NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • UFO
  • Stilleven met bloemen
  • Klassiek schilderen met acrylverf
  • Beeldgedicht: Ma déesse
  • Beeldgedicht: Wanhoop
  • Twee gedichten van Paul Verlaine vertaald
  • Stilleven met Cobra olieverf van Talens
  • Beeldgedicht: Sonnet 116 van Shakespeare
  • To be, or not to be (vertaling van Jules Grandgagnage)
  • Beeldgedicht: Cocon
  • Beeldgedicht: Medusa
  • Lightnin' Hopkins
  • Still life with straw hat - Julien Grandgagnage, oil on canvas, 1990
  • Jack Sels, schilderij van Jules Grandgagnage
  • Stilleven in rood groen en koper-Julien Grandgagnage, 1988 Aquarel
  • Calle 1988 - Julien Grandgagnage, aquarel, 1988
  • Schilderij in acrylverf van Julien Grandgagnage (1993). 30x24
  • Stilleven met peren en kruik, olieverf op hout, 60x60 - 1993, Jules Grandgagnage
    Zoeken in blog

    Schilderen met woorden en verf
    Gedichten en schilderijen van Jules Grandgagnage
    Welkom, bezoeker! Het woord 'schilderen'geef ik hier de ruimere betekenis van in woorden en beelden voorstellen op de wijze van een dichter of schilder. In een beeldgedicht vallen die twee zelfs samen! De nadruk valt hier op eigen werk, met commentaar over werkwijze en materialen waar ik gebruik van maak.

    TIP: Bezoek ook mijn blog ”De Culturalist” met artikelen over filosofie, kunst, literatuur, esoterie.

    12-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stilleven met Cobra olieverf van Talens

    Tot enkele jaren geleden schilderde ik met 'gewone' olieverf. Het nadeel is dat je dan met giftige oplosmiddelen bezig bent (terpentine bv.) en gezond kan dat niet zijn. Toen ik een allergische reactie kreeg aan mijn longen en voor een tijdje als een kortademig oud ventje rondstrompelde ben ik wat voorzichtiger geworden.

    Cobra is een wateroplosbare olieverf. Dat betekent niet dat er water bij het pigment in de tubes zit. De pigmenten zijn net zo krachtig als bij traditionele olieverf, en dankzij een clevere emulsie kan de olieverf water opnemen (iets wat olie normaal gezien niet kan!) 

    Dit schilderij was mijn eerste experiment met Cobra:

    Stilleven - olieverf op doek (Cobra) 50x60, Jules Grandgagnage

    Het voordeel van wateroplosbare olieverf tegenover acrylverf (die ik ook graag gebruik), is dat ze veel trager droogt, waardoor je meer tijd hebt om aan je schilderij te werken. Nadelen zijn er ook: als je wat dikkere verfmassa's oplegt, dan duurt het maanden voor het echt droog is: het blijft 'kleverig' aanvoelen. Wat ik ook heb ervaren, is dat deze verf toch niet zo 'smeuïg' uitsmeert als gewone olieverf.

    Tip voor wie ermee aan de slag wil: pas op met water als medium om de verf mee te verdunnen, vooral als eerste laag. Gebruik liever speciaal ontwikkeld medium voor wateroplosbare olieverf. Je zult overigens merken dat de verf bij een teveel aan water begint te 'breken'. Een vuistregel is om niet meer dan 20 procent water bij te mengen. Liefst minder. En vergeet niet om, net als bij traditionele olieverf,  na een jaar een beschermend vernis aan te brengen. Niet eerder! Olieverf 'droogt' immers niet echt, oxideert slechts, en ook al voelt ze droog aan, toch moet je een jaar wachten vooraleer er een slotvernis over aan te brengen. 

    12-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:schilderen
    Tags:olieverf,Cobra
    11-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeldgedicht: Sonnet 116 van Shakespeare

    Beeldgedicht: Sonnet 116 van Shakespeare

    Shakespeares Sonnet 116 ("Let me not to the marriage of true minds Admit impediments. Love is not love Which alters when it alteration finds...") is zo bekend omdat het vaak bij huwelijken wordt voorgedragen. Eigenlijk gaat het in het gedicht niet om een gewoon huwelijk, maar om een verbond van twee gelijkgestemde zielen, van wie de liefde zo sterk is dat zij alles overwint. Ik heb er een vertaling van gemaakt:

    11-09-2017 om 17:42 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:Shakespeare
    Tags:beeldgedicht
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.To be, or not to be (vertaling van Jules Grandgagnage)

    HamletSkullHCSealous.jpg

    De versregel "To be, or not to be (that is the question)" komt uit William Shakespeares Hamlet (Act III, Scene I), geschreven omstreeks 1600. Het is een van de meest aangehaalde citaten uit de hele wereldliteratuur en ook het bekendste fragment uit de monoloog van Hamlet.

