Voor onze info's en foto's op Netpiraat over/uit het Nederlandse Nieuws en de showbizz doen wij hoofdzakelijk beroep op "ZijOnline" en "Het Laatste Nieuws". Klik op onderstaand logo's. Voor diverse info's zoeken we eveneens de nodige info op binnen- en buitenlandse sites.
Ik wou dat ik een traan was.
Geboren worden in je ogen.
Leven op je wangen.
Sterven op je lippen.
BLOGJE HIER BLOGJE DAAR KLIK OP FOTO
DIER BARE VRIENDEN
NETPIRAAT
RAAR MAAR WAAR... Niet alledaags. Of toch?
18-08-2005
Dierenmishandeling Sint-Truiden 2
Vervolg van blz. 1
De verwaarloosde dieren op de boerderij in Gelinden zaten opgesloten in oude vervallen varkensstallen: kippen, eenden, ganzen, katten, honden, konijnen, geiten, schapen, hangbuikzwijnen, pony's en koeien. "Dat het zo erg was, kon ik mij niet voorstellen" zegt Didier Sauwens van het dierenasiel. "De honden zaten in donkere stallen opeengepakt, met op de grond een laag uitwerpselen van 25 tot 30 cm hoog. Ze zaten helemaal onder het schurft en vol met vlooien. De nagels van sommige honden waren centimeters lang en hun huid was helemaal kapot gekrabt van de jeuk. De konijnen zaten in kooien zo groot als een appelkist zonder een spiertje stro en een mestlaag die de helft van hun behuizing bedekte. Bij het pluimvee was het niet beter gesteld, weet Rudi Oyen van het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum van Heusden-Zolder. "De neerhofdieren die wij in erbarmelijke toestand aantroffen, zaten onder de parasieten. Ze waren opgesloten in donkere stallen zonder licht, en waren verstoken van water. Zij moesten leven van de dauw en het pikken op de dode kadavers die overal verspreid lagen. Ik ben al vaker tussengekomen bij verwaarlozing van dieren, maar wat wij hier aantroffen, tart elke verbeelding". Het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum van Heusden-Zolder en het Truiense asiel waren de hele dag bezig om de dieren uit de boerderij weg te halen en naar de opvangcentra te brengen. Kadavers Politie-inspecteur Herman Missotten van de dierenpolitie bevestigt dat de krengen zowel binnen als buiten verspreid lagen, en dat er nog twee oude olievaten volgestouwd stonden met rottende kadavers van allerlei dieren. "Naast de neerhofdieren en de huisdieren zitten er 15 hangbuikzwijnen, waarvan een aantal nog met zogende jongen. Vertegenwoordigers van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen beslissen vandaag wat er met de hazngbuikzwijnen moet gebeuren. Zij zullen zich ook ontfermen over het lot van de 5 pony's, een ezel, 24 geiten en schapen en 2 koeien." JCr. (Bron - p 1: Het Belang van Limburg)
Hierbij nog beelden van 2 van de 104 dieren die werden weggehaald door de politie van Sint-Truiden, nadat vastgesteld werd dat deze dieren erbarmelijk verwaarloosd werden. Dat het een steekspel zal worden tussen advokaten staat nu al vast vermits men deze zaak reeds in kortgeding behandelt. Erg uitzonderlijk. Blijkbaar spelen hier heel wat belangen een belangrijke rol en is het laatste woord in deze papierwinkel nog niet geschreven en gezegd. In elk geval de zwakste schakels, waarover het juist gaat in deze procedure zijn het grootste slachtoffer. In de krant vandaag lezen we dat er reeds 37.000 mensen via het internet de petitie hebben ondertekend. Bij nazicht zijn het er nu reeds meer dan 45.000. U kunt ook uw steentje bijdragen door deze aanklacht van wantoestand (zowel de mishandeling als in de papierwinkel van burokratie) mee te ondersteunen door lager in deze berichten eveneens via het internet de petitie te ondertekenen.
Om aan te tonen dat de toestand zeer ernstig is in de zaak van de dierenmishandeling te Sint-Truiden tonen je volgende foto's van enkele verwaarloosde dieren. Midden juli haalde de politie maar even 104 dieren weg van het betrokken erf in de deelgemeente Gelinden. Tot daar een eerste vaststelling. Dan volgt een ambtelijk besluit van de Inspectie Dierenwelzijn op 10 augustus waarbij 4 katten en 12 honden weer naar de eigenaar terug moeten waarbij de eigenaar rechtsgeldig aanspraak kan maken op de hem toegewezen dieren tot na een rechtelijke uitspraak de dieren strafrechtelijk werkelijk in beslag kunnen genomen worden. In elk geval laten Burgemeester Ludwig Vandenhove en de politie van Sint-Truiden weten dat ze alles zullen doen zodat de dieren niet terug moeten.
Sinds enkele weken in Sint-Truiden in de ban van een burokratisch afhandelen van een dierenmishandeling waarbij ruim honderd dieren betrokken waren. Ook al stelde de politie, dierenartsen, de burgemeester, buren, dierenbescherming, de media en het asiel vast dat er duidelijk een enorme verwaarlozing was van deze dieren - zie bijgevoegde foto's - floreert de eigenaar vandaag in de Limburgse krant met een kortgeding waarbij de administratieve papierwinkel hoogtij viert en de man pas veroordeelt is als de rechtspraak heeft gesproken. Even zielig als de dieren zelf. Hierbij een internetactie waarbij uzelf wat kunt ondernemen en waar je eveneens kunt merken dat reeds 45.000 mensen een petitie hebben ondertekend tegen deze mistoestanden.
