Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
28-05-2009
Belgische verkiezingen de facto boycot '24 Uurs van het Veerse Meer'
Bron : 6minutes.be Bootmagazine.be Belgische verkiezingen de facto boycot 24 Uurs van het Veerse Meer
donderdag 28 mei 2009 - (lvd) - In het weekend van 6 en 7 juni 2009 wordt door de Watersportvereniging Oranjeplaat voor de 13de keer de "24 uurs van het Veerse meer" georganiseerd. Maar op 7 juni staan in België gewestelijke en Europese verkiezingen op het programma en deelname is verplicht.
Dat betekent meteen dat deelnemers aan de 24 uurs van het Veerse Meer na de finish om 11 uur slechts 2 uur de tijd hebben om hun stemplicht te vervullen. . De 24 uurs van het Veerse Meer is uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerende wedstrijd, waarin zeilers 24 of 12 uur lang in touw zijn om hun boot zo hard mogelijk te laten varen. De echte wedstrijdliefhebbers gaan uiteraard voor de 1e plaats. De toerzeilers genieten van de drukte overdag en zien de meeste boten tegen het vallen van de avond een haven opzoeken.
Zowel de 24 uurs als de 12 uurs starten om 11 uur zaterdagmorgen. s Avonds om 23 uur is de finish van de 12 uurs. Degene die meevaren met de 24 uurs gaan dan nog de nacht in, zijn dan pas op de helft en finishen pas de volgende morgen om 11 uur. Er wordt gestart op zaterdag 6 juni om 11.00 uur en de finish is zondag 7 juni om 11.00 uur.
Gevaren wordt er op het Veerse Meer, waarbij het de bedoeling is zoveel mogelijk mijlen te varen tussen de keerpunten VM85 bij Oostwatering en VM5/6 bij de Zandkreeksluis. De schippersmeeting en briefing op 6 juni begint om 9.30 uur in het clubgebouw van W.S.V. Arnemuiden.
Inschrijving staat open voor kajuitzeiljachten. Er is geen limiet aan het aantal bemanningsleden per boot. Om verschillende boten met elkaar vergelijkbaar te maken wordt er gevaren met een handicap-factor. De prijsuitreiking vindt zondag rond 14.00 uur plaats.
Dubbele marifoon niet meer nodig in pleziervaart - Pleziervaarders op de binnenwateren zijn vandaag verplicht om twee marifoons (= mobilofoon op het water) aan boord te hebben. Etienne Schouppe (CD&V), Staatssecretaris voor Mobiliteit, heeft echter aan zijn administratie de opdracht gegeven om de wetgeving op de dubbele marifoonplicht te wijzigen. Deze wetgeving zorgt namelijk voor heel wat verwarring in de sector van de pleziervaart.
De wijziging bestaat erin dat de verplichting tot het gebruik van de tweede marifoon wordt opgeschort. Het gebruik van één marifoon blijft wel verplicht.
De oudere wetgeving was opgesteld vanuit het perspectief van de beroepsvaart. Een tweede marifoon verhoogt enkel de veiligheid op een volledig professioneel uitgerust binnenschip met een geoefende stuurman.
Aan boord van een klein motorjacht, waar de amateur-stuurman vooral de motor hoort en in geval van twijfel ook niet kan bepalen welke van de twee marifoons een boodschap ontving, bestaat er een reële kans dat hij op het verkeerde toestel (en dus kanaal) gaat reageren.
Bovendien bestaat de verplichting tot het aan boord hebben van twee marifoons voor de pleziervaart niet in het buitenland. Daardoor heerst er bij buitenlandse pleziervaartuigen op doortocht in België grote rechtsonzekerheid. ,,De pleziervaarder moet niet onnodig in verwarring worden gebracht, aldus Staatssecretaris Schouppe.
Etap, wie zou treuren om een voetje meer donderdag 28 mei 2009 - (lvd) - Vorige week ontplooide het nieuwe Etap onder de vleugels van MCI,Lokeren, zijn eerste commercieel offensief op de Belgische markt. Alle klanten en relaties kregen een mail waarin de nieuwe eigenaar het vernieuwde gamma voorstelde. Veel nieuw op een rijtje, maar klopt dit ook?
Aan het internationale dealerkanaal - van IJsland in het Noorden tot Australië in het Zuiden - aldus de mededeling, wordt momenteel de laatste hand gelegd. Belangstellenden worden naar de verdelers doorverwezen om kennis te maken met de vernieuwde range. aar het is voorlopig nog even afwachten voor die beschikbaar komt bij de lokale dealer. Wel zijn de krijtlijnen getrokken binnen het bestaande gamma en opvallend is dat de meeste modellen er één voetje of zelfs twee voeten bij krijgen. Als instap blijft de vroegere 21i fungeren, maar die wordt nu ondergebracht in de Sport Line en toegegeven, dit jachtje kan met recht en rede aanspraak maken op deze kwalificatie. Wel wordt de nieuwe 21i als een 22 voet jacht gepositioneerd. Zelfde verruiming voor de 24i die nu een 26 voet label krijgt.
