in herkenbare situaties. We hebben drie generaties : een oma, haar dochter Viviane en haar kleindochter Arlette. En tenslotte nog de huisdokter Dewals. De auteur Van den Broeck graaft diep in de ziel van elk van deze personages want elk hebben ze een verleden achter zich. Het stuk speelt zich af op het ogenblik dat de ronde van Vlaanderen voorbij hun huis rijdt. Vandaar ook de titel van het stuk. Een kleine bezetting waar ik als de regisseur veel heb kunnen aan werken. De repetities verliepen zeer vlot dank zij de inzet van de spelers.Het resultaat was dan ook merkbaar. Het publiek heeft dit na afloop ook bevestigd. De commentaar was zeer positief en men vond het een aangrijpende voorstelling.
FOTO'S
Alles staat klaar om te verhuizen bij oma Vercammen.
Vraag het aan de facteur door toneel Vrij en Blij uit Asse
Met "Vraag het aan de facteur" van de Vlaamse schrijver John Vermeulen, heeft deze toneelkring een volks maar goed blijspel gebracht over een welgesteld koppel, het echtpaar Vanuffelen. Paul is advokaat en wil geen kinderen terwijl zijn vrouw Kristel zo graag een kindje wil hebben voor het te laat is.Paul laat zich buiten haar weten om , tijdens een zogezegd zakenreisje, stereliseren .Maar Kristel,die van alle markten thuis is, geraakt toch in verwachting. Paul is razend en begint iedereen te verdenken van het vaderschap. Op de eerste plaats Charel, de facteur maar ook Suske, de schilder. Zelfs de gynaecoloog van Kristel wordt verdacht. Maar zoals altijd in een blijspel : eind goed al goed en de baby wordt tenslotte met open armen ontvangen zeker als Paul eindelijk weet wie de echte vader is. Het publiek heeft ten volle genoten van dit stuk maar wist ook de acteursprestaties ten zeerste te waarderen.
In een, tot in het detail, verzorgde dekor n.l een ziekenhuiskamer brengt Toneel Vlezenbeek zeven prachtige voorstellingen van het toneelstuk "De Caraibische Zee" van René Verheezen. Dit stuk ,daterend van 1980, heeft nog niets van zijn waarde verloren en werd reeds veel keren opgevoerd. Het is een tragikomedie over twee vrouwen, die in een ziekenhuis liggen. De ene, een pessimiste, denkt dat ze kanker heeft en de andere, een optimiste, is ongeneeslijk ziek. Niettegenstaande het tragische gegeven zit het stuk vol humor en plezante dialogen. Het stuk wordt gedragen door de twee schitterend gespeelde hoofdrollen : Mie en Nicole. Deze worden in Vlezenbeek wel omringd door 15 uitstekend gespeelde nevenrollen als verpleegsters, dokters en de bezoekers van beide dames.Het bewijs dat deze kring in volle bloei is. Als regisseur is het aangenaam werken in Vlezenbeek omdat alles er tot in de puntjes verzorgd is. Een grote inzet en medewerking. Ook deze keer werd terug nieuw talent ontdekt. Hoop dus voor de toekomst !
Tien spelers van toneelkring Harlekijn hebben met brio de 36 rollen uit het stuk "De Woonkamer" van Ed Vanderweyden vertolkt. De acteurs en actrices vertolken verschillende personages waarvan de leeftijd varieert van 8 tot 90 jaar. Het stuk bestaat uit 11 scènes. De ene scène loopt naadloos over in de andere scène via een personage uit de volgende scène dat het speelvlak betreedt aan het einde van de vorige scène. De Woonkamer is een tragikomedie, waarin levenssituaties geschetst worden die herkenbaar zullen overkomen. Inhoudelijk worden thema's bespeeld rond verschuivingen van waarden in onze snel veranderende maatschappij. Thematisch behandelt het stuk relaties tussen generatiesdoor middel van schijnbaar toevallige en losstaande familiesituaties die zich afspelen in een woonkamer. Emotie en lach zijn nooit ver weg.
"HOTEL OP STELTEN" soms ook gespeeld onder de titel "Matinee met Twee" is een knap blijspel van de Engelse auteur Ray Cooney. De meeste blijspelen van Cooney zijn zeer moeilijk om te vertolken. Het vraagt behalve de soms fysische inspanningen van enkele acteurs ook nog een perfecte rolkennis, juiste timing en enorm tempo om het stuk tot zijn volle recht te laten komen. Zoals meermaals gezegd : een blijspel is het moeilijkste toneelgenre om een waardevolle opvoering te brengen. Als regisseur vind ik het steeds een enorme uitdaging op voorwaarde dat je talentvolle acteurs hebt om de gags perfect te vertolken. De K.T.V. De Bietjes zijn daar ten volle in geslaagd met enkele uitstekende acteursprestaties, welke door het publiek enorm werden gewaardeerd m.a.w een groot succes !
INTIMO van E.Van Aerschot en E.Goyvaerts (dagelijks te horen als weerman op Radio 2) is een pretentieloze deurenkomedie.Een stuk met acht deuren die voortdurend gebruikt worden.Het stuk gaat over een directeur van een lingeriegroothandel, die de Nederlandse markt wil veroveren maar zonder succes.Hij nodigt daarom Aantje Kaatsheuvel, de aankoopverantwoordelijke van de Nederlandse groothandel Intimo, uit op zijn buitenverblijf. De directeur moet Aantje in de watten leggen maar is geen charmeur en vraagt aan zijn topverkoper Robert Lievens om deze taak op zich te nemen. Aangezien er voor Robert promotie mee gemoeid is, aanvaardt hij het voorstel.Maar de problemen beginnen pas als Marie-Josée, de vrouw van de directeur daar onverwachts met haar minnaar Frederik toekomt. Als Christine, het liefje van Robert, ook op de proppen komt en als de secretaresse Adèle haar gevoelens voor Robert laat blijken. Deze jonge toneelgroep heeft dit stuk met glans en het nodige tempo op de planken gezet.Naar verluid heeft het publiek een aangename avond doorgebracht.
