Inhoud blog
  • BESPREKINGEN zijn VERHUISD
  • quadriga - grand canyon 1
  • quadriga - grand canyon 2
  • annemie - beeld 1
  • annemie - beeld 2
    Zoeken in blog

    kadreren2

    een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
    11-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.riaP - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen het kadreren is hier helemaal volgens het boekje, met de horizon voorbeeldig op de onderste horizontale lijn en de dorpskern met de kerktoren als een schot in de roos op een sterk punt: jij hebt de bazisregels echt wel begrepen.
    toch komt ook deze foto bij mij zeer somber over en net zoals met je vorige opname heb ik hier trachten aan te tonen hoe je daar met adobe verandering kan in brengen.
    de volgorde is hier wel van belang, want door de foto lichter en iets harder te maken, verdwijnen de wolkjes en wordt de lucht één gapend wit gat.
    daarom hebben we de lucht eerst behoorlijk wat donkerder gemaakt met de  stempel voor bijbelichten  op zeer groot formaat (en met wazige omtrek) om pas DAARNA met de funktie CORRIGEREN de ideale kombinatie te zoeken tussen lichter en meer kontrast.
    het lijkt allemaal erg omslachtig, maar als je beide fotoos vergelijkt, zal je hopelijk zélf vinden dat het de moeite loont om op een regenachtige dag wat te oefenen met de mogelijkheden van adobe, om die later doelbewust te kunnen toepassen.
    als volgende oefening zou het nuttig zijn als je de kadreer-regels eens gebruikte in enkele opnamen met mensen of dieren als hoofonderwerp, want ik denk dat je de bazisregels echt onder de knie hebt.
    warme groet van
    fjet;.

    11-08-2006 om 16:45 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iane - olifant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen als jouw van bange verwachting kloppend hartje (woehaha) het overleefd heeft, laat het nu dan maar huppelen van vreugde, want dit is een foto waarbij je praktisch een beroeps-refleks moet hebben om een heel gebeuren in één enkele foto samen te ballen: de samengedrumde massa, die tegen de historische achtergond van het Steen vol ontzag opkijkt naar de enorme stunt van zo'n méér dan levensgrote kolos.
    want terwijl de verleiding bijna onweerstaanbaar is om dat HELE gigantische beest er op te zetten, heb jij de olifant NOG groter gemaakt door enkel zijn kop heel dominerend op een sterk punt te zetten en de rest van de afmetingen over te laten aan de verbeelding van de toeschouwer.
    dit is grote klasse en in de onderste foto heb ik enkel de kop van de olifant iets lichter gemaakt: boombladeren als voorgrond mogen best erg donker uitvallen om diepte te suggereren en zo de aandacht naar het hoofdonderwerp te leiden, maar hier is de olifant zélf het hoofdonderwerp, terwijl die massa publiek alleen maar "figuranten" zijn, in funktie van het hoofdonderwerp.
    een heel speciale vermelding nog, om in zo'n wriemelende massa HET juiste moment af te wachten en om dàn  nog rekening te houden met een perfekte beeldopbouw, volgens de regels van het kadreren.
    warme groet van
    fjet.
     

    11-08-2006 om 01:41 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iane - spin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je bent er ongetwijfeld in geslaagd om de bedoeling van dit beeldhouwwerk te "vertalen" naar een foto en de science-fiction-achtige dreiging weer te geven van zo'n giga monster dat het hele landschap terrorizeert.
    met een ekstreme groothoeklens moeten er minstens vier tot vijf verschillende invalshoeken zijn om bij de opname rekening te houden met sterke lijnen en sterk punt, maar dan zou je telkens een deel van het totaalbeeld moeten amputeren.
    dus, per hoge uitzondering (en hoogst waarschijnlijk tegen de mening van de meerderheid in) krijg je van mij een geestdriftig onthaal voor een foto die "feitelijk" niet thuishoort in een bazisles kadreren-volgens-het-boekje, maar waar je intuïtief hebt aangevoeld hoe je dat gevoel van nietigheid tegenover zo'n mega-griezel kon weergeven door er je zeer bersoonlijke stempel op te zetten.
    onderaan waren er een reeks heel kleine onduidelijke details, die ik in de onderste foto verwijderd heb met de kloon-stempel.
    voor een volgende inzending toch graag iets waaruit blijkt dat je het kadreren-volgens-de-regels onder de knie hebt (dat je het kàn heb je wel héél duidelijk bewezen in de foto van de olifant!)
    warme groet van
    fjet.