In de 30cq, letters die staan voor comfort en quality en nog dateren uit het onzalige Dehler tijdperk, herkennen we de twee jaar eerder geïntroduceerde 28 voet met een vernieuwde raampartij. Hier is de verruiming zeker op haar plaats want het oude Etap had dit jacht op marketing vlak onder gedimensioneerd als referentie naar de vroegere zeer succesvolle 28 voeter. Verder krijgen ook de 32s en de 37s er een voetje bij. De 46s tenslotte wordt ondergebracht in een Xtreme Line (zou hier het woordje 'luxe' vergeten zijn?) en wordt vandaag voorgesteld als een 48 voet deksalon jacht. Het motorjacht van Etap, de 100 AC blijft helemaal zijn eigen zelve.
Foto: De Etap 30cq hoort nu thuis in de Grand Luxe Line.
AMSTERDAM - De rondvaartboten in Amsterdam moeten hun vervuilende motoren voor 2015 vervangen door een schonere CCR3-motor. Als alle 155 boten aan de CCR3-norm voldoen, levert dat een enorme uitstootbesparing van fijnstof en stikstof op.
Een rondvaartboot op de Amsterdamse grachten.
De gemeente Amsterdam stelt 1 miljoen euro beschikbaar om de oude motoren zo snel mogelijk te vervangen. Dat maakte de gemeente woensdag bekend.
De rondvaartboten zijn vooral vervuilend tijdens het manoeuvreren op kruispunten van grachten. De gemeente wil de vloot zo snel mogelijk minder luchtvervuilend maken. Overstappen op elektrische motoren is op de korte termijn niet mogelijk vanwege de enorme accus die aan boord moeten worden geplaatst, aldus de gemeente. De CCR3-motoren zijn gekozen als beste alternatief.
KNRM , Eindelijk weer actie voor Urker vrijwilligers
Bron : KNRM.nl
Eindelijk weer actie voor Urker vrijwilligers Urk, dinsdag 26 mei 2009
Het was de afgelopen maand vrij rustig rond KNRM-Station Urk. Dinsdagmiddag echter was het meteen goed raak. Om vijf over half drie ging de pieper voor het binnenvaartschip Jan-S dat met motorproblemen nabij de RH-A boei kampte, vermoedelijk door water in de gasolie. Ter plaatse werden enkele opstappers overgezet en is het binnenvaartschip begeleidt tot boven Urk. Toen de machinist het probleem had opgelost, kon het schip op eigen kracht verder naar Lelystad en keerden de beide reddingboten retour station. De bemanning was maar net op weg naar het werk toen de pieper opnieuw ging. Ditmaal bleek de garnalenkotter ZK-8 net voor de Urker haven met keerkoppelingproblemen te kampen. Tegelijkertijd kwam de melding dat een andere garnalenkotter, de WL-2 'Zeester' om begeleiding naar de Urker haven vroeg aan de havenmeester. Terwijl een opstapper overgezet werd op de WL-2 nam de sleepboot Chico de ZK-8 op sleeptouw, terwijl de Kapiteins Hazewinkel als stopzak fungeerde achter het garnalenscheepje nadat ook hier een opstapper was overgezet. Om half zes werd de ZK-8 afgemeerd en konden de vrijwilligers na een middagje actie retour station.
North Sea Race 2009 lang en tactisch door lichte weer
Bron : navingo.nl
North Sea Race 2009 lang en tactisch door lichte weer
De North Sea Race van Harwich naar Scheveningen, onderdeel van de Delta Lloyd North Sea Regatta, mondde dit weekend door het lichte weer uit in een lange en tactische race. Vooral het laatste rak van de MSP boei voor IJmuiden naar Scheveningen leek voor sommige boten eindeloos, doordat de stroming soms sterker was dan de variabele wind. De snelste van de 72 deelnemende jachten was de Lutra 42 van Henri Tinchant, die dertig uur nodig had voor de oversteek van 210 mijl. De Brit Russell Walker pakte met zijn Baltic 37 Cosmic Dancer 3 het overall IRC klassement, gevolgd door de Salona 34 van schipper Erik van Vuuren. De Nederlander Chris Schram won met zijn Brut, eveneens een Baltic 37, het totale ORC-klassement.
Bij de start vrijdagochtend rond kwart voor elf Engelse tijd, stond er nog behoorlijk wat wind. Hoewel de vloot over twee startgroepen verdeeld was, ontstond er een flinke drukte bij de startlijn. Radboud Crul, die meevoer op de Salona 34 van Erik van Vuuren zegt: "Er waren zo'n drie verdiepingen en ik vrees dat wij bij de laatste verdieping zaten." Na een voortvarende zeildag, zakte de wind tegen de avond onverwacht weg. Henri Tinchant: Volgens onze grip files (gedetailleerde weerkaarten) zou dat pas de volgende ochtend gebeuren, dus daar hadden we niet op gerekend." Toch kwam het de Lutra 42 niet heel slecht uit. Tinchant: "Deze boot gaat hard met weinig wind. We hebben consistent 5 tot 6 knopen gelopen."
Harmonica-effect voor Smith's Knoll De meeste schepen waren toen de wind weg viel nog op weg naar Smith's Knoll. Dat is de laatste boei voor de Engelse kust, ter hoogte van Lowestoft. Crul: "Vlak voor Smith's Knoll dikte het veld in en kon de wedstrijd eigenlijk opnieuw beginnen." Het volgende cruciale moment speelde zich af voor de kust van IJmuiden. Toen teams in de IRC 2 en 3 klassen op de MSP boei afvoeren, draaide de wind binnen een half uur van zuid naar noordoost. Hierdoor moesten sommige boten het laatste stuk opeens kruisen, terwijl schepen die te hoog aan kwamen de spinnaker konden zetten. Crul: "Wij kwamen op de rumlijn aanvaren, dus konden we onder genua zo naar de boei toe."
