Rondvraag / Poll
Waar zou je het liefst gaan wandelen
Provincie Antwerpen

wandelen en genieten
    routes + plans + beschrijving
    16-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chartreuzenwandeling

CHARTREUZENWANDELINGxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

lengte: 7 km  : De wandeling loopt gedeeltetijk over veld- en boswegen

Vertrekpunt en parkeerplaats  : Sint-Mauruskerk te Holsbeek.

Bewegwijzering  : Houten palen met schuine kop in gele kleur.

In het zuiden van Holsbeek strekt zich van west naar oost een rij Hagelandse heuvels uit. Het zijn de Kesselberg, de Attenhovenberg, de Meesberg, de Chartreuzenberg, de Ramselberg en de Speelberg. Hun soms zeer steile hellingen bleven bebost

DE WANDELING

-We vertrekken bij de SINT- MAURUSKERK te Holsbeek. Het is een neogotisch gebouw dat ingewijd werd in 191 0 en sindsdien een oudere kerk vervangt waarvan alleen de zandstenen toren basis uit de tweede helft van de 16de eeuw bewaard bleef. Een ingemetselde steen draagt het jaartal 1564

-Vanaf de kerk volgen we de Rotselaarsebaan in zuidelijke richting, steken de Nobelbergstraat over en wandelen het Asseltveld in.

-Een honderdtal meter verder nemen we, rechts, de Biekedelle.

Waar deze asfaltweg naar links afbuigt, blijven wij rechtdoor de kasseiweg volgen.

-We wandelen nu door een delfe of dal. De weg vormde vroeger de enige verbinding tussen het dorp en het kasteel De Bruyn op de Chartreuzenberg en was afgezoomd met statige beuken of "bieken", zoals dat in het Holsbeekse dialect luidt. Deze bomen werden echter geveld tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In 1992 werden nieuwe beuken aangeplant. Wetende dat een beuk jaarlijks met 2,5 cm aangroeit in omtrek, zal het dus nog wel een hele tijd duren vooraleer de Biekedelle haar dreefuitzicht van vroeger zal teruggekregen hebben.

-De weg buigt linksaf en stijgt nog enkele meters. Vervolgens komen we bij een tweesprong, waar we links nemen. Hier bleven de oude beuken aan één kant van de weg wel bewaard.

-Aan de Kapeldreef gekomen, volgen we deze rechtsaf. ~ We bevinden ons nu op de Chartreuzenberg.

Het plateau was tot in de 18de eeuw bebost en werd later ontgonnen voor de landbouw. Een groot deel van het bos was eigendom van het Leuvense Kartuizerklooster of Chartreuse, dat gesticht werd in 1489 en opgeheven werd in 1783. Ook nu nog is dit gedeelte van de Chartreuzenberg grotendeels ingenomen door akkers en weiden.

-We volgen de Chartreuzenbergstraat linksaf en wandelen even verder voorbij de voormalige hoeve van het landgoed De Bruyn.

-We volgen verder de Chartreuzenbergstraat tot aan de T-wegsplitsing.

WIE DE TOCHT MET 2,5 KM WIL VERKORTEN, NEEMT HIER LINKSAF MAAR MIST DAN EEN WANDELING DOOR HET CHARTREUZENBOS.

-Wij volgen de hoofdwandeling, slaan dus rechtsaf en nemen onmiddellijk daarna links.

-We wandelen nu aan de noord rand van het Chartreuzenbos, dat hier vooral bestaat uit een aanplanting van beuk. De beuk is een boom met een zeer dichte kruin Dit gebrek aan licht sluit dan ook elke onderbegroeiing uit.

-Aan de T -wegsplitsing, raakpunt met de Bergbroekwandeling, nemen we rechtsaf.

Ten oosten van de weg die we nu volgen, bestaat de begroeiing overwegend uit tamme kastanje.

-Bij het eerstvolgende wegenkruispunt nemen we rechts.

Verder wandelend daalt de weg af naar de vallei van de Leming beek en komen ook enkele villa's van Hoog Linden in het gezicht. De Leming of Lieming was de bakermat van het Leuvense patriciërsgeslacht Uyten Lieminghen.

-In de vallei, aan de Lemingstraat, nemen we rechts.

We klimmen terug de Chartreuzenberg op langsheen de rand van het bos.
    -Terug op de Chartreuzenberg, wandelen we nu in noordelijke richting. Voorbij de akker aan onze rechterhand duiken we opnieuw een bos in.

Het wordt tevens een duik in de diepte, want we verlaten nu de Chartreuzenberg via zijn steile nooderhelling. Over een afstand van 250 meter dalen we 20 meter.

Op die hoogtelijn buigt het voetpad linksaf en leidt het ons naar een diepe holle weg die we linksaf volgen.
    -Enkele meters verder nemen we rechts Ook deze weg is hol

Voorbij de bocht wacht ons een korte maar steile klim van 10 meter. Van een  mooie sportieve wandeling gesproken! Weet echter dat dit de laatste klim is van deze wandeling.
    -Want we slaan
    rechtsaf en een voetpad leidt ons nu definitief van de berg naar het brede valleigebied van de Winge te Holsbeek. Achtereenvolgens is er een vlak stukje weg, dan een korte maar zeer steile helling en tenslotte een licht dalende holle weg.

-Aan de Kortrijksebaan gekomen, steken we deze over en volgen ze linksaf tot aan de Verhaegenstraat. -Hier nemen we rechts. Achter een haag bevindt zich het rusthuis Sint-Margaretha, gebouwd in 1990 bij de plek waar zich tot dan het rusthuis bevond dat was opgericht door Victor De Bruyn, ter nagedachtenis van zijn in 1908 overleden vrouw. Dit "Hospice Sainte-Marguerite" werd in 1992 gesloopt.

-Via de Sint-Maurusstraat bereiken we tenslotte terug de kerk van Holsbeek.