Inhoud blog
  • 23 Dag 21 Léon - Astorga maandag 23-05-2005
  • 22 Dag 20 Terradillos de los Templarios - Léon
  • 21 Dag 19 Castrojeriz - Terradillos de los Templarios
  • 20 Dag 18 20-05-2005 San Juan de Ortega - Castrojeri
  • 19 Dag17 Nájera - San Juan de Ortega
    2005 Santiago de Compostela Kriebels
    2005 Naar Santiago de Compostela Fietsen met Bende van Bob
    30-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 Dag 3 donderdag 5 mei 2005 Amiens - Mantes-la-Jolie 139 km tot: 367km

     

     

     

    Dag 3 donderdag 5 mei 2005 

    Amiens - Mantes-la-Jolie  139 km  tot: 367km

     

     

    7H00 Hugo heeft geen klachten, blijkbaar heb ik woord gehouden, ik heb niet gesnurkt!!!   Of heeft Hugo zo goed geslapen????

     Of is hij het gewoon geworden????

    Om 8H00 aan tafel, nu is het een echt “petit dejeuner”. Gelukkig kunnen we wat bij krijgen, de moeder- oversten zijn nog zo aardig niet!

     

     

    Afrekenen, ons boeltje naar buiten een fotootje en we zijn weer op weg.

    Jacques heeft de GPS op het eerstvolgende dorpje ingesteld, ik leid onze groep zeer gemakkelijk uit de stad, wat een uitvinding toch. Vóór we de stadsrand buiten zijn, doen we nog wat inkopen. Het is hoogdag en we weten niet wat er volgen kan. We hopen op minder drukke wegen.

     

     

    Na onze inkopen, halen we een bejaarde (?) wielertoerist in. Jacques geraakt in gesprek en André is bereid ons op de goede weg te begeleiden. We volgen hem langs schilderachtige weggetjes zonder verkeer, een verademing, waarom kan het niet altijd zo zijn?

     

     

    Na 30km moeten wij afscheid nemen. Rond 11H00 zijn wij in een piepklein dorpje, we krijgen in de sacristie van het kerkje een stempel van een dame (blijkbaar de vrouw van de burgemeester). Onze dag is goed en daar gaan we weer. Ondertussen is de zon van de partij. We zwoegen ons omhoog, de hellingen veranderen in bergen.

     

     

    Gelukkig is er na elke klim ook een flinke afdaling. We rijden uren door gele koolzaadvelden met af en toe een dorpje van tweemaal niets. Het is prachtig maar steekt vlug tegen. 

    De leeuweriken hoog boven ons lachen ons blijkbaar uit!!!

     

     

    Gelukkig kunnen we nu 2 per 2 rijden en een babbeltje slaan. We vorderen zeer goed en hebben de wind in de rug. Zoals gewoonlijk eten we omstreeks 14H00 en maken gebruik van een gemeentepleintje met banken. ’t Is zo dood als een luis!!!!!!!!!

     

     

    Om 17H30 zijn we 115km ver, Medard moet af en toe een gaatje laten, ’t wordt tijd dat we stoppen maar we zijn in niemandsland!!! We moeten door tot Mantes-la-Jolie nog +/- 20km. Een fluitje van een cent volgens onze ouderdomsdeken, maar ’t doet pijn. Iedereen is blij als we de stad zien liggen.

     

     

    Hier zijn hotels volgens Jacques, hij kreeg een paar namen via een sms-jes van Annie. Geen kamers meer vrij……..olala…we voelen ons niet op ons gemak, overal hangen groepjes allochtone jongeren met brommers rond op de pleintjes. We zijn duidelijk niet welkom op hun terrein.(wie discrimineert wie?) We maken ons uit de voeten. Een ouderling verwijst ons naar de “zone industrielle”

     

     

    Tot grote vreugde van Medard zien we daar een “Formule 1”. We krijgen 2 kamers en kunnen onze fietsen bergen in een hokje zo groot als een wc. Drie fietsen kunnen erin, maar deze van Medard moeten we demonteren en boven op de anderen leggen.