Jullie zullen vast en zeker in de pers al gelezen hebben over de inbeslagname vandieren uit Gelinden (Sint-Truiden) die momenteel in het dierenasiel van Sint-Truiden verblijven. Voor degenen die er nog niet van gehoord hebben stuur ik in bijlage enkele krantenartikels + foto's van de dieren. In verband metdeze dieren zouden wij nu graag jullie massale steun willen vragen. Momenteelis de toestand namelijk zo dat 12 honden en 4 poezen terug moeten naar hun voormalige erbarmelijke verblijfplaats. Dit alles naar aanleiding van een beslissing van de dienst inspectie consumptieproducten, dierenwelzijn enCITES. Wij kunnen er natuurlijk niet mee akkoord gaan dat de vaststellingen van dierenartsen, politie, medewerkers van het asiel en andere ooggetuigenzomaar weggeveegd kunnen worden door mensen die niet gezien hebben in welke erbarmelijke toestand de dieren zich bevonden.
De petitie kaneveneens getekend worden via internet op
Vandaag 16 augustus 2005 sierde bijgevoegde foto de cover van de Limburgse krant. Eigenlijk zielig en toch humoristisch. Wat zou die man daar denken? Waar blijven ze om mij hieruit te helpen? Of : even opletten dat er niemand gaat voorbij steken? Moet er nog water zijn of staat hier ergens ne flitspoal? Of zou de pliesie zien dat ik mijn gordel niet meer aan heb? Allé mannen, mijn achterste plaat kunnen jullie nog net lezen. De voorste ook. Maar met een duikersbril. In elk geval stond er het positief bericht bij de foto dat de man, door de brandweer, met droge schoenen uit zijn hachelijke toestand werd gered. Ik vraag mij alleen maar af: droge schoenen? Was die auto dan zo waterdicht? Moet een prima merk zijn.
Het was ons even ontgaan, maar in het nalezen van de Duitse en Nederlandse showbizz-sites werd het ons onverwacht duidelijk: Heintje is 50 jaar. Hein Simons werd geboren als Hein Nicolaas Theodoor Simons in Bleijerheide, Nederland op 12 augustus 1955. Op zijn 12e had hij in Duitsland zijn allereerste hit met Mama dat ook in het duits was opgenomen. In Duitsland had Heintje immers meer fans dan in Nederland. Vandaar ook die hele reeks duitse hits van hem en de pas latere successen in Nederland en bij ons. Ook al woont hij al talrijke jaren in ons land aan de Maaskant en verzorgt en geniet van zijn eeuwige hobby naast de muziek: zijn paarden.
Na zijn dood werd Elvis' graf (naast zijn huis) een bedevaartsoord voor de Elvisfans. In 1982 werd Graceland opengesteld voor publiek. Graceland is het meestbezochte woonhuis dat als museum fungeert in de VS, na het Witte Huis. Per jaar komen er meer dan 600.000 mensen op bezoek. Naast het huis, aan de andere kant van de 'Elvis Presley Boulevard', is een groot complex gebouwd, bestaande uit een hotel ('Heartbreak Hotel'), het Graceland winkelcentrum, Graceland Plaza met winkels, een bioscoop en diverse tentoonstellingen en Elvis' Automuseum. Bovendien is er Elvis' privé-vliegtuig te bewonderen. Bij een deel van de fans ontstond een soort cultus rond de overleden ster. 25 jaar na zijn dood kwam de muziek van Elvis plots weer in de belangstelling. Het destijds minder bekende nummer A little less conversation kreeg ten behoeve van een reclamespot een remix van Junkie XL (JXL) en in grote delen van de wereld stond dit nummer hoog in de hitlijsten. Een jaar later werd dit succes bevestigd met een bewerking van een ander minder bekend nummer "Rubberneckin'". In 2004 slaagde Elvis erin opnieuw de Britse hitlijsten te veroveren met de heruitgave van 17 hitsingles (aangevuld met de JXL remix) die ook tijdens zijn leven reeds de hoogste plaats in de lijsten verwierven. Elvis bereikte opnieuw meermaals de top van de hitparade en bevestigde aldus zijn status als artist en icoon van de 20e Eeuw. In 2005 werd Elvis door het Amerikaanse volk verkozen tot de top tien van de "Greatest Americans". Hij was de eerste niet-politicus in de rangschikking. Slechts Martin Luther King en zeven Amerikaanse presidenten (waaronder de Founding Fathers en Elvis-fan Bill Clinton) moest hij laten voorgaan. Tijdens zijn leven verkocht Elvis in totaal 500 miljoen platen. In de week na zijn dood kwamen daar nog eens 8 miljoen bij.
Hij brak en houdt nog altijd een aantal indrukwekkende records in de muziekindustrie: 1. hij had meer nummers in de hitparades dan enig andere artiest: 149, 2. hij stond langer no. 1 in de hitlijsten dan wie ook: 80 weken, 3. hij had de meeste no.1 hits achter elkaar: 10, 4. hij verdiende meer gouden en platina platen dan welke andere artiest ook, 5. hij heeft tot nu toe meer dan een miljard platen wereldwijd verkocht, meer dan welke andere artiest ook, 6. hij heeft het grootste aantal kijkers in de hele tv-geschiedenis op zijn naam staan. 1 tot 1,5 miljard mensen hebben zijn show "Aloha from Hawaii" in 1973 gezien, 7. hij heeft de 1000ste UK no1 hit gehaald met het nummer "One Night" in 2005.
Enkel ELVIS PRESLEY woensdag op onze internetradio
Meer dan 1000 geluidsopnamen, waaronder uitzonderlijke repititiemomenten en live-opnamen, kun je volgende woensdag ruim 24 uren beluisteren op onze internetradio, waarvan je de gegevens vindt in de rechtercol. bovenaan van deze blog. Het nodige programma dat eenvoudig en gratis te downloaden is en de connectie met de streamserver. Moest je geen verbinding krijgen bestaat nog een andere mogelijkheid en ga je op internet naar www.shoutcast.com en tussen de 7000 internetradio's doe je zoek: Elvis Presley of Radiobel en je bent er ook. Veel luisterplezier.
