Deze blog toont U maar één pagina. De andere worden in een archief geplaatst. Door onderaan de pagina op één der pijlen te klikken kom je verder. Je kan ook een onderwerp in onderstaande inhoud aanklikken. Oudere publicaties worden nog regelmatig bijgewerkt.
Ce blog vous montre juste une page. Les autres sont dans une archive. Au bas de la page une des flèches vous emmène plus loin. Vous pouvez également cliquer sur une rubrique dans le contenu suivant. Des anciennes publications sont régulièrement mis à jour.
Er zijn nog meer onderwerpen behandeld op deze blog. Zij zitten in een archief doch kunnen niet worden weergegeven in deze inhoud. Op te roepen en te bekijken via "Archief per week" in de rechter kolom.
Il y a d'autres sujets sur ce blog.
Ils sont peut-être archivés et ne peuvent être tous affichés. Voir la colonne de droite pour les archives hebdomadaires
Geschiedenis en tradities van het Korps. L'histoire et les traditions du Corps.
Welkom bij de Oudgedienden bij de Rijkswacht.
Bienvenue chez les Anciens de la Gendarmerie.
15-01-2007
Eerste afdeling van OWM Leon De KEYZER
Bijeenkomst na 25 jaar van de eerste afdeling van OWM Leon De Keyzer. Deze afdeling kreeg haar onderricht in de KSch Gd van 06 Apr 56 tot 06 Apr 57. Deze foto uit 1981 toont ons de afdeling met haar onderrichter, helaas waren er enkele afwezigen.
Staande v.l.n.r.: R. Warnitz - F. Roelants - P. De Cocker -
J. De Smet () - G. Bobbelijn - R. Bruynincks - G. De Sloovere () - C. Houtmeyers
- A. Vandevoorde - Léon De Keyzer () - Julien Letten () (was AdjtChef, Bde Comd Beernem) - Herman
Vanneuville (was1OWM wapenhersteller te Brugge).
Gehurkt v.l.n.r.: F. Vanderkruys () - G. Laurier () - R. De
Tollenaere () - E. Cop - Steyvers - J. De Bock () - Anthoons.
Met dank aan Aimé Vandevoorde voor de foto en Info
Een gedeelte van de afdeling van 1OWM Leon Dekeyser en OWM Paul Van Hove in de KSchGd. Ingelijfd op 02 Sep 1965. Staande v.l.n.r.: Leon De Winter - Willy Maene () - Werner Casteleyn - Roger Van Damme - William Steyaert - Eric Hollevoet - Marc Supéne Zittend v.l.n.r.: Emiel Blomme - Jean Pierre Minnebo - Hugo De Cooman - Wilfried Maekelberg - Elie Nevens - Herman Slosse
BWP HASSELT rond 1970/75. Een konvooibegeleiding met Harley Davidson Electra Glide, een Porsche 911E (waarvan er ooit maximum 50 in gebruik zouden zijn geweest) en een BMW 2002ti.
De motars zijn: vooraan WM Vanovermeiren () - OWM Johnny Hermans (o.r.) Op de twee rij WM Jos Vandersmissen (o.r.) - WM Jaak Magnette () Derde rij: OWM Stollenberg René () Bij de Porche staat WM Noten Florent WM Camillus Leon Reynders bestuurde de BMW Op de achtergrond staat Lt Joseph Schrey Hoofd Wegpolitie Limburg ()
Toegezonden door Guy De Raeve, aanvullingen door Nico Dillen en Gilbert Kusters
Christine Boksoen deed in november vorig jaar (zie bericht) een oproep voor foto's van haar vader Jeroom. Nu stuurt zij ons deze foto van Jeroom Bocksoen als jonge rijkswachter (1947). Bemerkt de nog zeer hoge kol (6 cm).
WM Camillus Leon Reynders als "Zwaantje" bij de BWP te Antwerpen omstreeks 1960. Herinneringen aan de Harley Davidson Duio Glide. Pikfijn gekuist en onderhouden. De onberispelijk witte flanken. Het lederen pak en laarzen, de naoorlogse helm (nog van het type ABL met leeuwenkop). Waar is de tijd?
Toegstuurd door Guy De Raeve (zoon Marcel Bde Bree)
Christien Bocksoen stuurde ons ook deze foto van de Bde Deinze.