Sint-Alena is de patroonheilige van mijn gemeente Dilbeek. Op initiatief van de cultuurraad werden allerhande activiteiten voorzien in het kader van het Alenajaar 2009. De apotheose zou het groot "Alenaspektakel" worden met opvoeringen op 11, 12 en 13 september 2009 in het gemeentepark met vijver vlak voor het gemeentehuis. Het zou een massaspektakel worden met muziek, dans, gezang enz.. Er werd voor de regie beroep gedaan op niemand minder dan Dirk Tanghe, Vlaanderens grootste regisseur en niet alleen van Vlaanderen alleen, zou ik zeggen. Aangezien er ook sprekende rollen voorzien waren in dit spektakel was ik kandidaat. Een unieke kans om eens met een regisseur als Dirk Tanghe te kunnen werken. Spijtig genoeg heeft Dirk Tanghe om gezondheidsredenen, na drie bijeenkomsten, alles moeten stop zetten op doktersadvies. Bijgevolg werd het Alenaspektakel afgelast....en werden mijn mooie vooruitzichten ook afgeblazen.
Om dit toneelseizoen te eindigen was mijn laatste activiteit de regie van het blijspel "Wachtzaal Story" van de Franse auteur Didier Franck bij toneel Tijl uit Ternat. Het gaat over een vrouw, met vreselijke tandpijn, die kost wat kost de tandarts wil zien. Maar ze heeft echter geen afspraak en wordt niet binnnengelaten door de tandartsassistente. Met alle mogelijke middelen zal ze proberen haar doel toch te bereiken. De wachtzaal van een tandarts vormt het dekor en men moet vooral aandacht besteden aan het uitwerken van de verschillende typetjes die de patiënten zijn. Toneel Tijl is een kring met een degelijke reputatie en veel talentvolle spelers. Voor mij geen onbekende aangezien ik er in 1995 nog gespeeld heb en regelmatig hun voorstellingen ga zien. Het was wel mijn eerste regie in deze kring. Een zeer aangename ervaring om met deze enthousiaste groep te werken. Door de sterke acteursprestaties is het stuk enorm gegroeid . Het is heerlijk om als regisseur dit te kunnen bereiken.
Mijn derde productie als regisseur dit toneelseizoen was het blijspel "Volzet" bij de toneelkring Harlekijn uit Mollem. Het stuk speelt zich af op een camping waar Jaak en zijn vrouw Victorine al jaren hun vakantie doorbrengen. Maar Jaak krijgt er genoeg van, omdat zijn beste vriend Oscar er niet meer is. Hij is het afgetrapt van zijn vrouw Martha, die er wel nog komt en een echte bemoeial is. Gelukkig voor Jaak komen er twee mooie meisjes hun tentje naast hem opslaan. Hij is in de wolken maar of Victorine dat zo fantastisch vindt, is een andere zaak. Zij klaagt haar nood bij Fred de campinguitbater en bij haar vrienden Gerarda en Piet. Maar Piet ziet toch ook wel iets in de meisjes. Een blijspel waarbij men niet moet nadenken, alleen maar lachen met een situatie welke zich in het echte leven ook wel eens kan voordoen.....een oude bok en een jong blaadje...Het stuk is geschreven door Frans Vlaskop die ook teksten geschreven heeft voor het programma Twee straten verder en voor de Gaston Bergmannshow. De negen acteurs, waarvan twee nieuwe talentvolle jonge spelers, brachten succesvolle opvoeringen in een mooi gemaakt dekor.
OPEN EN BLOOT door de Koninklijke Toneelkring De Bietjes uit Dilbeek
Open en Bloot " is een Frans boulevardstuk van Hennequin en Veber. Het stuk dateert reeds van 1912 maar werd vertaald en aangepast aan de tegenwoordige tijd. Het stuk gaat over enkele notabelen van het stadje Veurne, die hopeloos verliefd worden op de knappe, ondeugende Tangolita. Voor Jozef Wezemael, de strenge voorzitter van de rechtbank te Veurne, kunnen de escapades van zijn magistraten absoluut niet door de beugel. Maar als de minister van Justitie noodgedwongen de nacht bij hem moet doorbrengen, geraken ze allebei in de ban van de varietéartieste. Hortense, de vrouw des huizes mag uiterard niets weten en het spel "wie is wie ?" begint...tot op het kabinet van de minister toe. Een zeer aangenaam stuk met drie dekors en achtien personnages. Aangezien er veel kandidaten waren om mee te spelen, is dit trouwens één van de redenen waarom dit stuk werd gekozen. Alhoewel de hoofdrolspeler één maand voor de première is moeten vervangen worden wegens een beenbreuk, werd deze productie toch nog een groot succes. Verschillende rollen werden met brio vertolkt. Ik deed er terug de regie maar speelde deze keer niet mee.
Jan, zoon van Albert Verbist en zijn liefje Leen, dochter van Achilles Vamopoulos, proberen om de secretaresse Martine Callebaut te overtuigen met hen mee te werken en een plan te smeden.
Alhoewel Toneel Vlezenbeek deze keer geopteerd heeft voor een Franse komedie van Bricaire en Lasaygues werd de traditie van het volkstoneel toch weer in ere gehouden.Het stuk gaat in feite over een Franse zakenman die gepassioneerd is door de astrologie. Zijn geloof in de sterren speelt een zo grote rol, dat niet alleen zijn dagelijkse leven maar ook het doen en laten van zijn personeel sterk wordt beïnvloed. Maar het stuk werd hier vertaald naar Vlezenbeek toe en volledig in het dialect gespeeld. De Franse zakenman werd de bouwondernemer Albert Verbist wonende te Vlezenbeek. Het stuk heeft daardoor zeker niet aan waarde verloren, integendeel zelfs. De situaties werden voor iedereen zeer herkenbaar en het publiek genoot daarvan. Deze keer, in tegenstelling tot anders ook een kleine bezetting. Slechts zeven spelers waarvan er drie acteurs bij waren die de eerste keer op de planken stonden. Een risico misschien maar het resultaat was schitterend. De kring mag terecht fier zijn op hun nieuwe talentvolle aanwinsten. Dit was mijn eerste regie van het toneelseizoen 2008-2009
De zomer loopt op zijn einde en de meeste toneelkringen beginnen aan de voorbereidingen van het komende toneelseizoen. Er staat voor mij een drukke periode te wachten met vier regies in vier verschillende kringen. Vorige week had ik reeds mijn eerste repetitie bij Toneel Vlezenbeek want in november wordt daar het blijspel "De Twee Maagden " van Jean-Jacques Bricaire en Maurice Lasaygues opgevoerd. De komende week begin ik dan bij de K.T.De Bietjes uit Dilbeek te repeteren. Deze kring zal het stuk "Open en Bloot " van Maurice Hennequin en Pierre Veber opvoeren in december 2008. Bij de toneelkring Harlekijn uit Mollem doe ik de regie van het stuk "Volzet" van Frans Vlaskop. De repetities beginnen daar in oktober en de opvoeringen hebben plaats in februari 2009. Tot slot werd mij gevraagd om regie te doen bij de toneelkring Tijl in Ternat. Daar is wel nog wat tijd voor, want deze voorstellingen gaan door einde maart 2009. Het stuk staat reeds vast namelijk "Wachtzaal story" van Franck Didier.
