een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
09-08-2006
menis - blauw
je bent duidelijk geboeid geweest door die kleur van blauw (die mijn ogen bijna uit hun kassen deed rollen op deze miezerige regendag (woehaha) en door het perspektief van de vluchtlijn in die bijna eindeloze rij "werkeloze" strandstoelen (mooi op een vertikale sterke lijn). maar ik dacht dat je DE ideale foto zou gemaakt hebben door op je knieën te gaan zitten, tot die voorste parasol op het bovenste sterk punt kwam en dan meteen een "brug" zou maken tussen het strand en de hotelgebouwen op de achtergrond. door de uitsnijding die ik voorstel wordt jouw dat perspektief nog iets méér benadrukt, die voorste parasol kreeg ik echter niet op een sterk punt. maar je verdient wél een kompliment omdat je met jouw foto iets laat zien waar alle anderen gewoon aan voorbijlopen. TIP: probeer je onderwerp vanuit verschillende hoeken te bekijken en kies er dan de beste uit, rekening houdend met sterk punt en achtergrond en NATUURLIJK een zo zijdelings mogelijke lichtval. warme groet van fjet.
je hebt duidelijk gepoogd om die stoere bink (ongeveer) op een sterke lijn te zetten en zijn hoofd op een sterk punt, maar daardoor komt die kruiwagen met planten wel erg centraal te staan. in de uitsnijding die ik voorstel, schuiven we de man iets meer naar links van die sterke lijn en daardoor komen man én kruiwagen meer over als één geheel en hebben ze meer plaats om te rijden... ideaal zou echter geweest zijn als jij zelf twee pasjes naar links gezet had: dan kwam het hoofd van de man op het sterke punt links boven en de kruiwagen op het sterke punt rechts onder, wat de foto volgens mij veel dynamischer zou gemaakt hebben. ook hier heb ik die storende witte lucht overdreven blauw gemaakt, om aan te tonen hoe belangrijk een rustige en niet TE lichte achtergrond is om alle aandacht naar het hoofdonderwerp te trekken. ook blijven opletten bij de lichtmeting, want je lichtmeter heeft bij het berekenen van een "gemiddelde" natuurlijk die witte lucht meegeteld, waardoor het gezicht van de noeste werker iets te donker uitvalt. als speciale TIP voor jou, zou ik je aanraden om enkele fotoos van super-cracks uit te kiezen om daar dan zélf een bespreking van te maken, je kan immers ENORM veel bijleren door te "stelen met de ogen"... zolang dat geen naäperij wordt. hoofdzaak is natuurlijk dat je er plezier blijft in hebben om steeds betere fotoos te maken en dat je uit de besprekingen alleen maar de puinten onthoudt waar je zelf volledig mee akkoord gaat. warme groet van fjet.
welkom bij de "fanaten"... want voordat je besluit tot de aankoop van een dure digi-kamera, moet je toch wel beslissen of je van plan bent om redelijk veel tijd in deze liefhebberij te gaan steken - kijk rustig rond in onze blogs en in de mailgroep, waar je niet alleen super-cracks zal vinden, maar ook onderbeginnelingen, die stap voor stap en met veel geduld worden bijgestaan door de gevorderden (hoewel sommigen in rekordtijd doorstoten naar de top!) ik heb geen ervaring met gsm-fotoos, maar wat je opstuurde is op technisch gebied van absoluut onvoeldoende kwaliiteit: zeer onscherp en met een reusachtige korrel... al zal dat voor een deel te wijten zijn aan het zeer kleine formaat waarmee je ze verzonden hebt: 16 kb en 18 kb, terwijl wij ernaar streven om onze inzendingen net onder de 100 kb te houden. tot zover over het toestel, want je strandfotoos hebben wel een zeer geladen sfeer en je hebt duidelijk een oog voor het dramatische. door de kadreer-regels toe te passen, heb ik de horizon op een "sterke lijn" gelegd, in plaats van knal in het midden en je zal hopelijk merken dat je foto er inderdaad "sterker" door wordt. als je besluit om door te zetten, dan raad ik je natuurlijk aan om de lessen door te nemen, die je gratis toiegestuurd kreeg bij je inschrijving en om dan enkele oefeningen te maken, speciaal voor de les, wij zullen je dan met plezier verder helpen met besprekingen en praktische tips. vragen over types toestellen en prijzen kan je beter in de mailgroep stellen, waar je zeker antwoord krijgt. warme groet van fjet.
