Dit weekend 12 -13 &14 oktober gaat er in de Westhoek de eerste Ypres Retro Rally van start. deze regelmatigheidswedstrijd die vereden wordt aan een gemiddelde van 36 km per uur gaat via het systeem bolletjepijl en ingetekende kaart zeg maar back to de roots van het rallygebeuren. Aan deze wedstrijd neem tal van bolides deel die tot de verbeelding spreken zoals Lancia Stratos , Ferrari , De Tomaso Pantera , Lancia Delta , Triumph , Porsche ,Alfa-Romeo , Chevrolet en veel teveel om op te noemen. De vrijdag is er vanaf 18.00 uur een schoonheidswedstrijd voor Young&oldtimers . Om 19.00 uur is er een avondrit van ongeveer 50 km als opwarmertje voor degenen die dit wensen . Het is niet verplicht en telt niet mee voor het algemene klassement. De zaterdagmorgen wordt er gestart op de markt van Poperinge om 09.00 uur en rond de middag komen de deelnemers toe op het Camso Speedway Circuit van Waasten (Warneton). Rond 18.30 komen de bolides toe aan café het boerenhol in Reningelst. De zondagmorgen wordt er dan opnieuw gestart ,maar ditmaal op de markt van Ieper waar de deelnemers terug verwacht worden rond de middag. Waar de deelnemers langs komen is bijna niet te zeggen omdat het parkoer volledig geheim is. Waarschijnlijk zal het de zaterdag de streek van Kemmel nieuwkerke zijn en de zondag Lo Reninge Alveringem zijn.
Wie de wagens eens nu al wil bekijken kan een kijkje nemen op de site van dit evenement : www.rallyevent.be klikken op entrylist en dan op de naam van het merk van de wagen klikken en het komt tevoorschijn.
Dit week-end ging de Trackrod historicrally die vereden wordt op onverhard door in Engeland . De Nieuwpoortse rallypiloot Stefaan Stouf maakte de oversteek naar de bakermat van de gemotoriseerde sporten om zich eens te wagen aan zo een rallyevenement op onverhard. De Escort MK 1 werd klaargestoomd met een andere ophanging . Stefaan eindigde de rally als 16de algemeen wat een niet onaardige uitslag is om zonder ervaring zich te meten met de ervaren Engelse rallyrijders op onverharde snelheidsritten. Later meer hierover met eventueel een foto
Pascal Gaban heeft zich ook een nieuw speeltje aangeschaft. Het is een Opel Kadett Gte 2.0 l . Pascal zal er waarschijnlijk mee starten in de Condroz rally het eerste week-end van november. Pascal Gaban is de zoon van André Gaban een Brusselse garagehouder en preparateur van Porsche's. Pascal debuteerde in 1984 in de rallysport met een porsche 911 2.7 l hij reed dit seizoen 8 wedstrijden waarvan hij er 3 won. In 1985 werd hij nationaalkampioen en reed 10 wedstrijden waarvan hij er 5 won. Het jaar 86 werd hij opnieuw kampioen van Belgie 13 rally's en 11 zeges dat jaar met een porsche 911 scrs Groep b . Gaban zette zijn opmars voort en werd in 1988 de allereeste wereldkampioen groep n en dit met een Mazda 4x4 groep n. Misschien kan Pascal de gevestigde waarden een het vuur aan de schenen leggen in de historicrallywedstrijden. Foto's van dit prachtig rallymachien kan men bekijken op de site van Serge Lahouter op www.lahoutermotorsport.be en dan klikken op realisaties.