Het is 16 augustus 1977. Radio- en televisieprogramma's worden onderbroken. Elvis Presley is op 42-jarige leeftijd overleden. Het nieuws veroorzaakt een wereldwijde schok. De 'King of Rock & Roll' is dood. Elvis Aaron Presley wordt op 8 januari 1935 geboren in een arm arbeidersgezin. Zijn tweelingbroer Jesse Garon komt levenloos ter wereld. In 1948 verhuist het gezin Presley van Tupelo, Mississippi, naar Memphis Tennesee. Zijn muzikale invloeden krijgt hij van de pop- en countrymuziek van die tijd, van de gospelmuziek en van de zwarte R&B. In 1954 neemt hij bij het legendarisch Sunlabel zijn eerste single 'That's allright mama' op. Dit wordt een regionale hit. Zijn optredens in die tijd zijn zeer controversieel. Door zijn schokkende bewegingen en zijn swingende heupen krijgt hij al gauw de bijnaam: "Elvis the Pelvis". De jeugd draagt hem op handen, de oudere generatie heeft er niet veel begrip voor. Wie het wel goed begrijpt is manager Colonel Tom Parker. Deze neemt Elvis onder zijn hoede en brengt hem onder bij het grote RCA-label. Daar begint het succes pas echt. Elvis groeit snel uit tot een internationale superster. Wereldwijd worden er vele miljoenen albums verkocht. Elvis is nog steeds een van de, zo niet dè, meest verkochte popartiest aller tijden. In 1967 trouwt Elvis met Priscilla en een jaar later krijgen ze een dochter: Lisa Marie. Het sterrendom heeft ook z'n schaduwkanten. De continue tournees gevolgd door studio-opnamen drukken zwaar op zijn geestelijke en lichamelijke gezondheid. Zijn huwelijk loopt op de klippen en Elvis raakt verslaafd aan drugs. Tevens heeft hij te kampen met overgewicht. Als hij op 42-jarige leeftijd komt te overlijden is dat voor sommige insiders dan ook niet echt een verrassing. Echter, zijn miljoenen fans zijn in shock.
Nederlandse zanger Willem DUYN overlijdt plots op 67-jarige leeftijd
Willem Duyn werd geboren op 17 maart 1937. De Haarlemmer kreeg zijn grootste bekendheid als de 'Big Mouth' van het duo Mouth & MacNeal, dat bij het Eurovisie Songfestival van 1974 in Brighton de derde plaats behaalde met 'Ik zie een ster'. In Nederland stond het nummer veertien weken in de hitparade. Willem Duyn begon in 1960 als drummer bij het Holland Kwartet, trad in de jaren zestig op met allerlei groepen, ondermeer bij de Jayjays waar hij in de voetsporen trad van Johnny Lion. In 1971, Duyn is dan dj en lid van een band in een nachtclub, brengt componist en producer Hans van Hemert hem in contact met Maggie MacNeal (Sjoukje Smit - Van 't Spijker). De eerste single van het duo Mouth & MacNeal ('Hey you love') is gelijk een succes. Na het songfestivalsucces breekt Willem Duyn met Maggie MacNeal. Hij trouwt met Ingrid Kup, beter bekend als Little Eve. Onder de naam Big Mouth & Little Eve brengen ze 'Uncle' uit. De eerste en laatste hit van het duo. Vanaf 1978 werpt Willem Duyn zich op de carnavalsmuziek. Aanvankelijk komen zijn liedjes zelden verder dan de tipparade, maar in 1979 is het raak. Met de sterk autobiografische meezinger 'Willem (wat heb je grote handen)' scoort hij een enorme hit. Het zal hem daarna nooit meer lukken om het succes van 'Willem' te evenaren. In de jaren tachtig brengt hij nog een aantal platen uit, maar verder dan een plaatsje in de tipparade komen ze niet. In 1992 valt Duyn tijdelijk in als zanger van de Achterhoekse rockband Normaal. Hij vervangt Bennie Jolink, die door een verkeersongeluk een half jaar niet kan optreden. De samenwerking levert hem weer een hitje op: de single 'Woenderbaar'. Maar wederom lukt het niet op de hernieuwde interesse voort te bouwen. Het blijft ook in de jaren negentig bij optredens op braderieën en in kroegen. Duyn zei zelf er niet erg mee te zitten dat hij zich niet aan de top wist te handhaven. "Ik ben langzaam opgekomen", zei hij in een interview. "Laat me nou ook maar langzaam wegzakken." Hij overleed op 67 jarige leeftijd, op vrijdagnacht 3 december 2004, op weg naar het ziekenhuis, aan een hartstilstand.
Het is al een hele tijd geleden dat ik dit neerschreef. (Die tijd gaat ook heel snel, geloof me) Net gisteren, eind september 2004. Eerst wilde ik het eigenlijk niet publiceren, omdat ik het nogal vrij subjectief en persoonlijk vind. Maar uiteindelijk heb ik toch mijn copie en past gebruikt en de tekst integraal overgenomen van een nachtelijk momentopname hoe ik mij toen voelde.
