Droom is't leven, anders niet; 'tGlijt voorbij gelijk een vliet, Die langs steyle boorden schiet, Zonder ooyt te keeren. (uit gedicht Air van Jan Luyken).
ZEIST - De huismus was dit weekeinde de meest getelde vogel tijdens de
landelijke tuinvogeltelling van de Vogelbescherming Nederland en SOVON
Vogelonderzoek Nederland. Tot zondagavond waren er ongeveer 120.000 geteld
door bij elkaar 24.000 deelnemers, zo meldde een woordvoerder van de
Vogelbescherming. De organisatie verwacht de komende dagen nog meer
uitslagen.
Vorig jaar was de mus ook al het meest gezien. De nummer twee was toen net als
dit jaar de koolmees, waarvan er dit weekeinde tot zondagavond ongeveer
85.000 werden gesignaleerd. De top vijf wordt gecompleteerd door de merel
(60.000), de pimpelmees (55.000) en de vink (54.000).
De deelnemers aan de telling geven hun uitslagen door op
www.tuinvogeltelling.nl. Verwacht wordt dat het aantal tellers uiteindelijk
net onder de 30.000 zal eindigen. De telling stopte zondagmiddag om vijf uur.
De woordvoerder noemde het opvallend dat er dit jaar een stuk minder
winterkoninkjes en ijsvogels te zien waren. In tegenstelling tot wat hun
namen doen vermoeden, kunnen deze dieren slecht tegen strenge winters.
,,Maar aan de andere kant herstellen ze zich ook weer snel'', aldus de
zegsman.
Uit "Hallo", een weekblad van de Costa Blanca in Spanje.
Brandstapels en Duivels
San Antonio, Sant Atón Abad, is de beschermheilige van de dieren en op
zijn feestdag, 17 januari of het weekend het dichtst erbij, worden bijna
overal dierenzegeningen gehouden.
In Manacor, op de Balearen en meer bepaald op het eiland Mallorca, komen
daar nog andere feestelijkheden bij. De demonios (duivels) spelen hier
een rol tijdens deze feesten.
De landbouw was vele eeuwen lang de belangrijkste economische
bedrijvigheid van de bewoners van Mallorca en wellicht daarom wordt San
Antón, de beschermheilige van de dieren, er groots gevierd, want dieren
zijn voor een boerderij nu eenmaal onmisbaar.
Vroeger waren de boerderijen gemeenschappen van grote families, de
zogenaamde masias met hun personeel en omdat er geen handel bestond
wegens gebrek aan vervoermiddelen en bewaarmiddelen, was alles
voorhanden om te overleven, ook dieren: geiten, schapen, varkens,
kippen iedere boerenfamilie kon in eigen levensonderhoud voorzien en
daarbij waren de dieren van groot belang.
In de nacht van 16 januari begint in Manacor het feest en niet alleen
hier, want bijna heel Mallorca wordt één grote brandstapel, de
zogenaamde hoguera. Het vuur heeft in Spanje altijd een betekenis
gehad als verbranden van het kwaad en bij dit vuur wordt uitgelaten
gezongen en gedanst tijdens de zogenaamde nuit bruixa (heksennacht).
Op 17 januari zijn er dan de zegeningen van de dieren met de
traditionele drie rondjes rond de kapel van de heilige en de optocht van
de karren, maar vooral de verschijning van de demonios, de duivels.
Bovendien geniet men van een speciaal gastronomisch gerecht.
De devotie voor de heilige is al zeer oud en werd ingevoerd door koning
Jaime I de Veroveraar, die de Balearen en het toenmalige koninkrijk
Valencia op de moren veroverde. Het feest werd zoals gebruikelijk
vermengd met oudere profane tradities en aangepast aan het christendom.
De hogueras, de brandstapels, waren altijd een middel om de rijkdom van
een familie te tonen, zoals dit nog steeds de achtergrond is van de
Fallas in Valencia of de Hogueras in Alicante. Hoe groter de
brandstapel, hoe rijker de familie. Of omgekeerd. Iedere familie
probeerde zijn hoguera groter en hoger te maken dan die van de buren.
De duivels zijn daarbij ook aanwezig, springend en brullend tussen de
menigte en rond de figuur van San Antonio. Het is hun taak het feest nog
meer te animeren, maar bovendien vertolken zij ook de angsten en de
verzoekingen van Sint Antonius.
Op het eiland vinden we een massa duivels en vele aardrijkskundige namen
verwijzen ook naar de duivel of de hel, zoals de Gorg de lInfern
dicht bij Deiá of de Clot de lInfern naast de Puig Major of Son
Foster. De brandstapels dienen niet alleen als verlichting, want als ze
bijna gedoofd zijn en het vuur laag, wordt er vlees op gebraden. De
specialiteit van die dag zijn de espinagades, gebakjes met kool en
aaltjes.
In Manacor komt de zogenaamde dimoni gros op straat, die heel erg
gevreesd wordt door de kinderen. Dit traditionele personage behoorde
vroeger tot de broederschap van Sant Antoni en is nu eigendom van het
Patronat de Sant Antoni, een genootschap die ook het feest organiseert.
Het feest van Sint Antonius maakte deze figuur ook populair.
De optocht bestaat uit Sint Antonius zelf en hij wordt begeleid door
een mini-fanfare, zangers en dansers en ze lijken wel carnavalfiguren.
De dimonis belagen de heilige, maar die wordt op zijn beurt beschermd
door beneïdes, door de hemel gezonden. Natuurlijk is het Sint Antonius
die de strijd wint.