voor de technische kwaliteit dezelfde opmerkingen als bij de eerste foto en voor kompozitie praktisch dezelfde raad: de horizon op de onderste sterke lijn,omdat de wolkenliucht echt indrukwekkend is, terwijl dat zand op de voorgrond feitelijk weinig info bevat. in beide gevallen bewijs je dat je een "oog" voor het niet-alledaagse en het dramatische, aan jou de beslissing of je voldoende tijd wil besteden aan fotografie om de aankoop van een dure digi-kamera te rechtvaardigen. als je alleen maar heel af en toe een kiekje wil maken en er verder niet teveel tijd in wil stoppen, dan blijven we even goede vrienden. warme groet van fjet.
een VOORBEELDIGE foto, waaraan geen millimeter kan geknipt worden zonder een belangrijk onderdeel te "amputeren". de lichter staat prachtig op het bovenste sterke punt, met genoeg ruimte voor zich om te varen, de horizon staat op een (terecht) iets verschoven horizontale lijn, want het hele verhaal speelt zich af ONDER die horizon. de diagonale lijn van de oever geeft de foto dynamiek en de vork van de weg is een verwijzing naar de steeds ingewikkelder problemen van het wegtransport, nog benadrukt door dat verkeersteken op het onderste sterke punt. een foto die barst van symboliek en als dit geen "gelukstreffer" is, dan zou ik je sterk aanraden om nog wat "industrie-fotoos" te maken, met oog voor sterke punten en sterke lijnen, maar OOK voor de ontmoeting tussen industrie en milieu. warme groet van fjet.
de bovenstre foto heb je ingezonden ter bespreking en ze is voorbeeldig scherp en anatomisch gedetailleerd genoeg om een slager in vervoering te brengen, maar voor niet-vakmensen is ze erg "braafjes" vergeleken bij de onderste, die je naar de mailgroep gestuurd hebt: die is niet ZO scherp, maar wél enorm boeiend: want minder onverschrokken fotografen zouden waarschijnlijk eerder aan weglopen gedacht hebben dan aan fotograferen. merk op dat in e bovenste foto niet meteen sprake is van een sterke lijn of sterk punt en dat in de onderste foto de veel kleinere (maar veel dreigender) kop op... een scherp punt staat: waarmee in de praktijk nogmaals aangetoond wordt hoe belangrijk de reels voor kadreren zijn. *** het "vreemde" is dat die scherpe brave en die onscherpe boeiende SAMEN opeens wél een fantastisch VERHAAL vormen: hoe die logge luie kolos opeens een alles verpletterende stormram kan worden. een TIP dus voor àlle geïnteresseerden: probeer KOMBINATIES te maken van twee (of méér) fotoos waarover je niet écht tevreden bent, omdat ze allebei slechts een STUKJE weergeven van wat je wou tonen, want het kan best dat ze elkaar aanvullen. *** dat betekent beslist niet dat je nu lukraak twee of vijfmaal hetzelfde onderwerp moet gaan fotograferen in de hoop^dat ze samen wel iets worden: elke foto apart moet wel degelijk een ander aspekt van het onderwerp onthullen.
belangrijk: beide fotoos zijn van agness en aan geen van beide werd ook maar iets veranderd... een enorm kompliment dus! (zelf noemde je deze inzending "zucht", hopelijk is dat vandaag een zucht van opluchting geworden!) als je bewust BLIJFT oefenen op sterke lijnen en sterke punten, wordt dat stilaan een soort instinkt en ga je meer plezier beleven aan fotograferen en aan... het bekijken van de fotoos van ànderen. warme groet van fjet.
