KVE is de personeelsvereniging van Electrabel.
Links

• 08 tot 12/09/2019 Reis naar Picardië
  • 05/09/2019 Zomer van 50plus: The Sixties
  • 27/08/2019 Blindengeleide honden en kasteel Loppem
  • 23/08/2019 Wat met honing ?
  • 23/06/2019 tot 30/06 Reis naar Dordogne
  • 19/09/2018 Citytrip Hamburg
  • 29/08/2018 Met Kris op de fiets
  • 21/08/2018 Mechelen: Hof van Busleyden en Begijnhof
  • 10/07/2018 Daguitstap Leiden (NL)
  • 26/06/2018 Zomerwandeling De Trappisten
  • 03/06/2018: Achtdaagse zomerreis naar de Charente Maritime

• Archief
  • Alle berichten

KVE 50+ VZW is een afdeling van KVE
    09-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9/10/2018 Wandelmidweek

Van 9 tot 12 oktober 2018  Wandelmidweek in Beek (NL)

Kennismaking met het Hotel Zonneheuvel

Start van de wandelingen

Er waren ook fervente fietsers bij

Bezoek aan Museum Kröller Müller

Schoolreis naar Arnhem

19-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19/09/2018 Citytrip Hamburg

Citytrip Hamburg

Woensdagmorgen om 6 uur start onze citytrip naar “het Antwerpen van het noorden” bij sommige beter bekend als de havenstad Hamburg. Gunther en Vic verwelkomen de reizigers in Kontich. Jos onze chauffeur houd nog een pitstop in Merksem om nog enkele medereizigers op te pikken. Van daar geeft hij zijn bus de sporen richting Venlo. Onze gids Bob (Robert) overloopt in grote lijnen het programma van de volgende dagen. Eén zaak staat als een paal boven water, we gaan ons zeker niet vervelen !

In Venlo staat ons een “ontbijtje” te wachten. Wie dacht dat het eventjes “appeltje eitje” zou zijn, heeft zich serieus mispakt. De tafels waren overvloedig gevuld, vermoedelijk dacht men in Nederland dat we met de fiets naar Hamburg reden.

Onderweg keuvelen oude bekende wat bij, lezen een krantje of vullen een kruiswoordraadseltje in.

In Münster strekken we de benen, Bob gidst ons door het centrum van de oude stad. We bezoeken de Sint-Paulusdom met zijn astrologische uurwerk. In tegenstelling met andere kathedralen en belforten staat het uurwerk hier binnen, dus ze verwachten nog regen. We bezoeken de charmante woensdagmarkt met de vele vis en eetkraampjes. Nadien lunchen we op een terras in het zonnetje.

Na de lunch zijn er velen die een uurtje mediteren in de bus, want Hamburg is nog ver. We rijden Hamburg ten westen voorbij, langs het industrie- en havengebied. Via de “Konijnenpijp” duiken we onder de Elbe door en rijden we verder naar ons hotel Klövensteen in Schenefeld. Het hotel beschikt over mooie en ruime kamers en is rustig gelegen. We kunnen steeds uit twee hoofdschotels kiezen voor het volgende diner. Voor sommige is het een zege, voor andere een geheugentest. Zo blijft men jong !

Donderdag kriekt de dag wat later, want we vertrekken pas tegen 9 uur. We beginnen de dag op de linker Elbe-oever. Vandaar is er een prachtig uitzicht op de skyline van Hamburg met de “Elbphilharmonie”.  We rijden via het havengebied en de Köhlbrandbrücke naar de rechteroever. Vanaf deze brug hebben we een panoramische uitzicht over de haven. Wat zijn de Hamburgers toch gelukzakken, in Antwerpen hebben we nog steeds geen “Langewapperbrücke”.

We wandelen langs het designcentrum en de Elbe-voetgangerstunnel met zijn talrijke liften. Eertijds werden deze liften ook gebruikt om auto’s in en uit de tunnel te halen. We lunchen aan de Landungsbrücken (pier alias aanlegsteiger). Het was hier om duimen en vingers af te likken. Als je ooit in Hamburg komt moet je zeker pasta met scampi’s proeven in “Captains Dinner”, een echte aanrader. Het kan natuurlijk ook aan het toffe gezelschap liggen !