     

     

    Het hotel (76 kamers) is opgebouwd uit polyesteren cabines, alle kamers met alles erop en eraan, één module. Ook de douches en wc’s zijn één module. We mogen onze code niet vergeten anders geraken we nergens meer binnen…………..Zo’n onpersoonlijk gedoe zijn we niet gewoon !!!! Vooruit… ’t is maar voor één nacht.

    Douchen en verkleden, gaat vliegensvlug. Tegen 20h staan we te trappelen om ergens te gaan souperen. We geraken maar aan het eerste rond punt en daar is een Chinees………Hugo nog in de ban van gisteren, wil al meteen naar binnen de rest stapt gewillig mee. Opnieuw Chinees dus, maar nu à volonté. Met onze honger moeten ze geen 2 maal vragen om aan te schuiven. Hugo begint zelfs met de desserten. We proeven van alles en soms ook tweemaal……..

     

     

     Onze GSM oproepen moeten wachten tot we voldaan zijn. Annie wordt ongeduldig…..maar Jacques lost, zoals steeds, alles keurig op. Hij is weer totaal opgebeurd na zijn langdurige Annie-telefoontje. Om 22H kruipen we onder de dekens.

     

    Vertrek:       Amiens                  9H00

    Aankomst:   Mantes-les-Jolie  18H45

    Afstand:       139km     Totale km:    367km

    Gemiddeld:  19km/h

    Weer:  Af en toe zon (geen regen meer) fris 15°

    Wind:           achter 3BF

    Overnachting : « Formule 1 » Mantes-la-Jolie

     

     

    30-01-2022 om 14:53 geschreven door Via de la Plata


    28-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 Dag 2 woensdag 4 mei 2005 Hazebrouck - Amiens 107km totaal: 228km

     

    02 Dag 2 woensdag 4 mei 2005 

    Hazebrouck -  Amiens 107km  totaal: 228km

     

    Goed uitgeslapen staan we om 7H15 op. Ik beloof Hugo voortaan nooit meer te snurken. Hij gelooft mij……!!! Jacques is zeer tevreden over zijn kamergenoot, Medard heeft zijn natte kledij gewassen en mooi gedroogd.  Om 8H00  “petit dejeuner”.

     

     

    Verwondering……… het is een uitgebreid ontbijt, (wel niet zoals bij Liliane) maar het mag er zijn, we zullen de eerste uren geen honger hebben.

    We denken dat de gastvrouw weet wat fietsen is ofwel kent ze de Vlaamse levenswijze.

     

     

    Stipt om 9H00 staan we vertrekkens klaar, de hotelier maakt nog een foto en daar gaan we voor onze 2° dag.

    Hazebrouck is een stadje te vergelijken met Torhout qua grootte en ligging. Feitelijk zijn we nog altijd in Vlaanderen, de bakstenen geveltjes zijn net zoals bij ons. Maar, het zal niet lang meer duren. Stilaan wordt alles veel grauwer.

     

     

    Heel vlug moeten wij onze capes aantrekken, het blijft maar regenen. Gelukkig hebben we de wind wat meer achter dan opzij en we vorderen goed. We rijden opnieuw langs zeer drukke en gevaarlijke N-wegen, netjes achter elkaar en elk om beurt op kop. Er is geen belangstelling voor de natuur en de omgeving, het is duister, grauw en wat mistig, ………..stoempen maar………..Om 11H doen we inkopen voor deze middag. Een banaantje en een appeltje gaan ondertussen goed naar binnen. Maar Hugo wil vooruit, dus vlug vertrekken.

     

     

    Rond 13H30 zijn we in St-Pol-sur-Ternoise, Jacques ziet een schuilstal op een gemeentewerkplaats en meent dat het etenstijd is. We kunnen rustig en droog koffie maken en eten. De pauze doet deugd want de afgelopen kilometers waren zwaar, de ene heuvel na de andere brengt verzuring in de kuiten.

