Inhoud blog
  • BESPREKINGEN zijn VERHUISD
  • quadriga - grand canyon 1
  • quadriga - grand canyon 2
  • annemie - beeld 1
  • annemie - beeld 2
    Zoeken in blog

    kadreren2

    een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
    14-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iane - mariekerke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen joepie, een VOORTREFFELIJKE toepassing van de tips uit de les "kadreren" en heel zeker geen "gelukstreffertje": de horizon op de lage horizontale sterke lijn, de toren als met een millimeterlat op een sterk punt, een heerlijke diagonale oever die de blik verder de foto in dwingt, een schitterend belichte rietkraag die voor de dieptewerking zorgt en dat alles overkoepeld door die blauwe wolkenhemel waar elke fotograaf van droomt (maar die er helaas niet altijd is...).
    de pleziervaartuigjes ZIJN er, maar eisen niet arrogant de aandacht op en we krijgen dus echt dat heerlijk vredige gevoel dat er nog "ongeschonden" plekjes zijn op deze planeet.
    de originele foto had een lichte neiging om naar links te kantelen en ik heb ze wat recht gezet, maar dat is dan ook het ENIGE wat er veranderd is.
    met deze foto bevestig je de indruk die je met je eerste inzending gemaakt hebt: dat jij het "fotografisch oog" hebt en dat de TIPS van de lessen hier jouw talent enkel nog wat kunnen bij-schaven (enkel héél domme mensen denken dat ze niets kunnen bijleren...).
    warme groet van
    fjet.

    14-08-2006 om 00:31 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    13-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iane - olifanten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de horizon staat op een sterke lijn, maar na de foto van mariekerke is dit een ontgoocheling: je hebt gewoon geregistreerd wat elke voorbijganger op dat ogenblik zou gezien hebben en ik mis elke persoonlijke inbreng en elke poging tot kreativiteit, terwijl je bewezen hebt dat we van jou veel méér mogen verwachten - met een ander standpunt had je deze foto meer dynamiek kunnen geven, terwijl je had kunnen "spelen" met het verschil in grootte van de olifanten (zo te zien, zouden ze niet weggehold zijn als je wat dichter kwam).
    TIP: probeer je onderwerp vanuit verschillende hoeken te bekijken, niet alleen door er een beetje omheen te lopen, maar ook door dichter of verder te gaan EN door de kamera lager of hoger te houden (fotoos worden doorgaans boeiender als ze niet op ooghoogte genomen worden).

    13-08-2006 om 00:00 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    12-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.starmix - wolken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je zal al wel gemerkt hebben in de mailgroep dat je lang niet de enige bent die wolkenfotoos inzendt, maar jij hebt wel een ekstra inspanning gedaan om die gesluierde zo héél precies op een sterk punt te zetten.
    als de zomer nog een vervolg krijgt, kan je misschien proberen om in stapelwolken FIGUREN te ontdekken en die dan zo uit te snijden dat de toeschouwer ze wel MOET zien (rekening houdend met de regels van het kadreren, NATUURLIJK!)
    warme groet van
    fjet.

    12-08-2006 om 12:57 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kalimera - duif
    Klik op de afbeelding om de link te volgen voor de verandering wou ik een testje doen en de rollen even omkeren: ik had graag dat je beide versies van jouw duif met "verse" ogen bekijkt, dan beslist welke van de twee JOU het meeste aanspreekt en dan even ZELF neerschrijft waarom je aan die éne foto de voorkeur geeft.
    geen enkele verplichting natuurlijk, maar je MAG  jouw kommentaar dan naar de mailgroep sturen  (met KADREREN in de titel).
    *** ook aan alle anderen die deze bespreking "toevallig" lezen, geef ik de raad om dit testje te maken.
    *** dit is een eenmalig eksperiment, volgende inzendingen krijgen weer een "normale" bespreking.
    warme groet van
    fjet.

