Inhoud blog
  • BESPREKINGEN zijn VERHUISD
  • quadriga - grand canyon 1
  • quadriga - grand canyon 2
  • annemie - beeld 1
  • annemie - beeld 2
    Zoeken in blog

    kadreren2

    een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
    21-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.brugge 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen het prachtige gebouwtje staat voorbeeldig op een sterk punt, maar toch wordt de aandacht afgeleid door de witte vlekken van de lucht (de vakterm was vroeger dat een foto "rammelt").
    naast sterke lijnen en sterke punten speelt ook het hoogste licht immers een belangrijke rol om de aandacht van de toeschouwer te trekken (en vast te houden natuurlijk). - door enkele stapjes naar rechts te zetten, had je een  rustiger achtergrond kunnen krijgen met het "volle" gebladerte van de linkse bomenpartij: om duidelijk te maken wat ik bedoel, heb ik in het kader van de les met de stempel voor wat "valse" bladeren gezorgd, maar dat is uiteraard een totaal onaanvaardbare "bewerking".
    omdat de foto op de koop toe over de hele lijn onscherp is, hoop ik vlug een "nieuwe versie" ervan te zien, met even spektakulaire verbetering als bij het standbeeld van stevin.
    warme groet van
    fjet.

    21-06-2006 om 16:12 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kalimera brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de grote verdienste van deze foto is, dat ze een echte "blikvanger" is: een van die opnamen die gewoon UIT een hele reeks springt en de toeschouwer even verrast doet opkijken - dat komt deels door het gedurfde kontrast tussen hooglicht en diepe schaduw, maar héél zeker ook door die voorgrond, die HET grote verschil maakt tussen het zoveelste toeristische snapshot en het doordachte (en doorvoelde) werk van een rasfotograaf.
    hoewel sommigen er over zullen struikelen dat de lichtste waterpartij bijna "verbrand" is en dat de schaduwpartij rechts onder de brug nagenoeg "dichtloopt", maakt dit felle kontrast voor mij net de charme van deze foto, want het is uitgerekend dit kontrast dat de aandacht trekt.
    heel speciaal kompliment toch voor de fantastische doortekening van de details in die voorgrond, die dus helemààl geen silhouet geworden is, zoals je bij een foto met zo hoge lichtkontrasten zou verwachten.
    ik heb lang geaarzeld om je MIJN uitsnijding voor te stellen, omdat het duidelijk je bedoeling was dat je het toeristische publiek wou betrekken bij de foto - dit is volgens mij de "zwakke" kant van deze opname: je vertelt twee verhalen ineens, maar beide werelden zijn gescheiden door die kollossale donkere dwarsbalk, die de foto letterlijk in twee afzonderlijke delen snijdt zonder een "visuële link" tussen beide.
    dit soort probleem zou je in de toekomst eventueel kunnen oplossen door een lager kamerastandpunt in te nemen, zodat de reling met metalen bol uittorent boven het publiek en zo een verband legt tussen deze beide werelden.
    ik besef heel goed dat ik jouw foto feitelijk amputeer door de uitsnijding die ik voorstel,  aan jou dus om beide  versies te vergelijken en dan zélf een heel bewuste keuze te maken.
    omdat dit jouw eerste inzending is, toch nog eens benadrukken dat mijn kommentaren geen "wetten" zijn, maar pogingen om je wat tips mee te geven uit mijn persoonlijke ervaringswereld: gebruik ze dus enkel als je zélf inziet dat je foto er beter door wordt.
    als je zin hebt, mag je twee "verse" opnamen insturen voor kadreren.
    warme groet van
    fjet