Na de middag schepen we in voor een havenrondvaart, we varen de Elbe af en bezoeken onder andere de containerdokken. Onze “Flandria” vaart op nog geen 20 meter voor de boeg van een containerschip met een lengte van meer dan 300 meter. De havengids vertelt dat je dit zeker niet mag doen bij een varend schip. Gelukkig lag deze afgemeerd, anders hadden we het niet meer kunnen navertellen. Verder varen we nog langs verschillende drijvende droogdokken en andere havenactiviteiten. We passeren ook de “Musical Boulevard” waar voorstellingen lopen van “Mary Poppins” en “The Lion King”. Langs de rechter oever varen we voorbij het imposante Philharmoniegebouw en door de “Speicherstadt” met de vele gerestaureerde en historische pakhuizen, zeer speciaal. Als we terug met beide voeten op de grond staan bezoeken we de St. Michaeliskirche en wandelen we even de nieuwe Elbphilharmonie binnen. Van hieruit hebben een prachtig uitzicht op de haven en de stad.

Vrijdag, we rijden door Blankenese, een voorstadje met prachtige villa’s , huisjes en veel groen. We bezoeken de botanische tuin “Planten un Blomen”. Hier kunnen we de beentjes strekken in een groene omgeving. Bob en Gunther  trekken voorop, de informatie krijgen we via de oortjes. Vic verzorgt de achterhoede, en zorgt dat er geen schapen afdwalen. Hij moet af en toe wel eens “trager” roepen. Dat heb je dan met die “vinnige leute” vooraan ! Via het “Rathaus” en de ruïne van de St. Nikolaikirche gaat het trapje af. Recht in de “Kartoffel Keller”, een authentiek Hamburgs restaurantje. Hier zitten we knus bijeen en kunnen we van gedachte wisselen over de afgelopen dagen.

Na de middag is er keuze om zelf wat rond te kuieren in het winkelcentrum, of met onze gids Bob verder op verkenning te gaan in deze verrassende stad. In ieder geval eindigen we op een terrasje met vrienden.

Zaterdag brengen we een bezoek aan “Miniatur Wonderland” hier zien we de meeste mannen terug jongens worden, het is net dat hun kindertijd terugkomt.

Het is een vrij bezoek, ieder gaat er op zijn tempo door. Nadien bijeenkomst aan de uitgang en met de bus naar Finkenwerder. Deze gemeente heeft wat weg van Zeeland, typische Zeeuwse huisjes.  Jos mag zijn bus in allerlei bochten wringen om in de nauwe straatjes tegenliggers te passeren. In zijn plaats kregen we het al benauwd. Uiteindelijk belanden we in restaurant “Elbblick”, zoals de naam doet vermoeden, hebben we hier een prachtig uitzicht over de Elbe. Het woord “Snitzeltje” (in dit specifieke geval met een hoofdletter) heeft hier voor de meeste onder ons een andere betekenis gekregen.

Kort na de middag brengen we een bezoek aan “Airbus Finkerwerder” we hebben reeds een Airbus Beluga zien opstijgen. Spijtig genoeg mogen we in de fabriek geen foto’s nemen. Onze gidse was eerst zeer streng, maar eens ze zag dat we een toffe groep zijn, werd ze veel aangenamer en gaf ze ons een “Moena Special Tour”. Na een inleidend filmpje bezoeken we de montagehallen van de A320-serie en de A380-serie. De nieuwe Airbus A350 is in mei 2016 voor het eerst opgeleverd. Door gebruik van composietmateriaal en koolstofvezel is dit vliegtuig lichter en dus zuiniger. We zijn nooit te oud om te leren, dus hebben we er heel wat van opgestoken! Bob heeft met enkele dames het openbaar vervoer in Hamburg getest: lijnbus, veerboot en U-bahn. Na het avondeten is er nog een sociaal-culturele “Beatles-tour” voorzien op de beroemde (beruchte) Reeperbahn. Indien er iemand zou verloren lopen, dan pikt de bus hen op aan de Fischmarkt zondagmorgen.

