1 Wanneer had de slag te Fleurus plaatsen wat gebeurde er toen met ons land?
In1794.Dan werd ons land bij Frankrijk gevoegd.
2 Was het toen een gelukkige tijd voor ons land?
Neen,want.
A De mensen werden behandeld als slaven.
B Graan en voedsel werd opgeeischt voor t leger.
C De zware belastingen moesten in klinkende munt betaald worden.
D De Franschen betaalden met waardelooze papieren assignaten.
E De klokken en kunstschatten werden geroofd uit kerken en kloosters.
F De priesters werden vervolgd en de kerken gesloten.
G De kerkelijke goederen werden verkocht.
H de jongelingen werden in het Fransch leger ingelijfd.
3 Hoe was het in onze streek gesteld in dien tijd?
De Franschen vielen langs Roesbrugge in onze streek en verjoegen de Oostenrijkers.De vrijwilligers uit onze streek moesten den25 April 1794 wijken van Roesbrugge naar Crombeke en over de Vleterbeek.
Toen de vluchtelingen aan de Vleterbeek kwamen,dan werden er veel gedood, mishandeld en teruggedreven door de Fansche dragonders die de Steenenbrug,de Hooge brug en de Eikenbrug bezetten. s Avonds stonden Stavele,Eversham en Elsendamme in brand. De abdij van Eversham werd geplunderd.De toren alleen bleef recht maar werd door de Franschen in 1811 afgebroken.
Na 25 April werden vooral Oostvleteren,Reninge en Pollinkhove geplunderd.
1Juni1794.Fransche aanval op Steenstrate en fort Knokke.
3 Juni1794fort Knokke en Steenstate overmeesterd.
Ieper hield stand maar was ingesloten.
17Juni overgave van Ieper.
Veurne ambacht stond onder water- Nieuwpoort werd ingesloten en moest zich den17 Juli overgeven aan de Franschen (Generaal Van damme.)
25Juni1794. Slag te Fleurus.
Merkt op :
1De Franschen vielen ook in ons land langs Westouter,Reninghelst enz.
2Veurne ambacht bleef overstroomt tot na maart 1795.
Geboren op t eiland Corsica. Was een bekwaam officier en algauw opperbevelhebber van het Fransch leger. Later keizer van Frankrijk. Deed de godsdienstvervolging eindigen maar nam later zelfs den Paus gevangen. Werd gehaat om zijne talrijke oorlogen waaraan onze lotelingen moesten deelnemen.
Hij werd verslagen en verbannen naar t eiland Elba. Doch keerde terug.
De nederlaag van Napoleon te waterloo in 1815 verloste ons land voor goed van de Franschen en Napoleon werd verbannen naar t eiland St Helena.
Weet U welke gegevens van U op het Internet staan ?
Probeer eens in de toekomst een Pizza te bestellen via de telefoon.
Telefoniste: Pissa Hut,goede morgen.
Klant: Goede morgen, ik wil bij U bestellen.
Telefoniste: Mag ik uw Rijksregister nummer,meneer ?
Klant:Mijn Rijksregister nummer is de 222 0033653 52
Telefoniste:Dank U meneer Jan Vandenbroecke.Uw adres is wel Haachtsestraat 256,en uw telefoonnummer 02-258 54 22.Uw telefoon op uw werk bij Pompidom is de 02-258 89 65 en uw GSM 0475-65 25 32.Vanuit welke locatie belt U ons ?
Klant:Euh .ik ben thuis.Vanwaar haalt u al deze info over mij ?
Telefoniste:Wij zijn op Het Systeem aangesloten,meneer.
Klant:(zucht hier diep)Goed dan!Mag ik dan twee pizzas met vlees
Telefoniste:Ik denk niet dat dit een goed idee is,meneer
Telefoniste:U lijdt volgens uw medisch dossier,aan hoge bloeddruk en u hebt een te hoog cholesterolgehalte in uw bloed;uw ziekteverzekering weigert de gevolgen van een zo schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van problemen.
Klant:Oei!Wat suggereert u anders ?
Telefoniste:Waarom zou u onze Pizza met yoghurt en soja niet uitproberen.U zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden.
Klant:Waarom denkt u dat ik die pizza zal lusten?
