Inhoud blog
  • De ene dode is de andere niet!
  • Recept: guacamole
  • Verhaaltje: benadeling
  • Schuld en boete
  • Bende
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Satire

    door Isegrim

    Humor in alle mogelijke vormen. Cartoons, liedjes, columns, ... maar nooit vrijblijvend. Wij pakken politiekers en partijen aan, en ook de maatschappij krijgt ervan langs.
    Meer vruchten van onze arbeid vindt u op de blog Jef Vergif.

    25-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.regels van 't spel

    De regels van 't spel!

    Druk op play om het liedje te beluisteren.

    ’t Begin is een kind, we leren het snel
    op school in gezin, de regels van ‘t spel:
    Het ‘ikske’ komt eerst en het ‘ikske’ is groot.
    Zo wordt ons lief kindje een vakidioot! (bis)

    Het systeem is de kaas, daar zitten ze in.
    De kerk en de school, heel de staat zit erin.
    De vakbond is zoet met een deel van de buit.
    En krijg ze verdomme, die kaas nu maar uit! (bis)

    Men zegt: ’t ideaal is een zetel op maat;
    Voor krant en TV, in de auto, op straat.
    Reklaam geeft ons nijd voor de zit van de buur.
    Het zitvlak is ’t toppunt van onze cultuur ! (bis)

    Ons zusjes en broertjes van d’andere kant,
    Verrekken, het staat in de rand van de krant.
    Van honger, door kogels, verrekken gewoon.
    Wij stelen hun grondstof, hun werk en hun loon (bis).

    Die regels van ’t spel hebben het leven geknecht.
    Zeg Mens, blijf niet kruipen, ach vecht voor uw recht.
    Met ’t leven als inzet, dan pas ben je vrij.
    Want nietsdoen is meedoen met d’uitbuiterij (bis).

    J. V.

    25-12-2006 om 00:00 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerstegeboorterechtsoep

    Eerstegeboorterechtsoep

    Het eerstegeboorterecht gaf en geeft uitzicht, vooral bij Oosterse volkeren, op enorm veel voordelen, ook erfelijk.
    Zo speelde Bijbelse Ezau, die toen grote honger had, aan broeder Jacob (ja, ja, die uit ‘Broeder Jacob, broeder Jacob, slaapt gij nog?'), voor een schotel linzensoep, dat recht kwijt en kon hij ook geen aartsvader worden, Jacobke werd het dus wel.
    Heeft iemand van u, dierbaren, er al eens aan gedacht dat die soep dan toch ’t een en ’t ander moet geweest zijn, nietwaar? Want nergens staat vermeld dat Ezau ook maar één minuutje spijt had van zijn kostelijke ruil (ge ziet dat op een ander maar gemeen vlak bij ons ook: voor een zetel zetten onze politici alle principes zonder enige spijt opzij).
    En laat mij, de ietwat giftige, nu toch het recept in handen krijgen van dat zalige mengsel. Wat ik er over kwijt wil is enkel dat het op een afgegescheurde snipper stond van de befaamde Dodezeerollen.
    ’t Gaat hier niet over pakskessoep hé, ge moet hier tijd, hier is dat echt gezegende tijd, voor uittrekken!
    Als ge dus dit soepke maakt volgens de heilige voorschriften, die met gepaste eerbied verorbert, dan zult ook gij volop bereid zijn mij allerlei kostbare zaken af te staan, mij in uw testament te zetten en toch nog verheerlijkt met uw ogen rollen en smakken dat het niet schoon is …

    Ge hebt nodig: een serieuze kop linzen, rode zijn de beste. Een dikke ajuin, een grote wortel, twee stengels witte selder, echte bouillon van koeien- of ossestaart of rundssoepvlees. Een struise teen look, een laurierblad, een klein rood en vurig peperke, drie takjes rozemarijn, twee tomaten, gepeld en van de zaadjes ontdaan. Peper en zout. Een soeplepel balsamicoazijn, en per persoon een dikke lepel natuuryoghurt.

    OK, bezin u diep en begin de avond tevoren met de linzen te spoelen en in de week te zetten in kalkvrij water (flessenwater). De bouillon wordt diezelfde avond gedurende twee à drie uur op een zacht vuurtje gekookt enveneens in twee liter van dat zacht water (vroeger was dat in zuiver regenwater, maar waar vinden we dat nog in onze tijd?), ge moet daar een takje rozemarijn in doen, wat verse tijm, twee ajuintjes, een teen look en een laurierblad.
    's Anderendaags, glimlachend denkend aan de aartsvaders, de bouillon zeven en ontvetten, het soepvlees eruit puren en opzij leggen.
    Nu uit uw diep onderbewuste laat ge de oeroude kookkunst de bovenhand nemen. De linzen met het weekvocht zachtjes koken in de pure bouillon gedurende ruim twee uur. Dan de selder, ajuin en wortel in centimeterblokjes gesneden toevoegen, samen met het rode pepertje (enkele zaadjes laten zitten aub), een laurierblad, rozemarijn en de fijngestampte of geperste look. Het soepvlees toevoegen en nog een halfuurtje laten pruttelen.
    Vlak voor het opdienen, de soep mag dan geen blaasjes meer maken, er een lepeltje balsamicoazijn doorroeren.
    In grote diepe schotels opdienen en voor iedere persoon, van welke gezindheid ook, een dikke lepel yoghurt op de eveneens dikke soep leggen.
    Nu moet er nog matses (Joods brood) ter beschikking staan, want dit is natuurlijk een maaltijdsoep, maar Turks of Marokkaans brood is ook goed. Dat moet ge smeren met zachte geitenkaas.
    Smakelijk dopen dus, en geef mij een seintje wat ik allemaal moet komen ophalen bij jullie.