CARMEN door de KoninklijkeToneelkring De Bietjes uit Dilbeek
De opvoering van "Carmen" gebracht door de K.T. De Bietjes is een muzikale bewerking en tevens een ingekorte versie van de drie uur durende opera Carmen. Iedereen kent wel het verhaal van korporaal Don José die verliefd wordt op de vurige Carmen. Ook de stierenvechter Escamillo wordt verliefd op haar. En wanneer Carmen niet met Don José wil mee gaan, steekt hij haar dood. Niettegenstaande de moeilijkheidsgraad van deze productie waren het toch geslaagde en indrukwekkende voorstellingen. Aangezien mijn deelname aan de muzikale producties bij De Bietjes zich beperkt tot gesproken rollen, kreeg ik deze keer de vertolking van luitenant Zuniga. Na vorig jaar gestapo Zeller gespeeld te hebben, bleek ook Zuniga geen al te brave kerel te zijn. Hij is het die Carmen en Don José in de gevangenis laat opsluiten. Na deze productie is voor mij het toneelseizoen 2007-2008 gedaan maar beginnen reeds de voorbereidingen voor het komende toneelseizoen m.a.w. toneelstuken lezen en regies voorbereiden.
De toneelgroep Harlekijn uit Mollem bracht dit jaar het toneelstuk Comme chez Swa van Pol Anrijs. François, uitbater van het restaurant "Comme chez Swa" zal een grote erfenis krijgen van zijn rijke, overleden oom, op voorwaarde dat hij met Geraldine trouwt. Doet hij dat niet, dan verliest hij de erfenis alsook zijn restaurant. Het probleem is dat François geen belangstelling heeft voor Geraldine want ze is lelijk en zeer arrogant. Hij is echter wel verliefd op de dienster Claudia maar zij wijst hem steeds af. Tot op het ogenblik dat zij verneemt welke erfenis François te wachten staat. Volgens Claudia is de enige oplossing Geraldine vermoorden. De huurmoordenaar blijkt een Rus te zijn, die geen woord Nederlands spreekt. Bovendien denkt iedereen dat hij de nieuwe hulpkok is. Daar moeten problemen van komen, zeker als daarbij ook nog een inspectrice van Volksgezondheid haar werk komt doen. Een stuk zonder pretentie, met het enige doel het publiek te amuseren. En in Mollem zijn ze daar zeker in geslaagd. Er werd duchtig gelachen door de talrijke toeschouwers. In een zeer mooi afgewerkt dekor, het stuk speelt zich af in een restaurantkeuken, hebben de acteurs en actrices van de toneelgroep Harlekijn nog eens hun talenten kunnen bewijzen. Het publiek heeft dan ook uitbundig gereageerd.
Over het toneelstuk "Een vlo in het oor " werd een filmje op You Tube geplaatst. Camille Chandebise , met zijn spraakgebrek, vertelt aan dokter Finache wat er gebeurd is in het Hotel du Minet Galant en hoe hij zijn gehemelte verloren is. Daarna ontmoet hij Poche en denkt dat het Victor-Emmanuel Chandebise is. Tenslotte ziet hij de echte Victor-Emmanuel. Om het filmpje te zien ga je naar You Tube op
Een vlo in het oor door K.T.De Bietjes uit Dilbeek
Reactie van een dame uit het publiek Na afloop van de voorstelling van Een vlo in het oor, kwam een dame, die ik niet persoonlijk ken, mij feliciteren. Ze zei : "Ik ben vorig jaar komen zien (La Mamma) en dit jaar opnieuw en ik heb er zo van genoten. Het doet werkelijk deugd om eens goed te kunnen lachen. Speel volgende keer a.u.b terug iets om ons te amuseren. Het leven is al triestig genoeg." Eenvoudige woorden, recht uit het hart. Het gaf mij een goed gevoel te weten dat je mensen kan aan het lachen brengen gedurende een paar uurtjes. Tenslotte daarvoor doe je het en vergeet je al die geleverde inspanning, opofferingen en lange avonden. En ik denk dat hier nogmaals het bewijs geleverd werd dat het publiek van het amateurtheater vooral naar een voorstelling komt om zich te ontspannen en eens goed te kunnen lachen. Mevrouw, ik probeer volgend jaar rekening te houden met uw woorden !
EEN VLO IN HET OOR door de Koninklijke Toneelkring De Bietjes uit Dilbeek
Deze Franse vaudeville is geen gemakkelijke opgave voor een toneelkring maar De Bietjes hebben er een fijne voorstelling van gemaakt. De reacties van het publiek waren dan ook zeer positief.Als bewonderaar van Feydeau is "Een vlo in het oor" dan ook één van mijn lievelingsstukken. Het was reeds de derde maal dat ik dit stuk regisseerde en daarenboven vertolkte ik ook voor de derde maal de rol van Camille Chandebise. Deze rol is niet te groot maar zeer succesvol. Het typische aan Camille is dat hij een spraakgebrek heeft en de medeklinkers niet kan uitspreken. Ik heb steeds een mooie herinnering aan Camille over gehouden en ook deze keer heb ik er veel plezier aan beleefd, alhoewel regisseren en meespelen toch een zware opgave is. Positief om te vermelden is dat dank zij deze productie de kring enkele nieuwe spelers ontdekt heeft. Niettegenstaande deze productie weeral voorbij is, blijft het druk voor mij want een nieuwe première staat voor de deur. Begin februari 2008 speelt toneelkring Harlekijn uit Mollem het stuk "Comme chez Swa". Ik doe er de regie en de repetities zijn reeds vol op bezig.