    11-08-2006 om 01:16 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    09-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shanty - schelde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit is in zijn absolute eenvoud een PAREL, die ik ademloos heb zitten bewonderen en ik ben herhaaldelijk naar je vorige inzendingen gaan kijken, om er héél zeker van te zijn dat het om "dezelfde" shanty ging.
    jij hebt in een rekordtempo de enkele TIPS verwerkt tot een zo virtuoze beheersing van het kadrerenen, dat de regels niet langer een "dwangbuis" zijn, maar een doelbewust gebruikt "gereedschap".
    ik hoop dat jij met jouw talent  intens veel  vreugde zal beleven aan  kreatieve fotografie  en dat je ons zal blijven verrassen met je werk.
    en lees nu maar heel vlug het kommentaar bij je volgende foto!
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 19:42 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.shanti - vlissingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in de tijd van de gilden moest een leerling aan het einde van zijn opleiding een proefstuk maken om de graad van Meester te behalen en dat werd dan zijn Meesterwerk genoemd.
    dit is jouw Meesterwerk voor kadreren: absoluut perfekt.
    jij mag meteen opschuiven naar leraar Tobias, ik verwittig hem van je komst - het was fantastisch om jou te mogen begeleiden en ZO snel te zien vorderen.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 19:17 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.menis - blauw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je bent duidelijk geboeid geweest door die kleur van blauw (die mijn ogen bijna uit hun kassen deed rollen op deze miezerige regendag (woehaha) en door het perspektief van de vluchtlijn in die bijna eindeloze rij "werkeloze" strandstoelen (mooi op een vertikale sterke lijn).
    maar ik dacht dat je DE ideale foto zou gemaakt hebben door op je knieën te gaan zitten, tot die voorste parasol op het bovenste sterk punt kwam en dan meteen een "brug" zou maken tussen het strand en de hotelgebouwen op de achtergrond.
    door de uitsnijding die ik voorstel wordt jouw dat perspektief nog iets méér benadrukt, die voorste parasol kreeg ik echter niet op een sterk punt.
    maar je verdient wél een kompliment omdat je met jouw foto iets laat zien waar alle anderen gewoon aan voorbijlopen.
    TIP: probeer je onderwerp vanuit verschillende hoeken te bekijken en kies er dan de beste uit, rekening houdend met sterk punt en achtergrond en NATUURLIJK een zo zijdelings mogelijke lichtval.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 16:43 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m@rc - kruiwagen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je hebt duidelijk gepoogd om die stoere bink (ongeveer) op een sterke lijn te zetten en zijn hoofd op een sterk punt, maar daardoor komt die kruiwagen met planten wel erg centraal te staan.
    in de uitsnijding die ik voorstel, schuiven we de man iets meer naar links van die sterke lijn en daardoor komen man én kruiwagen meer over als één geheel en hebben ze meer plaats om te rijden...
    ideaal zou echter geweest zijn als jij zelf twee pasjes naar links gezet had: dan kwam het hoofd van de man op het sterke punt links boven en de kruiwagen op het sterke punt rechts onder, wat de foto volgens mij veel dynamischer zou gemaakt hebben.
    ook hier heb ik die storende witte lucht overdreven blauw gemaakt, om aan te tonen hoe belangrijk een rustige en niet TE lichte achtergrond is om alle aandacht naar het hoofdonderwerp te trekken.
    ook blijven opletten bij de lichtmeting, want je lichtmeter heeft bij het berekenen van een "gemiddelde" natuurlijk die witte lucht meegeteld, waardoor het gezicht van de noeste werker iets te donker uitvalt.
    als speciale TIP voor jou, zou ik je aanraden om enkele fotoos van super-cracks uit te kiezen om daar dan zélf een bespreking van te maken, je kan immers ENORM veel bijleren door te "stelen met de ogen"... zolang dat geen naäperij wordt.
    hoofdzaak is natuurlijk dat je er plezier blijft in hebben om steeds betere fotoos te maken en dat je uit de besprekingen alleen maar de puinten onthoudt waar je zelf volledig mee akkoord gaat.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 15:15 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rroos - strand 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen welkom bij de "fanaten"... want voordat je besluit tot de aankoop van een dure digi-kamera, moet je toch wel beslissen of je van plan bent om redelijk veel tijd in deze liefhebberij te gaan steken  -  kijk rustig rond in onze blogs en in de mailgroep, waar je niet alleen super-cracks zal vinden, maar ook onderbeginnelingen, die stap voor stap en met veel geduld worden bijgestaan door de gevorderden (hoewel sommigen in rekordtijd doorstoten naar de top!)
