Reisverhalen, tips, toebehoren, onderdelen, staanplaatsen, routes, enz. Welkom op onze blog! Heb je vragen over dit onderwerp doe mij maar een mail.
15-11-2006
Normandie 2006
Op het kiezel strand vind je vanalles. Mijn broer kijkt hier vanuit het verleden naar de toekomst. Wie zou hier allemaal op gezeten hebben, koning, keizer, admiraal sch......n doen ze allemaal.
Dit jaar hebben we korte vakantie's gehouden in en rond België.
Onze reis naar normandie met een broer en schoonzus van mij. Hij heeft onlangs een hersen infarct gehad waardoor de linker helft niet meer naar behoren werkt. Hij mag niet meer met de auto rijden en kan enkel nog met een tandum fietsen.
Dus hebben we hun dit jaar enkele malen meegenomen met de motorhome.
KAST SCHARNIEREN : kan je ook een beeje smeren met fijne machiene olie.
WATERLEKKEN zoek in de hoeken en aan de ramen, koepels naar vochtringen en voel,
na een hevige regenbui, of dit vochtig wordt.
VENSTER ROLLO'S : in de vier hoeken van de seitz rollo's juist aan het einde van het
rolletje een beetje silicone pray spuiten.
DRAAISCHUIVEN : spuit tussen de beide delen met een verleng spriet wat kettingvet.
Dit alles is wel een dag werk maar je hebt er dan ook zo veel voldoening van als telkens
weer je vakantie slaagt.
* Zorg dat het onderstel je motorhome technisch in orde is.
* Laat je batterijen, het antivries van de radiator en ruitensproeier nazien.
* Bij olieverversen van de motor, vervang de olie door een dunnere, deze
start gemakkelijker.
* Goede banden zijn noodzakelijk, liefst winterbanden en controleer de druk, ook die
van je reserwiel.
* Zorg dat je
makkelijk aan het reservewiel kan, dat het makkelijk los kan, vooral
wanneer het onder de motorhome hangt. Bij koud weer ondervindt je wel
waarom.
* Heb je een slotenspray, ruitenontdooier en krabber, stevige werkhandschoenen bij.
* Heb je ook sneeuwkettingen en liefst met vierkante schakels bij?
* Neem een reservebatterij mee, niet noodzakelijk, doch soms heel makkelijk.
* Een stuk zeil om op te zitten of te liggen wanneer je iets aan de hand hebt.
* Een mat om aan de deur te leggen en eventueel een voetenveger met zijdelingse
borstels.
* Een haarfeun of een gasbrandertje, bij eventuele bevriezing noodzakelijk, doch
opgelet steek je motorhome niet brand.
* Een kunststof mat die je op de trede van de trap kleeft met stevige plakband. De
trede kan 's mor- gens soms zeer glad zijn.
* Zorg voor gasflessen met propaan.
* Heb je een barbeque aansluiting, neem dan een koppelstukje, een slang en een
ontspanner mee. heb je te weinig gas, dan kan je er altijd ter plaatse
kopen en deze langs de barbeque aansluiting binnensturen.
* Een extra deken en of slaapzak om bij zeer grote koude de kabine te isoleren.
* Kijk na waar de waterleidingen de vloer raken en zich geen verwarmingsbuis bevindt.
Hier kan bevriezing ontstaan, steek er een isolatiematje onder. Kijk
vooral achter de wielkasten, daar komt geen verwarming.
* Een kruik of gieter en een trechter om de watertank bij te vullen zijn zeer handig,
eventueel een slede om de waterkruik te vervoeren.
* Ook een klein verwarmingsvuurtje kan dienstig zijn.
Eigenlijk bijna alles. Grote Koelkast met aparte diepvries, Combi oven met gril en hetelucht en micro, radio / dvd / serround, TV lcd, sateliet schotel met tv-vlaanderen, verwarming, koeling, comfort zetels, toilet en douche, garage voor fietsen / scooter, zonnepanelen, watertank en afvaltank en natuurlijk de normale dingen zoals kook, afwas en was gelegenheid. Warm en koud water. 220 volt. Stroom generator.