hoera: een PERFEKTE foto, met een erg mooie voorgrond en een harmonische opbouw waarbij je "soepel" afgeweken bent van de "officiële" sterke lijn, door de grens tussen bomen en gras iets te verschuiven, om de (gelukkig) verscholen vissershut op een sterk punt te zetten. elke natuurminnaar zal het ermee eens zijn dat zo'n hut maar al te vaak een heel landschap verknoeit en zal het dus waarderen dat ze hier "versmelt" met de omgeving. als ik er toch een tweede foto van gemaakt heb, is dat om je aandacht te trekken op de kleine witte vierkantjes die boven rechts en onder links ontstaan zijn toen je er dat kader omheen trok... maar dat is echt muggenzifterij en ik blijf erbij dat dit een absoluut SCHITTEREND opgebouwde foto is, waar je zéér terecht trots op mag zijn! warme groet van fjet.
zo'n groot koebeest op een sterk punt krijgen is bijna ondoenbaar, maar door de uitsnijding die ik voorstel, krijgt ze toch meer ruimte VOOR zich om te grazen en meteen komt die giga uier mooi op een sterk punt (want in dit geval zal dàt toch wel voor iedereen DE blikvanger zijn). als je beide fotoos vergelijkt, hoop ik dat je daarmee akkoord gaat. verder heb ik enkel de kop van de koe iets lichter gemaakt (om van die kop een blikvanger te maken, kan je die beter in close-up nemen, want nu gaan toch alle ogen naar... juist, ja). warme groet van fjet.
in tegenstelling met je vorige foto is hier nog heel wat werk aan en we maken van de gelegenheid gebruik om je een handige toepassing van adobe te leren kennen. om de scheve kerktoren weer recht te zetten, druk je in de werkbalk op SELECTEREN en daar tik je op ALLES (er komt dan een kader in stippelijnen rond de foto) daarna kies je in de werkbalk op BEWERKEN - er gaat dan een uitklapvenster open en daaruit kies je TRANSFORMATIE. in het nieuwe uitklapvenster kies je voor VERVORMEN. er komt dan weer een kader rond de foto met in de rand blokjes, ga met de cursor op een van die blokjes staan en schuif ermee tot de toren recht staat. dan nog tikken op TOEPASSEN en de foto opnieuw uitsnijden en daarna in de werkbalk tikken bij SELEKTEREN tikken op DESELEKTEREN. het lijkt verschrikkelijk ingewikkeld, maar na wat oefenen wordt het een soort "tweede natuur". *** door de kerk lichter te maken, is die mooie wolkenhemel helaas verdwenen... het is dan ook beter om de foto te hermaken op een ogenblik dat de voorgevel meer licht krijgt. *** storende details (zoals dat verkeersbord onderaan rechts) kan je wegwerken met de kloon-stempel. *** laat je vooral niet ontmoedigen, want je andere foto was echt SCHITTEREND (Brugge en New York zijn ook niet in één dag gebouwd woehaha). warme groet van fjet.
het hoofdonderwerp staat hier wel in het midden en ik denk dat het sterker overkomt op een sterke lijn, zoals ik in de rechtse uitsnijding tracht aan te tonen, terwijl ook hier die witte lucht de aandacht wegzuigt van het hoofdonderwerp... (die hebben we dus ook een laagje blauwe make-up gegeven). TIP: met strijklicht (licht dat van opzij komt en dan nog liefst in de late namiddag) krijg je wel meer reliëf door de mini-schaduwen en daardoor ook meer stofweergave in de vezels van het hout. denk eraan: alle tijd die je nu in deze oefeningen steekt door speciale aandacht te geven aan die details, ga je later gewoon "automatisch" toepassen en het is dus een interessante "investering". goede moed, maar zorg ervoor dat je in de eerste plaats plezier beleeft aan het maken van goed doordachte fotoos. warme groet van fjet.
je hebt het beeld (hermes/mercurius) voorbeeldig op een sterke lijn gezet, met het hoofd al even voorbeeldig op een sterk punt. MAAR... die enorme witte vlek van de lucht "zuigt" de aandacht van de toeschouwer wég van het beeld - ik heb die lucht op een overdreven manier blauw gemaakt om je het verschil duidelijk te maken, maar een échte blauwe hemel zou natuurlijk ideaal geweest zijn, zeker als er nog enkele witte wolkjes in drijven. een belangrijke TIP is echter dat je door die grote massa wit in feite een tegenlicht effekt krijgt, waardoor het beeld zelf onderbelicht is...als je kamera dat kan, moet je in zo'n geval wel aan "spotmeting" doen en bij het meten van het licht op een donker gedeelte van het beeld mikken, omdat een lichtmeter niet kan "denken" en dus een gemiddelde neemt van het hele oppervlak. het plaatje met de titel van het beeld heb ik wat donker gemaakt, omdat er toch niets leesbaars op stond en dus alleen maar de aandacht afleidde. als grapje heb ik het voetstuk weggenomen met de kloon-stempel, zodat het lijkt of deze "boodschapper der griekse goden" werkelijk zweeft.