     

     

    Het klaart uit en we vetrekken opnieuw. Na enkele kilometers plots weer een onweer, het giet…..vlug de capes aantrekken!  Jacques….ramp………...zijn cape blijkt verdwenen. Het wordt hem duidelijk dat hij nog op de eetplaats moet liggen. Maar Jacques heeft een mollepoot mee, de gemeentewerkers die ons zagen vertrekken komen eraan met hun camionette en……. Zijn cape. Hij is héél content en neemt voor de rest van de rit resoluut de kop van het peloton. (of is het om Hugo zijn tempo wat te minderen misschien?)

     

     

    Om 16H30 zijn we in Amiens. We besluiten hier te overnachten.

    We bewonderen de kathedraal, zo’n mooie kanjer. (toren van 112m hoog en boogsteunen, plus binnen zeer rijkelijk) Op het grote plein vóór de kathedraal vinden we het” Office de tourisme” we krijgen een hotellijstje en een stempel.

    Nu op zoek naar een hotelletje waar 4 fietsers welkom zijn…………..

     

     

    We beslissen in de omtrek van het centrum te blijven en vinden: “Hotel Victor Hugo” waar twee minder jonge dames(van het soort moederoverste)…. De scepter zwaaien. Onze fietsen kunnen in de achterkeuken. Wel een hele onderneming, trapjes op en door een smal gangetje, maar het lukt.

    We krijgen 2 zeer mooie kamers met telkens 2 bedden en een ruim uitzicht op het oude administratief stadsgedeelte. Blijkbaar hebben ze hier heel wat behouden en gerestaureerd het ziet er netjes uit. We hebben wat tijd om onze kledij te reinigen (nat en beslijkt). De “chauffage” staat aan en we hopen, dat alles droog zal zijn tegen morgenvroeg. Na een warm badje voelen we ons weer kiplekker. We beantwoorden de sms-jes

     

     

    Ondertussen is de avondzon van de partij en we besluiten een wandeling te maken. We zijn verwonderd en aangenaam verrast over het mooie stadscentrum en de keurige winkelstraten. Amiens is zeker een mooie stad, ligt aan de Somme en is hoofdstad van het departement Picardië, er is een universiteit (Jules Verne)  en de stad telt ongeveer 130.000 inwoners .

     

     

    Na een deugddoende wandeling, wordt het etenstijd à la Française +/- 20h00. We laten Hugo beslissen, hij verkiest om een Chinees te doen. Goede keuze, alles is zeer lekker (vraag niet wat we allemaal binnenspeelden) maar we hebben zeer goed en veel gegeten en gedronken…….. uitstekend.

    Voldaan kruipen we in ons bedje en proberen niet te snurken.

     

     

    Vertrek:       Hazebroeck    9H00

    Aankomst:   Amiens         16H30

    Fietstijd:       7h20

    Afstand:       107km

    Totale km:    228km

    Gemiddeld:  18,2km/h

    Weer:           Veel regen en koud  +15°C

    Wind:           zij-achter 3BF

     

     

    28-01-2022 om 15:29 geschreven door Via de la Plata


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 Dag 1 dinsdag 3-5-2005 Knokke-Heist – Hazebrouck 121km

     

      

    Dag 1  dinsdag 3-5-2005   

    Knokke-Heist – Hazebrouck 121km

     

     

    Eindelijk………..8h00 in de morgen.

    Er heerst een aangename drukte in “Ice Bar Liliane” op de Zeedijk Albertstrand te Knokke.

    Liliane geniet van de drukte. Alle tafels staan klaar met een overvloed aan ontbijtgerechten. We zijn er alle vier, goed op tijd en klaar voor de strijd.

    Maar eerst de innerlijke man versterken. Ons tegoed doen aan “de hoorn des overvloeds” samen met de talrijk opgekomen familie, vrienden en kennissen.

    Ook de pers is van de partij, er volgt een uitvoerig kruisverhoor.

    De Tam-Tam zal verslag uitbrengen van onze start.(later is gebleken dat ook andere kranten melding gemaakt hebben van onze onderneming)

    Liliane weet dat fietsers flink moeten ontbijten, wij werken heel wat pistoletjes met hesp en verse croissantjes naar binnen, ook de koffie heeft geen tijd om af te koelen.

