De pre-keuring vandaag in de garage Degryse (Eernegem) op de foto ziet men de opmeting van de remschijven ( diameter en dikte) en alles wat er bijhoort door de mensen van de RACB & VAS
nadat verleden jaar een Copilote het leven verloor bij een spijtig ongeval hield organisator Sason het voor bekeken. Een nieuwe organisatie ENRO ging de organisatie overnemen toen plots nog iemand op de proppen kwam en ENRO concurentie kreeg van SRON en het uitdraaide op bikkelharde rivaliteit. De Nederlandse bond (KNAF) bemiddelde maar het kwam niet tot een vergelijk en daarom besliste de KNAF om geen vergunnig af te leveren om dit jaar de Golden Tulip rally te organiseren die voorzien was op 14 & 15 september.
Eric Noort van KNAF: Op bassis van de beschikbare informatie hadden wij onvoldoende vertrouwen in een veilig en professioneel verloop van de rally. Daarmee reste ons tot onze spijt geen andere keuze. aldus E.Noort
Op zaterdag 3 maart is er in de Ford Garage Degryse te Eernegem de jaarlijkse pre-keuring voor rallywagens . Zo een 60 a 70 piloten gaan zich daar aanbieden met hun rallywagen om gekeurd te worden.Dit is verplicht om aan de wedstrijden deel te nemen. Dit gebeurd vanaf 9 uur ongeveer tot 17.00 uur. Mensen die eens kennis willen maken met de rallywagens van dichtbij, dan is dit de gelegenheid bij uitstek.
Dit Renault Alpientje en nog andere Race Renault's was woensdagmiddag reeds aanwezig op één van de standen van de Antwerp Classic Salon. Het is misschien een alternatief voor wie het niet ziet zitten om naar de Ardenne Bleue Rally te gaan in Spa.
In het week-end gaat gaat in het Antwerp Expo (bouwcentrum) de 30ste Classic Salon door. Er zijn allerhande standen en thema's dit jaat zoals youngtimers en tuningen het shouwcenter "race en rallywagen. Er zijn zelfs 2 hallen met onderdelen van oud en nieuw voor verzamelaars en restaurateurs. Het Antwerp Classic Salon is een begrip in Europa en ontmoetingsplaats voor mensen die historische wagens in hun hart dragen. Het salon opent vrijdag zijn deuren om 12.00 uur tot 21.00 uur zaterdag en zondag zijn de deuren open vanaf 09.00 uur tot 18.00 uur.
Toen ik gisteren daar aankwam met een Classic Car was er al een stand aanwezig met Renault Rallywagens.
Nadat de Vlaamse media maatschappij waartoe VTM en Kanaal 2 behoren beslist hebben om geen gemotoriseerde sporten uit te zenden, en Pitstop TV te schrappen, heeft de VRT beslist om op Sporza de zondagnammiddag een samevatting van alle wedstrijden die voor het Belgisch kampioenschap worden gereden uit te zenden. Het is waarschijnlijk door toedoen van Eurosport, die partners zocht om het IRC kampioenschap uit te zenden, dat dit tot stand is gekomen. Hoelang zo een reportage zal duren weten we nog niet, maar het is toch al iets om het rally gebeuren aan het grote publiek voor te stellen. Het kan alleen de goede kant uitgaan met de rallysport en het zo toch in daglicht te stellen.
Eindelijk nog eens een Vlaming in de internationale rally's aan de slag. Bernd Casier is geselecteerd door Peugeot Luxenburg en Belgie om minstens 5 proeven te rijden van het Intercontinental Rally Challengei ( IRC) de tegenganger en waarschijnlijk wel in de toekomst het nieuwe wereldkampioenschap. Bernd zijn Copiloot wordt opnieuw Frédéric Miclotte en het rallywapen waar ze mee gaan strijden een Peugeot 207 Super 2000. Bernd Casier werd in 2005 al eens 5 de met een Peugeot in de Ypres Westhoek Rally. Wie weet word 2007 het hoogte punt de Ieperse rally van het team in zijn eigen vlaamse streek met zijn duizende fans met een knallende overwinning!!