Hier alvast een foto van de motor die ingebouwd is
Na de rally van Tielt, waar ik trouwens voor de eerste maal baancommisaris was, had ik een hoop problemen met de pc. Het rallyseizoen werd voor ons een sisser van formaat ( team Gouwy-Calcoen ) telkens de verkeerde stukken uit engeland om de alfa-romeo klaar te stomen en de escort die in zen blootje staat om er een groep 4 van te bouwen kwam er in 2007 niks in huis van rally rijden. Daarom dat ik mij wou toeleggen op de job van baancommisaris, om de organisatoren van rallywedstrijden te helpen, kwam ik tijd tekort om de blog up to date te houden. Zo heb ik weer enorm veel mensen leren kennen en veel vrienden gezien waar men als je zelf rijd niet de kans krijgt om eens een praatje te slaan. De wedstrijden waar ik van dienst geweest ben zijn Tielt , Wervik , Oostrozebeke , Ieper , WK Duitsland , Roeselare en Reningelst. Zo werd het voor mij toch nog een druk jaar op de rally maar dan van de andere zijde in plaats van in cokuip. Verder ga ik proberen terug de draad weer op te nemen met de Ypres Retro van 12,13&14 oktober eerstkomend.
Foto: Links mezelf met mijn goede vriend copiloot Frank Blondeel
In de nabije toekomst mag men hier op de weblog nieuwe updates verwachten. Na pc problemen en veel werk op allerlei rallywedstrijden zijn we er terug klaar voor. Hopelijk kunnen we de rallyfreaks weer plezieren met een beetje informatie die anders weinig aan bod komt.
We zijn eindelijk terug up to date met de pc en we kunnen terug van start gaan met de blog. Nu zaterdag wordt de TAC Rally in en om tielt betwist en het is de 2de Rally tellende voor het Belgisch kampioenschap. En in Tielt hebben ze er meteen een primeur bij, Pieter Tsjoen de Belgische Kampioen start er met de Fiat Grande Punto S2000 . Hij neemt het op tegen Freddy Loix met die andere S2000 namelijk een Vw Polo. Fast Freddy heeft al de Ardenne Bleue Achter de rug met de S2000, en P.Tsjoen is het de eerste wedstrijd met de S2000. Verder zijn er ook nog Xavier Bouche, Larry Cols die de Ardenne Bleue Won en Bob Colsoul. Verder hebben we nog de lokale hardrijders Paul Lietaer met de Subaru groep A en Andy Lefevere ook met een Subaru. Het lijstje met snelle piloten is nog lang, maar er zijn toch nog een kanshebbers voor het podium. Zoals Peter Desmet met de De Toyota Corolla WRC, Didier Dusquene Celica Gt 4, Claudi Tanghe Celica Gt 4 die in de Routes Du Nord een fantastische podium haalde. Verder komt ook de sympatieke Limbuger Kris Princen voor de eerste maal met de nieuwe Renault Clio R3 aan de start. Ook Henri Container Schmelcher met de Porsche Gt 3. En natuurlijk niet te vergeten belgisch snelste rallypilote Melissa Debackere met de Toyota Celica Gt 4, Misschien zet ze die mannen wel een neus.
Men ook niet vergeten dat er nog een prachtige nevenwedstrijd is, de Historicrally de spektakulaiste wagens van allemaal. er starten zeker 3 Escorts die aan elkaar gewaagd zijn Didier Vanwynsberghe. Stefaan Stouf en Geert Vandoorne die 3 mannen gaan zeker met het mes tussen de tanden de strijd met elkaar aanbinden. Geen enkele van deze 3 teams mag een fout maken, want er liggen nog andere kapers op de kust om een podium te vizeren, Namelijk Frederiq Delplache Bmw 2002 Tii, Mario Vantieghem Bmw 2002 Tii en Vanmarcke met de Talbot Lotus. In de wedstrijd zal er ook nog een strijd zijn tussen familie, Daniél Cappelle met een Opel Manta en zijn zoon Pedro met een Ford Escort Mexico MK 1.
Het wordt zeker de moeite waard om naar Tielt af te zakken om rally van de bovenste plank mee te maken.
Door problemen met de PC waren er de laatste dagen geen updates meer, maar tegen dinsdag zou alles in orde moeten zijn en kunnen we weer volop werken aan de blog. Hopelijk zie jullie allemaal terug om een bezoek te brengen aan de blog historicrally en kan ik er terug weer tegenaan om de de rallysport in de kijker te stellen.