     

     

    Het is bijna 9H en gelijktijdig beseffen wij dat ons uur gekomen is. Zonder enige afspraak gaan we naar buiten. Na de foto’s, knuffels, kussen en handdrukken springen wij op onze zwaar bepakte fietsen. Ons kilometertellertje op nul, de Sint-Jakobsschelp op zijn plaats en daar gaan we. We houden ons stoer en wuiven tot we de menigte niet meer kunnen zien.

    In Heist op de dijk aan het Heldenplein, nemen we afscheid van ’t zeetje. We zien geen verschil tussen lucht en zee, alles is even grijs en grauw, we beseffen dat het niet lang meer droog zal blijven.

     

     

    Jacques profiteert nog enkele kilometers van zijn Annie, wij moeten in Heist langs om zijn fietshelm op te halen. Na een hartstochtelijke knuffelpartij moet ook Jacques zijn vrouwtje alleen laten. Wij verdwijnen onder de spoorweg richting “Stinker & Blinker”.

    Op de kanaaldijk is het zover, vlug onze regencapes aantrekken en met de striemende regen in het gezicht rijden we richting Brugge via Dudzele.

     Iedereen is uitzonderlijk stil, wordt er gedroomd? We denken blijkbaar alle vier aan hetzelfde……….. “Hoe kregen wij het voor mekaar om deze Pelgrimsfietstocht naar Santiago de Compostela te ondernemen”. We zijn echt onderweg………..

     

     

    Het blijft maar gieten, we bereiken Brugge en zijn al goed nat.

    Plots een kreet van Jacques………. plaaaat. Ter hoogte van “het stil ende” onze eerste herstelling. We worden aangemoedigd door lopende studenten en studentinnen van het VTI. Jacques steekt een andere band. Bij het oppompen blijkt deze nog niet hersteld sinds zijn vorige Santiago-tocht. Herbeginnen, binnen het half uur is alles weer in orde. (2 banden gestopt en 2x band vervangen).

     

     

    Het wordt stilaan tijd voor onze eerste stempel. “Abdij Zevenkerke”is de oplossing. Na wat rondneuzen in de abdijkerk vinden we een pater die ons door verwijst naar het klooster. Een opgeschoten broeder zet de eerste stempel en toont ons het vroegere bureeltje van het “Vlaamse genootschap van Santiago de Compostela” Daar is het genootschap gesticht door een kloosterling. Nog vlug een sanitaire stop en terug op weg. Via Torhout, Kortemark en Staden (we blijken een eeuwigheid door deze gemeenten te rijden of zijn we verkeerd?)  bereiken we Boezingen.

     

      

     Op een 1° Wereld-oorlogsite langs het kanaal naar Ieper, eten wij onze boterhammetjes. We genieten in het waterzonnetje van Jacques zijn vers gemaakte koffie. We beslissen nog door rijden tot Hazebrouck.

     

     

    Na Ieper moeten wij de eerste bergjes over, het is wat aanpassen. Na wat zoekwerk en omrijden, zien we een plaat met “FRANCE”.  Hugo spurt als eerste over de grens, maar staat enkele 10-tal meter verder te voet. In zijn enthousiasme heeft hij de goede versnelling niet gevonden om de eerste steile

     

     

    Franse helling op te geraken. (Hij aanbidt voor de eerste maal God)

    Het regent opnieuw zeer hevig, we bereiken langs zeer drukke gevaarlijke hoofdwegen (D916) als waterratjes Hazebroeck. Gelukkig vinden wij vlug het hotel “Gambrinus”. Wij spreken af om een “souper” te nemen in het stadje. Na een goede warme douche en verse kleren zijn we klaar om onze honger te stillen. Onze fietsen staan veilig in de garage van het hotel.

     

     

    Wij vieren onze eerste avond met een uitgebreid avondmaal (we hebben ’t verdiend zeker!). Een goede fles wijn voor Jacques en Bob, en wat flinke pinten voor Medard en Hugo, het doet deugd.

