MELSBROEK
&
BRASCHAAT
En 1968, il est enfin décidé de procéder à l’acquisition d’une flotte propre. Cinq hélicoptères Alouette II rejoignent le patrimoine de la gendarmerie, au lieu des douze initialement prévus –
Curieusement, ils sont toujours confiés à l’Aviation Légère de Brasschaat, qui en assurera la maintenance (en collaboration avec certains mécaniciens gendarmes) mais aussi le pillotage. Ils garderont d’ailleurs une livrée militaire kaki jusqu’aux années 1990.
Cinq ans plus tard, en 1973, la gendarmerie enrichit sa flotte de trois hélicoptères Puma, d’une capacité de 16 hommes –
L’état-major rêve de construire dans tous le pays des postes autoroutiers dotés d’une piste d’atterrissage pour les Puma. En effet, cet appareil est alors utilisé pour la poursuite de bandits en tandem avec les véhicules rapides, bien entendu, mais aussi avec une Alouette: celle-ci repère les fuyards qui sont ensuite interceptés par l’équipe de gendarmes embarqués à bord du Puma.
A l’époque des Puma, la flotte se situe toujours à Brasschaat, où un équipage est en «stand by» entre le lever et le coucher du soleil, prêt à décoller en trente minutes.
Il est bien question de créer une base aérienne à Bruxelles, où le besoin d’un hélicoptère affecté au travail judiciaire se fait cruellement ressentir, mais le dossier traîne en longueur. Dans les casernes d’Etterbeek récemment acquises par la gendarmerie (Quartiers De Witte-De Haelen et Géruzet), aucun emplacement ne convient.
Il faudra finalement attendre 1993 pour qu’une unité d’appui aérien spécifique et autonome voit officiellement le jour
Elle s’installe à Melsbroek au sein du 15 Wing Transport Aérien, dans des locaux prêtés par la Défense puis dans des bâtiments spécialement construit pour elle en 1997. C’est la fin de près de 40 ans de collaboration avec l’Aviation légère. Peu à peu, les observateurs aériens deviennent des spécialistes attachés à l’unité, et non des gendarmes disséminés dans les unités territoriales que l’on fait venir à mesure des besoins. Et bien entendu, on commence la formation de pilotes gendarmes – près de deux ans d’une instruction rigoureuse,
Par Dr. Benoît Mihail, conservateur du Musée de la Police
http://www.dakota15wing.be/Dakota%20News%20Online/DakNws52%20Digit.pdf
=====================
==========
In 1968 werd uiteindelijk besloten om een eigen luchtvloot aan te kopen. Vijf Alouette II helikopters worden toegevoegd aan het erfgoed van de rijkswacht, in plaats van de twaalf die oorspronkelijk gepland waren...
Vreemd genoeg zijn ze nog steeds toevertrouwd aan het Lichte Vliegwezen van Brasschaat, dat instaat voor het onderhoud (met de hulp van technici van de rijkswacht) en ook de piloten levert. Zij houden tot in de jaren negentig een militair kaki uniform
Vijf jaar later, in 1973, breidde de rijkswacht haar luchtvloot uit met drie Puma-helikopters, met een capaciteit van 16 man....
De staf droomt ervan langs de snelwegen over het ganse land verkeersposten te bouwen met landingsplaatsen voor de Puma. Deze zou dan ingezet worden voor de achtervolging van gangsters en dit in tandem met de snelle wagens. Daarbij zou ook een Alouette een rol spelen bij het opzoeken van de voortvluchtigen die daarna ingerekend worden door de ploeg rijkswachters aan boord van de Puma.
Tijdens de periode van de Puma bevindt de luchtvloot zich nog steeds in Brasschaat. Hier is de bemanning “stand by” van zonsopgang tot zonsondergang, klaar om op te stijgen binnen de 30 minuten.
Er is inderdaad sprake om een basis op te richten in de omgeving van Brussel omdat er een dringende noodzaak bestaat voor het gebruik van een helikopter voor juridisch werk, maar dit dossier wordt op de lange baan geschoven. In de pas verworven kazernes van de rijkswacht ( De Witte-De Haelen en Géruzet) is geen gepaste landingsplaats beschikbaar.
Uiteindelijk wordt in 1993 een specifieke en autonome eenheid voor luchtsteun gecreëerd.
Die komt in Melsbroek bij de 15 Wing Luchtransport, in lokalen ter beschikking gesteld door Defensie. In 1997 worden speciale gebouwen voor deze eenheid opgericht en komt er een einde aan de samenwerking met het Lichte Vliegwezen die bijna 40 jaar duurde. Geleidelijk worden de luchtwaarnemers specialisten en niet langer rijkswachters van de territoriale eenheden verspreid over het grondgebied, die opgeroepen worden naargelang de behoeften. Er wordt nu ook begonnen met de opleiding van rijkswachters-piloten – eerst een opleiding van bijna twee jaar op Marchetti voor het brevet. En natuurlijk begint de opleiding van gendarmepiloten - bijna twee jaar van rigoureuze opleiding,....
Door Dr Benoît Mihail, conservator van het politiemuseum
http://www.dakota15wing.be/Dakota%20News%20Online/DakNws52%20Digit.pdf
Bijlagen: http://www.dakota15wing.be/Dakota%20News%20Online/DakNws52%20Digit.pdf
|