    Na een onbezorgde jeugd wankelt het wereldbeeld van de jonge Hamlet: zijn vader wordt vermoord, hij komt te weten dat zijn oom Claudius, die zich de troon heeft toegeëigend, de moordenaar is. Bovendien trouwt zijn moeder kort na de dood van zijn vader met Claudius. De geest van zijn vader verschijnt aan hem en vertelt hem alles, ook over zijn eigen slechtheid. Hamlet wil eigenlijk vluchten uit deze slechte wereld en overweegt zelfmoord:


    Monoloog van Hamlet uit Act III, scene I

    - Vertaling: Jules Grandgagnage -

    Te zijn of niet te zijn, dat is de kwestie:
    of het nobeler is om te lijden
    onder alles wat het wrede Lot je toeslingert
    of om de wapens op te nemen tegen een zee van zorgen
    en er al vechtend een einde aan te maken?
    Te sterven, te slapen, niets meer;
    en in die slaap rust vinden voor alle hartzeer
    en de duizend pijnen die je lichaam je bezorgen,
    dat zou een einde zijn om jezelf toe te wensen.
    Te sterven; te slapen: misschien wel dromen: Ach nee,
    daar wringt het 'm: want welke dromen komen in die dodenslaap,
    als we de aardse zorgen hebben afgeworpen,
    Het doet ons weifelen: dit is de overweging die leidt
    tot de ellende van zo'n lang leven,
    Want wie zou de gesel en de hoon van de tijd verdragen,
    het onrecht van de onderdrukker, de arrogantie van de rijke,
    de pijnen van een onbeantwoorde liefde, de dwalingen van het recht,
    de onbeschoftheid van een ambtenaar, en de verachting
    waarmee onbenullen je geduldige werk belonen,
    wanneer je rust kan vinden met een simpele dolkstoot?
    Wie zou dit alles verdragen, zweten en kreunen onder een ellendig bestaan
    als niet de dreiging van wat achter de dood komt er was,
    het onontdekte land waar geen reiziger uit weerkeert
    verwart ons en maakt ons zwak,
    zodat we liever de lasten dragen die we kennen
    dan het onbekende tegemoet te gaan.
    Zo verlamt het geweten ons tot lafaards,
    en zo wordt gezonde daadkracht verziekt door bleek gepieker
    en lopen grootse ondernemingen op niets uit.
    Stil nu, daar is mooie Ophelia! Nymf,
    laat mijn zonden in je gebeden herinnerd worden.


    Oorspronkelijke tekst van Shakespeare

    To be or not to be, that is the question;
    Whether 'tis nobler in the mind to suffer
    The slings and arrows of outrageous fortune,
    Or to take arms against a sea of troubles,
    And by opposing, end them. To die, to sleep;
    No more; and by a sleep to say we end
    The heart-ache and the thousand natural shocks
    That flesh is heir to — 'tis a consummation
    Devoutly to be wish'd. To die, to sleep;
    To sleep, perchance to dream. Ay, there's the rub,
    For in that sleep of death what dreams may come,
    When we have shuffled off this mortal coil,
    Must give us pause. There's the respect
    That makes calamity of so long life,
    For who would bear the whips and scorns of time,
    Th'oppressor's wrong, the proud man's contumely,
    The pangs of despised love, the law's delay,
    The insolence of office, and the spurns
    That patient merit of th'unworthy takes,
    When he himself might his quietus make
    With a bare bodkin? who would fardels bear,
    To grunt and sweat under a weary life,
    But that the dread of something after death,
    The undiscovered country from whose bourn
    No traveller returns, puzzles the will,
    And makes us rather bear those ills we have
    Than fly to others that we know not of?
    Thus conscience does make cowards of us all,
    And thus the native hue of resolution
    Is sicklied o'er with the pale cast of thought,
    And enterprises of great pitch and moment
    With this regard their currents turn awry,
    And lose the name of action.
    Soft you now! The fair Ophelia! Nymph,
    in thy orisons be all my sins remember'd.

    11-09-2017 om 15:46 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:Shakespeare
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeldgedicht: Cocon

    Cocon

    - Bij het sterven van een geliefde -

    In je cocon als onberoerd van vele vragen
    slaapdronken wiegend in de armen van de dood
    nog mooi steeds met je haren zacht
    om je wasbleke gelaat
    verglijd je langzaam in zijn koele schoot

    Versluierd in je ogen die me eens zoveel bewaarden
    rust je nu verstild in je gebaren
    Alsof nooit je lichaam me had toebehoord
    verlaat je me
    berustend, zonder zelfs een laatste woord

    De bruidegom die je nu draagt
    behaagt je meer, want in je glimlach
    ligt verlangen naar zijn koele hand
    Treur niet meer, fluistert je lach,
    ik ben niet dit albasten kleed
    ik ben de vlinder in het verre land