Stroming bepalend op laatste rak Terwijl de grotere boten nog stroom tegen hadden op het laatste rak richting Scheveningen, hadden de teams die een paar uur later om de boei kwamen het tij grotendeels mee. Wedstrijdleider Ian Loffhagen van de Royal Ocean Racing Club zegt: "Hierdoor waren de kleinere boten iets in het voordeel." De teams die dit tijdslot misten, hadden echter pech. Loffhagen: "In de laatste nacht hebben we zes uur lang geen wind gehad en geen finishers. Sommige boten moesten zelfs ankeren." De Jaffa van studentenvereniging Euros hoorde bij de stilliggende boten. Trimmer Rinse Joustra zegt: "Het is heel moeilijk om je concentratie te behouden als je zo weinig vooruit gaat. Als je dan ook nog 1,5 knoop stroom tegen hebt, is dat wel demotiverend." De studenten hebben zo'n drie uur stilgelegen tijdens het laatste stuk. Acht teams hebben de wedstrijd vroegtijdig gestaakt, maar dat kwam bij de studenten niet op. Joustra: "We zijn naar Harwich gezeild, dus dan komen we ook wel terug. Afhaken doen we sowieso niet."
Over de Delta Lloyd North Sea Regatta De 210 mijl lange North Sea Race van Harwich naar Scheveningen maakt onderdeel uit van de Delta Lloyd North Sea Regatta en wordt georganiseerd door de Royal Ocean Racing Club (RORC). De Delta Lloyd North Sea Regatta werd 19 mei geopend met de Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich. Na een rustdag begonnen de IRC en ORC klassen op vrijdag 22 mei aan de terugweg. In het pinksterweekend, van 29 mei t/m 1 juni, zeilen ruim 26 klassen wedstrijden voor de Scheveningse kust. Verschillende disciplines doen hieraan mee: grote jachten, Olympische klassen, catamarans, open boten en surfers. Vanaf dit jaar wordt het evenement gesponsord door Delta Lloyd.
Top drie resultaten verschillende klassen North Sea Race:
IRC Overall 1. Cosmic Dancer 3, Russell Walker (GBR) 2. S 34, Erik van Vuuren (NED) 3. Brut, Chris Schram (NED)
IRC SZ 1. Moonpalace, Roeland Franssens (NED) 2. Ocean Of Smiles, Michel Lebrun (BEL)
IRC 0 1. Roark/Claus en Kaan Architecten, Kees Kaan (NED) 2. Split2nd, David de Graaf (NED) 3. Seawolf 2, Henri Tinchant (GBR)
IRC 1 1. Stortemelk, Frans De Vries (NED) 2. Allard, Rudi Floridor (BEL) 3. Ragazza, B. Dolk (NED)
IRC 2 1. S34, J. Bach (NED) 2. Jaguar of Burnham, Adrian Lower (GBR) 3. Yeti, Paul van der Pol/Suzanne Hen (NED)
IRC 3 1. Cosmic Dancer 3, Russell Walker (GBR) 2. Brut, Chris Schram (NED) 3. Lucifer, T.F. de Bruin/I.E. van marle (NED)
ORC Overall 1. Brut, Chris Schram (NED) 2. Moshulu, Hans-Albert de Graaf (NED) 3. Lenco, Nico Braber (NED)
Team Delta Lloyd vijfde na zinderende finale zevende etappe
Bron : Navingo.nl
Team Delta Lloyd vijfde na zinderende finale zevende etappe
Op de ochtend van 24 mei om 05:39:58 uur Nederlandse tijd, finishte Team Delta Lloyd (NED) als vijfde in Galway aan de Ierse westkust. Dat gebeurde na een zinderende finale van de zevende etappe. De nummers twee tot en met zes kwamen binnen een uur en veertig minuten achter elkaar binnen. Tot groot vermaak van de uitzinnige menigte, die de nachtelijke kou van vijf graden massaal trotseerde en de zeezeilers een warm onthaal gaf. Klassementleider Ericsson 4 pakte de zege en verstevigt zijn positie.
Op vrijdag was Team Delta Lloyd nog volop in de race voor een podiumplek, maar gaandeweg zakte de Nederlandse campagne verder weg. Stuurman André Fonseca (BRA) verklaart de terugval: "We bliezen de fractionele A6 spinnaker op, dus die konden we in enkele belangrijke uren niet meer gebruiken. Daardoor verloren we de aansluiting met de kopgroep. Omdat we de hele middag verlies boekten, zijn we eerder gaan gijpen om toch een verschil te kunnen maken. Dat leek even gunstig uit te pakken, maar toen kwamen ze onder ons toch hard aanzetten."
In de slotfase dreigde Telefonica Black opnieuw de vijfde plek af te pakken. De NED 1 liep duidelijk minder hard. Wachtleider Nick Bice (AUS) legt uit waarom: "We wisselden de kleine fok voor de fractionele Code Zero, maar dat was waarschijnlijk net wat te vroeg. Het waaide nog te hard voor dat zeil, waardoor er leverage (verticale afstand) tussen de Spanjaarden en ons ontstond. Wij moesten uiteindelijk een krappere hoek varen en dat maakten ons langzamer."