    ik heb geen ervaring met gsm-fotoos, maar wat je opstuurde is op technisch gebied van absoluut onvoeldoende kwaliiteit: zeer onscherp en met een reusachtige korrel... al zal dat voor een deel te wijten zijn aan het zeer kleine formaat waarmee je ze verzonden hebt: 16 kb en 18 kb, terwijl wij ernaar streven om onze inzendingen net onder de 100 kb te houden.
    tot zover over het toestel, want je strandfotoos hebben wel een zeer geladen sfeer en je hebt duidelijk een oog voor het dramatische.
    door de kadreer-regels toe te passen, heb ik de horizon op een "sterke lijn" gelegd, in plaats van knal in het midden en je zal hopelijk merken dat je foto er inderdaad "sterker" door wordt.
    als je besluit om door te zetten, dan raad ik je natuurlijk aan om de lessen door te nemen, die je gratis toiegestuurd kreeg bij je inschrijving en om dan enkele oefeningen te maken, speciaal voor de les, wij zullen je dan met plezier verder helpen met besprekingen en praktische tips.
    vragen over types toestellen en prijzen kan je beter in de mailgroep stellen, waar je zeker antwoord krijgt.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 02:45 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rroos strand 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen voor de technische kwaliteit dezelfde opmerkingen als bij de eerste foto en voor kompozitie praktisch dezelfde raad: de horizon op de onderste sterke lijn,omdat de wolkenliucht echt indrukwekkend is, terwijl dat zand op de voorgrond feitelijk weinig info bevat.
    in beide gevallen bewijs je dat je een "oog" voor het niet-alledaagse en het dramatische, aan jou de beslissing of je voldoende tijd wil besteden aan fotografie om de aankoop van een dure digi-kamera te rechtvaardigen.
    als je alleen maar heel af en toe een kiekje wil maken en er verder niet teveel tijd in wil stoppen,  dan blijven we even goede vrienden.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 01:44 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agness - kanaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een VOORBEELDIGE foto, waaraan geen millimeter kan geknipt worden zonder een belangrijk onderdeel te "amputeren".
    de lichter staat prachtig op het bovenste sterke punt, met genoeg ruimte voor zich om te varen, de horizon staat op een (terecht) iets verschoven horizontale lijn, want het hele verhaal speelt zich af ONDER die horizon.
    de diagonale lijn van de oever geeft de foto dynamiek en de vork van de weg is een verwijzing naar de steeds ingewikkelder problemen van het wegtransport, nog benadrukt door dat verkeersteken op het onderste sterke punt.
    een foto die barst van symboliek en als dit geen "gelukstreffer" is, dan zou ik je sterk aanraden om nog wat "industrie-fotoos" te maken, met oog voor sterke punten en sterke lijnen, maar OOK voor de ontmoeting tussen industrie en milieu.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 01:13 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agness - agressieve hamburger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de bovenstre foto heb je ingezonden ter bespreking en ze is voorbeeldig scherp en anatomisch gedetailleerd genoeg om een slager in vervoering te brengen, maar voor niet-vakmensen is ze erg "braafjes" vergeleken bij de onderste, die je naar de mailgroep gestuurd hebt: die is niet ZO scherp, maar wél enorm boeiend: want minder onverschrokken fotografen zouden waarschijnlijk eerder aan weglopen gedacht hebben dan aan fotograferen.
    merk op dat in e bovenste foto niet meteen sprake is van een sterke lijn  of sterk punt en dat in de onderste foto de veel kleinere (maar veel dreigender) kop op... een scherp punt staat: waarmee in de praktijk nogmaals aangetoond wordt hoe belangrijk de reels voor kadreren zijn.
    *** het "vreemde" is dat die scherpe brave en die onscherpe boeiende SAMEN opeens wél een fantastisch VERHAAL vormen: hoe die logge luie kolos opeens een alles verpletterende stormram kan worden.
    een TIP dus voor àlle geïnteresseerden: probeer KOMBINATIES te maken van twee (of méér) fotoos waarover je niet écht tevreden bent, omdat ze allebei slechts een STUKJE weergeven van  wat je wou tonen, want het kan best dat ze elkaar aanvullen.
    *** dat betekent beslist niet dat je nu lukraak twee of vijfmaal hetzelfde onderwerp moet gaan fotograferen in de hoop^dat ze samen wel iets worden: elke foto apart moet wel degelijk een ander aspekt van het onderwerp onthullen.