    21-06-2006 om 15:44 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    15-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rons music - minnewater
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dat het minnewater wondermooi is, moet ik aan een bruggeling niet gaan vertellen, maar ik hoop dat je deze foto nog minstens een paar keer gaat her-maken, want ik heb het gevoel dat je hier in je geestdrift veel te veel in één keer hebt willen vertellen en dat brengt de toeschouwer in verwarring.
    want hoewel de grasoever mooi op de onderste horizontale lijn staat en de boom op de linkse vertikale lijn, gaat dat heerlijke bruggetje zowat verloren als een onbelangrijk detail.
    naast sterke lijnen en sterke punten speelt immers ook het LICHT een zeer belangrijke rol bij de opbouw van een foto en hier heb je wel ekstreem harde kontrasten tussen de witte muur links en de bijna dichtlopende schaduwpartij van de bomen rechts, zodat voor een niet-bruggeling de blik heen en weer getrokken wordt tussen die beide uitersten, waar feitelijk niet zovel interessants te zien valt.
    ik stel je dus voor om deze foto nog minstens een paar keer te hermaken, met telkens één enkel detail als hoofdonderwerp en dat dan op een sterk punt te zetten: de uitsnijding die ik hier als voorbeeld geef, is slechts één van de nagenoeg ONTELBARE mogelijkheden die dat héérlijk romantische minnewater aan een fotograaf biedt.
    als je beide fotoos aandachtig bekijkt, moet je zélf beslissen welke van de twee JOU het meest aanspreekt, want het is en blijft jouw foto.
    een ekstra tip nog: zeker bij romantische fotoos kan je beter met heel zacht avondlicht werken, om de schrille kontrasten te vermijden (en voor een trotse bruggeling moet het geen probleem zijn om er keer op keer weer naar toe te gaan om dan onder ideale lichtomstandigheden DE foto van je leven te maken... en ik wens je van harte toe dat je die ooit maakt en er ons dan van laat genieten).
    warme groet van
    fjet.

    15-06-2006 om 14:29 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    13-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dirky 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een verdienstelijke poging om eens iets ànders te maken dan een "pasfoto" van die geschilderde renners, door ze in dat landschap te situeren, op een sterk punt nog wel.
    naar mijn gevoel zou de foto nog meer "af" geweest zijn, als je op een sterk punt aan de linkerzijde een figuur zou gezet hebben: een al of niet oude man of vrouw, al dan niet op een fiets... zo maar een ideetje (veel kijken naar topfotoos, want op "stelen met de ogen" staat geen straf, woehaha).
    warme groet van
    fjet.

    13-06-2006 om 21:55 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dirky 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een goede poging om zowel fontein als bloembak allebei op een sterk punt te krijgen... misschien had je "iets" hoger kamerastandpunt kunnen innemen, dan kwam het fontein lager (op het sterke punt links onder) en de bloembak iets hoger op het sterke punt rechts boven).
    jammer genoeg lijkt dat fonteinwater meer op... gesponnen suiker , maar om dàt op te lossen met de juiste sluitersnelheid verwijs ik naar de TIPS van super specialist ward van jim.
    een absoluut pluspunt is dan weer dat je héél kreatief geëksperimenteerd hebt met de diagonalen van die arduinen boordstenen: knap!
    warme greot van
    fjet.

    13-06-2006 om 21:46 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blikoogje - eindeksaam
    Klik op de afbeelding om de link te volgen aan deze fotoos heb ik niets meer veranderd, want samen met wat ik de afgelopen weken van jou gezien heb in de mailgroep, heb je het kadreren nu volledig onder de knie.
    ik hoop uit de grond van mijn hart dat je die kadreer-regels zal blijven beschouwen als een nuttig hulpmiddel, zonder dat ze jouw kreativiteit afremmen.
    jij bent een natuurtalent, maar ook natuurtalenten kunnen de tips gebruiken die de lesgevers hier met zoveel ervaring, maar vooral met zoveel liefde voor de fotografie hebben neergeschreven.
    mijn vurige wens is dat je de fotografie mettertijd leert kennen als een taal waarmee je op een zeer direkte manier ideeën en... emoties kan overdagen op anderen.
    ik wens je dan ook niet alleen sukses, maar vooral veel kreatieve vreugde toe, een prettig en "vruchtbaar" verlof en ik verwittig leraar tobias dat hij het voorrecht krijgt om jou verder te mogen bijschaven met zijn wijze tips.
    warme groet van
    fjet.