Zondagmorgend, bij het ochtendgloren nog een ontbijtje wegwerken, koffers in de autocar en op weg naar de St. Pauli’s Fischmarkt ! Amai … zou Annemie zeggen, wat een vismarkt ! Niet te vergelijken met een markt hier, de vogeltjesmarkt komt nog het dichtst in de buurt. Alles moet weg !  Kan je het voorstellen 10 € voor een rieten boodschappentas vol groenten en fruit (opgestapeld en de tas inbegrepen) of een mand vol Franse kazen of een plastiek boodschappentas vol koekjes. 15 € voor een doos vol kamerplanten voor gans het appartement, met 2 personen te dragen (en het waren geen kleine plantjes). On-ge-loof-lijk ! We hebben het Jos niet willen aandoen, een bus vol vis en Franse kazen.

Rond 9 uur vertrekken we richting Antwerpen. Onderweg krijgen we enkele regenbuien en beseffen we dat we tot nu toe veel geluk hadden met het weer.

We brengen in Osnabrück een bezoek aan het stadhuis, raadszaal en museum. Na een korte wandeling (goed voor de bloedcirculatie), lunchen we in de “Rampendahl Hausbrauerei” met een lekkere lokaal gebrouwen biertje. Dat hebben we wel verdient na zo’n citytrip !

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei”

In Merksem en Kontich nemen we afscheid van oude bekenden en nieuwe vrienden … tot volgende reis ! Zeker weten ! !

Rest er mij nog  de volgende personen te danken:

Jos onze busdriver, een heel toffe gast en uitmuntend chauffeur.

Bob onze gedreven gids, met een zeer brede kennis en 200% inzet.

Leo voor de goede zorg van onze “oortjes” en zijn steeds goede humeur.

Gunther & Christiane voor de ganse organisatie van deze citytrip.

Vic voor begeleiding en vaderlijke zorg voor de groep.

Alle deelnemers voor de toffe dagen en vriendschap.

Monique en Henri

22-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29/08/2018 Met Kris op de fiets

Met Kris op de fiets – 29 augustus 2018.

Op het programma “Fietsen langs 7 waterwegen”.

Heel mooie rit met start in het domein Roosendael – Sint Katelijne Waver - Walem).

Het café was nog niet open zodat het aanwezige groen menigmaal van water werd voorzien (!).

We vertrokken voor een eerste lus van ongeveer 24 km zodat we rond de middag terug waren voor de lunch.

Tot grote ontsteltenis van de uitbater bestelden de meeste deelnemers spek met eieren. En de eieren ware op dus even geduld. Bleek dat er uiteindelijk nog een ei te kort was. Maar niet getreurd. Gesteund door al het lekkers gingen we op stap, met de fiets uiteraard, voor de namiddagtocht van +/- 35 km.

We fietsten dus 2 lussen langs de zeven waterlopen uit het Mechels Rivierenland. Het zijn groene fietsroutes langs verrassend mooie natuurplekken.

Vooral de stukken onverhard bospad (!) rond Hazewinkel en de jaagpaden langs Dijle, Vrouwvliet, Nete, Zenne en kanaal Leuven-Dijle.

De stop op het terras van een tenniscentrum was ook meegenomen.

Ondanks de vele e-bikes bleek dat Kris toch nog het tempo iets te hoog legde vooral op de onverharde bospaden.

Volgend keer wordt daar zeker rekening mee gehouden.

Al bij al een sportieve namiddag waar we van genoten hebben.

21-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21/08/2018 Mechelen: Hof van Busleyden en Begijnhof

Bezoek aan Hof van Busleyden en Begijnhof te Mechelen.

Onder een stralende zon verzamelden 19 deelnemers voor het Stadhuis van Mechelen en wandelden we naar het Hof van Busleyden waar 2 gidsen ons verwelkomden. We traden binnen in een groots en prachtig renaissance stadspaleis.

In dit museum, dat ongelooflijk vernieuwend is opgevat en ingericht , blikten we terug op de glorieuze geschiedenis van de stad Mechelen en keken we samen vooruit naar de toekomst.

Daarna trokken we door het Begijnhof met zijn kleine en doodlopende steegjes. Onze gids gaf er ons een boeiende uitleg. We begrepen dat dit sinds 1998 “Werelderfgoed” is.

Als afsluiter ging bijna iedereen mee naar de Brouwerij Het Anker waar er bij een stevige pint werd nagepraat over deze fijne namiddag.

Hugo

10-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10/07/2018 Daguitstap Leiden (NL)

Daguitstap Leiden

Deze keer waren de weergoden niet met ons. Na een periode van enkele weken stralend en warm weer was het regenachtig en koud maar Leiden is zelfs bij regenachtig weer een wondermooie stad.

