MGDrivers
Inhoud blog
  • PreWar Days te Kortrijk op 1 december foto's Wim
  • 6 uren rally te Korytrijk op 18 en 19 november
  • Bijeenkomst te Bondues France ( Fotos van Wim)
  • Bijeenkomst te Ieper op de Esplanade op 1 oktober
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    www.thesportscoupe.com en/of www.oldtimertips.be, www.oldtimertips.nl

    wim
    01-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    90 jaar 24u van Le Mans (deel 1)  (http://mgcontact.free.fr/)

    22 jun 2013 door JORIS

     

    De Automobile Club de l'Ouest was er in 1906 als eerste bij om races te organiseren in de buurt van Le Mans. Toch zou het nog vijftien jaar duren alvorens de bijna 17,24km lange omloop van Pontlieue naar Mulsanne en Arnage in gebruik zou worden genomen: de basis van het huidige Circuit de la Sarthe.

    Het verhaal begint in 9 oktober 1921, de dag waarop OCA-baas Georges Durand een brief van de Franse afdeling van het Britse Rudge-Whitworth Wheels uit de brievenbus vist. De afzender, Emile Coquille, is bereid 100.000 francs te investeren in een niet nader omschreven race die Durand uit z'n mouw kan schudden. Samen met journalist en technieker Charles Faroux wordt vervolgens een ware uitputtingsslag voor productiewagens op poten gezet, met het oog op onder meer nieuwe inzichten om de technologische vooruitgang een duwtje in de rug te geven.

    De eerste episode van deze etmaalrace vond plaats op 26 en 27 mei 1923 en werd gewonnen door André Lagache en René Léonard in hun Chenard et Walcker Sport 3.0l viercilinder. Ons land was vier keer vertegenwoordigd, en dan nog in het hogere deel van de lijsten, door Raymond de Tornaco (3), Charles Montier (14) en André Dills/Nicolas Caerels (6e plaats, voor het Belgische Compagnie Nationale Excelsior met een Albert 1er). Het merendeel van het deelnemersveld bestond weliswaar uit Fransmannen, al tellen we nog een Brit, een Canadees en een verdwaalde Zwitser. Verrassend genoeg kwamen 30 van de 33 startende deelnemers in contact met de eindmeet van het vrij toegankelijke circuit.

    Na de race kreeg het ACO het met de plaatselijke landeigenaars aan de stok. Men besliste daarop om zowel de paddock als de hoofdtribune naar een nabijgelegen locatie te verplaatsen. De verhuis ging door, maar werd in 1927 alweer ongedaan gemaakt nadat beide partijen tot een financieel akkoord waren gekomen. Dat jaar werd er ook een grote parking (voor 3.000 auto's) en een asfaltlaag voor het traject Pontlieue-Mulsanne voorzien.

    Meer beeld van de vroege jaren is er in de bijhorende fotospecial; Deel 2 staat hier klaar.

     

     

     

    90 jaar 24u van Le Mans (deel 2)

    22 jun 2013 door JORIS

    Dat jaar werd een omleiding ingelast van 402m voor de huizenrijen van de woonwijken van Pontlieue, die via twee naar rechts neigende bochten uitmondde in de Route Nationale richting Tours. De ingreep bleek echter onvoldoende veilig en drie jaar later besliste men om de grond tussen de pits en de Tertre Rouge op te kopen om daar de lijn door te trekken. Zo zijn de fameuze bochten van Dunlop en Esses ontstaan.

    Enkele jaren later, in 1936, ging het evenement niet door vanwege de economische toestand, en ook van '40 tot '48 werd er niet gereden. Tijdens de oorlog hadden de Duitse troepen zichzelf het circuit en de naastgelegen startbaan toegeëigend en een deel ervan verwoest. Pas na de constructie van vijf grote tribunes, een nieuw pitgebouw, en enkele winkels, restaurants en cafés, mocht er vanaf '49 weer worden gekoerst.

    Nog eens zes jaar nadien volgde het donkerste hoofdstuk van de 24 Uren van Le Mans. Tijdens de editie van 1955 lieten één piloot en 83 toeschouwers het leven nadat Pierre Levegh met z'n Mercedes 300 SLR de lucht in vloog. Letterlijk en figuurlijk. Het dodelijke incident gebeurde amper twee uur na de start. Lance Macklins Austin-Healey had de stopkracht van zijn voorligger (een Jaguar D-Type met schijfremmen) slecht ingeschat, moest daarop naar links uitwijken en kwam zo in de vuurlijn van de Mercedes terecht. Levegh kon niet meer reageren, reed in op de Austin-Healy en werd recht de muur in gekatapulteerd. De man brak z'n schedel na de val die erop volgde.

    Brandende onderdelen vlogen pal het publiek in en de brandstoftank ontplofte vlak erna. Brandweerlieden probeerden de gevolgen ervan nog te blussen, maar het water op de magnesium koetswerkpanelen maakte de situatie er alleen nog maar erger op. De Duitse constructeur trok zich terug uit de race (en later uit de internationale motorsport), maar het spektakel ging gewoon door. Zogezegd om niet nog meer chaos te veroorzaken. Het betekende weliswaar het einde van de race voor topfavoriet Stirling Moss.

    In de nasleep van de ramp gingen niet verrassend stemmen op om motorsport volledig af te schaffen. Het ACO reageerde met een bredere en meer naar achter geschoven pitlane (met afsluiting) en meer veiligheid voor de fans, die eveneens een bank achteruit moesten en hekken voor de ogen kregen. Er kon verder geracet worden.

    Ga naar deel 3, of de bijhorende fotospecial.

     

    90 jaar 24u van Le Mans (deel 3)

    25 jun 2013 door JORIS

     

     

    Het jaar van de grootste ramp in de autosportgeschiedenis won Jaguar met de D-Type, net als de twee keer erop. Daarna was het de beurt aan Ferrari om - de stunt van Carroll Shelby en z'n Aston Martin DBR1 in '59 niet nagesproken - de reeks tot 1965 te domineren.

    Men is toen ook overgegaan tot de bouw van het veel kleinere, aangrenzende Bugatti-circuit, genoemd naar Ettori Bugatti, dat de laatste bocht (Ford Chicane - kwam er voor de race in '68 om de wagens af te remmen), het pitcomplex en de daaropvolgende Dunlop-bochten met het Circuit de la Sarthe deelt, en naar aanloop van de Esses rechts afslaat. De kleine omloop werd in '67 gebruikt voor de GP van Frankrijk, maar bleek verder niet erg populair. Er zou later wel nog DTM en Formula 3000 worden gereden. Momenteel vormt het de thuisbasis van Pescarolo Sport en de 24u van Le Mans voor moto's en wordt er een editie van de MotoGP georganiseerd.

    Na Ferrari ('60-'65) was Ford vier jaar lang de te kloppen constructeur. Hun GT 40 moest pas in '70 de fakkel overdragen aan Porsche's 917, die z'n titel het jaar nadien nog een keer kon vieren. Matra bereikte vervolgens drie maal het hoogste schavot met hun MS670(B) met onder meer Henri Pescarolo achter het stuur, maar daarna was het vooral terug Porsche die tot eind jaren '80 de grote plak mocht zwaaien.

    Van '65 tot '72 viel er zes maal een dode op Le Mans, onder wie John Woolfe die in '69 ter hoogte van Maison Blanche (tussen Arnage en de eindmeet) al in de eerste ronde uit z'n Porsche 917 werd geslingerd. De man had zijn gordel niet om. Het typische startprocédé, waarbij de piloten de baan eerst te voet moesten oversteken en het zich doorgaans niet konden veroorloven om tijd te verliezen door zich ook nog eens netjes in te gespen, werd als grote oorzaak aangeduid. Voortaan zou dus er normaal gestart worden. Dat jaar werd eveneens de vangrail geïntroduceerd.

    Op de plaats van het Woolfe-incident, de race nadien, reden nog eens drie Ferrari 512-modellen zich op een hoopje. Het circuit werd daarop nog grondiger aangepast in de twee jaar die erop volgden, met een aparte baan voor pitgangers en eindspurters en een grondige herziening van de plaats des onheils als blikvangers. Eén van de Porsche bochten zou vervolgens Maison Blanche worden gedoopt.

    Vervolgens belanden we in '79, toen de Terte Rouge plaats moest ruimen voor een nieuw stuk asfalt voor openbaar gebruik, en ook de tweede Dunlop-brug werd weggehaald. In '86 dan werd er gesneden voor de aanbouw van een nieuw rond punt ter hoogte van de Mulsanne-bocht, en in '87 werd een chicane aan de snelle Dunlop-bocht gevoegd om de bolides er meer dan 100km/u trager te laten rijden. Voortaan tot pakweg 180km/u.

    Meer beeld is er in de fotospecial. Meer tekst is op komst.

    01-07-2013, 10:50 Geschreven door MGDrivers  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 05/02-11/02 2024
  • 27/11-03/12 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 05/12-11/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 06/12-12/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 19/10-25/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 20/11-26/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!