    12-08-2006 om 12:50 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    11-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.poutje - paarden 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen welkom, maar voortaan IETS meer geduld, er was heel wat werk aan jouw eerste inzending, want jouw foto was een beetje een zoekplaatje geworden, met dat grote paard KEI midden in het beeld en het achterste van dat tweede grote paard als storende "afleiding"... want in de uitsnijding die ik voorstel en door de regels van het kadreren (STERK PUNT !) toe te passen, krijgen we opeens veel meer intimiteit: dialoog tussen groot en klein (is het dat moederinstinkt van het grote paard of pure nieuwsgierigheid ?)
    let wel: door zo'n uitsnijding achteraf verlies je altijd aan kwaliteit (scherpte en details).
    niet alleen voor deze foto, maar ook voor de volgende heb je veel te snel en ondoordacht willen werken, zodat die weipaal nu knal voor de ogen van het paard staat.
    TIP: minder is méér (door MINDER details op een foto te zetten, krijgt het onderwerp veel MEER aandacht)
    TIP: herlees aandachtig de les over "kadreren", want door ze in praktijk  te brengen zal je echt BOEIENDER fotoos maken.
    sukses en warme groet van
    fjet.

    11-08-2006 om 20:00 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.poutje - paarden 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit is een hele vooruitgang, want door dichter te komen krijg je minder details, maar die trekken dan wél veel méér aandacht - in plaats van "drie paarden in een wei" wordt het opeens een vertederend "verhaal" over het "gesprek" tussen die twee, met het hoofd van het grote paard op een sterk punt en de pony op een sterke lijn.
    MAAR... ook hier maak je de onherstelbare fout om de ogen van zowel het grote als het kleine paardje te verbergen achter die stomme weipaal... (die fout is inderdaad onherstelbaar, omdat je dat achteraf niet meer kan redden door uitsnijden of kloon-stempelen).
    TIP: iets meer GEDULD... niet langer van "o kijk daar..." en dan vlug het knopje induwen, maar je onderwerp rustig van alle kanten bekijken en dan de BESTE invalshoek uiitkiezen, met het hoofdonderwerp op een sterk punt, een rustige achtergrond EN... geen storende elementen, zoals die weipaal.
    voor de tijd die je daar NU in steekt, word je later beloond met... BETERE fotoos.
    warme groet van
    fjet.

    11-08-2006 om 19:57 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rindeke - gewelf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen gewoon VERBLUFFEND hoe je met een kreatieve uitsnit en een virtuoos manipuleren van de kadreer-regels een foto met louter "dokumentaire" waarde hebt omgetoverd tot een powetische "stenen bloem" die ontspringt op de kop van de zuil (niet toevallig op een sterk punt!) en van daar uit haar stralen uitzendt tot in het oneindige.
    de uitgebalanceerde belichting zal elke rasfotograaf doen watertanden en zonder mij op het terrein van Tobias te wagen, moet ik toch mijn bewondering uiten voor de dieptewerking én het ritme.
    aan een foto van zulke TOPklasse mag volgens mij enkel de maker zelf nog iets veranderen, daarom een voorzichtige suggestie om de "knop" van het gewelf (rechts boven) te verwijderen, zodat de illuzie behouden blijft dat de stralen inderdaad tot in het oneindige doorlopen.
    *** welke straf verdient iemand die de pure zuiverheid van deze architektuur ontsierd heeft door er die spotlights op te zetten?
    warme groeten én bewondering van
    fjet.