    13-06-2006 om 19:45 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    11-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.starmix - beek 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ik kan me voorstellen dat heel wat senioren de wenkbrauwen fronsen bij deze foto, maar het idee valt heel zeker in mijn smaak, want de toeschouwer uitdagen om even na te denken en/of weg te dromen, vind ik alleszins een stuk boeiender dan een "pasfotootje" van de werkelijkheid, die net zo goed door een volautomatische flitspaal kon genomen zijn.
    bovenaan links loopt de foto een beetje "leeg" door overbelichting, maar door een minimum aan knipwerk is dat zo opgelost en... meteen eindigt die diagonaal dan uitgerekend in de hoek, wat een foto altijd iets "geraffineerds" geeft.
    het probleem is de scherpte: hou er rekening mee dat bij een weerspiegeling de afstand voor het scherpstellen moet verdubbeld worden - oefen dit thuis maar voor een spiegel, dan zal je merken dat je OFWEL op het spiegeloppervlak kan scherpstellen OF op het weerspiegelde beeld.
    bij jouw foto is er dus wel een zéér kleine lensopening nodig om zpveel dieptescherpte te krijgen dat zowel het oevergras als het weerkaatste dak nog scherp zijn.
    wie de platgetreden paden verlaat, loopt uiteraard méér riziko dat er onverwachte technische problemen opduiken, maar dat weegt niet op tegen de voldoening die je achteraf krijgt, als je met iets kreatiefs voor de dag komt, something never done before...
    veel kreatieve fotovreugde
    en warme groet van
    fjet.

    11-06-2006 om 16:47 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.starmix - beek 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een mooie technische vingeroefening voor kadreren, maar hier is het idee "beek" volgens mij helemaal verloren gegaan en is het een zoekplaatje geworden om de verschillende elementen thuis te brengen.
    je hebt deze foto tweemaal ingezonden, maar ik geef de voorkeur aan deze versie, omdat je hier met de diagonale lijn gewerkt hebt.
    bovenaan links is de foto wel overbelicht en door dat stukje weg te snijden eindigt die diagonaal nu netjes in de hoek, wat door de kenners altijd gewaardeerd wordt.
    net zoals bij de vorige foto zijn er problemen met de scherpte, maar je hebt tenminste het lef om te eksperimenteren en dat vind ik een enorm winstpunt voor iemand die kreatieve fotografie wil beoefenen: volhouden dus !
    warme groet van
    fjet.

    11-06-2006 om 16:26 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rons music - stevin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op het eerste gezicht is alles voorbeeldig volgens het boekje: het beeld op een sterke lijn, het hoofd op een sterk punt en zelfs mooie zijdelingse lichtval die zorgt voor reliëf en stofweergave.
    en toch verdient de uitvinder van de komma volgens mij beter, want nu wordt de aandacht wel erg afgeleid door de... achtergrond.
    als je beide fotoos aandachtig bekijkt, zal je zélf wel inzien hoe je ogen bijna onweerstaanbaar "weg-gezogen" worden naar die felwitte vlek onderaan links.
    een foto maken waarbij de achtergrond een mooi "dekor" vormt voor het hoofdonderwerp, valt niet altijd mee en in dit geval zou ik drie tips kunnen geven, die feitelijk gelden voor àlle stadsgezichten:
    a.-met het oog in de zoeker,  rond het beeld blijven draaien tot je een "mooie" achtergrond hebt (want ook die daken en schoorstenen rechts komen nogal "rommelig" over).
    b.-als dat niet lukt, dan door de knieën zakken tot die achtergrond helemààl verdwijnt
    c.-de achterond volledig onscherp maken door een grote tele te gebruiken (met grote lensopening).
    ik weet, het zijn details, maar als je daarop heel bewust gaat letten bij de opname, zal dat het PLEZIER van het kreatief fotograferen alleen maar vergroten... want dat is toch de droom van elke rasechte fotograaf: de "werkelijkheid" net iets ànders afbeelden dan de japanse snelvuur toeristen (en vermits jij toch in brugge woont...)
    ik wens je nog héél veel fotovreugde.
    warme groet van
    fjet.