    Aan 't raam fladdert er een witte vlinder
    Ik volg hem in zijn vlucht tot aan de zon
    hij klimt tot in het felste licht
    waar hij een schaduw wordt
    Als ik mijn ogen sluit zie ik hem nog
    Ik glimlach, want ik heb de witte vlinder lief

    Jules Grandgagnage

    11-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:beeldgedicht
    Tags:Gedicht
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beeldgedicht: Medusa

    Medusa

    11-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:beeldgedicht
    Tags:gedicht
    10-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lightnin' Hopkins

    "Lightnin' Hopkins" - Jules Grandgagnage. 2011 Acryl op papier, 32x24

    File:Lightnin' Hopkins by Jules Grandgagnage.jpg

    10-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:schilderen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Still life with straw hat - Julien Grandgagnage, oil on canvas, 1990

    Stilleven met strohoed - olieverf op doek, 1993, Jules Grandgagnage

    Stilleven met strohoed - Jules Grandgagnage.jpg

    10-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:schilderen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jack Sels, schilderij van Jules Grandgagnage

    File:Jack Sels painting by Jules Grandgagnage.jpg

    Jack Sels, acryl, 2013 - Jules Grandgagnage

    Jean-Jacques (Jack) Sels (Berchem, 29 januari 1922 - Antwerpen, 21 maart 1970) was een Belgisch jazzmuzikant, arrangeur en componist die in de Belgische jazzgeschiedenis beschouwd wordt als een van de grootste naoorlogse jazzsaxofonisten. 

    Sels speelde onder meer met Dizzy Gillespie, Lester Young, Lou Bennett en Kenny Clarke, maar door zijn keuze om in Antwerpen te blijven is hij nooit echt internationaal doorgebroken, al werd hij steeds door jazzkenners en andere grote muzikanten hooglijk gewaardeerd.

    10-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:schilderen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stilleven in rood groen en koper-Julien Grandgagnage, 1988 Aquarel

    Stilleven in rood groen en koper-Julien Grandgagnage, 1988 Aquarel

    Stilleven in rood groen en koper-Jules Grandgagnage.jpg

    10-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:schilderen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Calle 1988 - Julien Grandgagnage, aquarel, 1988

    Calle 1988 - Julien Grandgagnage, aquarel, 1988

    Calle 1988 - Jules Grandgagnage, aquarel.jpg

    10-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:schilderen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderij in acrylverf van Julien Grandgagnage (1993). 30x24

    Wie van olieverf overstapt op acrylverf, zal zijn techniek moeten aanpassen om 'olieverfachtige' effecten te verkrijgen. Acrylverf is immers een totaal ander beestje! Deze verf droogt sneller dan Lucky Luke kan schieten, en je zult sneller moeten leren werken dan met olieverf. De voordelen wegen echter ruim op tegenover de nadelen:

    • het is gezonder, want je werkt niet meer met giftige oplosmiddelen en mediums
    • acryl is een veelzijdig medium: aquarelleren, dekkend werken, in lagen werken, impasto enz.
    • in lagen werken (zoals de oude meesters!) gaat door de snelle droogtijd veel gemakkelijker
    • de verf blijft fris, hoe vaak je ook overschildert
    • fouten kunnen dus veel gemakkelijker worden verbeterd
    • je hoeft geen jaar te wachten om het te vernissen zoals bij olieverf!
    • je schilderij is zo goed als onverwoestbaar, bestand tegen weer en wind

    Wat me nog steeds verbaast, is dat acrylverfschilderijen vaak bont gekleurd en ruw geschilderd zijn. Alsof er twee soorten schilders zijn: de traditionalisten die met olieverf werken, en de experimenteel ingestelde acrylschilders. Traditie <-> modernisme... Ook met acrylverf is het nochtans mogelijk om 'overgangen' te maken (blending). De technieken die ik in het hieronder afgebeelde schilderij heb toegepast zijn aquarelachtige wassingen, werken met transparante lagen en de droge borstel-techniek.

    Schilderij in acrylverf van Jules Grandgagnage (1993). 30x24

    10-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:schilderen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Stilleven met peren en kruik, olieverf op hout, 60x60 - 1993, Jules Grandgagnage

    Bestand:Stilleven met peren en kruik-Jules Grandgagnage.jpg

    Stilleven met peren en kruik, olieverf op hout, 60x60 - 1993, Jules Grandgagnage

    10-09-2017 om 00:00 geschreven door Jules Grandgagnage


    Categorie:schilderen
    Tags:schilderen, olieverf


    Archief per week
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017

    Over mijzelf
    Ik ben Jules Grandgagnage
    Ik ben een man en woon in Brasschaat (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 12/02/1950 en ben nu dus 67 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: schilderen, saxofoon, elektrische gitaar, schrijven.

    Categorieën
  • acryl (0)
  • beeldgedicht (4)
  • gedicht (1)
  • olieverf (0)
  • schilderen (11)
  • Shakespeare (2)

  • Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!