    11-08-2006 om 18:47 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.riaP - oogst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen als we enkel rekening houden met de opdracht "kadreren" dan is dit een overtuigend bewijs dat je niet alleen de lessen bestudeerd hebt, maar dat je OOK heel wat fotoos van de gevorderde "cracks" ontleed hebt om aan de bazisregels enkele weldoordachte "kneepjes" toe te voegen.
    de rechtse baal stro staat indrukwekkend op het  rechtse sterke punt  als bekroning van  het zwoegen en zweten op het nu lege stoppelveld en de diagonale lijn leidt de blik automatisch naar die tweede bussel.
    de horizon staat uitstekend op de bovenste horizontale sterke lijn en... in tegenstelling tot "kale" horizonten die een foto gewoon "doorknippen", krijgen we hier die silhouetten van de bomen, die een LINK leggen tussen landschap en lucht.
    misschien is het nogal naïef van mij, maar bij zo een sterk symbolische foto van  het thema OOGST, verwacht ik een felle zon, die stro en stoppels "goudgeel" kleurt, terwijl  het op de originele inzending meer een trieste en sombere bedoening lijkt.
    hoe we jouw foto door wat "plastische chirurgie" wat zonniger gemaakt hebben, kan je lezen in het kommentaar op de volgende foto.
    warme groet van
    fjet.

    11-08-2006 om 17:25 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.riaP - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen het kadreren is hier helemaal volgens het boekje, met de horizon voorbeeldig op de onderste horizontale lijn en de dorpskern met de kerktoren als een schot in de roos op een sterk punt: jij hebt de bazisregels echt wel begrepen.
    toch komt ook deze foto bij mij zeer somber over en net zoals met je vorige opname heb ik hier trachten aan te tonen hoe je daar met adobe verandering kan in brengen.
    de volgorde is hier wel van belang, want door de foto lichter en iets harder te maken, verdwijnen de wolkjes en wordt de lucht één gapend wit gat.
    daarom hebben we de lucht eerst behoorlijk wat donkerder gemaakt met de  stempel voor bijbelichten  op zeer groot formaat (en met wazige omtrek) om pas DAARNA met de funktie CORRIGEREN de ideale kombinatie te zoeken tussen lichter en meer kontrast.
    het lijkt allemaal erg omslachtig, maar als je beide fotoos vergelijkt, zal je hopelijk zélf vinden dat het de moeite loont om op een regenachtige dag wat te oefenen met de mogelijkheden van adobe, om die later doelbewust te kunnen toepassen.
    als volgende oefening zou het nuttig zijn als je de kadreer-regels eens gebruikte in enkele opnamen met mensen of dieren als hoofonderwerp, want ik denk dat je de bazisregels echt onder de knie hebt.
    warme groet van
    fjet;.

    11-08-2006 om 16:45 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iane - olifant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen als jouw van bange verwachting kloppend hartje (woehaha) het overleefd heeft, laat het nu dan maar huppelen van vreugde, want dit is een foto waarbij je praktisch een beroeps-refleks moet hebben om een heel gebeuren in één enkele foto samen te ballen: de samengedrumde massa, die tegen de historische achtergond van het Steen vol ontzag opkijkt naar de enorme stunt van zo'n méér dan levensgrote kolos.
    want terwijl de verleiding bijna onweerstaanbaar is om dat HELE gigantische beest er op te zetten, heb jij de olifant NOG groter gemaakt door enkel zijn kop heel dominerend op een sterk punt te zetten en de rest van de afmetingen over te laten aan de verbeelding van de toeschouwer.
    dit is grote klasse en in de onderste foto heb ik enkel de kop van de olifant iets lichter gemaakt: boombladeren als voorgrond mogen best erg donker uitvallen om diepte te suggereren en zo de aandacht naar het hoofdonderwerp te leiden, maar hier is de olifant zélf het hoofdonderwerp, terwijl die massa publiek alleen maar "figuranten" zijn, in funktie van het hoofdonderwerp.
    een heel speciale vermelding nog, om in zo'n wriemelende massa HET juiste moment af te wachten en om dàn  nog rekening te houden met een perfekte beeldopbouw, volgens de regels van het kadreren.
    warme groet van
    fjet.
     