    11-06-2006 om 15:39 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    10-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blikoogje - landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen nogmaals gefeliciteerd met je welverdiende "foto van de dag" én met de schitterende fotoos die je intussen in de groep gezet hebt, maar ik denk dat jij je voorlopig beter kan toeleggen op de specializaties waarin je zo uitblinkt, want kadreertips zijn geen toverformuul die automatisch garanderen dat er een meesterwerk zal ontstaan, de verdeling van het licht speelt OOK een rol en dat wordt hier duidelijk geïllustreerd.
    want hoewel de horizon mooi op een sterke lijn ligt en hoewel het fontein braafjes op een sterk punt staat, wordt de aandacht hier letterlijk  "weg-gezogen" door die grote witte vlekken van de lucht.
    een beroeps moet in elke omstandigheid een "bruikbare" foto kunnen afleveren, maar als (goede) amateur kan je zélf het onderwerp en het geschikte ogenblik kiezen en op een andere dag nog eens terugkomen: de foto zou er bijvoorbeeld heel anders uit gezien hebben als je gewacht had op een staalblauwe lucht, met zo mogelijk nog enkele van die fabelachtige stapelwolken.
    je had ook enkele pasjes naar links kunnen zetten: dan had je een mooi "gevulde" achtergrond gekregen, terwijl het fontein dan toch als blikvanger kon blijven op een sterk punt.
    de uitsnijding die ik hier laat zien is verre van ideaal, maar de bedoeling is dat je zelf inziet hoe die spierwitte lucht de foto laat "leeglopen", terwijl het onze bedoeling is om alle aandacht naar het hoofdonderwerp toe te trekken.
    voor de keuze van sluitersnelheid bij het fotograferen van een fontein, kan je best de onvolprezen TIPS van Ward van Jim lezen, daar staan alle kneepjes klaar en duidelijk uitgelegd, mét illustratie.
    je hebt op zeer korte tijd enorme vorderingen gemaakt, maar aan "landschappen" zou je toch nog een beetje mogen werken... je kan voorlopig niet klagen over gebrek aan zon.
    warme groet van
    fjet.


    10-06-2006 om 23:02 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    09-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blikoogje - droomfoto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen blikoogje heeft HET nu wel echt in de vingers en wie uitgekeken geraakt op de akrobatie van deze piet, kan met kennersblik genieten van deze meesterlijk demonstratie van kadreren:
    hoofdje én pootjes op de sterke punten, de hele vogel op een vertikale "sterke lijn" die nog eens onderstreept wordt door de horizontale "hangstok" op die bovenste sterke lijn, alles nog eens ekstra benadrukt door die lichte diagonale die de blik naar dat hoofdje leidt.
    dit is de droom van elke leraar: dat de leerling beter wordt dan de leraar.
    (wie denkt dat dit een "toevalstreffer" is, mag het ook eens proberen: dit is een natuurtalent, dat met enkele tips opeens doorstoot naar de top).
    warme groet van
    fjet.

    09-06-2006 om 15:43 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blikoogje - nog droomfoto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ook hier heeft blikoogje heel bewust de perfektie nagestreefd, want naast het ontroerend hulpeloze van zo'n dotje pluimen dat een "pitstop" moest maken tijdens de eerste solovlucht, is dit een technisch pareltje: vlijmscherp, met dat hoofdje héél precies op dat bovenste sterke punt en de pootjes  op het onderste sterke punt, het geheel op een sterke lijn, terwijl de donkere diagonalen van de (prachtig doortekende) balk de blik DWINGEN om naar dat vogeltje te kijken, vooral omdat dààr het hoogste licht gevangen werd in die borstveertjes - met als kers op de taart dat lichtpuntje in het oogje, wat helaas in zoveel andere dierenfotoos ontbreekt.
    voor je volgende inzending graag nogmaals twee fotoos met een totaal ander onderwerp, maar als die deze kwaliteit halen, dan kan ik je niets meer bijleren over kadreren en dan hoop ik dat je bij leraar tobias even razendsnelle vorderingen maakt.
    warme groet van
    fjet.

