Jan Czech goed gekend in het Vas rallykampioenschap voor het spektakel rijden met de geel zwarte Mini-Cooper heeft zich een Subaru aangeschaft. Na heel wat mooie resultaten met de Mini probeerde Jan het 2 seizoenen met een Opel Tigra wat niet een sucses werd. Nu gaan we jan zien met zijn nieuwste aanwinst de blauwe Subaru en we wensen Jan goed seizoen met zijn nieuwste speeltje en moge hij het publiek heel wat spektakel bieden in 2007.
Jean-François Elst wordt de nieuwe Copiloot van WRC rijder F.Duval. De Fransman Patrick Pivato is al 2 maanden niet meer bereikbaar nadat hij met slaande deuren vertrokken is bij First Motosport. De oorzaak van scheiding zou een financieel dispuut zijn tussen Pivato en First. J.F Elst is 41 jaar en heeft 14 WK Rally's op zijn palmares en werd kampioen van Belgie aan de zijde van Bernard Munster in 1985.
Deze Foto van de Duitser H.W Schewe op de snelheidrit van de Kemmelberg. Deze Foto is al her en der gepubliseerd geweest. Dank zij zulke mannen herleeft de rallysport van weleer. Meer en meer rallyfanaten komen op de historicwedstrijden af voor het spektakel dat deze oudjes ten beste brengen.
Foto: Wilfried Geerts Met deze Porsche Carrera komt Schewe naar de Ieperse Rally 2007
De Duitse Porsche historicrijder Heinz Walther Schewe heeft de smaak terug goed te pakken. Na verleden jaar een drietal rally's te hebben gereden waaronder de Rally de Canarias en de Ypres Historics Westhoek Rally komt hij dit jaar terug naar Ieper om de rally te betwisten. Walther Schewe werd in 1975 2de met de Porsche Carrera na de Fransman Mordaq ook met een Porsche Carrera. Ook werd hij duits rallykampioen. Dat Schewe heel wat in mars heeft bewees deze 63 jarige Duitser verleden jaar, toen hij na meer dan 20 jaar inaktieve periode terug de handschoen weer opnam.
Hij wist echt niet hoe een moderne rally in elkaar zit ik moest hem met handen en voeten uitleggen dat er geen service was na de kp's gelijk het vroeger was, maar enkel nog op een centraal punt voor iedereen. Ook al die moderne rallywagens had hij nog nooit gezien en verstond niet dat een kitcar sneller ging dan wij in de Rally van Gran Canaria waar we 5 de werden. In Ieper verleden jaar ging hij er al de brui aangeven nog voor de start. Ik heb hem moeten serieus motiveren en het is mij nog gelukt ook. De Porsche stond veel te laag voor de wegen in de Westhoek en konden op heel veel plaatsen niet couperen. Toch werden wij 3de in de Groep van FIA en 5de algemeen wat wil zeggen dat die oude vos nog serieus aan het stuur kan draaien. Aldus zijn Copiloot Frank Blondeel
Dit jaar gaat Walther Schewe het anders aanpakken en komt hij naar Ieper met zijn witte Porsche Carrera waarmee hij in Ieper reed in de jaren 70, deze is veel lichter en steviger en staat hoger dan die circuitwagen waar hij verleden jaar mee aantrad. Deze punktuele duitser komt zomaar niet naar ons land om bijrol te spelen in het rally gebeuren en wil zich meten met de allerbesten en zijn uitslag van verleden jaar te verbeteren. De kans is heel groot dat hij in de Westhoek een voorbereidingswedstijd komt rijden om niets aan het toeval over te laten en de Porsche tiptop in orde te zetten voor Ieper.
Het voorbije week-end is het xtreme drift-kampioeschap gestart in het Nederlandse Venray.Daarin gaat het niet om snelheid maar om pure wagencontrole en brede schuivers.De competitie is onstaan uit de Belgian Drift Series. Er komen telkens twee rijders tegen elkaar uit; de verliezer druipt af. Het is een heel spectakulaire vorm van autosport. In Limburg is deze discipline zeker drie maal te zien op de datums van: Op het circuit van Zolder op 29 april , op de Duivelsberg Maasmechelen 29 juli en 9 september en in Mechelen in de nekkerhallen op 17 juni en in het Nederlandse Venray op 7 oktober
Dit jaar wordt de rally van Wervik een topper van formaat. Het parkoer is hertekend en wat deelnemers betreft wordt het ook top. Er zijn een paar rallyfanaten die achter de schermen werken en goede relaties hebben in de rallysport en dit gaat zijn vruchten afwerpen. Later meer hierover.
De pre-keuring vandaag in de garage Degryse (Eernegem) op de foto ziet men de opmeting van de remschijven ( diameter en dikte) en alles wat er bijhoort door de mensen van de RACB & VAS
nadat verleden jaar een Copilote het leven verloor bij een spijtig ongeval hield organisator Sason het voor bekeken. Een nieuwe organisatie ENRO ging de organisatie overnemen toen plots nog iemand op de proppen kwam en ENRO concurentie kreeg van SRON en het uitdraaide op bikkelharde rivaliteit. De Nederlandse bond (KNAF) bemiddelde maar het kwam niet tot een vergelijk en daarom besliste de KNAF om geen vergunnig af te leveren om dit jaar de Golden Tulip rally te organiseren die voorzien was op 14 & 15 september.