    belangrijk: beide fotoos zijn van agness en aan geen van beide werd ook maar iets veranderd... een enorm kompliment dus! (zelf noemde je deze inzending "zucht", hopelijk is dat vandaag een zucht van opluchting geworden!)
    als je bewust BLIJFT oefenen op sterke lijnen en sterke punten, wordt dat stilaan een soort instinkt en ga je meer plezier beleven aan fotograferen en aan... het bekijken van de fotoos van ànderen.
    warme groet van
    fjet.

    09-08-2006 om 01:02 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    07-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m@rc - oude wal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hoera: een PERFEKTE foto, met een erg mooie voorgrond en  een harmonische opbouw waarbij je "soepel" afgeweken bent van de "officiële" sterke lijn, door de grens tussen bomen en gras iets te verschuiven, om de (gelukkig) verscholen vissershut op een sterk punt te zetten.
    elke natuurminnaar zal het ermee eens zijn dat zo'n hut maar al te vaak een heel landschap verknoeit en zal het dus waarderen dat ze hier "versmelt" met de omgeving.
    als ik er toch een tweede foto van gemaakt heb, is dat om je aandacht te trekken op de kleine witte vierkantjes die boven rechts en onder links ontstaan zijn toen je er dat kader omheen trok... maar dat is echt muggenzifterij en ik blijf erbij dat dit een absoluut SCHITTEREND opgebouwde foto is, waar je zéér terecht trots op mag zijn!
    warme groet van
    fjet.

    07-08-2006 om 17:50 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agness - koe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen zo'n groot koebeest op een sterk punt krijgen is bijna ondoenbaar, maar door de uitsnijding die ik voorstel, krijgt ze toch meer ruimte VOOR zich om te grazen en meteen komt die giga uier mooi op een sterk punt (want in dit geval zal dàt toch wel voor iedereen DE blikvanger zijn).
    als je beide fotoos vergelijkt, hoop ik dat je daarmee akkoord gaat.
    verder heb ik enkel de kop van de koe iets lichter gemaakt (om van die kop een blikvanger te maken, kan je die beter in close-up nemen, want nu gaan toch alle ogen naar... juist, ja).
    warme groet van
    fjet.

    07-08-2006 om 17:11 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.m@rc - kerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in tegenstelling met je vorige foto is hier nog heel wat werk aan en we maken van de gelegenheid gebruik om je een handige toepassing van adobe te leren kennen.
    om de scheve kerktoren weer recht te zetten, druk je in de werkbalk op SELECTEREN en daar tik je op ALLES (er komt dan een kader in stippelijnen rond de foto)
    daarna kies je in de werkbalk op BEWERKEN - er gaat dan een uitklapvenster open en daaruit kies je TRANSFORMATIE.
    in het nieuwe uitklapvenster kies je voor VERVORMEN.
    er komt dan weer een kader rond de foto met in de rand blokjes, ga met de cursor op een van die blokjes staan en schuif ermee tot de toren recht staat.
    dan nog tikken op TOEPASSEN en de foto opnieuw uitsnijden en daarna in de werkbalk tikken bij SELEKTEREN tikken op DESELEKTEREN.
    het lijkt verschrikkelijk ingewikkeld, maar na wat oefenen wordt het een soort "tweede natuur".
    *** door de kerk lichter te maken, is die mooie wolkenhemel helaas verdwenen... het is dan ook beter om de foto te hermaken op een ogenblik dat de voorgevel meer licht krijgt.
    *** storende details (zoals dat verkeersbord onderaan rechts) kan je wegwerken met de kloon-stempel.
    *** laat je vooral niet ontmoedigen, want je andere foto was echt SCHITTEREND (Brugge en New York zijn ook niet in één dag gebouwd woehaha).
    warme groet van
    fjet.