    09-06-2006 om 15:32 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    08-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rons music - brugge 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PRACHTIG hoe je zélf de tips in praktijk gebracht hebt: ik hoop dat met handen en voeten (woehaha) dat het je niet doet voor de "goede punten", maar dat je aanvoelt dat het een enorme sprong vooruit is.
    het enige wat me hier nog stoorde, was die helwitte zijgevel links: je kan die wégsnijden of... donkerder maken (ik heb dat hier op een erg overdreven manier gedaan, om duidelijk te maken wat ik bedoel).
    voor de rest: SCHITTEREND !
    mijn advies is: ook de tips van vandaag goed bekijken en dan zelf oordelen of je fotoos er beter door worden.
    en dan mag je er weer twee nieuwe inzenden.
    warme groet van
    fjet.

    08-06-2006 om 13:31 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rons music - brugge 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen soms is het moeilijk om reeds bij de opname een keuze te maken HOE je gaat kadreren, want als je onder de indruk bent van een heerlijk stukje groen, dan wil je er zoveel mogelijk van vastleggen op foto, maar achteraf valt zoiets meestal tegen, omdat de toeschouwer niet weet wààr hij/zij éérst moet kijken.
    de ervaring leert dat je de aandacht veel méér kan trekken door één "hoofdonderwerp" uit te kiezen: één plaats waar de blik naartoe getrokken wordt en even kan "rusten", om dan van dààr uit de rest van de foto te verkennen - in de les kadreren wordt uitvoerig uitgelegd dat zo'n "hoofdonderwerp" veel beter de aandacht trekt als je rekening houdt met die beruchte "sterke punten" en "sterke lijnen".
    je hoeft dat niet klakkeloos te geloven omdat het zo in het boekje staat, de bedoeling is dat je verschillende van die "uitsnijdingen" met elkaar vergelijkt en dan zélf tot het inzicht komt of je foto écht BETER wordt als je rekening houdt met die bazisregels van kadreren.
    het is de bedoeling van deze site om jou de keuze te laten tussen twee versies van eenzelfde foto en zo dat "gevoel" in je vingertoppen te krijgen en er voortaan bewust rekening mee te houden (zoals je op een VOORBEELDIGE wijze gedaan hebt met je vorige foto!)
    door minder op de foto te zetten, lijkt alles opeens groter en... boeiender: je ogen worden nu automatisch naar één punt getrokken, rusten daar even en gaan dan  van daar uit verder op verkenning.
    het nogal nijdige lichtgroen van het gras links onder, heb ik iets donkerder gemaakt, omdat het anders naar mijn gevoel teveel de aandacht afleidt.
    ook voor jou herhaal ik dat achteraf uitsnijden een lapmiddel blijft, omdat je foto er kwaliteit door verliest (minder scherpte en minder definitie).
    jij woont wel toevallig in het "mooiste dekor van de wereld" en ik hoop dat jij met topfotoos nog heel wat parels kan toevoegen aan de kroon van bruhhhhhe die scoone...
    warme groet van
    fjet.

    08-06-2006 om 13:20 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    06-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blikoogje - nog meisjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen let wel: beide fotoos zijn van blikoogje, omdat ik er nagenoeg niets aan veranderd heb EN omdat ze duidelijk illustreren dat sterke lijnen en sterke punten een zeer nuttig hulpmiddel zijn, maar dat je er SOEPEL mee moet leren omgaan, naargelang je meer ervaring hebt en dat GEVOEL in je vingertoppen krijgt.
    op de bovenste foto staan de ogen inderdaad niet op een sterk punt, maar ik kan me geen "mooiere" en meer "spontane" uitsnijding van dat stukje werkelijkheid voorstellen.
    op de onderste foto staan die ogen integendeel wél voorbeeldig op sterke en lijn en zelfs sterk punt, maar daardoor werd dat hoofdje op een ongelukkige manier afgesneden (en zo'n "geamputeerde" lichaamsdelen of vormen doen mij letterlijk pijn.
    hoewel sommige van jouw fotoos "feitelijk" al thuishoren op het terrein van vriend tobias, vind ik het wel prettig dat jij "instinktief" kiest voor een liggend formaat, wat het onderwerp naar mijn gevoel veel meer "ademruimte" geeft dan het klassieke staande portret.
    ik hoop nog héél veel kinderfotoos van jou te zien in de groep, maar voor je volgende les had ik graag landschap, straat of interieur, zeer bewust gericht op sterke lijnen en sterke punten en... een mooie zijdelingse lichtval!
     - over kinderfotoos kan ik jou niks meer bijleren.
    warme groet van
    fjet.

