Op de eerste plannen was er plaats voor fietspaden. Maar toen het comité 'Voor een leefbare Geldenaaksebaan' dit ontwerp niet aanvaardde, onder andere omdat er niet meer voldoende parkeerplaatsen waren, heeft het stadsbestuur zijn plannen aangepast. Alles zou ongeveer bij het oude blijven, maar met iets meer groen en bredere trottoirs.

Tweede actiegroep

Maar niet iedereen bleek de mening te delen van dit comité. Een tweede actiegroep werd opgericht en dat verzamelde meer dan duizend handtekeningen. Maar dat kon ook niet bewerken dat er weer fietspaden op de plannen kwamen. De enige mogelijkheid die de tweede actiegroep nog restte, was bezwaarschriften indienen. Gisteren moesten de laatste binnengebracht worden.

Linde Vloeberghs is een van de initiatiefnemers: 'Wij hebben 353 bezwaarschriften verzameld. Daarnaast hebben sommige bewoners uit eigen beweging bezwaar ingediend bij het stadsbestuur.'

Of deze bezwaren een verschil kunnen maken, is nog niet zeker. Schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A) betwijfelt of het plan nog kan aangepast worden: 'De gemeenteraad heeft een eenparige beslissing genomen over de nieuwe plannen. Bovendien moet je betrokken partij zijn om een geldig bezwaarschrift in te dienen. Je moet hier dus wonen. De handtekeningactie werd voornamelijk gesteund door mensen die bij de plaatselijke school betrokken zijn, maar hier niet wonen. Als zij die bezwaarschriften hebben ingediend, zijn deze niet geldig.'

Vloeberghs maakt zich sterk: '220 bezwaarschriften komen uit Heverlee zelf. Ook uit de Geldenaaksebaan kwam er positieve respons.' Over 75 dagen zou het stadsbestuur een beslissing moeten nemen.

Verdeeldheid

De discussie over een fietspad verdeelt de buurt in twee kampen. 'Als de fietsers wat voorzichtiger rijden in deze straat, is er geen probleem. Zelfs met de wegenwerken lijken ze te vliegen. Er is veel meer nood aan parkeerplaatsen dan aan fietspaden. Waar moeten de mensen anders hun auto zetten?' meent Gilbert Vanrussel (58).

Marijke De Jongh (23) uit Heverlee begrijpt de standpunten van beide kampen, maar vindt toch dat het fietsen in de straat erg gevaarlijk was. 'Op de duur rijd je het voetpad op, achter de hele rij van andere fietsers die genoodzaakt zijn hetzelfde te doen. Het was hier veel te smal. Zou dat met de nieuwe plannen veranderen?'

Auteur: Isabel Van Tendeloo

©Het Nieuwsblad 09.04.10