    07-08-2006 om 16:42 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sami - boomstronk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen het hoofdonderwerp staat hier wel in het midden en ik denk dat het sterker overkomt op een sterke lijn, zoals ik in de rechtse uitsnijding tracht aan te tonen, terwijl ook hier die witte lucht de aandacht wegzuigt van het hoofdonderwerp... (die hebben we dus ook een laagje blauwe make-up gegeven).
    TIP: met strijklicht (licht dat van opzij komt en dan nog liefst in de late namiddag) krijg je wel meer reliëf door de mini-schaduwen en daardoor ook meer stofweergave in de vezels van het hout.
    denk eraan: alle tijd die je nu in deze oefeningen steekt door speciale aandacht te geven aan die details, ga je later gewoon "automatisch" toepassen en het is dus een interessante "investering".
    goede moed, maar zorg ervoor dat je in de eerste plaats plezier beleeft aan het maken van goed doordachte fotoos.
    warme groet van
    fjet.



    07-08-2006 om 02:04 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sami - beeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je hebt het beeld (hermes/mercurius) voorbeeldig op een sterke lijn gezet, met het hoofd al even voorbeeldig op een sterk punt.
    MAAR... die enorme witte vlek van de lucht "zuigt" de aandacht van de toeschouwer wég van het beeld - ik heb die lucht op een overdreven manier blauw gemaakt om je het verschil duidelijk te maken, maar een échte blauwe hemel zou natuurlijk ideaal geweest zijn, zeker als er nog enkele witte wolkjes in drijven.
    een belangrijke TIP is echter dat je door die grote massa wit in feite een tegenlicht effekt krijgt, waardoor het beeld zelf onderbelicht is...als je kamera dat kan, moet je in zo'n geval wel aan "spotmeting" doen en bij het meten van het licht op een donker gedeelte van het beeld mikken, omdat een lichtmeter niet kan "denken" en dus een gemiddelde neemt van het hele oppervlak.
    het plaatje met de titel van het beeld heb ik wat donker gemaakt, omdat er toch niets leesbaars op stond en dus alleen maar de aandacht afleidde.
    als grapje heb ik het voetstuk weggenomen met de kloon-stempel, zodat het lijkt of deze "boodschapper der griekse goden" werkelijk zweeft.

    07-08-2006 om 00:56 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    05-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.elfo - bloem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen even een misverstand opruimen: niemand is verplicht om de les kadreren te volgen, maar als je dat wél doet, dan verwachten we dat je tenminste een poging doet om rekening te houden met sterke lijnen en sterke punten.
    niets belet je om zes bloemen per dag in te zenden naar de mailgroep, waar de bloemen-specialisten je graag raad zullen geven als je er om vraagt, maar de besprekingen voor "kadreren" zijn enkel bestemd voor wie oefeningen op de lessen maakt.
    om het binnenste van jouw bloem op een sterk punt te krijgen, heb ik de bloem behoorlijk moeten verminken en het is je volste recht om daar NIET mee akkoord te gaan, maar hier gaat het er enkel om,  de geïnteresseerden de bazisbegrippen van kompozitie bij te brengen.
    de les "kadreren" werd je bij je inschrijving in de mailgroep toegestuurd en moest je die niet meer bezitten, dan volstaat een mailtje naar adminstrator Tobias.
    warme groet van
    fjet.