François Duval zou normaal gezien komend week-end aan het rallyseizoen in Portugal beginnen. Maar gisteren zag het er naar uit dat ook feest niet doorgaat. Problemen met het beloofde sponsorgeld zouden ertoe geleid hebben dat niet alle onderdelen tijdig klaar waren voor de Skoda Fabia WRC . Dus met andere woorden weer forfait voor de beste Belgische rallypiloot.
Met nog een dikke 6 maanden te gaan voor de eerste Ypres Retro van start gaat zijn er reeds een 100 tal inschrijvingen. Dat er daar heel wat tot de verbeelding sprekende wagens zullen verschijnen staat nu al vast. Verleden week is de inschrijving binnen gelopen van een ex Rothmans Porsche van Henri Toivonen. Nu hoort men al hier en daar van vele rally liefhebbers die er in de tijd er de brui aan gegeven hebben, om toch maar eens naar Ieper af te zakken om de nostalgie van vroeger weer eens op te snuiven.
Dat rallyrijders en organisatoren niet alleen oog hebben voor hun glimmende bolides en pk-krachtige motoren, bewijst de actie opgezet door autostal Atlantic , één van de grootste Vlaamse renstallen en AC Targa Florio ,organisator van ondermeer de Ypres Westhoek Rally. Onder actienaam, Met een kloppend hart van start tot finisch willen deze clubs het Olivia Hendrickx Researsch Fund ondersteunen. Dit fonds werd in 1999 opgericht door de ouders van de toen 2 jarige Olivia, die plots getroffen werd door een hersenstamtumor. er werd intensief gestreden voor haar leven, doch de bestaande therapieén bleken ontoereikend. In april 2000 overleed Olivia.De ouders waren in contact gekomen met de wereld van de medische wetenschap en aarzelden dan ook niet om financiele steun te verlenen aan het vitaal belangrijke wetenschappelijk onderzoek.Het was voor hun onaanvaardbaar te moeten vaststellen dat in feite onderzoekers,behoudens de universitaire begeleiding,geheel afhankelijk zijn van subsidies.Op initiatief van de ouders werd besloten tot de oprichting van het fonds dat de naam draagt van hun overleden dochtertje.Het Olivia Hendrickx Researche Fund wil het wetenschappelijk therapeutisch onderzoek naar kanker in Belgié ondersteunen.Via de ingezamelde fondsenwerkt het Research Fund in de eerste plaats mee aan de verfijning van het basiskankeronderzoek, de ontwikkeling van het tumorvaccin en de financiele bijstand aan patienten.Op dit ogenblik gaat in eerste instantie de steun uit naar Professor Dr.Stefaan Van Gool van de K.U.Leuven,in het onderzoek naar nieuwe kankertherapieén vanuit de kinderoncologie. Door ondermeer een stickerverkoop en tal van andere initiatieven willen autostal Atlantic, onder aanvoering van voorzitter Danny Debruyne en secretaris Freddy Hindryckx, en A.C.Targa Florio, onder leiding van Andre Bostyn, hun medewerking volop verlenen aan dit nog enigszins onbekend maar levensnoodzakelijk fonds. De actie zal zowat aan bod komen in alle autosportwedstrijden.Op de assistentiestand van autostal Atlantic zult U steeds uw goed hart kunnen tonen en het laatste nieuws vernemen over de actie.Zondag 17 juni,vind dan in en rond de tent van A.C.Targa Florio op de grote markt van Ieper een benefiet namiddag plaats.apotheose moet dan volgen op zondag 23 juni,wanneer om 21u30 op het eindpodium van de Ypres Westhoek Rally het integrale bedrag zal overgemaakt worden aan de mensen van het Olivia Hendrickx Reseach Fund www.olivia.be Vanaf de rallysprint van Moorslede zullen heel wat rijders hun rallywagen tooien met de sticker van de steunactie. Ook rallypiloten beseffen dat de steun aan deze actie van groot belang is. Info: facilities@ypresrally.com Of via de organiserende clubs www.autostal-atlantic.be of www.ypresrally.com
Giften zijn steeds welkom op rekening nr 850-0275959-89 met vermelding rallyrijders met een hart.De sticker is te koop voor de prijs van 5 euro, bestellen kan door een mailtje te sturen naar steunactie@autostal-atlantic.be met vermelding van naam en adres
De organiserende verenigingen danken u alvast voor de milde steun.