    Gelukkig duurt het wat eer we aan eten geraken, onze smsjes beluisteren en beantwoorden vraagt heel wat tijd. Blijkbaar zijn ze zeer nieuwsgierig op het thuisfront. Jacques wordt er zowaar zenuwachtig van. Zijn gsm blijft maar rinkelen, de drie anderen beginnen stilaan te beseffen met welk een belangrijke persoon ze mee zijn. Ondertussen heeft Medard vastgesteld dat wij heel wat kilometers méér reden dan ons roadboek aangeeft. (121km ipv 88km).

    Voldaan kruipen we vroeg in bed.

     

     

    Vertrek:       Knokke-Heist 9H00

    Aankomst:   Hazebrouck  18H45

    Fietstijd:       7h20

    Afstand:       121km

    Gemiddeld: 17km/h

    Weer:           Overvloedig zware regenvlagen +14°C

    Wind:           zijwind  4BF

     

     

    28-01-2022 om 12:51 geschreven door Via de la Plata


    27-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005 Santiago de Compostela Kriebels Hoe het begon & de Voorbereiding

     

     

     

      2005 Santiago de Compostela  Kriebels  

     Camino Francés

     

    Van Knokke naar Santiago de Compostela

     

            Dagboek van een fietstocht van 3/05 tot 3/06/2005

                                         

      

      

    HOE HET BEGON:

     

    Hugo en Bob zijn schoonbroers, bij hun schaarse familie etentjes, hadden ze steeds dezelfde afspraak gemaakt. “Ooit willen we eens naar Compostela fietsen………”    maar de beroepsbezigheden gingen vóór, uitstellen tot bij de pensionering!

     Hugo en Jacques zijn al meer dan 30 jaar vrienden. Jacques en zijn vrouwtje Annie, zijn echte globetrotters. Zij deden enkele jaren geleden de retourtocht Knokke-Heist Santiago via Frankrijk en de Spaanse Camino en dit langs 2 verschillende routes. Ondertussen heeft Jacques Spaans gestudeerd en een pak ervaring met lange aftandse fietstochten.

     Jacques en Medard zijn jarenlange marathonvrienden en hadden eveneens plannen gemaakt om ooit tesamen de tocht te ondernemen.

     Rond Nieuwjaar 2005 kreeg het Compostela-tocht verlangen van Hugo & Jacques meer vorm. Er kwam toestemming van hun vrouwtjes. Medard hoorde van hun voornemen en bood zich aan om mee te gaan. Er werd beslist trainingen te organiseren gezien de enigszins mindere lange- afstand fietservaring van Medard. Eind februari kreeg ik via een telefoontje tussen Liliane en Roosje (vrouwtjes van Hugo en Bob) gehoor van de voornemens van het 3-tal. Gezien ik, vanaf maart professioneel vrij kwam, bood ik mij als 4° man aan. Roosje kende mijn verlangens en gaf vlug haar akkoord. Op 10 maart werd ik als 4° man aangenomen. Op 3 mei 2005 zouden we vertrekken.

     

     

     

    DE VOORBEREIDING

     

    Al eerder was het besluit genomen om op 3 mei 2005 te starten.

    Jacques was de leermeester, hij, Medard en Hugo waren al flik aan het trainen. De reisweg was door Jacques al uitgetekend, maar hoe de terugreis zou verlopen was nog onbekend.

     

     

    Na enkele overwegingen en gesprekken op onze trainingsritten, hebben wij zeer vlug besloten per vliegtuig terug te keren.

    Hiervoor veel dank aan Tania. Zij heeft voor ons vliegticketten kunnen bemachtigen aan 222€/stuk met inbegrip van fietsvervoer. We moesten wel heel vroeg boeken. (20-04-05) De terugreis werd vastgelegd op 3 juni 05.

    We namen 5 reservedagen. Maar zouden ze eventueel gebruiken om naar Finisterra, aan de oceaan te fietsen.