    11-08-2006 om 01:41 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iane - spin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je bent er ongetwijfeld in geslaagd om de bedoeling van dit beeldhouwwerk te "vertalen" naar een foto en de science-fiction-achtige dreiging weer te geven van zo'n giga monster dat het hele landschap terrorizeert.
    met een ekstreme groothoeklens moeten er minstens vier tot vijf verschillende invalshoeken zijn om bij de opname rekening te houden met sterke lijnen en sterk punt, maar dan zou je telkens een deel van het totaalbeeld moeten amputeren.
    dus, per hoge uitzondering (en hoogst waarschijnlijk tegen de mening van de meerderheid in) krijg je van mij een geestdriftig onthaal voor een foto die "feitelijk" niet thuishoort in een bazisles kadreren-volgens-het-boekje, maar waar je intuïtief hebt aangevoeld hoe je dat gevoel van nietigheid tegenover zo'n mega-griezel kon weergeven door er je zeer bersoonlijke stempel op te zetten.
    onderaan waren er een reeks heel kleine onduidelijke details, die ik in de onderste foto verwijderd heb met de kloon-stempel.
    voor een volgende inzending toch graag iets waaruit blijkt dat je het kadreren-volgens-de-regels onder de knie hebt (dat je het kàn heb je wel héél duidelijk bewezen in de foto van de olifant!)
    warme groet van
    fjet.