even een misverstand opruimen: niemand is verplicht om de les kadreren te volgen, maar als je dat wél doet, dan verwachten we dat je tenminste een poging doet om rekening te houden met sterke lijnen en sterke punten. niets belet je om zes bloemen per dag in te zenden naar de mailgroep, waar de bloemen-specialisten je graag raad zullen geven als je er om vraagt, maar de besprekingen voor "kadreren" zijn enkel bestemd voor wie oefeningen op de lessen maakt. om het binnenste van jouw bloem op een sterk punt te krijgen, heb ik de bloem behoorlijk moeten verminken en het is je volste recht om daar NIET mee akkoord te gaan, maar hier gaat het er enkel om, de geïnteresseerden de bazisbegrippen van kompozitie bij te brengen. de les "kadreren" werd je bij je inschrijving in de mailgroep toegestuurd en moest je die niet meer bezitten, dan volstaat een mailtje naar adminstrator Tobias. warme groet van fjet.
mooie foto van mooie bloemen, maar hier bespreken we feitelijk het "kadreren" en het is de bedoeling dat je die les eerst doorneemt en er dan speciaal oefeningen voor maakt. in jouw foto vind ik helemaal geen sterke lijn of sterk punt terug en in de uitsnijding die ik voorstel, schieten er van die hele struik nog slechts twee bloemen over, maar die staan nu wel allebei op zo'n sterk punt en tussen beide loopt een (denkbeeldige) diagonaal. eerste TIP voor jou: koncentreer al je aandacht bij de opname op één of hooguit twéé bloemen (want bij het uitsnijden is hier enorm veel kwaliteit verloren gegaan omdat de originele foto op erg klein formaat was: probeer ze in te zenden op ongeveer 100 kb). tweede TIP: hou rekening met sterke punten en wees niet bang om je kamera een beetje te draaien, tot je een mooie kompozitie krijgt. vooral volhouden en véél oefenen, want de tijd die je daar NU insteekt, zorgt ervoor dat je later knallers van fotoos kan maken. warme groet van fjet.
hoewel het allemaal klaar en duidelijk staat uitgelegd in de les "kadreren" (die sommigen helaas vergeten te lezen) hier nog een kleine demo: we verdelen in gedachten de foto in drie gelijke delen, zowel in de lengte als in de hoogte en de scheiding tussen die delen noemen we dan sterke lijnen - je krijgt dus twéé van die horizontale lijnen en twee vertikale. de ervaring heeft geleerd dat een horizon op zo'n onderste of zo'n bovenste sterke lijn STERKER overkomt dan precies in het midden van de foto. ook HOGE onderwerpen (toren of boom) trekken veel méér de aandacht op zo'n vertikale sterke lijn dan in het midden. ter illustratie heb ik jouw foto (onderaan rechts) uitgesneden en de toren op een linkse sterke lijn geplaatst en daarna op een rechtse. de vier punten waar die "sterke lijnen" elkaar snijden, zijn dan de sterke punten , want ook hier heeft de ervaring (en wetenschappelijk onderzoek) geleerd dat een onderwerp veel méér aandacht krijgt op één van die sterke punten: ter illustratie heb ik de raampjes in de top van die toren op het bovenste linker sterk punt gezet. dit zijn bazisregels die in de praktijk erg nuttig zijn en waar enkel gevorderden soms bewust van afwijken....maar: eerst gaan en dan pas lopen. NOTA: niet alleen jij, maar iedereen mag vragen stellen in de les kadreren of in de mailgroep en er zal altijd IEMAND zijn die er een deskundig antwoord op geeft. warme groet van fjet.