Ook deze kring is reeds klaar met hun nieuwe productie waarvan ik de regie zal doen. Hier beginnen de repetities in oktober omdat er maar in februari 2008 gespeeld wordt. Het gekozen stuk is een blijspel met als titel "Comme chez Swa" van de Vlaamse schrijver Pol Anrys. Het stuk speelt zich af in de keuken van een restaurant, hoe kan dit anders met zo'n titel, en er gebeuren allerhande gekke en komische situaties. De dekorploeg zal zeker nog veel werk hebben om een volledige restaurantkeuken op scène te zetten.
Koninklijke Toneelvereniging De Bietjes uit Dilbeek
In september begint bij de meeste kringen het nieuwe toneelseizoen. Zo ook bij K.T De Bietjes. Tijdens de afgelopen maanden werd al menig keer vergaderd om het nieuwe toneelseizoen voor te bereiden.De keuze is gevallen op "Een Vlo in het Oor" van Feydeau. Dit stuk is een echte klassieker en volgens mij één van de beste blijspelen. Het is een echte vaudeville maar niet gemakkelijk om spelen. Er zal veel werk moeten geleverd worden om tot een goed resultaat te komen. Ook wat dekor en kostumes betreft niet te onderschatten. Maar om het 90 jarig bestaan te vieren van de kring, wordt op geen inspanning gezien. Ik doe opnieuw de regie van dit stuk maar heb tevens een rol. Inmiddels heeft deze kring ook een eigen website : www.debietjes.be Daarin kan men een overzicht zien vanaf het ontstaan in 1917 tot op heden.
The Sound of Music door Koninklijke Toneelkring De Bietjes uit Dilbeek
De tweede productie van de K.T.De Bietjes was de musical : The Sound of Music.Dat deze musical over de familie von Trapp een succes zou worden was bijna voorspelbaar en de verwachtingen werden dan ook ten volle ingelost.Prachtige vertolkingen en zang van de hoofdrollen.En een groot deel van het succes was uiteraard bestemd voor de zeven kinderen von Trapp. Mijn bijdrage was de vertolking van Herr Zeller.De man van de gestapo voor wie de familie von Trapp moet vluchten. De rol dus van slechterik want op één van de voorstellingen kwam er tijdens de begroeting zelfs awoeh geroep uit de zaal. Alle voorstellingen werden voor uitverkochte zalen gespeeld.
Het was een tijdje geleden dat ik nog eens op de planken gestaan had in een betrekkelijk grote rol. Ik heb dan ook de rol van padre Giovanni, in La Mamma, voor mijn rekening genomen. Een stuk regisseren en tevens meespelen is meestal niet gemakkelijk. Maar door het feit dat ik slechts scènes had met één of soms twee tegenspelers, waren de problemen toch beperkt in dit stuk. Het was aangenaam om van op de planken terug eens de zaal te voelen.
La Mamma Is een blijspel van André Roussin. Het is een vrije bewerking van Vitaliano Brancati's roman: " Il bell' Antonio". Deze Antonio is een jonge knappe Siciliaan, die aan elke vinger tien minnaressen en minstens twee dozijn bewonderaarsters heeft hangen. Hij is de lievelingszoon van zijn moeder en weduwe "La Mamma" Rosaria Magnano. Antonio studeerde in Rome en bij zijn thuiskomst verzet La Mamma hemel en aarde om hem te laten trouwen met een eerbaar meisje. Wanneer Antonio zijn jawoord geeft aan Barbara, dochter van notaris Puglisi, lijkt haar wens werkelijkheid te worden. Maar stel je de verbazing en wanhoop van zijn moeder voor, wanneer na twee jaar huwelijk de jonge, knappe Barbara, nog altijd maagd blijkt te zijn. En wanneer de schoonvader en notaris, geruggesteund door de kerkelijke autoriteiten, met een scheiding dreigt, wordt de toestand kritiek. La Mamma voelt zich verplicht om de eer van de Magnano's te redden.... Dit stuk is een dolle geschiedenis, een komedie zonder vijgenblad. Alhoewel het bed altijd discreet verborgen blijft, komt het toch in elke zin voor. Het verschijnt in elke fase van de gebeurtenissen. Een amusant spel vol lustige en gezonde zinnelijkheid.
LA MAMMA door de Koninklijke Toneelkring De Bietjes uit Dilbeek.
Ook de decemberproductie van toneelkring De Bietjes is weeral achter de rug. De keuze was dit keer gevallen op het stuk : La Mamma. Een komedie van de Franse auteur Roussin maar zich volledig afspelend in Sicilië. Aangezien deze kring over en zeer goede actrice beschikt om de moeilijke hoofdrol van mamma Rosaria met succes te vertolken, was dit een goede keuze. Na een nochtans moeilijke start, wegens afhaken en ziekte van spelers, was de opluchting groot met het behaalde resultaat. Reeds bij het optrekken van het doek kwam er op elke voorstelling een open doekje voor het mooie dekor. En na afloop was de beloning volledig door het uitbundig applaus van het publiek. Ik regisseerde en speelde tevens de rol van padre Giovanni.