    11-08-2006 om 01:16 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    09-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shanty - schelde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit is in zijn absolute eenvoud een PAREL, die ik ademloos heb zitten bewonderen en ik ben herhaaldelijk naar je vorige inzendingen gaan kijken, om er héél zeker van te zijn dat het om "dezelfde" shanty ging.
    jij hebt in een rekordtempo de enkele TIPS verwerkt tot een zo virtuoze beheersing van het kadrerenen, dat de regels niet langer een "dwangbuis" zijn, maar een doelbewust gebruikt "gereedschap".
    ik hoop dat jij met jouw talent  intens veel  vreugde zal beleven aan  kreatieve fotografie  en dat je ons zal blijven verrassen met je werk.
    en lees nu maar heel vlug het kommentaar bij je volgende foto!
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 19:42 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shanti - vlissingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in de tijd van de gilden moest een leerling aan het einde van zijn opleiding een proefstuk maken om de graad van Meester te behalen en dat werd dan zijn Meesterwerk genoemd.
    dit is jouw Meesterwerk voor kadreren: absoluut perfekt.
    jij mag meteen opschuiven naar leraar Tobias, ik verwittig hem van je komst - het was fantastisch om jou te mogen begeleiden en ZO snel te zien vorderen.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 19:17 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.menis - blauw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je bent duidelijk geboeid geweest door die kleur van blauw (die mijn ogen bijna uit hun kassen deed rollen op deze miezerige regendag (woehaha) en door het perspektief van de vluchtlijn in die bijna eindeloze rij "werkeloze" strandstoelen (mooi op een vertikale sterke lijn).
    maar ik dacht dat je DE ideale foto zou gemaakt hebben door op je knieën te gaan zitten, tot die voorste parasol op het bovenste sterk punt kwam en dan meteen een "brug" zou maken tussen het strand en de hotelgebouwen op de achtergrond.
    door de uitsnijding die ik voorstel wordt jouw dat perspektief nog iets méér benadrukt, die voorste parasol kreeg ik echter niet op een sterk punt.
    maar je verdient wél een kompliment omdat je met jouw foto iets laat zien waar alle anderen gewoon aan voorbijlopen.
    TIP: probeer je onderwerp vanuit verschillende hoeken te bekijken en kies er dan de beste uit, rekening houdend met sterk punt en achtergrond en NATUURLIJK een zo zijdelings mogelijke lichtval.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 16:43 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m@rc - kruiwagen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je hebt duidelijk gepoogd om die stoere bink (ongeveer) op een sterke lijn te zetten en zijn hoofd op een sterk punt, maar daardoor komt die kruiwagen met planten wel erg centraal te staan.
    in de uitsnijding die ik voorstel, schuiven we de man iets meer naar links van die sterke lijn en daardoor komen man én kruiwagen meer over als één geheel en hebben ze meer plaats om te rijden...
    ideaal zou echter geweest zijn als jij zelf twee pasjes naar links gezet had: dan kwam het hoofd van de man op het sterke punt links boven en de kruiwagen op het sterke punt rechts onder, wat de foto volgens mij veel dynamischer zou gemaakt hebben.
    ook hier heb ik die storende witte lucht overdreven blauw gemaakt, om aan te tonen hoe belangrijk een rustige en niet TE lichte achtergrond is om alle aandacht naar het hoofdonderwerp te trekken.
    ook blijven opletten bij de lichtmeting, want je lichtmeter heeft bij het berekenen van een "gemiddelde" natuurlijk die witte lucht meegeteld, waardoor het gezicht van de noeste werker iets te donker uitvalt.
    als speciale TIP voor jou, zou ik je aanraden om enkele fotoos van super-cracks uit te kiezen om daar dan zélf een bespreking van te maken, je kan immers ENORM veel bijleren door te "stelen met de ogen"... zolang dat geen naäperij wordt.
    hoofdzaak is natuurlijk dat je er plezier blijft in hebben om steeds betere fotoos te maken en dat je uit de besprekingen alleen maar de puinten onthoudt waar je zelf volledig mee akkoord gaat.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 15:15 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rroos - strand 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen welkom bij de "fanaten"... want voordat je besluit tot de aankoop van een dure digi-kamera, moet je toch wel beslissen of je van plan bent om redelijk veel tijd in deze liefhebberij te gaan steken  -  kijk rustig rond in onze blogs en in de mailgroep, waar je niet alleen super-cracks zal vinden, maar ook onderbeginnelingen, die stap voor stap en met veel geduld worden bijgestaan door de gevorderden (hoewel sommigen in rekordtijd doorstoten naar de top!)
    ik heb geen ervaring met gsm-fotoos, maar wat je opstuurde is op technisch gebied van absoluut onvoeldoende kwaliiteit: zeer onscherp en met een reusachtige korrel... al zal dat voor een deel te wijten zijn aan het zeer kleine formaat waarmee je ze verzonden hebt: 16 kb en 18 kb, terwijl wij ernaar streven om onze inzendingen net onder de 100 kb te houden.
    tot zover over het toestel, want je strandfotoos hebben wel een zeer geladen sfeer en je hebt duidelijk een oog voor het dramatische.
    door de kadreer-regels toe te passen, heb ik de horizon op een "sterke lijn" gelegd, in plaats van knal in het midden en je zal hopelijk merken dat je foto er inderdaad "sterker" door wordt.
    als je besluit om door te zetten, dan raad ik je natuurlijk aan om de lessen door te nemen, die je gratis toiegestuurd kreeg bij je inschrijving en om dan enkele oefeningen te maken, speciaal voor de les, wij zullen je dan met plezier verder helpen met besprekingen en praktische tips.
    vragen over types toestellen en prijzen kan je beter in de mailgroep stellen, waar je zeker antwoord krijgt.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 02:45 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rroos strand 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen voor de technische kwaliteit dezelfde opmerkingen als bij de eerste foto en voor kompozitie praktisch dezelfde raad: de horizon op de onderste sterke lijn,omdat de wolkenliucht echt indrukwekkend is, terwijl dat zand op de voorgrond feitelijk weinig info bevat.
    in beide gevallen bewijs je dat je een "oog" voor het niet-alledaagse en het dramatische, aan jou de beslissing of je voldoende tijd wil besteden aan fotografie om de aankoop van een dure digi-kamera te rechtvaardigen.
    als je alleen maar heel af en toe een kiekje wil maken en er verder niet teveel tijd in wil stoppen,  dan blijven we even goede vrienden.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 01:44 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agness - kanaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een VOORBEELDIGE foto, waaraan geen millimeter kan geknipt worden zonder een belangrijk onderdeel te "amputeren".
    de lichter staat prachtig op het bovenste sterke punt, met genoeg ruimte voor zich om te varen, de horizon staat op een (terecht) iets verschoven horizontale lijn, want het hele verhaal speelt zich af ONDER die horizon.
    de diagonale lijn van de oever geeft de foto dynamiek en de vork van de weg is een verwijzing naar de steeds ingewikkelder problemen van het wegtransport, nog benadrukt door dat verkeersteken op het onderste sterke punt.
    een foto die barst van symboliek en als dit geen "gelukstreffer" is, dan zou ik je sterk aanraden om nog wat "industrie-fotoos" te maken, met oog voor sterke punten en sterke lijnen, maar OOK voor de ontmoeting tussen industrie en milieu.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 01:13 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agness - agressieve hamburger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de bovenstre foto heb je ingezonden ter bespreking en ze is voorbeeldig scherp en anatomisch gedetailleerd genoeg om een slager in vervoering te brengen, maar voor niet-vakmensen is ze erg "braafjes" vergeleken bij de onderste, die je naar de mailgroep gestuurd hebt: die is niet ZO scherp, maar wél enorm boeiend: want minder onverschrokken fotografen zouden waarschijnlijk eerder aan weglopen gedacht hebben dan aan fotograferen.
    merk op dat in e bovenste foto niet meteen sprake is van een sterke lijn  of sterk punt en dat in de onderste foto de veel kleinere (maar veel dreigender) kop op... een scherp punt staat: waarmee in de praktijk nogmaals aangetoond wordt hoe belangrijk de reels voor kadreren zijn.
    *** het "vreemde" is dat die scherpe brave en die onscherpe boeiende SAMEN opeens wél een fantastisch VERHAAL vormen: hoe die logge luie kolos opeens een alles verpletterende stormram kan worden.
    een TIP dus voor àlle geïnteresseerden: probeer KOMBINATIES te maken van twee (of méér) fotoos waarover je niet écht tevreden bent, omdat ze allebei slechts een STUKJE weergeven van  wat je wou tonen, want het kan best dat ze elkaar aanvullen.
    *** dat betekent beslist niet dat je nu lukraak twee of vijfmaal hetzelfde onderwerp moet gaan fotograferen in de hoop^dat ze samen wel iets worden: elke foto apart moet wel degelijk een ander aspekt van het onderwerp onthullen.