Oost/west keuze "Het was heftig en erg intens", zei de Nederlandse trimmer Ed van Lierde vanochtend op de steiger. "Het begin was koud en mistig. Halverwege veranderden we van koers naar voor de wind. Vervolgens zaten we alleen nog maar onder water." Ook de Nederlandse navigator Wouter Verbraak noemde de zevende etappe van Boston naar Galway een uitputtingsslag: "Je merkt gewoon dat als er zwaar weer komt, het stressniveau omhoog gaat. Vooral bij de stuurmannen." Tussen de ijszone en de finish in Galway lag een behoorlijke depressie. Drie boten zochten die op en de rest koos voor iets rustiger vaarwater. Het Ierse team Green Dragon koerste er wel heen en kwam daardoor helemaal terug in de race.
Verbraak licht zijn strategie toe: "Je had twee keuzes; je kon voor veel wind in het westen gaan of voor een vlakkere zee en wat minder druk in het oosten. principe zijn die opties bijna gelijk. In overleg met Chuny hebben we besloten dat wij conservatief voor minder wind gingen. Achteraf gezien, had het in het westen goed kunnen uitpakken.
Schipper Roberto - Chuny - Bermúdez de Castro (ESP) voegt daaraan toe: "Als het 45 knopen waait, levert dat niet per definitie de beste zeilcondities op. Bij 35 knopen kun je de spinnaker nog zetten. De gekozen route was niet slecht, want het veld kwam weer bij elkaar. ben blij dat we mee konden vechten voor de podiumplekken. We zijn niet over de grenzen gegaan, hebben geen grote fouten gemaakt, hebben de boel heel gehouden en zijn als vijfde gefinisht. elaas geen top drie, maar wel weer een plaats beter dan in Boston. Nu gaan we ons op de In-Port Race voorbereiden."
Overall klassement (voorlopig): 1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) 92.0 punten 2. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) 77.5 punten 3. PUMA (Ken Read/USA) 76.0 punten 4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) 60.0 punten 5. Green Dragon (Ian Walker/GBR) 52.0 punten 6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) 36.0 punten 7. Delta Lloyd (Roberto Bermúdez/ESP) 29.5 punten 8. Team Russia, 10.5 punten (DNS)
Naast titelsponsor Delta Lloyd wordt het Nederlandse syndicaat tevens ondersteund door Chieftain Group, Tommy Hilfiger, OHRA Verzekeringen, Discovery Channel, Port of Rotterdam, Weather News en Hemels van der Hart.
REGIO - Het is millimeterwerk, om een 65 meter lange jacht door de Oude Rijn te manoeuvreren. Het nieuwste schip van Royal Van Lent trok gisteren op zijn tocht van Kaageiland naar Rotterdam veel bekijks. Straks is het nog meer passen en meten, want de jachtenbouwer gaat grotere schepen maken.
Overal langs de kant stoppen auto's, fietsers, voetgangers en scooterrijders. Bouwvakkers lassen een pauze in. Dames maken vanaf hun balkon foto's. Het gebeurt niet elke dag, dat er zo'n joekel langs vaart. De Trident is af, na tweeënhalfjaar bouwen in Kaag. Het schip maakt de tocht naar zee. Het is 65 meter lang en bijna twaalf meter breed. Dat is de maximale breedte, want op de route naar de Noordzee is de smalste sluis ongeveer twaalf meter. Daar komt waarschijnlijk verandering in. Royal Van Lent wil 2,5 miljoen euro meebetalen aan de verbreding van deze Julianasluis in Gouda. In 2013 kunnen er boten van zo'n veertien meter doorheen, als de provincie ermee akkoord gaat.
Van Lent is blij dat het er nu naar uitziet dat het gaat lukken. De jachten kunnen dan nog groter worden gemaakt. Wat is een betere plek voor het ondertekenen van een convenant met de gemeente Gouda en de provincie dan zo'n gigantische boot? Dus kwam de directie van de jachtenbouwer, de gedeputeerde van Zuid-Holland en een wethouder van de gemeente Gouda naar de Trident. Aan de glanzende tafel hanteren de mannen een gouden pen.
"Er zijn beroerdere plekken om te tekenen'', geeft wethouder Harro Janssen toe. Gedeputeerde Asje van Dijk is ook enthousiast. ,,Ik vind het fantastisch en indrukwekkend'', vertelt hij aan boord van het jacht. ,, Door de verbreding van de sluis willen we Van Lent meer toekomst geven. Het zou extra arbeidsplaatsen opleveren. ''Alle mannen in pak krijgen een rondleiding door het schip. Geen enkele kamer is verboden terrein. De stuurhut, de machinekamer, de verblijven van het personeel en van de eigenaar. lles is luxe. Glanzend hout in alle vertrekken. Gouden moza?ektegels in de badkamers. en flatscreen in de masterbedroom. Als de televisie uit is, komt op die plek dankzij een mechanisme een schilderij te hangen.
Wie de eigenaar is en wat de jacht kost, kan Van Lent niet zeggen. ,,Tientallen miljoenen euro's'', wil directeur Dirk Schonenberg wel kwijt. Hij is trots, wanneer hij het schip ziet. Maar na zijn jarenlange ervaring is hij ook aan de gevaartes gewend. ,,Deze boot? Dat is er weer één'', zegt hij lachend.