    Nadien heb ik de reisweg van Jacques vanuit “Word” naar “Excel” getransformeerd, met behoud van de tussenkilometers, maar nu ook met de cumulkilometers. (zo zouden we altijd kunnen zien hoever we al waren)

    Ik heb ook een prognose gemaakt hoeveel km per dag we zouden doen en waar we eventueel zouden trachten te overnachten………We hadden nu een nuttig roadboek. Een lijst van “Albergues de peregrinos” welke Annie gedownload had via www.jacobeo.net ,zou ons moeten helpen met slaping in Spanje.

     

     

    Ik moest mij vlug lid maken van het” Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela” om een geloofsbrief en stempelboekje te kunnen bekomen.

    Dat is nodig om het “Jacobeo-diploma” te kunnen krijgen in Santiago de Compostela.(bij mijn 3 vrienden was dit al lang in orde)

    Alles lukte wonderwel en op 16 maart stond ik voor mijn eerste vuurproef (fietstocht) met mijn onbekende medepelgrims Jacques en Medard en met mijn schoonbroer, Hugo.

    De eerste tocht van 138km, als training, kon tellen, via Maldegem, Zomergem naar Oostende en vervolgens tot Blankenberge, daar nam ik afscheid van de 3 kustmannen. Nu sukkelde ik, met enige moeite, alleen terug tot in Male.

     De vuurproef was geslaagd, maar ik moest nog heel wat op punt stellen, eerst en vooral de fiets……….Mijn Gazelle was wel geschikt maar moest een grondig nazicht krijgen, klikpedalen waren noodzakelijk en ook alle onderdelen zoals versnelling, ketting, wielen, spaken banden en remmen moesten vernieuwd worden. Hendrik Reubens heeft dit uitstekend gedaan (wat een fijne en ervaren prachtkerel).Verder moest er geschikt schoeisel, kledij, fietszakken, tent, slaapmatrasje en slaapzak aangeschaft worden.

     Elke week zouden we een grote tocht doen, een kwestie van elkaar beter te leren kennen en onze uithouding aan te scherpen.

    Tussendoor deed ik bijna elke dag op mijn eentje +/- 50km.

     Op 1 april zijn wij via de Kastelenroute tot Nieuwpoort gereden. Met terugtocht via de kanalen tot Brugge. Opnieuw 138km en alles liep naar wens.

     


    We besloten, als ultieme test, een 2-daagse tocht met bagage en overnachting te ondernemen. Zo zijn we met ons vier op 13 april vertrokken met pak en zak, via de Vlaanderen fietsroute, Nieuwpoort, Diksmuide, Ieper, Wervik, Menen, Kortrijk naar Bossuit. Op één dag, 160km in gietende regen en wind 5bf . Dat was afzien maar we hebben het doorbeten. Een uitgebreid avondmaal in Stasegem heeft ons opgekriekt. Daarna hebben we in een trekkershut aan de sluis geslapen.

     

     

    ’s Anderdaags vanuit Bossuit langs de Schelde naar de Kluisberg. Voor de eerste maal met de zwaar beladen fiets bergop, het viel nogal mee. Iets verder kreeg Hugo zijn eerste lekke band, ook dat moesten we eens meemaken. Langs de Schelde alweer lekke band voor Hugo maar nu verliep de herstelling in record tempo. Via Gent Eeklo en Maldegem waren we na 120km thuis. We haalden een gemiddelde van 20km/h.

    Iedereen was tevreden. Het was een ervaring die kon tellen.

    .Nog een laatste training op 28 april, 140km naar Breskens en Terneuzen, alles prima in orde, we kunnen starten. We zouden elkaar opnieuw zien maar nu om echt te vertrekken op 3 mei vanuit Knokke.

    De rest van de dagen waren nodig om huis en tuin in orde te krijgen.

    En vol verlangen te dromen……………………….Van Santiago de Compostela.

    Zullen ze ons missen op het thuisfront?

     

     

    27-01-2022 om 16:02 geschreven door Via de la Plata




    Archief per week
  • 01/05-07/05 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!