In de zomer kunnen we onbeperkt vrij staan zonder stroom aansluiting. In de winter ofwel stroom aansluiting 220 of 1 uur per dag de stroom generator.
We missen niets van ons vorige woning, het enige is het wassen van kleding. Regelmatig een wassalon opzoeken en de kleine zaken kunnen in een wasemmer.
Dit jaar, 2006, hebben we vele kleine reizen gedaan, totaal zo'n 20.000 km, maar van midden december beginnen we aan de grotere van 2 à 3 maanden en dan 14 dagen terug voor de kinderen en de kleinkinderen.
Kan bij de kinderen, maar kan voor de nodige problemen zorgen, inkomsten, belastingen, toelatting door de gemeente, enz. Ook blijven dan de kosten lopen van huisvuil, mileutaksen, enz.
Referentie adres:
Dit is minder gekend maar is voor ons de beste oplossing. Deze vorm is bedoeld voor mensen die in een mobile woning wonen, zoals zigeuners, kermismensen, en wij, motorhome bewoners.
Je kan het adres vestigen bij iedereen, je kinderen, familie en vrienden. De persoon die heermee akoord gaat moet mee naar de gemeente/stad, bij de dienst bevolking en daar word je dan ingeschreven op het adres van je kind, b.v. Enige vereiste is dat deze persoon weet waar je bent en hoe je te bereiken bent. Nu is dit makkelijk met de GSM. Hij ontvangt je post en houd deze bij tot je weer eens langs komt. Vrij simpel dus. Geen verzekeringen, geen taksen, geen huisvuil. Je woont er niet dus ook geen probleem voor de persoon die het je toestaat. Wel heb je een officieel adres en paspoort.
Beslissen om alles te verkopen en in een motorhome te gaan wonen, niet gemakkelijk, dat kan ik u wel zeggen.
Vanwaar deze beslissing?
We hebben altijd van reizen gehouden, beide, want daar moet je met twee voor zijn. We hebben al andere vakantie vormen gedaan; tent, caravan, hotel, kamers, enz., maar he motorhome bevalt ons het beste. Waarom hoor ik u denken? Wel, vanwegen de vrijheid die men heeft. Men staat op wanneer men wil, eet of gaat uit eten, in je poedel aan tafel, gaan staan waar het mooi is, rustig, druk, aan een natuurpark, in de stad, het strand, de haven, zeg maar waar je wil staan. Vrij zijn en niet gebonden aan een uur, dag, maand. Voor ons is dit de formule waar we ons het best in voelen.
Dus groot overleg met de kinderen, broer en zus. Wat met gezondheid, ongeval, opname in ziekhuis, we hebben alles overwogen en beseffen maar al te goed dat je niet alles kan voorzien. Nog voor dat we begonnen met bouwen, begin 2005, valt de beslissing, eind van dat jaar zal alles verkocht worden met uitzondering van die zaken waaraan goede herrinneringen hangen. Het gemakkelijkst was de woning; Op dat ogenblik waren we huurders en een huurhuis achter laten is anders dan een eigen woning. Eind 2005 en na 6 maand hard werken zijn we uit het huis getrokken en in de motorhome. Wat een een rommel en dat heeft allemaal geld gekost , veel geld en nu gaat het richting kringloop, stort, kinderen, familie en kennissen. Doet soms pijn maar met een mooie tijd in het vooruitzicht doet het ook weer goed. Oef, bijna van alles af. Het valt reuze mee om in een kleine ruimte te wonen. Nu nog afwachten of dit ook voor lange periode klopt!!!
En zo ziet de motorhome eruit als deze klaar is. Nog enkele persoonlijke toetsen er aan geven en de plaat aanvragen en rijden. Op naar onze eerste vakantie met onze nieuwe motorhome. We hebben zenuwen en vragen ons af ; " loopt ie goed, werkt alles, is ie gebruiksvriendelijk, waar zitten de fouten,enz".
Nu nog de spuiterij in en de lijnen afplakken en spuiten met een kameleon kleur. Deze verandert van kleur bij een andere kijkhoek. Persoonlijk vind ik dat zeer mooi.