Garmin maakt vaarkaart voor watersport Nederlandse binnenwateren
Digitale Vaaratlas voor watersport met Garmin systemen Na het succes van de Vaaratlas voor de TomTom autonavigatiesystemen, komt nu ook Garmin met speciale watersport software voor de Garmin Nüvi 550 en de handheld GPS navigatiesystemen die voorzien zijn van een SD kaart. Op de aan te schaffen SD kaart staan alle bevaarbare binnenwateren van Nederland, inclusief het IJsselmeer, Waddenzee en de Zeeuwse Wateren.
Het systeem laat u exact zien waar u zich bevindt en wat uw vaarrichting is. Het is overigens geen systeem die u automatisch van plaats naar plaats brengt zoals u gewend bent op de weg,
De kaarten zijn gebaseerd op de Vaaratlassen van Eurocartografie en zijn in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond ontwikkeld. Op de kaart worden dieptelijnen, peilingen, bruggen, sluizen, boeien en bezienswaardigheden weergegeven.
Het enige wat de gebruiker hoeft te doen, is het (micro)SD kaartje van Nederland Binnenwateren in het compatibele toestel te plaatsen. Vervolgens geeft het Garmin toestel op het scherm precies weer waar de gebruiker vaart en wat er zich in de nabije omgeving bevindt. Meer informatie over bruggen, havens en boeien kan verkregen worden met een druk op de knop.
Het systeem wordt geleverd op een SD kaart en een SD adapter voor uw Garmin wordt er bij geleverd. Het systeem kost 125,- en wordt franco bij u thuis geleverd.
De politie heeft tijdens Lemmer-Ahoy van donderdag 21 mei tot en met zaterdag 23 mei intensief toezicht gehouden op de wateren rondom Lemmer. Dit mede naar aanleiding van klachten van bewoners die aan deze wateren wonen. Tijdens de controles werden 14 bekeuringen uitgeschreven voor het te snel varen, waarvan er vijf voor minderjarigen.
Daarnaast werden twee bekeuringen uitgeschreven voor het varen zonder vaarbewijs 360,-) , één voor het niet dragen van een dodemanskoord ( 150,-) , één voor het vissen zonder vergunning en één voor het vissen in gesloten tijd met kunstaas. Tenslotte werden er nog vijf waarschuwingen uitgedeeld voor te snel varen ( vanaf 60,-) en twee voor het vissen zonder geldige vispas.
Watersport trekt massaal naar Vlieland, ligboxen vrijwel allemaal bezet Vandaag, op Hemelvaartsdag is het een drukte van belang in de jachthaven van Vlieland. Het lijkt wel of iedereen in de watersport massaal naar Vlieland wil. Op zich geen wonder want veel zeilers waren nog niet in de nieuwe jachthaven van Vlieland geweest.
Dit leidt inmiddels tot een gezellig volle haven entot drukte voor de havenmeesters die de boten wel eens een handje moeten helpen met aanleggen bij windkracht 5.
Bij het havenkantoor, dat slechts enkele uren per dag open is, staan rijen te wachten om te mogen betalen. Gezellige gesprekken worden gevoerd, een enkeling keert zich abrupt om bij het zien van de lange rij wachtenden.
Ondertussen vermaakt iedereen zich in de jachthaven, vele maken ommetjes om de nieuwe steigers en ligboxen te aanschouwen, kinderen vangen krabben en anderen genieten in het zonnetje aan boord.
Vlieland is een mooie haven geworden, iedereen ligt in een box, het stapelen is voorbij
Schip met motorproblemen wil geen hulp van berger, dan liever roeien
Schip met motorproblemen wil geen hulp van berger, dan liever roeien
Bron: Nederlandse Kustwacht via Marifoon | Datum: 24-05-2009
Schip in problemen wil geen berger inschakelen, dan liever roeien Zondag 24 mei komt een oproep aan de Nederlandse Kustwacht van het schip de Wilhelmina. Het schip ligt met motorproblemen in de Blauwe Slenk bij de BS13. Na de oproep van de Kustwacht is de KNRM Reddingboot Arie Visser snel ter plaatse. De Arie Visser was op terugweg naar het station op Terschelling na een patiëntenvervoer.
Omdat de KNRM een convenant heeft gesloten met commerciële bergers dat de KNRM schepen langer dan 20 meter niet zal slepen meldt de Arie Visser dit keurig bij de Kustwacht. Inmiddels roept de schipper van de Wilhelmina de Kustwacht aan met de mededeling dat men geen commerciële berger wil maar dat men gesleept wenstte worden door de KNRM.
Dan gaan we nog liever roeien De Kustwacht meldt correct dat dit, gezien de lengte van het schip en het feit dat er geen direct gevaar voor mensen is, niet zal gaan. De boze schippersvrouw probeert het nog even dat als ze de motor weer gaat starten er zeker gevaar voor brand en dus ook voor mensen kan ontstaan. De Kustwacht meldt dat dit haar verantwoording is en biedt aan een berger voor haar te waarschuwen. Dan gaan we nog liever roeien is het kordate antwoord van de schipper.