    06-06-2006 om 18:12 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rons music - beeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in grote lijnen heb je de adviezen uit de les "kadreren" opgevolgd, maar er zijn (gelukkig) enkele schoonheidsfoutjes die nogal vaak voorkomen bij beginners en die je dus voortaan kan vermijden als je beide fotoos vergelijkt.
    ik stel voor om bovenaan dat stukje hangende bloempot te verwijderen, omdat details die slechts gedeeltelijk zichtbaar zijn, meestal storend werken.
    onderaan links trekken die lichte  bladeren volgens mij teveel de aandacht weg van het hoofdonderwerp en ik denk dat het beter is om ze iets donkerder te maken, maar die bladeren rechts naast de sokkel mogen volgens mij dan weer iets lichter, omdat ze de foto anders te zwaar maken.
    omdat beelden toch niet weglopen, zijn het dankbare  "modellen" en je kan dus rustig je tijd nemen om echt de ideale uitsnijding te zoeken -  als je beide fotoos vergelijkt, kies je zélf wat  jou  het meest aanspreekt.
    de technische fout is natuurlijk dat de mooi witgekalkte muur scherper is dan het hoofdonderwerp en ik raad je aan om eens na te kijken of je met jouw kamera kan scherpstellen op een detail dat je zelf uitkiest.
    maar hoofdzaak is dat je blijft proberen en eksperimenteren en... dat je er zélf plezier aan beleeft.
    warme groet van
    fjet.

    06-06-2006 om 13:28 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blikoogje - meisje 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een schitterend voorbeeld hoe een "beginneling" op enkele dagen tijd de "knepen" van de kompozitie onder de knie gekregen heeft door de tips in de bazisles "kadreren" ijverig en bewust in praktijk te brengen.
    niet alleen staat dat schattige hoofdje netjes op een sterk punt bovenaan rechts, maar op de koop toe is er een diagonaal "spanningsveld" ontstaan met dat stukje "glimmende buis" op dat andere sterk punt onderaan links.
    blikoogje heeft hier namelijk intuïtief aangevoeld dat je  een hele fiets kan "suggereren"  door er slechts een tipje van te laten zien en ze heeft zo een van de geheimen ontdekt  om een "boeiende" foto te maken: de verbeelding van de toeschouwer aan het werk zetten.
    bovenaan links heb ik die gele bloempjes wat donkerder gemaakt, om toch zeker niet de aandacht af te leiden, maar verder kommentaar spaar ik voor de volgende foto die echt een absolute WAAAAAW is.
    warme groet van
    fjet.

    06-06-2006 om 12:50 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blikoogje - mesije 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ondanks mijn zogenaamd "eerbiedwaardige" leeftijd, begin ik helemaal te zweven bij deze ogen uit 1001 Nacht en dat intrigererende lijntje van die Mona Lisa  glimlach, je moet dus niet vragen of deze foto indruk op mij gemaakt heeft.
    tegen alle zeden en gebruiken in, heb ik totaal NIETS veranderd aan deze opname, want toen ik probeerde om dat gezichtje IETS donkerder te maken, begonnen de prachtig doortekende details in die bruine lokken helemaal dicht te lopen: een schitterend uitgebalanceerde belichting dus.
    na het tellen van de vlijmscherpe breisteken van dat truitje, ben ik dan vol bewondering naar die achtergrond links boven gaan zitten gapen, waar het riziko van "eentonigheid" op een virtuoze manier doorbroken werd door er zowel gras als asfalt in te verwerken, gescheiden door een dynamische diagonale lijn.
    een foto dus om hééééél hard WAAAAW tegen te zeggen.
    omdat je jezelf rangschikt bij de "beginners" is het dus mogelijk dat al die onthutsende kwaliteiten "puur toeval" zijn - maar als je deze foto mét mijn kommentaar  rustig bestudeert, dan kan je voortaan héél  bewust van die zoganaamde "gelukstreffers" gaan maken.
    (voor buitenstaanders toch EVEN verklappen dat blikoogje tot volgende week met een gipsen been in een rolstoel zit, zodat gipsen benen en rolstoelen voortaan geen geldig ekskuus meer zijn om minder goede fotoos te maken!)
    this made my day !
    warme groet van
    fjet.
    .