Eric Noort van KNAF: Op bassis van de beschikbare informatie hadden wij onvoldoende vertrouwen in een veilig en professioneel verloop van de rally. Daarmee reste ons tot onze spijt geen andere keuze. aldus E.Noort
Op zaterdag 3 maart is er in de Ford Garage Degryse te Eernegem de jaarlijkse pre-keuring voor rallywagens . Zo een 60 a 70 piloten gaan zich daar aanbieden met hun rallywagen om gekeurd te worden.Dit is verplicht om aan de wedstrijden deel te nemen. Dit gebeurd vanaf 9 uur ongeveer tot 17.00 uur. Mensen die eens kennis willen maken met de rallywagens van dichtbij, dan is dit de gelegenheid bij uitstek.
Dit Renault Alpientje en nog andere Race Renault's was woensdagmiddag reeds aanwezig op één van de standen van de Antwerp Classic Salon. Het is misschien een alternatief voor wie het niet ziet zitten om naar de Ardenne Bleue Rally te gaan in Spa.
In het week-end gaat gaat in het Antwerp Expo (bouwcentrum) de 30ste Classic Salon door. Er zijn allerhande standen en thema's dit jaat zoals youngtimers en tuningen het shouwcenter "race en rallywagen. Er zijn zelfs 2 hallen met onderdelen van oud en nieuw voor verzamelaars en restaurateurs. Het Antwerp Classic Salon is een begrip in Europa en ontmoetingsplaats voor mensen die historische wagens in hun hart dragen. Het salon opent vrijdag zijn deuren om 12.00 uur tot 21.00 uur zaterdag en zondag zijn de deuren open vanaf 09.00 uur tot 18.00 uur.
Toen ik gisteren daar aankwam met een Classic Car was er al een stand aanwezig met Renault Rallywagens.
Nadat de Vlaamse media maatschappij waartoe VTM en Kanaal 2 behoren beslist hebben om geen gemotoriseerde sporten uit te zenden, en Pitstop TV te schrappen, heeft de VRT beslist om op Sporza de zondagnammiddag een samevatting van alle wedstrijden die voor het Belgisch kampioenschap worden gereden uit te zenden. Het is waarschijnlijk door toedoen van Eurosport, die partners zocht om het IRC kampioenschap uit te zenden, dat dit tot stand is gekomen. Hoelang zo een reportage zal duren weten we nog niet, maar het is toch al iets om het rally gebeuren aan het grote publiek voor te stellen. Het kan alleen de goede kant uitgaan met de rallysport en het zo toch in daglicht te stellen.
Eindelijk nog eens een Vlaming in de internationale rally's aan de slag. Bernd Casier is geselecteerd door Peugeot Luxenburg en Belgie om minstens 5 proeven te rijden van het Intercontinental Rally Challengei ( IRC) de tegenganger en waarschijnlijk wel in de toekomst het nieuwe wereldkampioenschap. Bernd zijn Copiloot wordt opnieuw Frédéric Miclotte en het rallywapen waar ze mee gaan strijden een Peugeot 207 Super 2000. Bernd Casier werd in 2005 al eens 5 de met een Peugeot in de Ypres Westhoek Rally. Wie weet word 2007 het hoogte punt de Ieperse rally van het team in zijn eigen vlaamse streek met zijn duizende fans met een knallende overwinning!!
De Ierse zakenman en rallypiloot Paddy White zal niet deelnemen aan de Nederlandse Tank.S Rally . De Focus Wrc is nog altijd niet klaar geraakt om wedstrijden te betwisten. P.White heeft zelfs nog altijd geen beetje tijd gevonden om bij M.Sport de laatste aanpassingen te laten doen waar hijzelf aanwezig moet zijn.
De organisatie van Ypres 24 Hours Retro mag nu al een sucses genoemd worden. Met nog 7 maanden te gaan lopen de inschrijvingen binnen als een trein en er zijn nu al reeds een 80 tal genoteerd. Ook de Ferarri club uit Parijs hebben hun aanvraag ingediend. Dat de Westhoek op 12 , 13 &14 oktober overspoeld zal worden door prachtige bolides staat nu al vast. Volgens de inrichter Stefaan Brackx van Targa Florio vrezen ze dat er wagens gaan moeten geweigerd worden, want er worden maar 150 teams toegelaten tot Ypres 24 Hours Retro, er zal zeker een reserve lijst aangelegd worden. Het inschrijvingsgeld zonder overnachting is 250 euro, 350 euro met één overnachting en 450 euro voor twee overnachtingen.
In de Rally Routes du Nord was er ook een nevenwedstrijd voor historicwagens en die werd gewonnen door de Fransman Dominique Perrard met een Porsche 911. De Ieperling César Mottrie werd 2de op meer dan vijf minuten en 3de de man van de honderden wedstrijden de sympatieke Fransman Jean-Marc Dhilly met een Alfa-Romeo Gullia. Steven Vankemmel die aan de leiding reed tot aan de 11de kp viel uit met een mechanische defect. Na dat de Vlamingen 4 jaar deze wedstrijd gedomineerd hadden was er nu weer eens winst voor een fransman.
Foto: César Mottrie opel Ascona beeld werd geschoten door Fabrice Gauwblomme
Copiloot Frank Blondeel uit Diksmuide stopt de samenwerking met de Limburgse rallypiloot Jos Hermans.
Normaal gezien gingen wij het volledig Belgisch kampioenschap samen rijden, te beginnen met de Ardenne Bleue. Ik wil geen stenen smijten naar Hermans maar ik kon het niet vinden in het notasysteen dat hij mij dicteerde. Het is bijna 18 jaar dat ik fungeer als co met piloten van allerhande nationaliteiten ( Belgen vlaams en franstaligen )Spanjaarden,Duitsers,Engelsen, en zelfs een Deen. Maar met Jos Hermans lukte het niet, spijtig want ik had mij erop verheugd om dit kampioenschap te rijden Aldus Frank Blondeel