Zoals ieder jaar laait altijd weer de discussie op over de perfecte gratis diensten van de KNRM. Volgens commerciële bergers gaat dit ten koste van hun omzet. Bij de bruine vloot zelf draait ook alles om commercie, ze verdienen daar hun brood mee, dit geldt ook voor commerciële bergers
Groninger wil geen watersport ontwikkeling Volgens een beperkt onderzoek van het Dagblad van het Noorden, in samenwerking met enkele natuurorganisaties, willen de Groningers niet dat de provincie Groningen zich moet ontwikkelen als watersport provincie. Uit de enquête, gehouden onder 1400 lezers, blijkt dat het merendeel geen voorstander is van bevordering van vaarrecreatie.
Blauwe Stad en Meerstad weggegooid geld Ook lopende projecten als de Blauwe Stad en Meerstad hadden voorkomen moeten worden vinden de lezers. Men spreekt over weggegooid geld en aantasting van het Groninger Landschap. Groningers zien blijkbaar liever dat alles moet blijven zoals het was, terwijl buurprovincie Friesland een groot deel van hun inkomen haalt uit de watersport. Veel mensen i n Friesland werken in de watersportbranche of aanverwante bedrijven. De Provincie Groningen heeft een hoog werkloosheidspercentage, maar blijkbaar deert dat de bevolking niet
Prachtige vaarroutes in Groningen Overigens heeft Groningen prachtige watersportgebieden. Niet alleen de grote meren zoals het Lauwersmeer, Schildmeer, Zuidlaardermeer en het Oldambtmeer, maar ook een prachtig kanalenstelsel en schitterende vaarroutes langs de Groninger Maren. Ook de stad Groningen heeft uitstekende voorzieningen voor watersporters en is een stevige trekpleister.
Het is al een tijd geleden dat we op Vlieland gingen aanleggen. De oude waddenhaven Vlieland is bijna twee jaar gesloten geweest voor de watersport. Inmiddels is de haven weer open en besluiten we Vlieland te bezoeken.
De aanvaarroute van Vlieland is vanaf twee kanten mogelijk, vanaf Texel of Harlingen. Voor de meest gunstige vertrektijden: zie overzichten getijdentabellen. Bij het eiland aangekomen volgt u de betonning langs het strand, hier kan een behoorlijke getijdenstroom lopen. Houdt daar ook rekening mee als u de smalle haveningang wil invaren. U zou niet de eerste zijn die tegen de kant aanloopt.
Eenmaal binnengedonderd staat iedereen een beetje te turen, waar moeten we heen in de nieuwe haven. Gelukkig vaart de havenmeester rond om u (zoals altijd) te helpen en een plaatsje aan te bieden.
Waar vroeger het stapelen een aparte kunst was die je alleen in Vlieland tegenkwam, liggen nu overal keurige boxen met lange vingerpieren. De vingerpieren zien er aan de zijkant uit als staal en roestig, maar gelukkig is het kunststof en wiebelen de vingerpieren niet bij het van boord springen om vast te leggen.
De ligplaatsen het dichtst bij de ingang van de haven zijn de grootste, kleinere schepen kunnen verder naar achteren, de lange loopsteigers aan de zuidkant zijn uitsluitend voor schepen meer dan 14 meter.
Aan de Noordkant van de haven staat een nieuw havenkantoor. In dit kantoor zit naast de havenmeester ook de douchegelegenheid, wasserette, cafetaria, supermarkt en boven is een restaurant dat nog niet geopend is. Direct schuin achter het havenkantoor kunt u fietsen huren, lopend naar Vlieland Oost is ook geen enkel probleem.
Vlieland verdient een dikke pluim De Stichting Aanloophaven Vlieland verdient een dikke pluim. Alles is keurig verzorgd, een eigen ligbox, lange vingerpieren die niet wiebelen, stroom op de steigers voor iedereen, WiFi internet, looptrappen naar de wal die ook voor honden geen probleem is, keurige wasgelegenheid, een supermarkt, restaurant en frituur etc. Kortom alles wat de watersporter mag eisen is aanwezig. Niet voor niets heeft Vlieland direct al een Blauwe Vlag gekregen...
Alleen het nostalgische gevoel is weg. Niks meer stapelen, niks meer vechten voor een stekker in een stopcontact, geen spektakelvermaak als anderen willen aanleggen, geen schouwspel en touwtrekken om anderen te laten vertrekken Het zij zo, iedereen spreekt met een nostalgisch gevoel over zijn militaire dienst, maar niemand wil ooit terug. Zo zal het ook met de jachthaven van Vlieland zijn.
Tarieven De tarieven lijken flink verhoogd op Vlieland, de prijs wordt tegenwoordig á 0,64 per m2 berekend. Texel stond altijd bekend als een dure haven. In Volendam betaalden we voor onze boot 18,40 per nacht, in Amsterdam 15,-, op Texel 26,50. Op Vlieland is het tarief maar liefst 31,75. Alle genoemde tarieven zijn per nacht, incl. stroom en toeristenbelasting voor 2 personen.
Tarieven 2009 ligplaats per nacht: 0,64 /m2 stroom: inclusief Water 0,50 Douchen: 0,50,- per 3 minuten Internet: te dure KPN Hotspottarieven Vuilwaterafzuiginstallatie: ja, gratis Tankstation: niet in de haven, wel dichtbij (met jerrycans)
Internet in watersport jachthavens tegen woekerprijzen
Bron : Watersportalmanak.nl
Internet in watersport jachthavens tegen woekerprijzen
Internet in watersport jachthavens tegen woekerprijzen
De tarieven die gerekend worden voor het gebruik van internet in jachthavens loopt de spuigaten uit. Volgens de WatersportAlmanak.nl zouden de tarieven van deze dienst aanmerkelijk lager moeten zijn.