Er komen maar kasten bij en platen worden verzaagd en weer aan elkaar gezet in de juiste hoeken en het juiste model. We krijgen er al zicht op. Het is groot genoeg en er is plaats genoeg om te keren en te draaien in de keuken en de zithoek.
Na vele jaren hard werken met de nodige tegenslagen en prachtige motorhome vakantie's hebben we beslist om te stoppen met werken en te genieten. Maar dan moest er eerst een grotere motorhome komen om in te wonen en te leven. En vermits ik veel ervaring heb in het bouwen van motorhomes hebben mijn vrouwke en ik natuurlijk onze eigen motorhome gebouwd. Dus eerst een onderstel gekocht. Na veel tekenen, meten, zagen, opbouwen en afbreken krijgen we stilaan een beeld.
Alles krijg zijn vorm. Om dit te maken is er al 1200 uren werk nodig . Nu komen de dingen die je niet zo snel ziet vooruitgaan, zoals kabels, bekleding en andere onderdelen. Al dit werk is gerealiseerd met voornamelijk mijn vrouw en ik.
Het maken van de mallen is veel werk maar voor iets hoort iets. Vermits alles handwerk is en we zo veel als mogelijk zelf willen doen kom je vaak voor problemen te staan die op het eerste zicht niet oplosbaar zijn maar door de jaren lange ervaring lukt dit toch. Hier zien jullie de voorkant met de gril en de ruit. De mal zelf bestaat uit een speciaal schuim dat je kan modeleren zowel met de hand als met een machine. Die mal word dan overtrokken met een polyester doek, grondlaag gespoten, fouten uitgeplamuurd, en weer grondlaag gespoten, fouten uitgeplamuurd en weer....., en dat gaat zo een aantal keren. Op deze mal word dan een negatief gegoten en in het negatief een origineel.
Onze eerste echte motorhome! Toch bijna! javascript:emoticon(':-?')
Nu hadden we de smaak goed te pakken. We hebben een oude saviem op de kop kunnen tikken met een caravan opbouw op en die was in zeer goede staat, allé de caravan toch.
Het onderstel was oud maar was een diesel, was perfect gekamoufleerd, zo groen als een boom, maar ik zag er iets in en was verliefd (mijn tweede lief). Na veel poetswerk en een extra groot onderhoud in een renault garage was deze vakantie klaar. Vrienden hadden al gevraagd en besproken om dit eens te mogen huren. Ik wilde echter eerst weg om te kijken of alles wel ok was. En maar goed ook.
Olé, Olé, Spanje we komen!!! Ja, ja, zal wel. Rapper gezegd dan gedaan.
Om het kort te houden hier een opsomming van de stukken die we gehad hebben onderweg:
3 banden, 3 batterijen, alternator, gaskoppelingen, LPG koppelingen, starter, achtervenster stuk, voorvenster stuk, enz., maar voor de rest alles prima. 3 weken gepland maar na 14 dagen reeds terug thuis. Zijn 3 dagen in spanje geweest. Waren allen ziek van al de pech en meosten er op een gegeven moment een spelletje van maken en de kinderen moesten raden wat het eerste was dat zou kapot gaan. op het laatste deed ik mijn overal niet meer uit en toen deed ik hem zelf niet meer aan. Enkel mijn benen waren verbrand en bruin, dat was het enige dat onder de wagen uitstak.
Dus snel naar huis want de motorhome was voor drie weken verhuurd, na ons, aan vrienden. Dus alles nog eens goed nagezien en niet durven vertellen wat wij allemaal aan de hand hadden gehad. En drie weken in angst geleefd en niet van de telefoon druven weggaan. Maar waarom toch zorgen maken. Vrienden waren zeer kontent en hadden NIETS aan de hand gehad, gewoon perfecte vakantie, oef.
We schrijven 1986.
We kopen onze eerste echte motorhome, Ford met een pilote opbouw, wel een jonge occasie, en beginnen een zaak in verhuur en verkoop van motorhomes.
We hadden direct de smaak te pakken en er werd een occasie bestelwagen aangekocht, een peugeot J 9 benzine en ingericht voor 5 personen. kinderen waren toen 2, 4 en 6 jaar. Zo'n bestelwagen is vrij klein maar aan deze hebben we echt de beste herinneringen. De inrichting was voor mij geen groot probleem daar mijn beroep meubelmaker was.