Telefoniste:U hebt onlangs het boekLekkere recepten met sojain de lokale bibliotheek uitgeleend.
Klant:Weet u dat ook al?Okee.Graag twee grote.Hoeveel moet ik u?
Telefoniste:Dit lijkt me net voldoende voor u,uw vrouw en uw vier kinderen.Het kost 39.99 Euro.
Klant:Ik geef u het nummer van mijn kredietkaart.
Telefoniste:Sorry,meneer,maar u hebt al uw maandelijks toegelaten bedrag overschreden.U zal ons in cash moeten betalen.
Klant:Ik haal vlug cash uit de muur voor dat uw verdeler langs komt
Telefoniste:Dat zal ook niet gaan,omdat er niets meer op uw bankrekening staat.
Klant:Dat is uw zaak niet.Stuur maar die pizzas hierheen.Ik zal wel cash hebben.Hoelang duurt het tot ik ze krijg?
Telefoniste:We hebben voor het ogenblik wat vertraging,meneer.U krijgt de pizzas over ¾ uur bij u thuis geleverd.Bent u gehaast,kunt u ze hier komen afhalen nadat u cash bent gaan halen,maar pizzas per motor vervoeren is op zn minst acrobatisch.
Klant:Hoe weet u in godsnaam dat ik een motor heb?
Telefoniste:Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen aangeslagen werd.Maar uw Harley is betaald,en ik veronderstel dat u die zou gebruiken.
Klant:@#%$@&?#!
Telefoniste:Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven,meneer,want u bent reeds op 18 juli 2006 veroordeeld geweest wegens belediging van een politieagent.
Klant: (Sprakeloos)
Telefoniste:Iets anders meneer?
Klant:Neen,dank u..Toch wel,vergeet niet om mij ook de twee liter Cola gratis te leveren zoals het op uw advertentie staat.
Telefoniste:Sorry,maar een uitsluitingsclausule in onze publiciteit verbiedt ons om gratis dranken die suiker bevatten aan diabetici voor te stellen,laat staan te geven.
Dit is een verhaal dat niet geschikt is voor gevoelige lezers.En ook niet voor ambtenaren van de Mestbank,Sanitel of de Premies.
Het was een zondag zoals alle andere.Zou je denken.Maar toch hing er iets in de lucht.
Zoiets als van die dagen dat je misschien beter niet zou opstaan.Nochtans, de boer deed die morgen zijn gewone werk,s middags was er friet met lekkere biefstuk van een zelfgekweekte vaars. Maar tijdens het eten was het merkwaardig stil. Terwijl vrouw en kinderen de afwas deden las hij nog een beetje in zijn favoriete landbouwweekblad, maar zijn gedachten waren er duidelijk niet bij. De kinderen dropen één voor één af.
De boer zuchtte en zuchtte,het leek onvermijdelijk,tot plots zijn vrouw ingreep en vroegzullen wij er nu maar aan beginnen ?
Zonder op antwoord te wachten legde zij een bruine envelop op tafel.
De Mestbankaangifte.
Er was geen ontkomen aan. Eerst de perceelsregistratie nazien,zouden ze nog iets veranderd hebben aan de bemestingshoeveelheid,of ligt er nu alweer een beetje meer in de natuur. Alles optellen, de verhoogde bemesting voor een tweede teelt niet vergeten. Dan de dierregistratie. Verdorie, nu dat het sinds Nieuwjaar zo druk was op de boerderij met al die kalvingen zijn de laatste maanden nog niet ingevuld. Best dat ze nog niet op kontrole gekomen zijn van de Mestbank of dat zou weer minstens 500 kosten tegen dat ze hun stylo uithalen. Ja, dan zullen we in Sanitel even moeten terugtellen zeker. Maar allé,waar ligt die inventaris nu,ik weet zeker dat ik hem sedert de laatste controle weggestokn heb,want ik had er toen ook een hele zondag werk aan? Ha, hier in de envelop tussen de oude papieren die je 5 jaar moet bewaren voor ik weet niet wie zijne heiligheid. En nu tellen. Die vaars Roza,was die 31 januari al gekalfd of niet, is ze dan in de categorie van 1 tot 2 jaar,is ze een melkkoe of een ander rund. t Is toch bijlange niet zo gemakkelijk als ze dat in de uitleg kunnen doen uitschujnen.