Een watersporter die in een haven aangesloten wil zijn op een HotSpot van KPN betaalt daar voor maar liefst 15,95 per dag. Voor het gebruik van 50 minuten internet betaalt men 5,95.
De dekkingsgraad van de KPN HotSpot in jachthavens is zeer groot en de kwaliteit over het algemeen uitstekend, maar de prijs is veel te hoog. Enkele jachthavens hebben een eigen internetvoorziening dat gratis doorgegeven wordt aan de passanten. Op zich niet onlogisch, het is een vorm van service die anno 2009 eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn.
Er zijn ook alternatieven in plaats van de veel te dure kraskaart, die men in de haven moet aanschaffen. Mensen met een mobiel telefoonabonnement bij KPN kunnen tegen meerprijs onbeperkt internetten voor slechts 5,- per maand. De tekst staat onderaan bij de inlogpagina van Hotspot, wel een beetje verborgen. U kunt zich aanmelden met uw mobielnummer bij KPN, die u een inlogcode terugstuurt via sms.
Tekst KPN mobiel abonnement op website KPN: Met een Mobiel abonnement van KPN kun je voor een vast bedrag per maand voordelig en gemakkelijk gebruikmaken van HotSpots van KPN.Slechts voor 5 Euro/mnd (inclusief BTW) kun je onbeperkt internetten op ruim 950 locaties in Nederland.
IJburgbrug maakt einde aan watersport voor Muiden en omgeving
Bron : Watersportalmanak.nl
IJburgbrug maakt einde aan watersport voor Muiden en omgeving
IJburgbrug maakt einde aan watersport voor Muiden en omgeving Een nieuw te bouwen brug tussen Almere en Amsterdam komt dichterbij en maakt een einde aan de watersport voor bekende watersportplaatsen zoals Muiden en Muiderzand. Met name grotere zeiljachten zullen Muiden en Muiderzand niet meer kunnen bereiken en de doorvaart naar Amsterdam zal ook vrijwel onmogelijk worden.
Vandaag is de stap naar de IJburgbrug een beetje dichterbij gekomen door de positieve insteek van de Europese Commissie die een verbinding tussen de steden Almere en Amsterdam toejuicht.
Het plan voor de IJmeerbrug is een onderdeel van de verstedelijking van het gebied aan de oostzijde van Amsterdam. In diverse plannen spreekt men van een verdubbeling van het inwonertal van Almere: van 350.000 naar 700.000 inwoners. Begrijpelijk dat dit een goede verbinding eist met de zusterstad Amsterdam, maar met de plannen voor het Markermeer en het IJmeer om meer natuurgebied te ontwikkelen gaat wel erg ver.
Plaatsen zoals Muiden en Muiderzand zijn zonder de watersport ten dode opgeschreven. Inmiddels is dit sinds jaren te merken aan de watersport aan de Randmeren, waar veel zeiljachten nu ook niet kunnen passeren vanwege de geringe doorvaarthoogte van de Stichtse Brug en de Hollandse brug (12,70 mtr).
Diverse voorstanders beloven de meest fantastische verhalen zoals een duinenrij bij Muiderzand, een moerasgebied langs de dijk Enkhuizen Lelystad. Het klinkt mooi, maar voordat e.e.a. uitgevoerd zullen er ongetwijfeld tegenvallers zijn die het budget beperken.
Laat Amsterdam eerst eens de tunnel onder het IJ afmaken en laat Almere nu eerst eens de criminaliteit onder controle krijgen om daarna te praten over uitbreidingen en verdubbelingen.
Eilandhoppen tussen Texel, Vlieland, Terschelling en Ameland
Eilandhoppen tussen Texel, Vlieland, Terschelling en Ameland
Bron: Eilandhopper | Datum: 18-05-2009
Eilandhoppen tussen Texel, Vlieland, Terschelling en Ameland
Voor toeristen die de Waddeneilanden bezoeken is een dienstregeling ontstaan die een zeilende veerdienst onderhoudt tussen Texel, Vlieland, Terschelling en Ameland. De veerdienst zal actief zijn tussen 6 juli en 21 augustus. Dit biedt toeristen de mogelijkheid om binnen één week alle vier Waddeneilanden te bezoeken. De veerdienst wordt verzorgd door een historisch zeilschip uit 1889.
De initiatiefnemers van Eilandhopper, Jurriaan Hartog en Tsjerk Hoekstra, hebben in samenwerking met Stayokay enkele arrangementen samengesteld. Zodat de hoppers op de eilanden in de hostels kunnen overnachten. Uiteraard is het voor passagiers ook mogelijk om te overnachten aan boord van de Willem Jacob, maar de tochten worden los verkocht; blijven slapen is een optie.
Actief deelnemen De routes en vertrektijden van de dienstregeling zijn op het getij afgestemd, omdat sommige trajecten bij laag water niet bevaarbaar zijn. Ook wordt er optimaal gebruik gemaakt van de getijstroom, zodat de Eilandhoppers maximaal zeilplezier hebben. De hoppers nemen actief deel aan het zeilen en helpen bij veel handelingen aan boord. Het is de sport er te komen zonder de motor te hoeven starten.