Het nieuwe onafankelijk autosportforum is nu één week oud en draait reeds op volle toeren. Er zijn al 185 leden die heel regelmatig posten op dit prachtige forum, waar men terecht kan voor alles wat met autosport te maken heeft, van F1, circuit, Rally binnen en buitelandse wedstrijden en Rallycross. Gisteren kreeg ik de vraag via email of ook karting aanbod kwam, maar voorlopig staat dit er nog niet op, maar wat niet is kan nog komen.
De beheerder Digibyte van dit forum verdient eigenlijk een pluim voor wat hij in een heel korte periode in elkaar heeft gestoken. Sponsors zijn trouwens nog altijd welkom en dit kan reeds vanaf een heel klein bedrag. Via het forum kan kontakt opgenomen worden met de beheerder, digibyte
Verslag rallysprint moorslede team Dieter Thys- Emeric Debusschere
We keken uit naar onze eerste uitstap sedert de Omloop van Vlaanderen vorig jaar. Wegens het opstarten van een eigen zaakwas rally rijden de laaste tij niet echt een prioriteit meer. daarom ook dat onze honger groot was om eindelijk eens de rallysprint van Moorslede te rijden. (onzeeerste deelname in 2004 eindigde al in de eerste verkenning door een versnellingsbak die het toen begeven had)
Tijdens de eerste Kp moesten we starten midden in wolkbreuk. Grip vinden met onze kleine 10 duims wiekekes was dan ook niet van de poes. We moesten halsbrekende toeren uithalen om de Mini gewoonweg op de baan te houden. het profiel in onze banden was gewoonweg niet aangepast aan zo'n weersomstandigheden. Het duurde dan ook maar een km of 3 tot we de met de puurste vorm van aquaplaning te maken kregen. Bij het uitkomen van een vlotte linkse bocht lad de weg vol water. We verloren alle grip, de achterkant brak uit, we probeerden nog te corrigeren, maar het was te laat. We gleden op de 4 wielen in een veld dat lager gelegen was dan de baan. De Mini zat vas in de modder. Gelukkig stonden daar een paar mensen om te helpen duwen. Alvast bedankt aan die mensen die ons 150 meter door de smurrie hebben geduwd. Zonder hen was het ongetwijfeld over en out geweest voor ons. Gevolg: De allerlaatste tijd algemeen, en alle hoop op een goed resultaat verloren natuurlijk! We hebben dan maar beslist om ten volle aan te vallen in de volgende kp's enkel en allen om een goede tijd algemeen in de reeksen te realiseren. En dit is ons wonderwel zeer goed gelukt. Tijdens de 2de kp was het parkoers grotendeels opgedroogd zodat we er voluit voor konden gaan. alle remzones, bochten, waaiers werden bijna aan 100% afgewerkt. We wisten aan de finish meteen dat onze tijd zeer goed zou zijn. 5.58 . Goed voor een 26ste tijd algemeen, op dan nog meer dan 120 wagens in koers. Iets wat wij voor de start zelfs niet van durfden dromen. We lieten verschillende dikke auto's achter ons met de onze kleine Mini. In de 3de kp maakten we nog een klein foutje, maar toch konden we onze snelste tijd evenaren. de 4de kp werd jammer genoeg in een sneeuw-regenbui afgewerkt zodat een kanontijd er niet meer inzat. Van deze rallysprint onthouden we enkel onze sterke prestatie en de verschillende schouderklopjes van collega piloten en supporters.Vooral de felicitaties van niemand minder dan Andy Lefevere en Yannick Bodson deden eventjes ons hart sneller kloppen.Dat is de reden waarom we ooit met de rallysport zijn begonnen... Dank aan alle vrienden, supporters, sponsors en organisatie voor deze mooie dag.