Goed, we hebben nu de dieren,elk in hun rubriek,dus nu hebben we al hetgeen geproduceerd is. Even rekenen : productie min afzet op eigen grond is . oei,nog teveel over. Maar ja,natuurlijk,er is nog mest afgezet met goedgekeurde burenregeling,maar waar zijn die papieren ? Ik heb er hier enkele in de map. Zouden er nog in het bakje van de traktor liggen ? Even naar buiten gaan kijken,ja gelukkig,ik denk dat ik ze nu allemaal heb.
Die schone zondagnamiddag schuift voorbij,een slok koffie tussenin zorgt ervoor dat de tas omvalt,natuurlijk recht naar die officiële papieren. Miljaarde.
Nu moeten ze nog weten wat er in stock zat. Dus weer naar buiten, de meetstok door de rooster,de hoeveelheid van nu min de hoeveelheid begin stalseizoen en terugrekenen naar 1 januari. t Is nie moeilijk,t is gemakkelijk. Maar t vraagt een beetje tijd. Ze vragen nu ook nog hoeveel kunstmest er gestrooid is. Vrouwe,kijk eens in de grote factuurboek en neemt eens van alles een kopietje. Is er overschot aan mest verwerkt geweest ? Natuurlijk niet, niemand wil koeienstront om te scheiden of te drogen,daar zitten veel te veel vezls in.
Het melken en voederen brengt wat rust,maar die is van korte duur, want voor de wateraangifte vragen ze nu nog hoeveel water verbruikt werd,dus weer naar buiten om op de verzegelde teller te gaan kijken, en opnieuw even zoeken naar de factuur van de watermaatschappij. En dat allemaal om ons twee keer te doen betalen,zowel voor het oppompen als voor het lozen. ER steekt ook nog een brief bij voor een enquête over de mestopslag. Hup,de vuilbak in,ze moeten maar geen twee keer hetzelfde vragen.
Alles is nu ingevuld in het klad,maar toch knaagt er nog iets. Er zou eens iets moeten verkeerd ingevuld zijn. ZE kunnen daar meteen een fikse boete voor opleggen van 1 per kilo. Of ze kunnen later misschien verkeerde gegevens gebruiken bij het toekennen van vegunningen. Dus toch beter morgen nog eens met alle papieren naar de boekhoudster gaan. Dat zal wel weer een pak geld kosten,maar t zal dan toch zeker juist zijn. Bij de Mestbank moet je niet zijn,want wij hebben daarvoor geen tijd,je moet maar de toelichting lezen.
En met deze laatste beslissing blijkt de droeve bui die heel de middag en avond bleef hangen plots over te waaien en word de moderne administratieve slaaf weer een echte boer die vlug nog eens naar zijn koeien gaat kijken voor het slapengaan. Ondertussen ruimt de boerin de papieren op en wacht op de boer want straks,misschien .
Dit is natuurlijk een volledig verzonnen verhaal.
Of toch niet ?
Ontsproten aan de pen van Luc Callemeyn van Zuivelboerderij Balie hof
Urbanus zingt De wereld is om zeep,er gebeuren rare dingen,het laatste oordeel is niet ver meer af.
Wanneer een mens stervende is wordt of werdt dikwijls bij hem gebeden.Ik las eens ergens dat bijt sterven een soort onzichtbaar gevecht plaats heeft om de ziel van de stervende;tussen de goede geest of engel en de kwade geest of duivel. De ziel is ook een geest,en na de dood gaat die ziel ofwel naar de hemel of naar de hel of naar het vagevuur.
Mijn catechismus van vroeger ziet het als volgt :
Hel betekent onderaardse plaats.Men moet wel onderscheid maken tussen 4 plaatsen.
1.De hel der verdoemden,plaats van eeuwige straffe.
2.Het voorgeborgte der hel,waar de zielen zijn der kinders die zonder doopsel sterven.
3.Het vagevuur,plaats van tijdelijke straffe en zuivering.
4.Het voorgeborgte der oudvaders.