H6, de artiest die rookte als een open haard, (ver)dronk als geen enkel, alle vrouwen liefhad en enkelen wat langer zijn gezelschap gunden, twee gekende kinderen uit zijn hoed wist te toveren en 25 uur op 24 leefde in hoogste versnelling, werd amper 53 om via de Arena in de wolken van "Hemel en Hel' te verdwijnen om nu pas in de Lage Landen tot leven te komen... Ineens werden zijn stem en teksten opgetild tot topniveau's en ging heel Nederland plat voor deze volkse jongen die met zijn afschermende humor voordurend wegzonk in oeverloze sentimentele en onzekere gevoelens van angst en twijfels vol "Bloed, zweet en tranen". Recht uit z'n autobiografisch leven opgevist en in alle drukke "Eenzaamheid" uitgespreid vanaf de vele podia. Ineens kende ook heel Vlaanderen dit Jordaans kleine zwaargewicht en keek verwonderd naar het emotionele Nederlandse TV-kunnen om TRO(t)S op te zijn. Niet eens onderbroken door reklamespots. De jongste dagen wordt wellicht wat veel nuttigs, maar meestal nutteloos, over hem verteld. Maar net niet tot vervelenstoe als een "te"veel. Als radiopiraat zocht ik op die bewuste dins-dag-avond van zijn overlijden naar enkele nummers van hem en moest, tot mijn allergrootste ontgoocheling vaststellen dat ik met twee nummertjes geen herinneringsprogramma van een uur kon samenstellen. Ook de cassette met een interview dat ik zo'n 15 jaar geleden met hem had, na een optreden in de Grenslandhallen in het Belgisch-Limburgse Hasselt, bleek plots meegereisd in de wolken met zijn "Laatste trein" naar zijn echte vrienden die hem voorreisden. Een muziekverleden dat ik me nog als gisteren voor de ogen heb. De schaars aanwezige pers was er eerder om uit te persen. Met mijn piratengevoelens voor het Nederlandstalige lied ging het interview door in de lift, de kleedkamer van z'n gestresseerd jachtig leven, waarin André, enkel in zijn slipje gekleed, mij te woord stond, brachten mij vooral in een sfeer van medelijden met iemand die totaal geleefd werd. Dit medelijden werd meermaals versterkt toen hij, na de liftgang omhelsd werd door zo'n 30-tal uitgelaten feestgangers en andere parasieten die zijn kleed-zaal reeds goed bevuild en bevierd hadden met champagne en ander nat, losgeslagen kledingstukken en verwilderde toestanden. Zijn rechterhand, tot vandaag dacht ik dat het zijn broer was, beschermde hem in de mate van het onmogelijke... Maar André zonk weg onder het gekus, omhelzingen, ledematen van alle soort en dierlijk uitgelaten toestanden... Hij verdween in die kleine massa. Ik in de lift terug naar beneden. Toen al met de gedachten dat zo'n leven slechts van korte duur kan zijn en het echte geluk voor anderen is weggelegd. Waar was toch die cassette verdorie? Mijn énige toevlucht was de illegale Kazaa-site om toch maar wat H6666 bij mekaar te krijgen. Ondertussen zocht ik via Google naar diverse biografieën om het beoogde programma te kunnen spekken met een uitgebreide beluisterbare biografie. Maar hoe openhartig hij zelf zijn leven in honderden teksten bezongen had, hoe beperkt ik voortdurend op gelijkaardige korte teksten uitkwam. Wegens een gebrek aan opvolging, een plagiaat van jewelste. Hij was ook nog zo jong en niet iedereen springt van hoteldaken de eeuwige toekomst tegemoet. Het RTL-nieuws en het NL-1-journaal konden mij niet meer boeien, omdat ik nog de handen vrij had. Evenmin de gelegenheidsgesprekken met collega's en kennissen uit Amsterdamse kroegen en Rotterdamse sporters bezorgden me koude rillingen van misbruik. Zo rond 22 uur, op dinsdag 21 september 2004, plukte ik 234 illegale Kazaa-vruchten uit de muziekwereld weg om in mijn Winamp music-player te plaatsen en de ganse nacht zijn nummers de wereld rond te streamen. In zijn condoleance-register, waarin me reeds 100.000 waren voorgegaan, heb ik niets geschreven. Dat hou ik voor "ons". Zelf beleefde ik die nacht, half-slapend, half-wakker, dagdromend met elk nummer dat via de muziekteksten me een strikt persoonlijke bio van H6 bezorgde... Van het voorziene programma-uurtje is niets meer in huis gekomen. Zoals voor hem, was tijd het minste van "onze" zorgen geworden en de nacht ons beleven. En God, och God hoe veel ik ook van hem hou. Ik vind het verschrikkelijk erg om te moeten sterven om bij hem te kunnen komen. Maar André maakte daar geen punt van... en Herman Brood was de eerste die hem de hand drukte en zijn BVO'tje aanbood. Je weet wel: dat Biertje Voor Onderweg.
Ter nagedachtenis van André Hazes die ooit in duet zong met Danny de Munck, Carry Tefsen, Herman Brood, Marco Borsato, Paul de Leeuw, Piet Römer, Simone Kleinsma... en vele vele anderen. (24 september 2004)
Na een jarenlang teruggetrokken leven, sinds zijn pensioen in 1979, vernamen we onverwacht het overlijden, op zondag-maandagnacht, 25 april, van een muziekmonument uit Vlaanderen dat wereldgeschiedenis maakte in de beginperiode van de opbloei van de muziek, radio, TV en Big-Bands. De André Rieu van de jaren 50-60.