veel sucses Dieter en tof rallyseizoen toegewenst Nelly&Morris
De eerste rallysprint van het nieuwe seizoen 2007 in West-Vlaanderen liep vor vele deelnemers op een sisser af. Er waren talrijke opgave's door technische mankementen, zoals Paul Lietaer, Nicolas Leune, Yanick Bodson, Renaud Verreydt, ook Wim Soenens gaf vlak voor de start forfait na het ongval van zijn echtgenote Cindy Cokelaere, die met de Chevrolet Kalos van Caen rallysport frontaal op een paal knalde aan een snelheid van ongeveer 80 per uur. Volgens insiders zou haar helm niet goed vastgemaakt zijn geweest en kwam in de remzone die voor haar ogen neergeklapt zijn? De impakt moet toch een enorme klap zijn geweest, gelukkig is er een stevige rolbeugel en goede gordels in de wagen voorzien.
De rallysprint van Moorslede die gisteren gereden werd kende een chaotisch verloop. Door het slechte weer was de omloop herschapen in een gladde en vettige boel en waren er veel sorties en opgave's. Bij één van de sorties was de echtgenote van de Bmw rijder Wim Soenens betrokken , Cindy Cokelaere reed met de Chevrolet Kalos van Caen Rallysport en zou frontaal op een paal zijn terecht gekomen en gekwetst zijn geraakt aan knieén en borst. De winnaar (winnares) werd snelle West-Vlaamse Melissa Debackere met een Toyota Celica, tweede werd de heroptredende tuner John Deconick met een Mistsubischi Evo 9 voor Peter Desmet met de Toyota Corolla WRC.
Bij de Historic's stond geen maat op Belgisch kampioen Geert Vandoorne in een Ford Esccort MK1, hij won de wedstrijd voor Mario Vantieghem met de mooie Bmw 2002Tii, en derde werd Peter Lemahieu Escort MK1.
De viervoudige Belgisch Rallykampioen Pieter Tsjoen verkoopt zijn Ford Focus WRC en zal zich een Super 2000 rallywagen aanschaffen. Verleden week werd in het Italiaanse Genua een Fiat S2000 getest en hebben ze nadien de Abarthfabriek in Turijn bezocht. Nu zijn ze op zoek naar tuner die een Fiat S2000 kan leveren voor de TAC Rally in Tielt, maar het kan ook een Peugeot S2000 worden, de eerste die kan kan verhuren die wordt het. Op het programma van Tsjoen staat de TAC Rally, Wallonie, en de Ypres Westhoek Rally en verder een paar IRC Rally's maar dan enkel de asfaltwedstrijden om dat het niet zo ivedent is omde wagen klaar te stomen voor onverhard. We kunnen Pieter geen ongelijk geven dat hij overstapt op een S2000 projekt, want het kostenplaatje van een S2000 is heel wat minder dan van een WRC waar het tijdperk van deze wagens zogoed als voorbij is. Meer en meer construkteurs en privérijders gaan in het S2000 projekt stappen en niet enkel voor het prijzekaartje maar ook voor de groeiende belanstelling voor deze wagens.
Vanaf heden 21.00 uur is er een nieuw forum gestart, enkel over autosport. Er waren reeds 33 aanmeldingen om 22.10 uur . Iedereen kan zijn mening kwijt op dit nieuw forum. Dit wordt de place to be voor alle autofreaks van formule 1 tot rallycross en alles wat erbij hoort. Inloggen en je bent vertrokken voor allerhande informatie aangaande autosporten.