De Ierse zakenman en rallypiloot Paddy White zal niet deelnemen aan de Nederlandse Tank.S Rally . De Focus Wrc is nog altijd niet klaar geraakt om wedstrijden te betwisten. P.White heeft zelfs nog altijd geen beetje tijd gevonden om bij M.Sport de laatste aanpassingen te laten doen waar hijzelf aanwezig moet zijn.
De organisatie van Ypres 24 Hours Retro mag nu al een sucses genoemd worden. Met nog 7 maanden te gaan lopen de inschrijvingen binnen als een trein en er zijn nu al reeds een 80 tal genoteerd. Ook de Ferarri club uit Parijs hebben hun aanvraag ingediend. Dat de Westhoek op 12 , 13 &14 oktober overspoeld zal worden door prachtige bolides staat nu al vast. Volgens de inrichter Stefaan Brackx van Targa Florio vrezen ze dat er wagens gaan moeten geweigerd worden, want er worden maar 150 teams toegelaten tot Ypres 24 Hours Retro, er zal zeker een reserve lijst aangelegd worden. Het inschrijvingsgeld zonder overnachting is 250 euro, 350 euro met één overnachting en 450 euro voor twee overnachtingen.
In de Rally Routes du Nord was er ook een nevenwedstrijd voor historicwagens en die werd gewonnen door de Fransman Dominique Perrard met een Porsche 911. De Ieperling César Mottrie werd 2de op meer dan vijf minuten en 3de de man van de honderden wedstrijden de sympatieke Fransman Jean-Marc Dhilly met een Alfa-Romeo Gullia. Steven Vankemmel die aan de leiding reed tot aan de 11de kp viel uit met een mechanische defect. Na dat de Vlamingen 4 jaar deze wedstrijd gedomineerd hadden was er nu weer eens winst voor een fransman.
Foto: César Mottrie opel Ascona beeld werd geschoten door Fabrice Gauwblomme
Copiloot Frank Blondeel uit Diksmuide stopt de samenwerking met de Limburgse rallypiloot Jos Hermans.
Normaal gezien gingen wij het volledig Belgisch kampioenschap samen rijden, te beginnen met de Ardenne Bleue. Ik wil geen stenen smijten naar Hermans maar ik kon het niet vinden in het notasysteen dat hij mij dicteerde. Het is bijna 18 jaar dat ik fungeer als co met piloten van allerhande nationaliteiten ( Belgen vlaams en franstaligen )Spanjaarden,Duitsers,Engelsen, en zelfs een Deen. Maar met Jos Hermans lukte het niet, spijtig want ik had mij erop verheugd om dit kampioenschap te rijden Aldus Frank Blondeel
Hervé Knapick de winnaar van de Routes du Nord bedrijft al 38 jaar autosport op hoog niveau. de Bretoen uit de buurt van Rennes (Ille-et-Vilaine) is een verdeler van Daf vrachtwagens en is ondertussen 60 jaar geworden maar het rallyrijden heeft hij nog altijd onder de knie en dat bewees hij op de frans-Vlaamse wegen. H.Knapick reed rallycross de Andros trofee op de sneeuw en rallywedstrijden natuurlijk. Hij werd 5de in het Frans rallykampioenschap in 1977, winnaar van de trofee Renault in 1986 en 3de in het Frans rallycross kampioenschap in 2002 en nu 2 jaar na elkaar de Rally Routes du Nord winnen is heel knap Knapick Zo zie je maar dat deze nestor van alle markten thuis is en zeker nog niet versleten is.
De 22ste Rally Routes du Nord is gewonnen door de Bretoen Hervé Knapick met een Subaru Wrc. Verleden jaar was deze 60 jarige rallypiloot ook al aan de winst in deze rally. Onze landgenoot Claudie Tanghe die na de eerste dag de leiding had kon deze niet vasthouden en werd 2de op 18 sec. Ook bij de Historic's was er dit jaar geen winst voor de Belgen Steven Vankemmel uit Ieper had de leiding met de Manta Te Transeurop tot aan de 11de Kp hij uit de wedstrijd verdween met mechanische defect. Morgen meer nieuws uit deze wedstrijd .