De zielen der 1ste en 2de plaats moeten Gods aanschijn voor alle eeuwigheid derven;de andere alleen voor eenigen tijd. De ziel van Christus is, zo niet tot de andere voorzeker tot eene dier plaatsen nedergedaald,te weten,tot het voorgeborgte der oudvaders. Om de zielen van de heilige oudvaders en ook van anderen,die in Gods liefde gestorven waren,te troosten en te verlossen.
Ook het vagevuur is eene plaats onder de aarde in dewelke de zielen der overleden christenen of geloovigen gezuiverd( of gevaagd ) worden,namelijk door het vuur en andere pijnen;en zij worden gezuiverd van alle schuld van tijdelijke pijnen die zij voor hunne vergeven zonden nog te lijden hebben.
Christus is zonder iemands hulp en door zijn eigen macht ten hemel geklommen;veertig dagen na zijne verrijzenis.
Na de dood van een mens wordt zijn ziel terstond bijzonderlijk geoordeeld.
De zielen der overleden christenen gaan als zij van deze wereld scheiden tot eene van deze drie plaatsen,te weten :
Tot den hemel,tot de hel,of tot het vagevuur.
Wat is te zeggen verrijzenis des vlees ?
Dat de dode lichamen der mensen door de macht Gods wederom uit de aarde zullen opstaan en levend worden.
De dode lichamen zullen verrijzen : elk in zijn natuurlijk en volmaakt wezen,en nogthans zeer verscheiden in hoedanigheid.
De lichamen der heilige mensen zullen glorieus zijn,d. i. heel klaar en schoonblinkend,licht,subtiel en onlijdelijk.
De lichamen der verdoemden integendeel zullen duister zijn en vuil, zwaar,grof en heel gesteld om te lijden.
Dat Christus zelf het laatste oordeel zal komen doen,dat heeft hij menigmaal voorzegd.
Christus heeft tegelijk voorzegd dat eenige tekenen zijn komst zullen voorkomen of voorafgaan.
1.Eene geweldige vervolging die de boze antichrist zal teweegbrengen of verwekken.
2.Verscheidene schrikkelijke rampen of plagen,zoals hongersnood,oorlog,pest.
3.Een vuur dat alle dingen,die op aarde zijn,verslinden of ontbinden zal,of verteren.
Christus,God en mens,die nu glorieus in den hemel is,zal met zijn menselijk lichaam komen oordelen;
Hij zal zienlijk zijn en met grote glorie verschijnen.
Christus,de Rechter,zal dan alle mensen oordelen die ooit geleefd zullen hebben.
Zullen de doden tot den laatsten dag toe zonder oordeel wezen?
Neen : want elk wordt terstond na de dood bijzonderlijk geoordeeld;maar dan zullen de lichamen te zamen met de zielen,en dat in de tegenwoordigheid van alle mensen,geloond worden.
De levenden die Christus oordelen zal,zijn degenen die omtrent den tijd van t oordeel leven zullen.
Wat vonnis zal Christus in het oordeel geven ?
De goede mensen zal hij met grote liefde tot zich roepen en hun den hemel geven; maar de kwade zal hij met uitnemende gramschap van zich in de eeuwige verdoemenis jagen.
Buiten de gemeenschap der Heiligen zijn :
De ongedoopten,zoals heidenen,turken,joden,dezen die in den kerkelijken of geestelijken ban zijn.
---De ketters komen wel onder de naam van christenen,maar zijn toch buiten de gemeenschap der Heiligen,omdat zij met hardnekkigheid volgen,niet de waarachtige,maar vervalste lering van Christus.
----De geloofsverzakers zijn ook buiten de heilige Kerk.
---De schismatieken hebben wel het doopsel en geloof ontvangen,maar zij erkennen den Paus van Rome niet als hetzienlijk hoofd der heilige Kerk,en zij willen onder zijne gehoorzaamheid niet staan.
1.vrijwillige doodslag 2.onkuisheid tegen de natuur 3.verdrukking van armen,weduwen en wezen 4.achterhouding van het loon der werklieden.
Andere zonden :
De doodzonde en de dagelijkse zonde.
Wat zwarigheid heeft het oordeel ?
Ten eerste : dat eenieder daar zal moeten te voorschijn komen.
Ten tweede : dat de Rechter onbewegelijk zal wezen.
Ten derde : het vonnis onwederroepelijk.
Wat zullen de verdoemde zielen lijden in de hel ?