Zondagnacht van 24 op 25 april 2005 overleed Francis Bayetz, beter gekend als Francis Bay. Geboren uit een klein middenstandersgezin te Rijkevorsel in 1914. De muziekmicrobe had hem vlug te pakken, want op 7-jarige leeftijd stond hij reeds als clarinettist op het podium met talrijke orkesten uit de streek. Op zijn veertiende schreef hij zijn eerste composities en gaf gedreven zijn muziekcarrière de goeie plooi met een voorkeur voor het toen zeer populaire Jazz. Later ook wel aangevuld met de populaire dansmuziek. Na de verhuis van zijn ouders naar Mechelen volgde hij er muziekopleiding in het muziekconservatorium, waar hij de eerste prijs behaalde voor clarinet. Later aangevuld met trombone, gitaar en saxofoon. Zijn verdere muziekstudies in Amsterdam zorgde ervoor dat hij in Nederland verbleef om te gaan spelen bij het orkest van Paul Godwin, waar hij zijn eerste grote optredens en ervaring opdeed. Ook maakte hij er nog even deel uit van de toen overbekende "Ramblers". Hij speelde ondermeer ook in de swingbands van Boyd Bachmann en Dick Willebrands en bleef tijdens WO II muzikaal actief bij Belgische en Nederlandse bands en was na de oorlog een van de grondleggers van "The Skymasters". Europese bekendheid verwierf hij met composities voor Nederlandse en Duitse speelfilms. In 1948 startte hij met een eigen orkest om in 1954 de leiding te nemen van het Nationale Radio- en Televisieorkest van de NIR, later BRT. Hiervoor maakte hij producties en composities voor ontelbare programma's.
Voor velen blijft Francis Bay de gekende begeleider van Jo Leemans en haar "Que sera sera" en ook de succesrijke muzikale optedens van Toni Corsari(1955-1964). Vanaf 1954 tot 1964 waren Bay en Leemans bijna dagelijkse gasten op radio en TV, tot Jo in 1964 besloot om uitsluitend voor het scherm te kiezen en zo gingen hun wegen voor altijd uit mekaar. In 1958 won Francis en zijn orkest de "Gouden Gondel" in Venetië. Een wedstrijd voor bigbands. Verder dirigeerde Francis Bay meer dan 10 maal onze eerste generaties Eurovisiesongvertegenwoordigers: Bob Benny (3x), Louis Neefs (2x), Ann Christie, Jacques Raymond (2x), Lily Castel, Nicole en Hugo en tenslotte in 1979 Micha Marah... Canzonissima, de eurovisie-preselecties en De Gouden Zeezwaluw kregen zijn voorkeur. In Amerika, na ontdekking op de wereldtentoonstelling van Brussel in 1958, werd hij in zijn beginperiode omschreven als de "Leader of some of the wildest big band-ensembles of the space age pop era". En dat wil wat zeggen als de Amerikaanse cowboys hem naast een Benny Goodman onder het kleine Jazz-platenlabel "Omega" onderbrachten. Zijn eigentijdse immitaties van hits van Count Basie, Glenn Miller, Tommy Dorsey en vele anderen waren daar niet vreemd aan en zorgden ervoor dat hij op Europees niveau een titelgevecht aanging met Perez Prado als beste bigband.
Oud-muzikant Frans van Dijk omschrijft Francis Bay als "een afstandelijk persoon, zonder vriendschap met zijn muzikanten, een zeer goede en strenge chef en prima muzikant. Na het opdoeken van de BRT-orkesten na Francis Bay was het vlug gedaan met eigen orkesten bij de Nationale Omroep. De radio is niet meer hetzelfde. Een radio zonder bigband is als een voetbalveld zonder gras. Bij de viering van 50 jaar televisie hebben ze een massa oud materiaal afgestoft. Maar iets van Francis Bay heb ik niet gezien. In mijn muziekcarrière hou ik de beste herinneringen aan Francis Bay en heb al de grote artiesten van dichtbij gesproken en gezien. Alle vlaamse artiesten van Jo Leemans, Louis Neefs, Bob Benny en Will Tura tot wereldsterren als Asnavour, Sacha Distel of Becaud uit Franrijk of een onvergetelijke Catarina Valente die mij openlijk, vanaf het podium, de blijde boodschap bracht dat mijn énige dochter geboren was. Want in die tijd was het muziekberoep dag- en nachtwerk en het thuis afwachten een onmogelijkheid. Ook waren wij erbij op het huwelijksfeest van Koning Boudewijn en Koningin Fabiola. Mooi verdeeld over twee zalen. De BRT met Francis Bay en de RTBF met Henri Seegers, waarmee ik toen speelde."
De platenproducties van Francis Bay zijn ontelbaar en op de talrijke nationale en tussen 1959 en 1979 internationale tournees maakten de bigband kennis met de top van de wereldartiesten. Zowel voor zang als instrumentaal werden de bandleden verwend met contacten op wereldniveau. In 1979 ging - moest - Francis Bay op pensioen, wat hij de BRT nooit vergeven heeft en verdween helemaal uit de belangstelling en sloot zich totaal af van zijn vorige bazen en de media, maar kon nu rustig genieten van een overvloed van mooie herinneringen uit een muziekverleden dat voor weinigen is weggelegd, maar voor Vlaanderen een onvergetelijk en onuitwisbaar geschiedenishoofdstuk nalaat. Francis Bay verscheen uitzonderlijk, sinds 1979, nog eens in 2003 op het televisiescherm in het Eén-programma "De rode loper". Martine Preenen bezocht hem voor zijn verjaardag, maar Francis Bay wenste er niet bij te zijn op "50 jaar tv". Van zijn platenproducties herinneren we ons wellicht nog wel: Marianne, Day-O, Tequila, Patricia, Eso es el amor, Tea for two, De hoelahoep song, Vivere, Amapola en duizenden anderen. Zijn Latijnsgetinte LPs zijn gegeerde verzamelitems en prijzen van 100 en meer euro per stuk zijn geen uitzondering.