V.l.n.r.: OWM Roger Decuyper Bde Nazareth () - 1OWM Jeroom Bocksoen Bde Deinze () - Adjt Fernand Van Damme () - x - 1WM ... Monsaert Bde Deinze - WM Honoré Spruyt Bde Olsene - x - x Periode: vermoedelijk rond 1960. Bemerk de 1WM rechts die aan zijn gordel een tas draagt die een "caban" bevat. Dit is een lichte nylon regenmantel, gemakkelijk en kompakt mee te nemen op dienst met de fiets en ideaal bij onverwacht regenweer.
Feest van de Rijkswacht met een hulde aan het Rijkswachtmonument te EDEMOLEN - NAZARETH. We herkennen op de voorste rij v.l.n.r.: x - 1WM Schyvinck - 1WM Degelder - 1OWM Jeroom Bockstoen. Achterste rij v.l.n.r.: x - x - x - x
Bloemenkrans van "DE GENDARMERIE - LA GENDARMERIE" V.l.n.r.: Maj Staelmans - ??? - Adjt Van Damme - 1OWM Jeroom Bockstoen
Toegestuurd door Christine Bockstoen, aanvullende identificatie door Noël Strubbe.
Groepsfoto van het personeel Bde Pro AROLSEN voor het Schloss te AROLSEN.
Van links naar rechts: Honoré De Beck - Hugo Wilhelm chauffeur v/d provoost José Allard Luc De Langhe Lt Kol Audoor Patrick Dupont Jan Van Hoeck Claude Laurent Julien De Block en Michel Werbrouck.
Het personeel van de Bde BREE in 1991 naar aanleiding van de oppensioenstelling van 1WM Jef VANDERSTRAETEN (met fiets, en voor het voertuigenpark van de Bde BREE dat toen uit 1 VW Golf GTI en 2 VW Combi bestond). Van links naar rechtst staan opgesteld: 1OWM Pierre KELGTERMANS, Mevr. Jef VERSTRAETEN, 1WM Fernand TIELEMANS, 1WM Nico MAGNETTE, 1WM Marcel NIES, 1WM Mathieu POETS, 1WM Jos HERMANS, 1WM Willem VANLEE, 1WM Rik SONTROP, 1WM Jos SMEETS, 1WM Pol VANGERTRUIDEN, 1WM Eric VANMONFORT, 1OWM Marcel DE RAEVE 2BdeComd, een Mil Gd Wouter LEURS en AdjtChef Eddy BEKAERT BdeComd. Zien we niet: 1WM Jos LEMMENS die in de Golf GTI aan de micro zit en 1WM Antoine (twan) TIELENS die op de eerste verdieping trompet stond te spelen.
Deze "Truck" zoals wij hem noemden, of een Chevrolet C15A kwam na Wereldoorlog II via het Leger in ons Korps terecht en leverde er dienst tot
eind jaren 60. Hij werd gebouwd in 1944, had een 6 cylinder benzinemotor van 1548 cc en een vermogen van 85 Pk. De maximum snelheid lag op 90 km/Hr en had een gewicht van 4,5 ton.
Deze
vrachtwagen werd gebruikt voor zowel het vervoer van goederen en materiaal, als
voor het transport van personen. Zo lezen we bij een beschrijving dat hij
voorzien is van eenGeneral
Sevice achterkist.
De
Truck werd vooral bij ordediensten ingezet. Aan de zijkanten van de laadruimte kon men Friese/Spaanse ruiters
ophangen. Er was plaats voor een sectie (sectiechef naast de chauffeur + acht
man achterin). Voor het instijgen van de sectie bestond er een soort drill
waarbij de leden elkaar in de laadruimte trokken bij middel van de
Lee-Enfield.
Sommigen
herinneren de Truck ook nog als scholingvoertuig voor de praktische
rijlessen. Een echte nachtmerrie. Vooreerste bevond het stuur zich aan de
rechter zijde. De versnellingen waren niet gesynchroniseerd. Tussen eerste en
tweede versnelling moest men dubbel ontkoppelen.Naar een lagere versnelling komen (van tweede naar eerste) gebeurde bij
middel van tussengas geven.
Wil je contact nemen met deze blog over het Korps van de Rijkswacht voor het sturen van een foto, het geven van informatie of een identificatie, stuur uw email aan "Rijkswacht-blog"
Si vous voulez prendre
contact avec ce blog
afin d’envoyer une photo,ou
donner une information
ou pour une identification,
envoyez votre mail
à "Blog Gendarmerie"