    06-06-2006 om 12:21 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    05-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dirky - paddenbroek 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen jij bent beslist geen nieuwkomer en je heb al heel wat gepubliceerd in de groep, maar het is me niet erg duidelijk wàt jij feitelijk verwacht van een bespreking - het is jouw goed recht om "zomaar" wat fotoos te schieten van dingen die je mooi vindt en dan blijven we even goede vrienden, want fotografie kan voor de meesten van ons een passie zijn, maar het is en blijft een liefhebberij.
    maar als je de ambitie hebt om "betere" fotoos te maken en als je fotoos instuurt ter bespreking, dan mogen we toch verwachten dat je tenminste probeert om de lessen in praktijk te brengen waarin mijn voorgangers zoveel tijd en energie hebben geïnvesteerd.
    bij kadreren is het de bedoeling dat je één hoofdonderwerp kiest, dat je op een sterke lijn en/of een sterk punt zet en dat je dààrop de aandacht tracht te trekken door de lichtval.
    met de uitsnijding die ik voorstel, komt die gele struik op een sterk punt en wordt de aandacht niet helemaal "weggezogen" door die spierwitte vlekken in het water.
    bij de andere foto vraag ik me af of je de les "kadreren" ooit gelezen hebt, want daar pas je geen enkel van de adviezen toe uit de les: geen sterk punt, geen sterke lijn.
    nogmaals, in de groep beoefenen we fotografie als liefhebberij en niemand is verplicht om de raadgevingen en adviezen van de begeleiders toe te passen - niemand wordt hier uitgelachen en iedereen heeft het recht op zijn/haar eigen smaak, maar als je fotoos instuurt ter bespreking, dan verwacht ik toch dat je rekening houdt met de tips uit de lessen.
    ik wens je nog heel veel fotovreugde en als je jezelf écht verder wil bekwamen, blijf je héél welkom voor een volgende bespreking... okay?
    warme groet van
    fjet.
     

    05-06-2006 om 15:53 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wolfke - bomen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ik heb echt genoten van de warme kleurschakeringen in het gebladerte én van de struktuur in de boomschors, terwijl  mijn verbeelding uitgedaagd werd om een verhaal te bedenken  bij die  dorre "smeek-armen" van takken die zo hopeloos op zoek zijn naar kontakt... want dàt is het geheim van een echt goede foto: dat ze onze verbeelding aan het werk zet en daar ben jij hier schitterend in geslaagd.
    onze ogen worden "automatisch" aangezogen door de lichtste delen van een foto en doorgaans proberen we dat "hoogste licht" dan ook op het hoofdonderwerp te laten vallen, maar hier worden onze ogen feitelijk weggezogen naar die lucht in de linker bovenhoek en dus wég van het "verhaal"  in de foto.
    als je beide fotoos vergelijkt, hoop ik dat je begrijpt wat ik bedoel... of je er écht mee akkoord gaat, is natuurlijk jouw beslissing want het is hier geen kleuterschool, we proberen elkaar door het geven van tips te besmetten met onze passie voor fotografie - de "wetten" van het kadreren zijn een hulpmiddel en ze werken pas écht, als je ze leert aanvoelen.
    veel fotovreugde en stuur gerust twee volgende fotoos waar je zélf tevreden over bent.
    warme groet van
    fjet.

    05-06-2006 om 14:22 geschreven door aanmoediging


    >> Reageer (0)

    Archief per jaar
  • 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!