    05-08-2006 om 16:58 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    03-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.elfo - bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen mooie foto van mooie bloemen, maar hier bespreken we feitelijk het "kadreren" en het is de bedoeling dat je die les eerst doorneemt en er dan speciaal oefeningen voor maakt.
    in jouw foto vind ik helemaal  geen sterke lijn of sterk  punt terug en in de uitsnijding die ik voorstel, schieten er van die hele struik nog slechts twee bloemen over, maar die staan nu wel allebei op zo'n sterk punt en tussen beide loopt een (denkbeeldige) diagonaal.
    eerste TIP voor jou: koncentreer al je aandacht bij de opname op één of hooguit twéé bloemen (want bij het uitsnijden is hier enorm veel kwaliteit verloren gegaan omdat de originele foto op erg klein formaat was: probeer ze in te zenden op ongeveer 100 kb).
    tweede TIP: hou rekening met sterke punten en wees niet bang om je kamera een beetje te draaien, tot je een mooie kompozitie krijgt. 
    vooral volhouden en véél oefenen, want de tijd die je daar NU insteekt, zorgt ervoor dat je later knallers van fotoos kan maken.
    warme groet van
    fjet.

    03-08-2006 om 17:44 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fred 2813 - sterke lijnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hoewel het allemaal klaar en duidelijk staat uitgelegd in de les "kadreren" (die sommigen helaas vergeten te lezen) hier nog een kleine demo:
    we verdelen in gedachten de foto in drie gelijke delen, zowel in de lengte als in de hoogte en de scheiding tussen die delen noemen we dan sterke lijnen - je krijgt dus twéé van die horizontale lijnen en twee vertikale.
    de ervaring heeft geleerd dat een horizon op zo'n onderste of zo'n bovenste sterke lijn STERKER overkomt dan precies in het midden van de foto.
    ook HOGE onderwerpen (toren of boom) trekken veel méér de aandacht op zo'n vertikale sterke lijn dan in het midden.
    ter illustratie heb ik jouw foto (onderaan rechts) uitgesneden en de toren op een linkse sterke lijn geplaatst en daarna op een rechtse.
    de vier punten waar die "sterke lijnen" elkaar snijden, zijn dan de sterke punten , want ook hier heeft de ervaring (en wetenschappelijk onderzoek) geleerd dat een onderwerp veel méér aandacht krijgt op één van die sterke punten: ter illustratie heb ik de raampjes in de top van die toren op het bovenste linker sterk punt gezet.
    dit zijn bazisregels die in de praktijk erg nuttig zijn en waar enkel gevorderden soms bewust van afwijken....maar: eerst gaan en dan pas lopen.
    NOTA: niet alleen jij, maar iedereen mag vragen stellen in de les kadreren of in de mailgroep en er zal altijd IEMAND zijn die er een deskundig antwoord op geeft.
    warme groet van
    fjet.

    03-08-2006 om 16:22 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.agnes - paard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen je hebt echt wel gepoogd om dat paard op een "sterk punt" te zetten, maar naar mijn gevoel wordt de foto sterker door speciaal die witte bles en de ogen op het sterk punt te zetten... dat zijn van die dingen die je niet in centimeters kan uitdrukken, maar die je moet aanvoelen (of leren aanvoelen).
    in de bovenste foto komt dat paard (weeral volgens mijn gevoel) een beetje zielig over, terwijl het in mijn uitsnijding meer de indruk van nieuwsgierigheid geeft.
    dit is geen papschool waar de "meester" altijd gelijk heeft: leg daarom beide fotoos naast elkaar en beslis welke op jou de meeste indruk maakt, want het blijft altijd JOUW foto.
    dat witte lint hoort natuurlijk bij een wei, maar op een foto komt het wel erg storend over, dus heb ik het maar weggefoefeld met de kloon-stempel uit adobe.
    over je andere foto moet ik nog een nachtje slapen (of liggen piekeren woehaha),  want dat lijkt me een "moeilijk geval".
    laat je vooral niet ontmoedigen door de fotoos van de super-cracks, ooit zijn we allemààl moeten beginnen met vallen en opstaan, terwijl mijn kritiek alleen maar OPBOUWEND bedoeld is, om je te helpen NOG betere fotoos te maken..
    veel oefenen, de beste er uitpikken en die bespreken we dan héél graag.
    warme groet van
    fjet.


    03-08-2006 om 15:51 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)

    Archief per jaar
  • 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!