Meer informatie en het vaarschema vindt u op www.eilandhopper.nl Via deze site, maar ook via de VVVs op de betreffende Waddeneilanden, kunt u kaartjes voor het Eilandhoppen bestellen.
Bijgevoegde foto's gemaakt op een vaartocht in de omgeving van Terschelling .
DEN HAAG - Zeeuwse mosselkwekers hebben opnieuw een tegenvaller moeten incasseren bij de Raad van State in Den Haag.
Ze moeten dit voorjaar één vierde van de in de Waddenzee op te vissen hoeveelheid mosselzaad laten liggen, oftewel een kleine vier miljoen kilo. Staatsraad Hoekstra oordeelde dit gisteren in een rechtszaak die was aangespannen door stichting De Faunabescherming.
Mosselbestuurder Wout van den Berg uit Bruinisse die bij de rechtszitting aanwezig was, was zwaar teleurgesteld. De mosselsector sloot in februari nog een overeenkomst met milieu- en natuurorganisaties over de toekomst van de Waddenzee en de mosselzaadvisserij. Mosselkwekers beloofden een deel van de te bevissen natuurlijke mosselbanken in te leveren, wat in de vergunning voor de visserij dit voorjaar ook is verwerkt.
De radicale stichting De Faunabescherming vindt dit onvoldoende. Zij wil ter bescherming van mosseletende vogels een einde aan de zaadvisserij en stapte daarom naar de rechter. "Andere natuur- en milieuorganisaties staan hier buiten", weet Van den Berg zeker.
Bijgevoegde foto's gemaakt op een door ons gemaakte vaartocht op de waddenzee opweg naar terschelling. Foto's : Van Joke
Jachthaven Bruinisse neemt eerste nieuwe ligplaatsen in gebruik
Bron Navingo.nl
Jachthaven Bruinisse neemt eerste nieuwe ligplaatsen in gebruik
Jachthaven Bruinisse is één van de vier Thuishavens in Nederland en ligt aan het Zeeuwse Grevelingenmeer, een prachtig vaargebied met een geheel eigen flora en fauna. De jachthaven is direct gelegen aan de sluis naar de Oosterschelde. Net als de andere Thuishavens kenmerkt jachthaven Bruinisse zich door kwaliteit, duurzaamheid en het full service concept. Het is een bruisende familiehaven die momenteel volop in ontwikkeling is. Het aantal ligplaatsen zal de komende jaren meer dan verdubbelen. Ook aan de uitbreiding van de voorzieningen wordt veel aandacht besteed zodat jong en oud zich hier uitstekend kunnen vermaken. Door de groei ontstaat één van de grootste en modernste jachthavens van Nederland.
Op dit moment beschikt de jachthaven over bijna 600 ligplaatsen. Met de uitbreiding worden 800 extra ligplaatsen gecreëerd. Tussen het oude en het nieuwe gedeelte van de jachthaven komt een nieuw centrumgebied met alle voorzieningen voor de ligplaatshouders en passanten, zoals een havenkantoor, uitgebreide speelvoorzieningen voor kinderen, café-restaurant, luxe sanitair en wellness voorzieningen. Tevens vindt men hier straks de supermarkt, scheepswinkel, zeilschool, scheepsmakelaar en diverse showrooms. Aan de rand van het jachthavengebied komt een openbaar en beschut strand. De eerste nieuwe ligplaatsen zijn sinds een paar weken in gebruik.
Duurzaam In de ontwikkel- en ontwerpfase van Jachthaven Bruinisse is veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo zijn de nieuwe drijvende steigers van Poralu van 100% recyclebare materialen. Met deze drijvende steigers houden we rekening met een eventuele terugkeer van het getij in De Grevelingen.
Verder zal er gebruik worden gemaakt van wind en zonne-energie en komt er een vuilwaterafvoersysteem op de steigers. Het gebruik van drinkwater wordt gereduceerd door het opvangen van regenwater. Dit regenwater wordt vervolgens gebruikt voor het schoonspuiten van schepen.
"De stroppentocht 2009 " De platbodems zijn deze morgen vertrokken uit Lokeren via de smalle en vrij ondiepe Durme zo naar de wat bredere en diepere Moervaart met bestemming Gent jachthaven "Portus Ganda"
De Durme is een zijrivier van de Schelde .
Vandaag de dag ontstaat de Durme uit de samenvloeiing van de Zuidlede en de Moervaart ter hoogte van Daknam een deelgemeente van Lokeren . In vroegere tijden vormden twee beken de bovenlopen van de Durme: de Poekebeek bij Tielt (nu Neerkale genoemd) en de Durme (nu Hoogkale) bij Beernem . De mens heeft een zeer grote invloed gehad op deze rivier. Door het graven van de Brugse vaart het kanaal Gent-Terneuzen de aanleg van de Moervaart en de afdammingen te Lokeren werd deze rivier afgesneden van haar bovenloop.
De monding van de Durme in de Schelde bevindt zich in Tielrode een deelgemeente van Temse .
Vanaf de Moervaart is De Durme bevaarbaar tot aan het centrum van Lokeren . Waar er aanlegsteigers zijn met de nodige voorzieningen . ( Zie vorige Stroppentocht 2009 op 16 mei 09 )
Bijgevoegde fotos genomen ter hoogte van de Sinaai Brug te Sinaai , ( Moervaart )
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar