WELKOM
Foto
Inhoud blog
  • Dagboek 1933
  • Ingelepeld
  • De reis van onze genen
  • De opgewekte nihilist
  • De meeste mensen deugen
  • De goedheidsparadox
  • De eenzame eeuw
  • De gouden draad
  • De geschiedenis van de slavernij
  • Werk. Een geschiedenis van de bezige mens
  • De mens
  • Grote verwachtingen
  • Wat bomen ons vertellen
  • De barbaren
  • Eeuwen van duisternis
  • Terug naar de feiten
  • Focus AAN/UIT
  • De mythe van de moederliefde
  • Het bestverkochte boek ooit
  • Het menselijk getij
  • 250 jaar over misdaden en straffen. Cesare Beccaria
  • De waarde van alles
  • De opkomst en ondergang van de dinosauriërs
  • Katoen. De opkomst van de moderne wereldeconomie
  • De zijderoutes
    Zoeken in blog

    Categorieën
    Voor u gelezen
    over mens en maatschappij
    05-12-2002
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom we kopen wat we kopen

    UNDERHILL, P., Waarom we kopen wat we kopen. De wetenschap van het winkelen. A’dam, Forum, 2000, 267 pp. – ISBN 90 225 2642 9
    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />


    De overweldigende meerderheid van alle aankoopbeslissingen wordt in de winkel zelf gemaakt. Onderzoek toont aan dat 60 tot 70% van wat we in de supermarkt kopen niet van tevoren gepland is. Toch wordt volgens de auteur in veel winkels en warenhuizen de potentiële koper nauwelijks of op een verkeerde manier aangesproken. Hierdoor verkoopt een winkel beduidend minder dan zou kunnen.


    Underhill noemt zichzelf ‘winkelantropoloog’. Zijn bedrijf adviseert winkels, fabrikanten, banken, verzekeringsbedrijven en fastfoodketens over hoe ze hun omzet kunnen maximaliseren. Zijn belangrijkste methode is observatie van (potentiële) klanten in winkels. In dit boek heeft hij de resultaten hiervan gebundeld. Het is een geestig en helder verslag geworden “uit de loopgraven van het winkelbedrijf”. Dit boek gaat over wat consumenten aantrekt, wat ze in winkels precies doen, hoe je het gedrag van klanten kunt beïnvloeden en hoe klanten op hun beurt invloed hebben op winkels.

    Ook al gaat het boek over winkels en winkelen, je vindt er een schat aan informatie over menselijk gedrag en de wederkerige beïnvloeding tussen gedrag en de omgeving. En het is allemaal nog heel herkenbaar ook, zowel bij jezelf als bij anderen (bv. hoe resp. mannen en vrouwen winkelen). Het cruciale element, dat door de auteur niet wordt benoemd, is: zich verplaatsen in het perspectief van de andere. Voor wie met deze vaardigheid wil oefenen, staat het boek vol met geschikte voorbeelden en oefensituaties.


    Het boek leest als een trein. Leuk voor wie op een ontspannen manier zijn  mensenkennis wil opfrissen.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    BESTE BEZOEKER
    Foto


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • Minervaria
  • Dit is POTS
  • Geen dag zonder lach
  • Gedachten

  • Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005
  • 2004
  • 2003
  • 2002
  • 2001
  • 2000
  • 1999
  • 1998
  • 1997


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!