Ten eerste : de onbegrijpelijke zware beroving van het goddelijk aanschijn.
Ten tweede : de knaging van de consciëntie.
Ten derde : het derven van al wat eenigszins zoude mogen troosten.
Ten vierde : den brand van het smertend en onblusselijk vuur.
Ten vijfde : en boven al,de ellendige eeuwigheid.
Welke is de meeste blijdschap des hemels ?
Het goddelijk aanschijn te aanschouwen,e, in God alle goed te genieten.
1.De Heiligen zullen niet allen gelijk zijn in glorie.In dit leven heeft de eene min, de andere meer goede werken gedaan en verdiensten vergaderd;en in den hemel zal elkeen hebben naar of volgens zijne verdiensten.
2.Het opperste goed is God : de meeste blijdschap des hemels is God,het opperste goed te bezitten,d. i. het goddelijk aanschijn te aanschouwen en in God alle goed te genieten,of behalve het opperste goed,zullen de zaligen nog iets,tot hun geluk bijgevoegd,genieten,te weten :
a.Het schoon gezelschap der engelen.
b.De gemeenschap van alle Heigen.
c.Eene blijde gedachtenis van de altijddurende zalige eeuwigheid.
3.Ook de lichamen der zaligen zullen hun deel hebben in de glorie : in de verijzenis zullen zij verscheidene gaven ontvangen,die zij in den hemel zullen bewaren :
a.Zij zullen blinken boven alle klaarheid.
b.Vlijtig zijn en snel boven al wat licht en snel is.
Tegenover het groeiende protestantisme beklemtoont het concilie van Trente(1545-1563) sterk het sacramentele karakter van de biecht. Het legt daarbij grote nadruk op de belijdenis en het berouw. Het concilie spreekt uitdrukkelijk uit dat de biecht als sacrament door Christus aan de kerk is gegeven. Bedienaars van de biecht zijn de bisschop en de priesters,deze laatsten althans voor zover zij de vereiste volmacht hebben gekregen. Alle zogeheten doodzonden dienen te worden beleden. Ouderen onder ons weten hoezeer de biecht tot geruime tijd na de tweede wereldoorlog een belangrijke plaats innam in de katholieke kerk. Menigeen ging maandelijks te biechten. Ook de kinderen volgden deze praktijk vanaf de tijd dat zij de eucharistie ontvingen. Wie niet elke maand biechtte, deed dit althans enkele malen per jaar,met name tegen Allerheiligen,Kerstmis en Pasen. De biechtpraktijk was pastoraal van groot belang. In de priesteropleiding werd daaraan veel aandacht geschonken.
Ondertussen is de privé biecht uit het gezichtsveld van heel veel mensen verdwenen. Men kan dit betreuren. Eeuwenlang immers is de biecht beleefd als heilsgebeuren. Een eigen kenmerk van de privé biecht ligt in de ruimte die ze schept voor een persoonlijke belijdenis,een persoonlijk gesprek en een persoonlijk woord van vergeving. Anderzijds is het begrijpelijk dat de biechtpraktijk zozeer is afgenomen, bijvoorbeeld wegens minder gelukkige ervaringen of het beeld van een routine of wetspraktijk.
Boetevieringen
Ondertussen zijn de zogenoemde boetevieringen opgekomen. Daarin leggen de gelovigen samen en hardop een schuldbekentenis af. In een korte stilte kan iedereen trachten te komen tot een meer persoonlijk toegespitste en in stilte voltrokken bezinning en inkeer. De priester spreekt na een prediking een algemene voorbede uit en verkondigt barmhartigheid en vergeving van zonden voor ieder die tot inkeer is gekomen. Het kerkelijk leergezag heeft intussen de boetevieringen erkend als zinvol en heilzaam. Maar in de officieel kerkelijke uitspraken worden ze ( nog ) niet beschouwd als sacrament (in de strikte zin van dat woord ). Men stelt zich ten opzichte van boetevieringen terughoudend op en dringt aan op een nieuwe beleving van de privé biecht. Ook wordt vastgehouden aan de bepaling van het concilie vanTrente dat de zogenoemde doodzonden moeten worden beleden in de privé biecht. Wat er verder van zij, boetevieringen zijn uit de praktijk niet meer weg te denken,al (b)lijkt her en der de belangstelling ervoor af te nemen. Tevens hopen we dat christenen op een of andere wijze de weg terugvinden naar de privé biecht,die overigens in verschillende vormgevingen kan plaatsvinden.