In november 2007 hadden de voorstellingen plaats te Vlezenbeek van het toneelstuk : " Just Married". Ik had dit stuk reeds geregisseerd in Mollem. Onder de rubriek Mollem is ook de korte inhoud terug te vinden. Alhoewel dit geen gekend stuk is, heb ik eens te meer kunnen ervaren, dat het toch een successtuk is. De reacties liegen er niet om. Het talrijk opgekomen publiek heeft er ten volle van genoten en de lach verdween nooit uit de zaal. Niet alleen het publiek maar ook de spelers hebben er plezier aan beleefd. Er werd hard en met veel entoesisme aan deze productie gewerkt, zodat iedereen tevreden was over het resultaat. Na afloop van elke voorstelling werd aan het publiek ook nog een gratis consumptie aangeboden ter gelegenheid van dit toneel huwelijk tussen Yolande en haar Jacques. Niet alleen het publiek maar ook de spelers zullen opnieuw twee jaar geduld moeten hebben, aangezien er slechts om de twee jaar door deze kring gespeeld wordt. Inmiddels heeft deze kring ook een mooie website gemaakt, terug te vinden op : http://groups.msn.com/AmateurToneel-Vlezenbeek En wie geen twee jaar meer kan wachten.... moet daar maar herinneringen gaan ophalen.
Ook in deze kring werd er reeds hard gewerkt naar het volgend toneelseizoen toe. De keuze is gevallen op het stuk "La Mamma" van André Roussin. La Mamma is een zeer fijne komedie met een origineel gegeven. Alhoewel Roussin een Franse schrijver is, speelt het stuk zich volledig af in de Italiaanse sfeer. Ter informatie : de kring is nog steeds op zoek voor dit stuk naar een mannelijke acteur van ongeveer tussen de 20 en 30 jaar. Indien er via deze weg belangstelling zou zijn of wanneer men een kandidaat kent, mag men mij dit steeds laten weten.
Nog even terugkomen op vorig toneelseizoen. De toneelkring De Bietjes heeft in december ook deelgenomen aan het Provinciaal toneeltornooi met het stuk "Dwazen". Ze hebben er een zeer mooie uitslag behaald want de kring werd geklasseerd in de eerste en dus hoogstse categorie.
Enkele citaten uit het verslag van de jury : -het talent van deze Dilbeekse vereniging heeft bewonderenswaardige inspanningen geleverd om de satire dramaturgisch te actualiseren, om de personages volwaardig op de planken te zetten in een uitermate verzorgd dekor. -de regisseur heeft zich gemanifesteerd als een man met ideeën.Hij heeft een functionele bewegingsregie uitgewerkt, die door al zijn acteurs overigens secuur en beheerst werden uitgevoerd. -de vertolking is over heel de lijn uitstekend.Een homogeen taalgebruik en haast perfecte tekstkennis.De beleving is prima. -het dekor en rekwisieten zijn uitermate verzorgd en passen volledig in de stijl van de voorstelling. -hetzelfde mag gezegd worden van de kostuums en ook van de grime. -ook de technische ploeg heeft haar steentje bijgedragen tot het welslagen van de productie.
Het is een tijdje kalm geweest op mijn blog maar ik heb daarom niet stil gezeten. Niettegenstaande we nog volop in de vacantieperiode zitten, komt het nieuwe theaterseizoen reeds vlug naderbij. De repetities in Vlezenbeek beginnen al op dinsdag 29 augustus 2006. En de keuze is gevallen op het stuk "Just Married". Vorig toneelseizoen heb ik datzelfde stuk reeds geregisseerd bij toneelkring Harlekijn te Mollem. Alle spelers uit Vlezenbeek zijn naar het stuk komen kijken. Ze hadden er zo van genoten dat ze onmiddellijk beslist hebben om "Just Married" ook voor hun eigen publiek op te voeren. Ik heb vernomen dat iedereen reeds zijn rol zou van buiten kennen. Als dat waar is, belooft het een denderend begin te worden,vol entoesiasme. Er zijn zes voorstellingen voorzien, waarvan de eerste opvoering op vrijdag 10 november 2006.
BALL im SAVOY door de Kon.Toneelkring De Bietjes - Dilbeek.
Ook dit jaar heb ik bij de K.T.De Bietjes mijn medewerking verleend aan de operette " Ball im Savoy " van Paul Abraham. Verscholen tussen het koor, een poging ondernemen tot de kangoeroedans, verschijnen op het tuinfeest van Markies de Faublas en dames uitnodigen in de bar van hotel Savoy, waren de opdrachten.
Twee jaar geleden deed ik mijn eerste regie bij de toneelkring Harlekijn uit Mollem. Aangezien het wederzijdse vertrouwen er was, werd mij thans gevraagd om het blijspel "Just Married" van Etienne Notteboom te regisseren. Morgen trouwt Yolandeke, dochter van Angèle en Fernand De Vlaeminck, met Jackie De Wever. De toekomstige schoonouders De Wever worden 's avonds samen met hun zoon verwacht en ze zullen blijven overnachten bij de familie De Vlaeminck. Onverwacht komt ook hun oudste dochter Marie-Jeanne binnenvallen samen met .....haar problemen en.... haar Antoine. Uiteindelijk is de trouwdag aangebroken. Iedereen loopt er zenuwachtig bij. En alhoewel het huwelijksfeest goed was voorbereid, zal alles niet zo maar van een leien dakje lopen. Just Married is een volkse komedie met herkenbare situaties. Een stuk zonder pretentie maar waar de lach voortdurend aanwezig was in de zaal. De voorstellingen werden een groot succes met goede acteursprestaties. Het was dan ook niet te verwonderen dat er een extra voorstelling diende ingelast te worden wegens de grote belangstelling.
We beginnen af te tellen. Nog één week repeteren en de première van "Just Married" staat voor de deur. Op vrijdag 3 februari beginnen de voorstellingen van dit stuk in Mollem. Alles begint vorm te krijgen. Het dekor , de belichting, klank en kledij zijn bijna volledig in orde, op enkele kleinigheden na. Ook de acteurs zitten reeds goed in hun personnage. Er werd reeds op de scène gerepeteerd zodat die eerste moeilijke stap : aanpassing aan de scène, aan het meubilair en spelen met accesoires nu al overwonnen is. Volgende week kunnen we er dan nog eens volop tegen aan vliegen. Alhoewel de acteurs omzeggens spelensklaar zijn, moet de regisseur tijdens die laatste week toch nog enkele "toetsen" aanbrengen. Nog wat peper en zout er bij doen of nog wat room op de taart leggen om alles tot in de puntjes af te werken. En laat dan de zaal maar vol lopen.... hopelijk op weg naar een groot succes !
Het stuk wordt door de schrijver Neil Simon betiteld als een komische fabel en speelt zich af in het dorp Kulyenchikov in de Oekraine, rond 1890. Door de meeste kringen wordt het dan ook zo opgevoerd. Maar als regisseur heb ik de vrijheid genomen om daarvan af te stappen en het stuk geen Russisch tintje mee te geven. Mijn "Dwazen" speelt zich af in een vissersdorpje Kul. De namen werden tevens gewijzigd en er werd geen tijdsperiode opgegeven. Een 200 jaar geleden werd een vloek uitgesproken over al de inwoners van het dorpje Kul. Dit heeft er voor gezorgd dat iedereen sinds de dag van zijn geboorte zo dom is als het achterste van een varken. Leon Tol, een jonge onderwijzer, wordt door de dorpsdokter Suppo uitgenodigd om les te komen geven aan zijn dochter Sofia. Eenmaal Leon geconfronteerd wordt met deze situatie en daarbij nog verliefd wordt op Sofia, zal hij een poging ondernemen om de vloek te verbreken en het dorpje te bevrijden van al zijn ellende. Aangezien het is een stuk vol woordspelingen en absurde humor, ben ik nog een stapje verder gegaan en heb dit ook in de kledij, grime, en decor proberen tot uiting te brengen.
DWAZEN door de Kon.Toneelkring De Bietjes - Dilbeek
Na al die maanden van voorbereiding met repetities, teksten instuderen, decors maken,affiches drukken, programma's opstellen, noem maar op... komt daar plots die langverwachte première. De eerste voorstelling zit er op en alle andere voorstellingen vliegen zo voorbij. De grime wordt afgeschminkt, de tekstboekjes verdwijnen, de decors worden afgebroken, de kledij wordt opgeborgen om eventueel in een ander stuk opnieuw te gebruiken.....enkel de herinnering blijft nog over. In dit geval een "goede" herinnering, mag ik wel zeggen. Als regisseur begin je steeds aan een productie met grote verwachtingen maar je weet eigenlijk nooit waar en hoe het zal eindigen. De reacties van het publiek waren zeer positief en bijgevolg mag DWAZEN als een succes beschouwd worden met uitstekende acteursprestaties.
Nog een goede drie weken en we staan voor de première van ons stuk Dwazen. De repetities verlopen vlot.De meeste kostumes zijn bijna afgewerkt en ook het dekor schiet goed op. In dit stuk heb ik filmfragmenten verwerkt en vorig week-end hebben we de meeste opnames gedaan.Het was bitter koud om de buitenopnames in de toneelkledij te maken maar voor "het goede doel " worden veel opofferingen gedaan. Een actrice diende o.a. op haar blote voeten in het gras te lopen en een acteur werd met water overgoten. Zo zie je nu eenmaal wat een regisseur allemaal kan eisen. Maandag worden de laatste opnames gemaakt en daarna volgt nog de montage van al de opgenomen fragmenten. Voor degenen die mijn blog lezen en belangstelling zouden hebben om dit stuk te zien, wil ik graag vermelden dat de voorstellingen doorgaan op vrijdag 16 en zaterdag 17 december 2005 telkens om 20 uur in het cultureel centrum de Westrand te Dilbeek.Kaarten te verkrijgen op het nummer 0475.39.78.11.
Vrijdag 4 november zijn we met de repetities gestart van het stuk "Just Married "van Etienne Notteboom bij de toneelkring Harlekijn uit Mollem. De schrijver heeft mij overigens laten weten dat zijn stuk op dit ogenblik opgevoerd wordt in zijn toneelkring te Adegem.Hij doet er tevens de regie. De voorstellingen in Mollem zijn voorzien begin februari 2006. Op de eerste repetitie waren wel enkele acteurs afwezig maar de groep was toch reeds ongeduldig om te kunnen beginnen met de repetities.Er zal dus met enthousiame gerepeteerd worden. Sommigen kennen reeds bijna hun teksten van buiten wat al een goed begin is.
Inmiddels zijn de repetities van Dwazen begonnen. Alle rollen zijn ingevuld. De eerste vijf repetities bestaan er in om alle plaatsingen en bewegingen aan de acteurs mede te delen. In het Frans wordt dit mooi bestempeld als de mise en scène. Ter zelfde tijd geeft de regisseur ook zijn visie hoe de rollen moeten gespeeld worden zodat de acteurs weten wat van hen verlangd wordt. Na het ineenzetten van het stuk gedurende vijf repetities moet er reeds zonder brochure gespeeld worden vanaf 13 oktober. Inmiddels werden eveneens de afspraken gemaakt betreffende het dekor en de kostumes. De kostumes worden zelf ontworpen en gemaakt. De dekor ploeg is ook reeds in gang geschoten. De vooruitzichten zijn zeer positief.
Gisteren was bij de toneelkring De Bietjes de eerste bijeenkomst betreffende het nieuwe stuk Dwazen. Alle spelers waren aanwezig behalve Deborah,voorlopig nog op reis.Spijtig genoeg was Marc de grote afwezige. Onlangs is hij uit een boom gevallen en heeft een ruggewervel gebroken.Vandaag zou hij de kliniek mogen verlaten. Het gevolg is dat hij niet zal kunnen meespelen en moet vervangen worden. Opnieuw moet een acteur gezocht worden om zijn rol over te nemen.Het stuk Dwazen heeft al voor problemen gezorgd wat acteurs betreft. Er werd een uiteenzetting gegeven over het stuk, de visie van de regisseur werd naar voor gebracht, de te volgen werkwijze,de brochures werden uitgedeeld en de rolverdeling werd gedaan.Met een drankje werd de avond afgesloten. Op 27 september zien we elkaar terug want vanaf deze datum beginnen de eigenlijke repetities.Nu de spelers hun brochure gekregen hebben, kunnen ze reeds beginnen met hun rol te leren.
Iedereen was opgelucht en blij dat de problemen opgelost waren maar zoals het dikwijls gebeurt in het amateurtoneel, komen er weeral onvoorziene omstandigheden opduiken. Een van de hoofdrolspeelsters is nu in verwachting en de hoofdrolspeler zelf moet voor zijn werk regelmatig naar het buitenland en dat tijdens de repetitieperiode. Een moeilijke situatie....dus opnieuw spelers zoeken.... De actrice werd vervangen door een andere talentvolle speelster uit de eigen kring maar voor de hoofdrol was niet direct iemand beschikbaar. Uiteindelijk werd een goede acteur gevonden uit een andere kring, die bereid is om bij De Bietjes mee te spelen. Ik heb al ondervonden dat sommige amateurkringen daar geen voorstander van zijn, maar naar mijn mening moeten de amateurkringen elkaar kunnen helpen in geval van nood en kan er toch geen sprake zijn van concurrentie. Toneelgroep Tijl alvast bedankt!
Eindelijk is de knoop doorgehakt en werd er beslist om het komende toneelseizoen het stuk "Dwazen" te spelen van Neil Simon.De beslissing is zo laat gevallen omdat er enkele problemen waren met het vinden van de juiste bezetting voor dit stuk. Nu dit opgelost is kunnen we er na de vacantieperiode met volle moed aan beginnen .De eerste bijeenkomst met de spelers is voorzien op 6 september.Het stuk wordt omschreven door de auteur als een komische fabel.Het is een stuk vol absurde humor.Ik heb "Dwazen" reeds tweemaal geregisseerd en nu dus een derde maal. Maar telkens is het voor mij toch een nieuwe uitdaging want tenslotte werkt men steeds met andere acteurs wat voor nieuwe impulsen zorgt. Het stuk wordt opgevoerd in de Westlandschouwburg met zijn enorme mogelijkheden wat dekor en belichting betreft. En aangezien dit stuk zich daartoe leent wordt dit opnieuw een uitdaging en liggen de verwachtingen dan toch hoog.Ook met het voor handen zijnde spelerspotentieel moeten we er in slagen om in december een goede productie te brengen.Tenslotte heeft de kring besloten om ook deel te nemen aan het Provinciaal Toneeltornooi.
Deze week bezoek gehad van de voorzitter van toneelgroep Harlekijn uit Mollem (www.harlekijn.tk ) Er werd beslist om het komende toneelseizoen "Just Married" van Etienne Notteboom te spelen.Men zou het stuk een volkse komedie kunnen noemen.Vandaar dat ik van plan ben om dit stuk in het dialect te laten spelen.De eerste repetitie is voorzien op 4 november.Bijgevolg heb ik nog ruim de tijd om mijn regie te maken.
Alhoewel het op toneelgebied naar een rustige periode toe gaat, ben ik toch reeds volop bezig met de voorbereidingen van het nieuwe toneelseizoen. Dit betekent eerst stukken lezen, stukken zoeken, spelers aanspreken, vergaderen met de besturen van de toneelkringen om de volgende producties te bespreken. Wanneer alles dan vastgelegd is, moet ik nog mijn regies maken. Voorlopig is er nog niets concreet. Als er toneelliefhebbers zijn die soms mooie stukken kennen, ze mogen het mij steeds laten weten. Wanneer er nieuws is komt het in mijn volgende bijwerking van mijn blog.
Mijn laatste productie van dit toneelseizoen was de medewerking aan de operette : De Lustige Weduwe van Franz Lehar. De Koninklijke Toneelkring De Bietjes hebben, naast hun gesproken toneel, ook nog een operettegezelschap. Niettegenstaande het operettepubliek misschien aan het verdwijnen is, speelt deze groep toch nog elk jaar een operette voor volle zalen. Wanneer de gelegenheid zich voordoet, probeer ik ook daar op de planken te staan.
Twee toneelkringen uit de streek : Konseir uit Schepdaal en de Bijgaardse Komedie uit Groot Bijgaarden waren reeds aan hun gezamelijke tweede productie toe en ze hadden mij gevraagd om het blijspel "Rijen en Vrijen" te komen regisseren. De opvoeringen hadden plaats in februari 2005. Het stuk werd en in Schepdaal, en in Groot Bijgaarden opgevoerd. Een taxichauffeur heeft twee vrouwen. Vanzelfsprekend weten zij niets af van elkaars bestaan.Alles loopt gesmeerd tot de taxichauffeur betrokken raakt bij een overval en ze hem naar het ziekenhuis doen. Een stuk dat veel energie vraagt van de acteurs want het moet met een razend tempo gespeeld worden. Deze dolle komedie van de grootmeester in dit genre Ray Cooney werd een groot succes. Vooral de twee hoofdrolspelers kregen opvallend veel felicitaties. Om dergelijke vaudevillestukken tot zijn recht te laten komen moet je over talentvolle acteurs beschikken, zo niet wordt de voorstelling een flop. Daarom is de keuze van stukken zo belangrijk. Bijgevolg geef ik steeds de raad: kijk eerst naar je spelers en kies dan een stuk in functie van deze spelers.
In december 2004 heb ik het stuk "Het Goede Adres" geregisseerd bij de toneelkring De Bietjes uit Dilbeek. In deze kring regisseer ik overigens elk jaar. Deze toneelgroep heeft het voordeel om in de schouwburg van het cultuurcentrum de Westrand te kunnen spelen.Telkens toch een uitzonderlijke belevenis voor een acteur. Het Goede Adres is een prachtige komedie van Marc Camoletti, vooral gekend als schrijver van Boeing Boeing. Ik heb het stuk volledig herwerkt en heb er bijgevolg vele uren aan gespendeerd. De moeilijkheidsgraad van dit stuk ligt nogal hoog. Het stuk wordt gespeeld met acht mensen terwijl er veel scènes in voorkomen waar slechts twee acteurs terzelfde tijd op het toneel staan. Dit betekent dat, wanneer het peil van de acteurs niet even hoog ligt, de aandacht van de toeschouwers vlug kan verslappen. Alhoewel er enkele acteurs voor de eerste keer meespeelden, werd er toch goed gelachen in de zaal en bij een blijspel is dat toch een waardemeter. Wanneer er tijdens een goed blijspel niet gelachen wordt, moet men zich toch bedenkingen maken en klopt er iets niet met de voorstelling. Meestal ligt het dan aan de acteurs of ook aan de regie. Opvallend was het mooie dekor.