Zoals we reeds schreven gingen we na de 4 A-artiesten zoeken in de B-reeks. Hier mochten we zeker de onlangs 80-jarige Bobbejaan Schoepen niet vergeten en hebben vandaag van hem ruim 200 bekende en minderbekende nummers toegevoegd aan de reeds te beluisteren artiesten. Nummers die we zo goed als allemaal kunnen meezingen. Vooral zijn humoristische countrynummers uit de jaren 50 zijn ons het beste bijgebleven. Iemand die 25 gouden- en platinaplaten heeft binnengehaald mogen we toch als een gewaardeerd artiest beklemtonen en hem in de eregalerij plaatsen als grondlegger van onze Vlaamse amuzementsmuziek. Jullie krijgen elke woensdag de gelegenheid om te luisteren naar de reeds geplaatste nummers en natuurlijk de nieuwe toevoegingen. In de rechtercol. vind je hierover de nodige uitleg. Tenminste als je het gratische programma Winamp hebt geïnstalleerd. De link hiernaar vind je ook onder de link naar onze stream. We beperken ons zo goed als kan uiterlijk tot 1960. Wel begrijpelijk dat de kwaliteit niet altijd super is als je beseft dat we de meeste nummers van de originele 78-toerenplaten afhaalden en hier digitaal omgezet gebruiken. Hopelijk geeft dat zelfs een wat nostalgisch gevoel naar de herinneringen van toen. Op het ogenblik passeren reeds zo'n 340 nummers. Veel luisterplezier.
Modest Schoepen werd geboren in Boom op 16 mei 1925. Hij veranderde, bij de start van zijn muziekcarrière zijn voornaam vlug in Bobbejaan. Omdat hij als jonge gast niets liever deed dan zingen en jodelen en moppen tappen, mocht Bobbejaan van zijn vader naar de muziekschool. Nadat hij in het begin van zijn loopbaan een duo vormde met Kees Brug, dat andere talent uit Boom, trok hij in de oorlogsjaren naar Duitsland om er voor de Belgische arbeiders op te treden. Na de oorlog werd hij hiervoor 3 maanden opgesloten in de Mechelse Dossinkazerne. Tijdens de shows voor de Amerikaanse troepen in Duitsland leerde hij de country & westernmuziek kennen en de "zingende cowboy" Roy Rodgers werd al vlug zijn grote voorbeeld. Nadat hij begin jaren '50 de podia van alle Vlaamse cinemazalen betrad, deed hij halverwege de jaren 50 nog eens alles over met een eigen circus. Om hiervoor reclame te maken reed hij te paard door de straten van het dorp, waar zijn circustent opgesteld stond. Ik herinner me nog de tijd, dat hij optrad in de Kuurnse cinema O'Connor en dat later zijn circustent aan de oude tramstatie stond, waar ik toen woonde! Hij werd beroemd in Nederland, vooral omdat hij in hun toenmalige kolonie Indonesië optrad voor de Nederlandse troepen en ook in Duitsland brak hij door met o.m. de Duitse versie van zijn grote hit uit '59 "Café zonder bier", dat "Ich steh' an der Bar und habe kein Geld" werd. Aan dit nummer werd in '62 de Vlaamse film "De Ordonnans" opgehangen met o.m. Denise De Weerdt, Yvonne Lex, Charles Janssens en Nand Buyl in de hoofdrollen. "Café zonder bier" is de Nederlandse vertaling van "Pub without beer" van de Australische countryzanger Slim Dusty. In diezelfde film treedt ook de Belgische groep "The Cousins" op, ons allen overbekend van het nummer "Kili watch". Met de Duitse versie van dit nummer scoorde Bobbejaan in de Duitse hitparade. Bobbejaan had er trouwens een handje van weg om Vlaamse nummers in het Duits te vertalen. Naast zijn eigen nummers zong hij bij vb. In het Duits "Marina" van Rocco Granata en "Viel bittere Tränen" van Enny Denita. De Belgische popgroep "Dead Man Ray" trok op toernee met "De Ordonnans" en bracht de film opnieuw in de belangstelling. De film werd bij die gelegenheid ook op video uitgebracht. In 1957 vertegenwoordigde Bobbejaan België op het Eurovisie Songfestival met "Straatdeuntje". Het was het jaar, dat Corry Brokken met "Net als toen" won. De bekendste nummers van Bobbejaan, die ik bezit zijn op een 8-tal 78-toerenplaten: "Laat maar gaan" en op een tiental 33 toeren: "Koetje boe" (1949), "'k Zie zo geire mijn duivekot" (1950), "De paardemolen", "De lichtjes van de Schelde", "De lachende Vagebond" (1958), (ook bekend in de Duitse versie van Fred Bertelmann), "De jodelende fluiter" (1949), "Ik sta op wacht" (1957,origineel van Joop De Kneght), "Ik heb eerbied voor jouw grijze haren" (ook bekend in de versie van Gert Timmerman (1963) en in de Duitse vertaling van Camillo Felgen), "Ik heb me dikwijls afgevraagd" (in het Frans "Je me suis souvent demandé" van Richard Anthony), "In de schaduw van de mijn", "Een hutje op de heide", "La Novia" (1961, een vertaling uit het Italiaans, oorspronkelijk van Tony Dallara, waarvan Sacha Distel de Franse versie zong en Julie Rogers in 1964 de Engelse: "The wedding")), "Violetta" (gebaseerd op een thema van Verdi), "Ik geloof" (bekend in de versie van Jimmy Frey, waarmee hij aan Canzonissima deelnam), enz ... De "zingende cowboy" bouwde in de zestiger jaren in Kasterlee het pretpark "Bobbejaanland" uit, waarbij Rudi Carell, tijdelijk zijn buurman werd. Hij vond het niet te min om samen met zijn vrouw Josée, een operazangeres van opleiding en schoonzus van de overleden quizmaster Jan Theys, aan de tapkast te staan en hij trakteerde er tot voor kort de bezoekers op 5 optredens per dag, tot hij in 1999 van de dokter te horen kreeg, dat hij darmkanker had. Bobbejaan, vrouw Josée en haar zus maakten van het pretpark een der grootste van Europa. Vanaf 1990 begonnen de kinderen een rol te spelen in de uitbating van het pretpark, met Jacky als diegene die het meest in de publieke belangstelling stond. In mei 2004 werd het pretpark overgelaten aan een Spaanse groep. In febr. 2001 zagen we Bobbejaan nog op de VRT in "Man bijt hond" en hij zag er echt goed uit! In februari 2005 stond Bobbejaan, n.a.v. Saint Amour, het literaire festival nog 4 maal op het podium, waarbij hij het hoger genoemde "Je me suis souvent demandé" en "Lichtjes van de Schelde" zong. Onlangs werd nog zijn 80ste verjaardag gevierd. In zijn rijkgevulde muziekcarrière heeft hij 25 gouden en platina-platen veroverd. Ik herinner mij hem ook nog, rond de jaren 1965, toen hij samen met zijn vrouw Josée, optrad in het "Witte Paard" te Oostende. Meer dan 200 nummers hebben we van Bobbejaan toegevoegd aan onze internetradio die je vandaag weer een ganse dag kunt beluisteren.