    belangrijk: beide fotoos zijn van agness en aan geen van beide werd ook maar iets veranderd... een enorm kompliment dus! (zelf noemde je deze inzending "zucht", hopelijk is dat vandaag een zucht van opluchting geworden!)
    als je bewust BLIJFT oefenen op sterke lijnen en sterke punten, wordt dat stilaan een soort instinkt en ga je meer plezier beleven aan fotograferen en aan... het bekijken van de fotoos van ànderen.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 01:02 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    07-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m@rc - oude wal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hoera: een PERFEKTE foto, met een erg mooie voorgrond en  een harmonische opbouw waarbij je "soepel" afgeweken bent van de "officiële" sterke lijn, door de grens tussen bomen en gras iets te verschuiven, om de (gelukkig) verscholen vissershut op een sterk punt te zetten.
    elke natuurminnaar zal het ermee eens zijn dat zo'n hut maar al te vaak een heel landschap verknoeit en zal het dus waarderen dat ze hier "versmelt" met de omgeving.
    als ik er toch een tweede foto van gemaakt heb, is dat om je aandacht te trekken op de kleine witte vierkantjes die boven rechts en onder links ontstaan zijn toen je er dat kader omheen trok... maar dat is echt muggenzifterij en ik blijf erbij dat dit een absoluut SCHITTEREND opgebouwde foto is, waar je zéér terecht trots op mag zijn!
    warme groet van
    fjet.

    07-08-2006 om 17:50 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)

    Archief per jaar
  • 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!