Mijn eerste productie van het toneelseizoen 2004-05 was in november 2004 en ging door in Vlezenbeek. Ik regisseerde er "Vraag het maar aan de facteur" van John Vermeulen. Men kan het stuk best bestempelen als modern volkstoneel. Het stuk werd dan ook gedeeltelijk in het dialect gespeeld. We maken kennis met een welgesteld koppel, waarvan de man advocaat is en zijn vrouw absoluut kinderen wilt. Maar het probleem is dat de man absoluut geen kinderen wilt en op de koop toe nog jaloers is ook. Ieder zal uiteindelijk op zijn eigen manier de zaak proberen op te lossen. Deze kring speelt slechts om de twee jaar toneel en ze beperken zich in princiepe uitsluitend tot volkse stukken, waarmee ze overigens telkens succes hebben. Ze hebben reeds zelf een stuk geschreven alsook een revue: "Vlezenbeek leeft ! " gemaakt. Ook bij deze laatste productie hebben de 1500 toeschouwers van de voorstelling genoten en waren de reacties positief.
-Maak plaats mevrouw (R.Cooney-Chapman) -Een vlo in het oor (Feydeau) -Kom aan kameraad (R.Cooney) -Geur van honing (S.Delaney) waarmee de 1° prijs op het Tweesprakenfestival 81 -Acht vrouwen (R.Thomas) -Zwijg kleine (F.Kusz) -De twee maagden ( Bricaire-Lasaygues) -De herbergierster (Goldoni) -De Paradijsvogels (G.Martens) -Oscar (C.Magnier) -De nacht van Suzy Berstein (B.Farrell) waarmee de prijs van uitmuntendheid op het Provinciaal toneeltornooi. -Mijnheer Halverwege (D.Turner) -Sleutel voor twee (Chapman-Freeman) -Tot nut van 't algemeen (W.Van den Broeck) -Matinee voor twee ( R.Cooney) -Dwazen (N.Simon) -De Bemoeial (J.Popplewell)
Mijn meeste regies zijn blijspelen. Om de eenvoudige reden dat het publiek van het amateurtheater dergelijke stukken vraagt.De mensen komen naar het theater als ontspanning en om zich eens goed te kunnen amuseren.Het is opvallend dat bij de kaartenverkoop er steeds gevraagd wordt : Is het wel een stuk voor 't lachen? Persoonlijk hou ik natuurlijk ook van blijspelen en waar kan je dan beter zijn dan bij een Ray Cooney en bij Feydeau.
Een beperkt overzicht van enkele van mijn vertolkingen :
-Op blote voeten in het park (N.Simon) : Paul Bratter -Kom doe eens wat (N.Simon) : Buddy Baker -Het Spook van Canterville (O.Wilde) : Lord Canterville -Rust à la Russe (V.Katajev) : Zaitjef -De Vrek (Molière) : Harpagon -Een dag uit de dood van Piet Snot (P.Nichols) : Guus -De knecht van twee meesters (Goldoni) : Truffaldino -Waar de sterre bleef stille staan (F.Timmermans) : Suskewiet -De schurkenstreken van Scapin (Molière) : Scapin -Een vlo in het oor (Feydeau) : Camille Chandebise -Waar de sterre bleef stille staan (F.Timmermans) : Pietje Vogel -August, August (P.Kohout) : clown August -Midzomernachtdroom (Shakspeare) : Theseus en Oberon -Het Witte paard (operette vanR.Benatzky) : Giesecke
Hello, Ik ben Guido Degrieck. Mijn jeugd heb ik doorgebracht aan de Noordzee, meer bepaald in De Panne. Van oorsprong West-Vlaming dus maar wegens mijn beroepsactiviteiten ben ik uitgeweken naar de hoofdstad. Reeds lange jaren ben ik woonachtig te Dilbeek. Alhoewel mijn liefde voor de zee nooit verdwenen is, werd mijn leven toch beheerst door de liefde voor het theater. Al mijn vrije tijd werd en wordt nog steeds ingenomen door de passie voor het toneel.
Op zevenjarige leeftijd begon ik reeds toneel te spelen en stond ik voor de eerste keer op de planken. Door als kind veel met mijn ouders naar toneel te gaan kijken, kreeg ik de befaamde toneelmicrobe te pakken en deze ben ik nooit meer kwijt geraakt. Ik volgde lessen aan het RITCS te Brussel en behaalde aan de muziekacademie een grote onderscheiding in de afdeling toneel, voordracht en dictie. De toneelcursussen werden er gegeven door Pim Lambeau. Ik heb ook de kans gekregen om in enkele beroepsgezelschappen mee te spelen zoals het Schooljeugdtheater, het Nieuw Vlaams Toneel, het Brialmonttheater van Dries Wieme en Alice Toen. In 1978 vroeg Nand Buyl mij om op te treden als gastacteur in de KVS te Brussel ter vervanging van de zieke Walter Moeremans in het stuk : De Storm van Shakespeare. Na eerst jeugdtoneel te hebben gespeeld, ben ik in 1966 lid geworden van het amateurgezelschap Het Meiklokje uit Sint-Agatha -Berchem. Daar is eigenlijk mijn toneelcarrière begonnen. Ik kreeg er al vlug de hoofdrollen, begon er mijn eerste regie te doen en werkte er uiteindelijk samen met beroepsregisseurs. Nadien ben ik uitgeweken naar verschillende andere gezelschappen. De samenwerking met beroepsacteurs en beroepsregisseurs zoals o.a. Dries Wieme, Ronny Waterschoot, Marc Bober, Ugo Prinsen, Anton Cogen, Sien Eggers is een grote stimulans geweest en het heeft mij veel kennis en ervaring bijgebracht. Vanaf 1980 ben ik dan begonnen met zelf regie te doen in talrijke amateurgezelschappen. Tussendoor blijf ik ook nog acteren. Tot op heden stond ik meer dan 500 keren op de planken en deed ongeveer een zeventig regies. Via deze blog zal ik misschien in contact komen met andere toneelliefhebbers en ervaringen uitwisselen.