Averbode is gekend omwille van zijn abdij, zijn uitgeverij van de zo gekende "Vlaamse filmpkes" en natuurlijk van zijn crème-dreef, waar heel veel mensen van heinde en verre naar afzakken om er een gekend crèmeke te gaan likken. Zeker bij dit warme weer en die hoge temperaturen was het er aanschuiven aan een van de vele kraampjes die daar naast de abdij in de dreef op een rij zijn opgesteld. Bovendien heeft men er het heerlijke uitzicht, de koelte van de bebossing en de talrijke banken. Nog even vertellen dat "De Witte" en zijn vader Ernest Claes in de buurt - Zichem - de ouderlijke woning en het museum hebben. En de Demer ligt er nog altijd. Wel iets minder proper dan tijdens de periode van "De Witte".
Daar de temperaturen dit jaar al voor de derde keer boven hun normale peil uitstijgen zit onze inspiratie ook op een heel laag pitje en bieden we je graag een verfrissende foto aan. We hadden vandaag graag even teruggeblikt op de belangrijkste Limburgse nieuwsfeiten van de afgelopen week, maar buiten veel papier en vingerwijzingen krijgen we weinig informatie over de honderden dieren die tussen Kuringen en Schiphol om het leven kwamen. De vage verwijzing naar Schiphol is al even vaag als de toeristische pesterijen op Zaventem ten gevolge van het ontslaan van één vakbondsafgevaardigde. Reden? Met cijfers wordt ons wel duidelijk gemaakt hoe veilig wij ons dit jaar voelen en hoeveel duizende marathonlopers Hasselt doorkruisten en hoeveel leerlingen slaagden bij hun examen. De rechtzetting volgt half augustus, want vergeten is menselijk.
Het is zover. Vandaag voor de eerste keer vier artiesten van de beginjaren van de vorige eeuw (1900-1960) op een rij met zo'n 132 nummers. Je kunt ze onderaan volgen in de lopende band van je Winamp als je het programma verkleind (het minnetje bovenaan) of in het venster als het programma helemaal openstaat. Met naam, titel en het jaartal erbij. We kozen 4 artiesten die beginnen met een A. Twee dames en twee heren. Twee Nederlandstaligen en twee buitenlandse... Allé we hebben getracht van wat evenwicht te zoeken. Annie de Reuver en August de Laat kennen we nog van over de grens. Als Vlaamse artiesten die beginnen met een A heb ik niet dadelijk iemand belangrijk kunnen vinden. En uit het buitenland hadden we keuze genoeg. Al Martino (Hear my heart), Al Jolson (The old piano roll blues), Albert Bol (Oh die vrouwen), Albert de Booy (Korenbloemenblauw), Alfred Hause (Hör mein Lied Violetta), Andrews Sisters (Dawn in the valley), André Claveau (Domino), Andy Williams (Hawaiian wedding song), Annie Palmen (Speel nog eenmaal voor mij Habanero) of Anton Karas (The thirth men)... Het was even moeilijk om zoeken. Hopelijk als we even het alfabeth rond zijn dat we uitvoeriger op deze artiesten kunnen ingaan. In elk geval krijg je nu al verrassend deze 10 successen tussendoor. In elk geval zoek ik nu verder 4 B-artiesten voor de komende weken en onze Bobbejaan Schoepen heeft heel wat vrolijke nummers uit die tijd nagelaten. Alvast heel wat luisterplezier.
André Bourvil (1917-1970) - chansonier en filmacteur.
André Raimbourg (later Bourvil, na verschillende namen, gekozen naar zijn geboortestreek) werd geboren op vrijdag 27 juli 1917 te Prétot-Vicquemare en overleed te Parijs op woensdag 23 september 1970. André heeft nooit zijn vader gekend die nooit terugkeerde van het oorlogsgebeuren tijdens WOI. Moeder keerde wel terug naar het geboortedorp, waar ze, een tijdje later, hertrouwde. Na zijn eerste onderwijsjaren begon André op 15-jarige leeftijd met het aanleren van het vak van bakker, maar hield zich, buiten de schooluren, liever bezig als hulpje in de bouw. Tijdens zijn legerdienst werd zijn zangtalent ontdekt en trad hij in 1937 voor de eerste maal op als entertainer-zanger met gecoverde nummers van zijn favoriet: Fernandel. Naast zijn muzikaal optreden zette hij in 1941 ook zijn eerste stappen in de Franse comische filmwereld. Maar toch, in de jaren 50 stond hij meer op het theaterpodium dan voor de camera. In de film speelde hij samen met oa Jean Gabin, Michèle Morgan en Louis de Funès. Wie herinnert zich Bourvil niet, gekleed als dorpsagent? Op 53-jarige leeftijd overleed Bourvil in 1970 tengevolge van het Kahler-Syndroom.