je hebt echt wel gepoogd om dat paard op een "sterk punt" te zetten, maar naar mijn gevoel wordt de foto sterker door speciaal die witte bles en de ogen op het sterk punt te zetten... dat zijn van die dingen die je niet in centimeters kan uitdrukken, maar die je moet aanvoelen (of leren aanvoelen). in de bovenste foto komt dat paard (weeral volgens mijn gevoel) een beetje zielig over, terwijl het in mijn uitsnijding meer de indruk van nieuwsgierigheid geeft. dit is geen papschool waar de "meester" altijd gelijk heeft: leg daarom beide fotoos naast elkaar en beslis welke op jou de meeste indruk maakt, want het blijft altijd JOUW foto. dat witte lint hoort natuurlijk bij een wei, maar op een foto komt het wel erg storend over, dus heb ik het maar weggefoefeld met de kloon-stempel uit adobe. over je andere foto moet ik nog een nachtje slapen (of liggen piekeren woehaha), want dat lijkt me een "moeilijk geval". laat je vooral niet ontmoedigen door de fotoos van de super-cracks, ooit zijn we allemààl moeten beginnen met vallen en opstaan, terwijl mijn kritiek alleen maar OPBOUWEND bedoeld is, om je te helpen NOG betere fotoos te maken.. veel oefenen, de beste er uitpikken en die bespreken we dan héél graag. warme groet van fjet.
warm welkom in onze vriendengroep, waar de "gevorderden" met hun TIPS de beginnelingen stapje voor stapje helpen om OOK van die "cracks" te worden - hier wordt niemand uitgelachen, want we zijn ooit allemaal zélf van die onderbeginnelingen geweest. we verwachten natuurllijk wél dat je de les "kadreren" eerst aandachtig doorleest, om er dan oefeningen op te maken - je hebt die les bij je inschrijving gekregen en dààr wordt klaar en duiidelijk uitgelegd wat wij precies bedoelen met "sterke lijnen" en "sterke punten" (mocht je die les NIET meer hebben, geef dan een seintje aan mick of tobias, onze engelbewaarders). wij trachten in deze groep BOEIENDE fotoos te maken, om de aandacht te trekken op iets waar de gewone voorbijganger achteloos aan voorbij loopt - jouw foto geeft een scherp overzicht van een deel van de vissershaven, maar het blijft feitelijk een zoekplaatje, omdat we niet goed weten waar we éérst moeten kijken. daarom kiezen we in het algemeen voor één hoofdonderwerp, dat dan opeens alle aandacht naar zich toe trekt, door dat onderwerp op zo'n "sterk punt" te zetten (waarover alle uitleg in de les "kadreren"). om dat een beetje duidelijk te maken, heb ik stukjes uit jouw overzichtsfoto genomen en er afzonderlijke fotoos van gemaakt, waar één hoofdonderwerp telkens op zo'n sterk punt staat (als je met de cursor op de foto tikt, wordt ze groter). natuurlijk verliezen we veel kwaliteit door zo'n klein stukje uit een foto te snijden en het is dan ook de bedoeling dat je stilaan leert om zo'n "uitsnijding uit de werkelijkheid" reeds bij de opname te maken. belangrijkste TIP voor jou: de les "kadreren" grondig lezen en er oefeningen op maken - je zal merken dat je fotoos dan niet alleen BETER worden, maar dat je ook veel meer plezier gaat beleven aan het fotograferen. wij wensen je veel moed en sukses! warme groet van fjet.
