VAN GRIEKEN, R., A. NOORDHUIS
& D. PIRAS, Debatteren om te winnen.
De kunst van het overtuigen. Zaltbommel, Uitg. Haystack, 2011, 165 pp.
ISBN 978 90 7788 138 5
Wil je sneller en doeltreffender
kunnen reageren in vergaderingen, presentaties, debatten of discussies? Moet je
mensen kunnen overtuigen van je inzichten, om iets te kopen of een beslissing te
nemen? Dan is Debatteren om te winnen
iets voor jou.
De auteurs hebben duizenden
professionals getraind en begeleid in het overtuigend presenteren, argumenteren
en debatteren. In dit boek helpen ze je op weg om overtuigender te spreken, te
argumenteren en te debatteren. Ze geven inzicht in de basisprincipes van
retorica en vertalen deze naar de dagelijkse praktijk.
Je leert hoe je je goed kunt
voorbereiden op discussies, presentaties, onderhandelingen en vergaderingen. Je
krijgt handvatten aangereikt om zelfverzekerd over te komen, en tips om de
zenuwen te bedwingen en om spreekangst te overwinnen. Een spreker die zichzelf
geloofwaardig presenteert is immers van doorslaggevend belang voor de
overtuigingskracht van het betoog.
Een goede spreker beroert ook de
emoties van het publiek. De auteurs leggen daarom uit hoe je een
gestroomlijnd betoog kan opbouwen, dat de toehoorders blijft boeien. Ze stellen
ook een aantal effectieve stijlfiguren voor waarmee je je verhaal krachtiger kan
maken.
Een deugdelijk betoog moet
uiteraard ook stevig onderbouwd zijn. In het boek wordt uitgebreid ingegaan op
deugdelijke argumentatie. Aan de orde komen het onderscheid tussen sterke en
zwakkere argumenten, hoe je je op replieken kan voorbereiden en hoe je adequate
tegenargumentatie levert. Inzicht in de wetmatigheden van het debat kan helpen om strategischer te argumenteren.
De auteurs geven verder een
beknopt overzicht van de meest voorkomende soorten drogredenen. Ze vertellen je
hoe je ze vlot kunt herkennen, je er zo goed mogelijk kunt op voorbereiden en
hoe je ze onschadelijk kunt maken. Zo worden debatten inhoudelijk naar een hoger
plan getild.
Wil je overtuigen dan moeten je
presentatie, stijl en inhoud ook afgestemd zijn op de doelgroep. Je krijgt tips
om soepel in te spelen op je publiek, door middel van een passende presentatie
en vorm, en door de argumentatie toe te spitsen op de toehoorders.
In een goed debat worden ideeën,
concepten en standpunten duidelijk uitgelegd en scherp getoetst. Dit draagt bij
aan nieuwe inzichten en degelijke besluitvorming. In het laatste hoofdstuk komt
de essentie van een goed debat aan de orde en hoe je dit in praktijk kunt
brengen. Niet voor niets wordt het debat meer dan eens de zuurstof van de
democratie genoemd, menen de auteurs.
Dit boek is bestemd voor iedereen
die overtuigend moet kunnen communiceren. De voorbeelden suggereren dat de auteurs
vooral mensen uit het bedrijfsleven op het oog hebben. Volgens mij kunnen ook leerkrachten en werkers in de
non-profitsector er hun voordeel mee doen.
De tekst is helder geschreven en
laat zich zeer vlot lezen. Het boek is gebonden, heeft een harde kaft en is
daardoor zeer gemakkelijk als naslagwerk te gebruiken. Wie een boodschap kort en
helder wil kunnen overbrengen en snel en doeltreffend wil kunnen reageren zal
met dit werk zeker zijn voordeel kunnen doen.
© Minervaria
|