Breng eens een zonnetje (Succesnummer: August de Laat)
Het leven dat is geen pretje Ik weet er alles van Ben je bedrukt, verzet je Maak er van wat je kan Als je het geluk wilt zoeken Hangt aan een zijde draad En je succes wilt boeken Luister dan naar mijn raad
refr.:
Breng eens een zonnetje Onder de mensen Een blij gezicht te zien Doet je toch goed Vervul zo nu en dan Hun liefste wensen Een beetje levensvreugd Schenkt nieuwe moed Breng eens een zonnetje Onder de mensen Een blij gezicht te zien Doet je toch goed Vervul zo nu en dan De liefste wensen Het spreekwoord zegt Wie goed doet goed ontmoet
Kun je wat over sparen Gaat het je zakelijk goed Blijf dan niet aan het vergaren Maar geef wat uit, dat moet Leven en laten leven Daar komt het hier op aan Kun je aan anderen geven Het duet gewent spontaan
refr.
Breng eens een zonnetje Onder de mensen Een blij gezicht te zien Doet je toch goed Vervul zo nu en dan Hun liefste wensen Het spreekwoord zegt Wie goed doet goed ontmoet
August de Laat, afkomstig van Tilburg, was tussen 1910 en 1950 een bekende zanger-humorist in Nederland. Hij zette tussen 1911 en 1941 honderden liedjes op plaat en trad overal op. In de beginperiode woonde hij zelfs enige tijd in Rotterdam. Van 1920 tot ongeveer 1936 trad August samen op met zijn broer Ko de Laat (1895-1937) als humoristenduo. Hij zong vaak reeds bestaande nummers, die met groot succes gezongen werden door de toenmalige succesartiesten als Lou Bandy, Willy Derby, Kees Pruis, Bob Scholte enz. Maar schreef ondermeer zelf sketches als Hannes. Een typetje dat tussen 1912 en 1920 door Albert Bol op plaat werd gezet en achteraf door August van 1922 tot 1924 verdergezet. In de jaren 30 werd hij begeleid door talrijke orkesten waaronder Max Tak, Joop de Leur en The Ramblers. Hij had zelf een winkeltje in muziek- en feestartikelen in Tilburg, waarin hij dus ook zijn eigen platen verkocht. Zijn succesrijkste nummer was: Breng eens een zonnetje onder de mensen. Dit wordt wel eens verward met de klassieker van Lou Bandy "Zoek de zon op". Op 26 september 1936 zette hij het toen actuele nummer "Juliana is de bruid" op de Decca-plaat. Maar Bob Scholte was hem 4 dagen vroeger geweest en ook het Lindstrom-label bracht dit nummer in omloop. De tekst was van de toen populaire Ferry van Delden. In 1936 werd het 25-jarig artiestenjubileum van August de Laat gevierd in de schouwburg van Tilburg. Tot 1941 heeft hij nog enkele nummers op plaat gezet maar vertoonde zijn muzikaal talent nog enkel op de diverse podia.
KLIK HIER OP JE RADIO & MUZIEKPLAYER NEDERLANDSTALIGE MUZIEK UIT DE TIJD VAN DE 78-TOEREN
Zorg eerst dat je muziek via de net-radio hebt via een van hogergeplaatste players Klik op bovenstaande OUDE PIC-UP en je kunt zelf je lievelingsnummer(s) kiezen uit ruim 4500 oeroude nummertjes uit de jaren 1950-1960 tot 3 nummers per pc.
13-12-2006 Robert LONG (63 jaar) 08-01-2006 Stafke FABRI (71 jaar) 25-04-2005 Francis BAY (90 jaar) 03-12-2004 Willem DUYN (67 jaar) 23-09-2004 André HAZES (53 jaar)
PRIVAAT
Pessimist
Hij zit soms te dromen dat er regen zou komen als de zon hem verwent en zijn toonladder ontstemt
Rondvraag / Poll
Beluister je muziek? Welk genre het liefste?
Gevangen
Voor het slapen gaan kijkt de man in de spiegel naar zijn pyama met strepen
Het nummer ontbreekt er nog aan
Zoeken met Google
Ambitie
In de knop van een bloem zit de vrucht van het leven het zaad van de roem de drang naar het streven vol barsten
een vat kontrasten
VLAAMSE ARTIESTEN ZANG & CABARET DIE IN 1950 en LATER nog OPTRADEN of nog OPTREDEN
FRANS LAMOEN LOUIS BARET TONY BELL BOB BENNY GASTON BERGHMANS KEES BRUG JEF BURM JEF CASSIERS COIS CASSIERS TONY CORSARI BOB DAVIDSE HENK DE BRUIN ROMAIN DECONINCK LA ESTERELLA WILL FERDY CO FLOWER RAY FRANKY JETTY GITARI CHAREL JANSSENS GUST LANSIERS JO LEEMANS JOHN LUNDSTRÖM WILLY LUSTENHOUWER SUZY MARLEEN LEO MARTIN ANTON PETERS BOBBEJAAN SCHOEPEN THEO VAN DEN BOSCH KOR VAN DER GOTEN YVONNE VERBEECK JAN VERBRAEKEN JEAN WALTER
en voor die ik vergeten ben vraag ik jullie hulp. Dank je.