oef... ik heb echt meegeleefd en meegevoeld met jouw hardnekkige pogingen om dan TOCH een verkleinde foto te kunnen versturen, maar troost je: bij mij heeft het in het begin NOG meer bloed, zweet en tranen gekost. in de les "kadreren" wordt de bazis van de kompozitie glashelder uiteengezet en ik raad je aan om die nog eens aandachtig te herlezen, om vertrouwd te geraken met "sterke lijnen" en "sterke punten". dat je foto BETER wordt door die regels te volgen, proibeer ik je duidelijk te maken door de "andere" uitsnijding in de onderste foto: daar is het fontein op zo'n sterk punt geplaatst, waardoor de ogen van de toeschouwer een "rustpunt" krijgen. in de bovenste foto wordt de blik automatisch naar dat grote witte gat van die lucht getrokken en zelfs als dàt weg geknipt is, blijven al die lichtvlekken tussen de bladeren een erg onrustig gevoel geven (in de onderste foto heb ik die gaatjes een betje opgevuld met de kloon-stempel). als je beide fotoos vergelijkt, zal je moeten toegeven dat niet alleen dat fontein meer aandacht krijgt, maar dat je dan opeens ook veel beter de PRACHTIGE rimpeling op het watvlak kan bewonderen. alle begin is moeilijk en het is precies de bedoeling van onze lessen om je met enkele TIPS stap voor stap en op je eigen tempo te helpen om NOG betere fotoos te gaan maken - je zal merken dat je zélf dan ook veel meer plezier gaat beleven aan het fotograferen. TIP: één hoofonderwerp kiezen en dàt op zo'n "sterk punt" zetten. TIP: je onderwerp vanuit verschillende hoeken bekijken om niet alleen een mooie lichtval (liefst zijdelings licht) te krijgen maar ook een rustige achtergrond. TIP: laat je niet ontmoedigen door de kanjers van fotoos die de top-fotografen hier maken, want ooit zijn ook zij moeten beginnen. TIP: doe het rustig aan, maak zoveel mogelijk fotoos en kies er daarna alleen maar de allerbeste uit en kieper de rest in de prullenmand (vroeger kostte film veel geld, maar met de digi wis je gewoon alles uit wat je niet bevalt). nogmaals gefeliciteerd voor het koppige volhouden en warme groet van fjet.
PRACHTFOTO... helemaal volgens de regels van het kadreren en toch geen doordeweeks seriewerk: de horizon op een weldoordachte lage sterke lijn, de diagonaal van de schaduw die de ogen gewoon DWINGT om naar zo'n "sterk punt" te gaan waar... héél geraffineerd NIETS te zien is, behalve dan dat intrigererend lichtvlekje dat de aandacht én de nieuwsgierigheid prikkelt, het geheel bekroond en overkoepeld door een majestatische blauwe wolkenhemel. dit is de DE foto waarvan elke landschap-fotograaf DROOMT. aan jou de keuze om nog een foto in te zenden voor kadreren of een klasje hoger te gaan bij tobias (laat weten of ik hem al moet verwittigen van je komst). warme groet van fjet.
een boom van een kerel, de symboliek komt duidelijk over, maar die kerel wordt volgens mij NOG indrukwekkender (en de toeschouwer krijgt er nog DIREKTER kontakt mee) als zijn ogen op een sterk punt staan, zoals ik op de onderste uitsnijding tracht aan te tonen. sommigen zullen de wenkbrauwen fronsen bij dat het langgerekte formaat, dat voor een portret nogal ongebruikelijk is, maar net dààrdoor trek je de aandacht... en dat is uiteindelijk de bedoeling van een fotograaf: ervoor zorgen dat zijn/haar foto UITSPRINGT uit de grijze massa. en dan meteen over naar je volgende foto, waar je een aangename verrassing wacht.... warme groet van fjet
moeilijk geval, want aan elke beginneling zou ik de raad moeten geven om "volgens het boekje" uit te snijden, zoals ik op de onderste foto gedaan heb, met de bloemenstruik netjes op een sterk punt en zonder details die de aandacht van die struik afleiden - ik denk dat iedereen die ooit in een fotoclub geweest is, voor die onderste foto zal kiezen. MAAR... jij bent kennelijk géén beginneling en dan wordt het duidelijk dat daardoor de "boodschap" van de foto totaal de mist in gaat: de bovenste foto is duidelijk een riante en smaakvolle villa, terwijl de onderste foto een netjes onderhouden voortuintje van een boerderij is. waarmee ik duidelijk wou maken dat de kadreerregels zeer nuttige hulpmiddelen zijn, maar dat een gevorderde heel doelbewust van die regels kan afwijken om zijn/haar eigen vizie of boodschap over te dragen op de toeschouwer. ik weet dat zeker niet alle begeleiders van de mailgroep mijn mening zullen delen en toch de voorkeur zullen geven aan de klassieke regels voor kadreren, maar volgens mij heb jij "het" onder de knie en mag je opschuiven naar tobias... ik zal hem verwittigen. ik wens je nog fantastisch veel kreatieve fotovreugde ! warme groet van fjet.