Urbanus zingt De wereld is om zeep,er gebeuren rare dingen,het laatste oordeel is niet ver meer af.
Wanneer een mens stervende is wordt of werdt dikwijls bij hem gebeden.Ik las eens ergens dat bijt sterven een soort onzichtbaar gevecht plaats heeft om de ziel van de stervende;tussen de goede geest of engel en de kwade geest of duivel. De ziel is ook een geest,en na de dood gaat die ziel ofwel naar de hemel of naar de hel of naar het vagevuur.
Mijn catechismus van vroeger ziet het als volgt :
Hel betekent onderaardse plaats.Men moet wel onderscheid maken tussen 4 plaatsen.
1.De hel der verdoemden,plaats van eeuwige straffe.
2.Het voorgeborgte der hel,waar de zielen zijn der kinders die zonder doopsel sterven.
3.Het vagevuur,plaats van tijdelijke straffe en zuivering.
4.Het voorgeborgte der oudvaders.
De zielen der 1ste en 2de plaats moeten Gods aanschijn voor alle eeuwigheid derven;de andere alleen voor eenigen tijd. De ziel van Christus is, zo niet tot de andere voorzeker tot eene dier plaatsen nedergedaald,te weten,tot het voorgeborgte der oudvaders. Om de zielen van de heilige oudvaders en ook van anderen,die in Gods liefde gestorven waren,te troosten en te verlossen.
Ook het vagevuur is eene plaats onder de aarde in dewelke de zielen der overleden christenen of geloovigen gezuiverd( of gevaagd ) worden,namelijk door het vuur en andere pijnen;en zij worden gezuiverd van alle schuld van tijdelijke pijnen die zij voor hunne vergeven zonden nog te lijden hebben.
Christus is zonder iemands hulp en door zijn eigen macht ten hemel geklommen;veertig dagen na zijne verrijzenis.
Na de dood van een mens wordt zijn ziel terstond bijzonderlijk geoordeeld.
De zielen der overleden christenen gaan als zij van deze wereld scheiden tot eene van deze drie plaatsen,te weten :
Tot den hemel,tot de hel,of tot het vagevuur.
Wat is te zeggen verrijzenis des vlees ?
Dat de dode lichamen der mensen door de macht Gods wederom uit de aarde zullen opstaan en levend worden.
De dode lichamen zullen verrijzen : elk in zijn natuurlijk en volmaakt wezen,en nogthans zeer verscheiden in hoedanigheid.
De lichamen der heilige mensen zullen glorieus zijn,d. i. heel klaar en schoonblinkend,licht,subtiel en onlijdelijk.
De lichamen der verdoemden integendeel zullen duister zijn en vuil, zwaar,grof en heel gesteld om te lijden.
Dit is een verhaal dat niet geschikt is voor gevoelige lezers.En ook niet voor ambtenaren van de Mestbank,Sanitel of de Premies.
Het was een zondag zoals alle andere.Zou je denken.Maar toch hing er iets in de lucht.
Zoiets als van die dagen dat je misschien beter niet zou opstaan.Nochtans, de boer deed die morgen zijn gewone werk,s middags was er friet met lekkere biefstuk van een zelfgekweekte vaars. Maar tijdens het eten was het merkwaardig stil. Terwijl vrouw en kinderen de afwas deden las hij nog een beetje in zijn favoriete landbouwweekblad, maar zijn gedachten waren er duidelijk niet bij. De kinderen dropen één voor één af.
De boer zuchtte en zuchtte,het leek onvermijdelijk,tot plots zijn vrouw ingreep en vroegzullen wij er nu maar aan beginnen ?
Zonder op antwoord te wachten legde zij een bruine envelop op tafel.
De Mestbankaangifte.