Je kon, als je ergens stond, de achterdeuren openen en het was alsof je buiten aan het picnikken was. Achter was er dus een dubbele zitbank waarvan er een bed kon gemaakt worden met daarboven een eenvoudige konstructie dan we konden laten zakken op halve hoogte waar de twee oudste op sliepen. De jongste sliep op een plaat met matras, die kon neergeklapt worden over de wasbak en de kookplaat. Na er eens te zijn afgevallen en hij gewoon doorsliep, hebben we er toch maar enkele veiligheids banden voorzien.
Wat we nooit vergeten:
We waren terug een paar dagen aan de bodensee geweest en namen de weg van Bregrenz naar Vooralberg en moesten zeer stijl bergop, de eerste keer met deze zwerfauto. Onderweg waren werken en het verkeer moest op 1 rijvak. Dit werd geregeld met twee personen met een rode vlag. Vlak achter deze werken was er een parking met prachtig zicht op de besneeuwde bergen van Vooralberg, dus stoppen om foto's te maken. Toen we wilden wegrijden wijgerde de wagen alle dienst. Starten deed ie wel maar aanslaan niet. Na wat zoeken had ik gevonden wat er scheelde, de benzine liep terug de tank in( we stonden met devoorkant naar boven) en dat probleem zat in de benzine opvoerpomp. Na de wagen met de neus naar onder verplaatst te hebben en wat zuigwerk aan de benzine leiding ( benzine smaakt niet lekker) te hebben verricht, konden we starten. Gezien de werken en de nodige filles (toen al) stond de weg, bergaf langs de parking honderde meters vol met auto's. Langs onze kant was deze vrij maar er kwam juist een bus met rij auto's achteraan omhoog, dus wij snel voor deze bus gereden maar we waren nog maar juist weg of de motor haperde en viel stil op de weg. Alles geblokkeerd. De hele rij moest achteruit zodat we onze wagen terug de parking konden laten bollen. We zijn weggeraakt na wat sleutelen en hebben dan steeds met de neus, van de wagen, naar onder geparkeerd. We moesten dringend aan brood geraken en ik moest een garage opzoeken voor de benzine pomp. Wat wij (toen) nog niet wisten is dat zaterdags om 12 uur de siréne ging en alle winkels dicht waren in Oostenrijk. Na zeer dure kiezer broodjes gekocht te hebben op een camping stopten weg op een parking naast een klein tankstation. Ik vragen of de man een compressor had om de benzine pomp eens goed zuiver te blazen, was zijn antwoord "ja", oef. Pomp zuiver gemaakt en terug gemonteerd, niets. Gaan vragen aan de station bediende of er nog een mogelijkheid was om op zaterdagnamiddag ergens zo'n benzinepomp te krijgen. En toen heb ik voor het eerst mijn engel bewaarder ontmoet.
Die man zij;" Dat heb ik liggen", en dook zijn klein magazijntje in en waarrempel een nieuwe benzine pomp van een peugeot J9 voor slechts 1600 Bfr.
Zo zie je maar. De reis is voortreffelijk verlopen en na enkele andere reizen hebben we onze zwerfauto verkocht aan een zeer goede prijs.
Vooreerst wil ik een korte schets geven wat hieraan allemaal vooraf gegaan is.
Meer dan 35 jaar geleden zocht ik naar een middel om snel rijk te worden, wie niet. Toen dat niet wilde lukken en na jaren van vallen en opstaan wilden wij met onze kinderen, al 3, ook eens op vakantie. Maar ja, weinig geld en veel goesting, nam ik een matras, een kookvuur met fles gas, een porta potti, nog een matras, tuinstoelen, een trapladder, ,nagels en schroeven en de lichte vrachtwagen, ene 508, van het bedrijf dat we toen hadden en na wat roeren en koken konden we met zijn vijve slapen in de huif van de vrachtwagen. Onze eerste reis ging voor 3 weken naar de bodensee. We schrijven 1978.