Hopelijk krijgen de organisatoren van de rallysprint van Moorslede hun probleem klaar tegen zondag. Met hun topaffiche van de moderne rallywagens zit het snor , maar er is ook nog nevenwedstrijd voor de historicwagens. De echte rallyfanaten weten dat mooie en spektakulaire rijstijl van deze oudjes nog altijd rally van de bovenste plank is. Er komen een 22 tal van die oude machines aan de start van deze rallysprint. De piloot die zeker voor de overwinning gaat is de Belgisch kampioen 2006 Geert Vandoorne met zijn Ford Escort MK1 . Verdere podium kandidaten zijn Vanmarcke Talbot Lotus, Tytgat Opel Kadett, Tack Opel Kadett Gte, Vantieghem Bmw 2002 Tii . Ook de VAS kampioen van 2005 haalt zijn supersnelle Mini-Cooper van stal, Dieter Thys altijd spetakel verzekerd met den Dieter aan het stuur.En zo als eerder al gemeld de come back van Pedro Cappelle met mooie Ford Escort Mexico MK1. Het is niet om dat ik hier enkel de namen geven van piloten die voor het podium gaan dat de rest geen aandacht verdient , integendeel kenners weten dat historicrallywagens sowiezo spektakel bieden waar de moderne wagens niet kunnen aan tippen, buiten de Bmw's. En zoals de weersvoorspellers geven voor zondag , maartse buien drift en gecontroleerde slips verzekerd.
Volgens de organisatie van de rallysprint van Moorslede zijn er problemen met het bekomen van een positief advies van de voorzitter van de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening van West-Vlaanderen (pcdgh-w-vl) imv het medisch dispositief dat ingezet wordt. De PCDGH controleert of alle personeel voldoet aan de wettelijke bepalingen. Daar het moeilijk is om een gekwalificeerde geneesheer te vinden die zich kan en wil vriimaken om een ganse zondag zich ten dienste te stellen van de autosport, en dit tegen een betaalbare prijs verkijgen we als organisator geen groen licht. We proberen met de steun van RED om hiervoor een oplossing te vinden. Het wordt een onhoudbare situatie voor organisatoren (en voor RED die op vele rally's het medisch dispositief levert) om tegen een betaalbare prijs geneesheren te vinden die zich willen en kunnen vrijmaken om de taak van coordinerend geneesheer op zich te nemen. Indien iemand een geneesheer kent die aan de gestelde voorwaarden voldoet, gelieve ons dit dringend te laten weten AUB.
Nochtans moet volgens het koninklijk besluit van 28 maart 2003 tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 november 1997 houdende de regelmentering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto's die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben, de coordinerend geneesheer beantwoorden aan de voornoemde voorwaarden ( zie artikel 7 van het voornoemde besluit).
Dit betekent dat enkel de volgende artsen kunnen beantwoorden aan de voornoemde voorwaarden 1°geneesheer-specialist in de urgentiegeneeskunde zoals bedoeld in artikel 2, 1°en 2° van het kwestieuze ministrieel besluit van 14 februari 2005 2° geneesheer-specialist in de acute geneeskunde bedoeld in artikel 2,3°, van het kwestieuze ministrieel besluit van 14 februari 2005 3° geneesheer die houder is van het brevet in de acute geneeskunde, bedoeld in artikel 6 3,2°, van hetzelfde ministrieel besluit; 4° kandidaat-geneesheer-specialist in de urgentiegeneeskunde, bedoeld in 1°, of in de acute geneeskunde in 2°,in opleiding, voor zover de betrokkene reeds geneesheer-specialist is in één van de disciplines bedoeld in artikel 2, 1° , van het kwestieuze ministrieel besluit van 14 februari 2005, hetzij reeds gedurende tenminste een jaar opleiding heeft genoten.
Moest er iemand zijn hier van de bloggers die iemand kent in zijn kennissenkring ofzo, je zou er de organisatie een grote dienst mee bewijzen.
In laatste instantie zijn er nog 2 toppiloten op de deelnemerslijst van de rallysprint van Moorslede toegevoegd. Met de Citroén saxo kitcar, Didier Duquesne en kandidaat winnaar voor zondag Peter Desmet met Toyota Corolla Wrc. Ook bij de historicwagens belooft het een mooie strijd te worden zondag, later meer daarover in de loop van de week.