Er was geen ontkomen aan. Eerst de perceelsregistratie nazien,zouden ze nog iets veranderd hebben aan de bemestingshoeveelheid,of ligt er nu alweer een beetje meer in de natuur. Alles optellen, de verhoogde bemesting voor een tweede teelt niet vergeten. Dan de dierregistratie. Verdorie, nu dat het sinds Nieuwjaar zo druk was op de boerderij met al die kalvingen zijn de laatste maanden nog niet ingevuld. Best dat ze nog niet op kontrole gekomen zijn van de Mestbank of dat zou weer minstens 500 kosten tegen dat ze hun stylo uithalen. Ja, dan zullen we in Sanitel even moeten terugtellen zeker. Maar allé,waar ligt die inventaris nu,ik weet zeker dat ik hem sedert de laatste controle weggestokn heb,want ik had er toen ook een hele zondag werk aan? Ha, hier in de envelop tussen de oude papieren die je 5 jaar moet bewaren voor ik weet niet wie zijne heiligheid. En nu tellen. Die vaars Roza,was die 31 januari al gekalfd of niet, is ze dan in de categorie van 1 tot 2 jaar,is ze een melkkoe of een ander rund. t Is toch bijlange niet zo gemakkelijk als ze dat in de uitleg kunnen doen uitschujnen.
Goed, we hebben nu de dieren,elk in hun rubriek,dus nu hebben we al hetgeen geproduceerd is. Even rekenen : productie min afzet op eigen grond is . oei,nog teveel over. Maar ja,natuurlijk,er is nog mest afgezet met goedgekeurde burenregeling,maar waar zijn die papieren ? Ik heb er hier enkele in de map. Zouden er nog in het bakje van de traktor liggen ? Even naar buiten gaan kijken,ja gelukkig,ik denk dat ik ze nu allemaal heb.
Die schone zondagnamiddag schuift voorbij,een slok koffie tussenin zorgt ervoor dat de tas omvalt,natuurlijk recht naar die officiële papieren. Miljaarde.
Nu moeten ze nog weten wat er in stock zat. Dus weer naar buiten, de meetstok door de rooster,de hoeveelheid van nu min de hoeveelheid begin stalseizoen en terugrekenen naar 1 januari. t Is nie moeilijk,t is gemakkelijk. Maar t vraagt een beetje tijd. Ze vragen nu ook nog hoeveel kunstmest er gestrooid is. Vrouwe,kijk eens in de grote factuurboek en neemt eens van alles een kopietje. Is er overschot aan mest verwerkt geweest ? Natuurlijk niet, niemand wil koeienstront om te scheiden of te drogen,daar zitten veel te veel vezls in.
Het melken en voederen brengt wat rust,maar die is van korte duur, want voor de wateraangifte vragen ze nu nog hoeveel water verbruikt werd,dus weer naar buiten om op de verzegelde teller te gaan kijken, en opnieuw even zoeken naar de factuur van de watermaatschappij. En dat allemaal om ons twee keer te doen betalen,zowel voor het oppompen als voor het lozen. ER steekt ook nog een brief bij voor een enquête over de mestopslag. Hup,de vuilbak in,ze moeten maar geen twee keer hetzelfde vragen.
Alles is nu ingevuld in het klad,maar toch knaagt er nog iets. Er zou eens iets moeten verkeerd ingevuld zijn. ZE kunnen daar meteen een fikse boete voor opleggen van 1 per kilo. Of ze kunnen later misschien verkeerde gegevens gebruiken bij het toekennen van vegunningen. Dus toch beter morgen nog eens met alle papieren naar de boekhoudster gaan. Dat zal wel weer een pak geld kosten,maar t zal dan toch zeker juist zijn. Bij de Mestbank moet je niet zijn,want wij hebben daarvoor geen tijd,je moet maar de toelichting lezen.
En met deze laatste beslissing blijkt de droeve bui die heel de middag en avond bleef hangen plots over te waaien en word de moderne administratieve slaaf weer een echte boer die vlug nog eens naar zijn koeien gaat kijken voor het slapengaan. Ondertussen ruimt de boerin de papieren op en wacht op de boer want straks,misschien .
Dit is natuurlijk een volledig verzonnen verhaal.
Of toch niet ?
Ontsproten aan de pen van Luc Callemeyn van Zuivelboerderij Balie hof
Het basispricipe luidt als volgt: Pasen (althans het Christelijke Pasen) valt op de eerste zondag die volgt na de eerste volle maan die volgt na de zogehetenlente-equinox, het begin van de astronomische lente.