Dit is aangevraag aan de site dus gelieve geen kopy te nemen om op je blog te zetten je kan hiervoor op www.breekdestilte.com om nog meer uitleg Wat is autisme
Autisme is het gevolg van een gestoorde hersenwerking. Daarom zijn deze kinderen niet in staat om op een gewone manier om te gaan met mensen en dingen.
XML:NAMESPACE PREFIX = O />
Door hun stoornis hebben kinderen met autisme problemen met waarnemen en herkennen, met taal en verbeelding. Vandaar hun moeilijkheid om onze wereld te begrijpen en om zich aangepast te gedragen. Als de omgeving hen te chaotisch overkomt, kunnen ze de neiging hebben zich terug te trekken. Soms doen ze ook verwoede pogingen om het overzicht te behouden, om overeind te blijven. Ze doen dan wel mee, maar hebben blijvende moeite om zich aan onze sociale spelregels aan te passen.
Om hun chaotische wereld te ordenen is er een intensieve begeleiding nodig en het aanbieden van alternatieve communicatiemiddelen, de ontwikkeling te bevorderen. Men merkt dat door een goed stimuleringsprogamma mensen met autisme zich kunnen blijven ontwikkelen tot ver in de volwassenheid. Daarbij is individuele aandacht geen luxe maar een noodzaak.
Dat heeft gevolgen: -prikkels worden op een andere manier verwerkt. -verschillende gebeurtenissen worden op een andere manier of niet met elkaar in verband gebracht. -belangrijke informatie wordt moeilijk of niet onderscheiden van minder belangrijke. -het geheel wordt moeilijk of niet begrepen, ze klampen zich vast aan details -informatie wordt moeilijk of niet geassimileerd(=aangepast) zonder analyse zodat er onvoldoende basis is voor spontane veralgemening. -de verbeelding om verder te"kijken" dan de waarneming zelf is beperkt. -de wereld is een wirwar van indrukken.
Vandaar hun anders zijn De ontwikkeling van de verbale en niet verbale taal begrijpen van gezichtsuitdrukkingen. Communicatie is ongewoon. Ze tonen ongewone reacties op hun omgeving, met een drang tot repetitieve gedragingen, weerstand tegen veranderingen en een beperkt intressepatroon.
|