In de Rally Routes du Nord staat onze landgenoot Claudie Tanghe aan de leiding met een Toyota Celica 4wd. De winnaar van verleden jaar de Bretoen Hervé Knapick met de Subara Wrc op 0.3 sec,en die andere oude vos José Barbara 3de op bijna een halve minuut ook met een Subaru Wrc. 4de Xavier Lemonnier met Mitsubitsi en 5de Lexcellent met de Peugeot 206 Wrc. Wat het morgen op dag 2 wordt valt af te wachten, C.Tanghe vreest als het moest regenen hij niet kan optornen tegen de Subaru's van Knapick en Barbara. Er worden morgen nog 9 snelheidsritten afgewerkt en om 16.00 uur weten we wie er als eerste over het podium mag rijden in Armentiéres. We mogen als Vlamingen een beetje chauvinistische zijn en hopen natuurlijk dat het onze eigen landgenoot mag zijn.
Foto Cederic Valentin met de Bmw op de kp Boeschepe
Morgen zaterdag 24 en zondag 25 februari word pal tegen de Vlaamse grens de Frans rally van divisie 1 georganiseerd. Reeds vandaag word de technische controle uitgevoerd en deze gaat door in de salle Jean Zay op de place du 18 mars in Armentiéres vanaf 18.00 uur tot 22.00 uur.
De rally zelf start morgen zaterdag om 12.00 uur in de stad Armentiéres op het podium aan het stadhuis. De belangrijkste deelnemers zijn J.J. Lebrun Toyota Celica Hervé Knapick Subaru Wrc José Barbara Subaru Wrc Lexcellent Peugeot 206 Wrc Cederic Valentin Bmw M3 Lemmonier Mitsubitsi Evo 9 en onze landgenoot Claudi Tanghe met Toyota Celica die misschien wel met een heel dichte ereplaats terug naar ons land mee te brengen. De snelheidsritten voor zaterdag zijn Merris om 13h17 en 16h32 Kemmelhof 13h42 en 16h57 en Boeschepe 14h13 en 17h28. De regroup en service is in Lavantie. Bij de Historic's zijn er jammer genoeg maar 10 deelnemers waaronder drie teams uit ons land (W-Vl) De Kp' Boeschepe en Kemmelhof liggen heel dicht bij de grens, Boeschepe is de achterkant van de Zwarteberg bij Westouter en Kemmelhof waar de start bij het dorp van Eecke is. De toegang tot de snelheidsritten is volledig gratis en zijn heel spectakulair.
weer kaakslag voor de liefhebbers van motorsporten
Vandaag is het weer een zwarte dag voor de liefhebbers van de gemotoriseerde sporten. De Vlaamse media maatschappij waaronder de Tv zenders VTM en Kanaal 2 behoort heeft beslist om vanaf heden het programma autowereld onmiddelijk te stoppen en niet meer uit te zenden. ook het programma pitstop wordt binnen de 6 maanden afgevoerd. Ze bestoken ons liever met omhoog gevallen bv's alla Paff , Planckaerts en onbenullige belspelletjes waar ze het geld uit de mensen hun zakken jagen via hoge telefoonrekeningen. men mag zeggen wat men wil maar onze Waalse vrienden van de Rtbf doen toch meer voor onze geliefde sporten dan onze Vlaamse zenders. Op de Vlaamse zenders staat Koning voetbal boven op de hitlijst en dan volgen de sporten waar er geslikt en gespoten word naar lieve lust en verder atletiek en tennis waar de heren van de westraat met hun kop op tv komen te pas en te onpas en genieten van een reisje betaalt door de brave belastingsbetaler naar Parijs bijvoorbeeld (Roland Garros). En wij maar braaf in de pas lopen en zwijgen want!!! anders zwaait er wat.