Dit hebben we allemaal kunnen vaststellen na een mooie boottocht langs de kanalen en grachten.

In de namiddag verkenden we onder begeleiding van een zeer goede gids verder de stad.

We waren op tijd terug in Merksem en Kontich om naar de boeiende halve finale te kijken van België – Franrijk.

Hugo

26-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26/06/2018 Zomerwandeling De Trappisten

Zomerwandeling

Onder een stralende zon verzamelden 22 deelnemers in het Café van de Trappisten in Westmalle.

Na een koffiekoek en een koffie gingen we op stap met een lokale gids in de prachtige bosrijke omgeving van de Trappisten. Op een boeiende manier kwamen we heel wat te weten over deze streek.

Na een deugddoend en verzorgd middagmaal gingen we terug op stap maar nu naar de abdij zelf. Om 14u30 werden we in de abdijkerk verwacht voor een “stiltemoment”.

Hierna wandelden we verder in de omgeving van de abdij  waarbij er nog meer info kregen over het ontstaan, de historie en het leven en werk in de abdij, brouwerij en boerderij.

Tijdens onze wandeling passeerden we nog langs enkele minder gekende maar toch wel verrassende locaties in de buurt om af te sluiten in het café Trappisten met een film over het leven en werk in de abdij, het brouwproces van de Trappist en last but not least het degusteren van een lekkere “Trappist”.

Het was een toffe, gevarieerde, ontspannende, leerrijke dag.

De afwezigen hadden weeral eens ongelijk!!

03-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03/06/2018: Achtdaagse zomerreis naar de Charente Maritime

Een terugblik op de achtdaagse zomerreis naar de Charente Maritime

“De morgenstond heeft goud in de mond” Dat was mijn eerste gedacht als onze wekker zondagmorgen op een onmenselijk vroeg uur afliep. Na een douchke en een kopje koffie ziet de nabije toekomst er schitterend uit. We gaan met een toffe bende op verkenning naar de Charente Maritime.

Op de heenreis houden we een lunchbreak in Orléans. We zijn met een slaatje de reis gezond en lekker begonnen. Plots komen we nog een oude bekende tegen …  “Jeanne d’Arc” 1412 – 1431. Tegen de avond arriveren we aan ons karaktervolle hotel Primavera. Van hieruit hebben we een mooi zicht over de monding van de Gironde in de Atlantische Oceaan.

Onze eerste dag in Frankrijk ziet er bewolkt en regenachtig uit. Maar met deze groep is het zonnetje nooit veraf.  Dus na het ontbijtbuffet, de bus op naar Brouage. We ontdekken hier een versterkt stadje, zeer schilderachtig ! Daarna gaan we naar een oesterkwekerij in Marennes-Oléron. We krijgen een deskundige uitleg en demonstratie van alle handelingen die nodig zijn bij de oesterkweek. Nadien mogen we zelf enkele oesters openen (volgens een veilige procedure). En daarna …  nog een oesterproeverij met een fris glaasje wijn. Wat wil een mens nog meer ?

De volgende dag was een ontnuchtering. We gaan niet naar Roquefort om kaas te proeven, maar naar Rochefort om scheepstouwen te weven.  Zeer zwaar werk voor de gids en één 50-plusser. Voor de lunch eten we een visje in La Rochelle, we blijven gezond bezig ! We bezoeken de Vieux-port waar die dag een replica van het Spaanse middeleeuwse zeilschip “El Galion” aangemeerd lag.

We wandelen nog door de oude stad van La Rochelle en krijgen een deskundige uitleg van onze gids Annie.

Woensdagmorgen maken we een boottocht op de Atlantische oceaan tussen het Franse vasteland en Ile d’Oléron. We passeren “Fort Louvois” en varen richting Ile d’Aix. Na een uurtje varen keren we de boeg bij het legendarische “Fort Boyard”. We komen hier een vloot kleine zeilbootjes tegen van een zeilschool, een kleurrijk spektakel. Na de lunch nemen we het “busje” om Ile d’Oléron te bezoeken. Hier volgt de uitdaging van de week, een klim naar de top van de vuurtoren van Chassiron. Een klimmetje van 224 treden, we zijn weeral gezond bezig ! Of is dit noodzakelijk na al onze gastronomische uitspattingen ?