    Uwe Jef de Chef

    25-12-2006 om 00:00 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spin - Verhaaltje

    Spin - Verhaaltje

    Een mier die in een chocopot gevallen is moet ongeveer hetzelfde voelen, denk ik, als een mens die een halve dag voor zijn TV gezeten, probeert de kleverige feuilletons te verwerken.
    En dan mag het nog zondag zijn, een herfststorm buiten, op tafel koekjes en bier, sigaren binnen handbereik en de zetel zo gemakkelijk dat men, na enkele uren, te lam is om op te staan, ook al zou dat echt wel eens moeten!

    Mijn vrouw en ik gingen na zo’n zondag slapen.
    Zelfs naar boven gaan leek al een hele karwei.
    Ik ontkleedde me langzaam en stond me in de spiegel een beetje verveeld aan te gapen. Ik zag mijn handen over mijn bolle buik krabben, was dat allemaal van mij geworden?
    Mijn vrouw had zich ondertussen omgetoverd van de deftige zondagse versie, in een exemplaar uit ‘Duizend en één nacht’, en verdween tussen de lakens.
    Traag begon ik mijn laatste kous uit te trekken, toen mijn echtgenote een giller plaatste die vrouwen alleen maar uitstoten in levensgevaar of bij het zien van een spin.

    Het was een spin.
    Een kanjer van een beest, men kon ze bij wijze van spreken horen lopen! En ze bewoog zich op het plafond boven ons echtelijk bed.
    “Pak ze!!’ schreeuwde mijn vrouw. “Pak ze dan toch!”
    Nu is een slaapkamer, en zeker de onze, niet ingericht voor een jacht op groot wild. Ik stond dus, alhoewel tot actie bereid, toch eventjes besluiteloos. Ik kon er gewoon niet aan, het plafond was te hoog.
    Een man die, zoals ik, in een moeilijke situatie verkeert en zijn vrouw in gevaar weet, is echter niet te stuiten.
    Ik frommelde mijn kous tot een soort sneeuwbal, mikte en … ja hoor: RAAK!!!

    Kous en spin vielen in een mooi boogje precies in bed, naast het hoofdje van mijn vrouw.
    Die zette terug die giller aan, zo mogelijk nog versterkt. Zij voelde zich nu echt in doodsnood. In hetzelfde moment vloog zij het bed uit, begon mij uit te schelden voor, nou ja, ik kan hier niet alles vertellen, en tegelijkertijd lag ze in mijn armen om bescherming te zoeken. ’t Was een effect van regen en zon in dezelfde stond.

    Na een tijdje realiseerden wij ons dat wij stonden te rillen en dat wij uit bed waren en de spin erin!
    Voorzichtig sloeg ik de lakens open, keek onder de kussens, mijn kous vond ik maar van de spin was niets, niemendal te zien.
    Uiteindelijk hebben we dan al het beddengoed eraf gehaald, opnieuw en met de meeste aandacht het bed opgemaakt, maar niks hoor! Het ondier had zich, laat ons zeggen, onzichtbaar gemaakt.
    Teneinde raad en blauw van de kou, zijn we zelf ook in bed gegaan.

    Toen wij zo stilaan een beetje op temperatuur kwamen hadden we nog altijd de indruk dat we niet alleen waren. Bovendien stelde ik vast dat ik mijn bedgenoot met geen vinger kon aanraken, telkens opnieuw begon ze te gillen.
    En tot slot heb ik de zaak helemaal verkorven en mijn huiselijke vrede voor meerdere dagen verbroken, door te zeggen: “Vreemd toch, dat is nu de eerste keer dat wij met drie in één bed liggen!”

    Jef Vergif

    25-12-2006 om 00:00 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    01-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersslachtoffers

    Verkeersslachtoffers tellen of tellen ze niet mee?

    Waarom tellen die niet mee?

    Verkeer maakt dubbel zoveel slachtoffers als gedacht.

    De Morgen, 4 oktober 2006

    Het aantal verkeersslachtoffers in ons land ligt dubbel zo hoog als de statistieken melden.
    Bij zwakke weggebruikers is de kloof nog opmerkelijker. Zo wordt slechts één van de vijf zwaar gewonde fietsers in de ongevallenstatistieken opgenomen. Dat blijkt uit een studie van verkeersdeskundige Johan De Mol (Universiteit Gent).

    Het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent, vergeleek het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers in twee ziekenhuizen
    (AZ Sint-Dimpna in Geel en AZ Sint-Jozef in Turnhout), met het aantal slachtoffers dat opduikt in de statistieken van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) voor die regio’s. Die laatste cijfers zijn vooral gebaseerd op de informatie van politie en parket.
    De conclusie van de vergelijking die gepubliceerd werden in het Tijdschrift ‘De Verkeersspecialist’, zijn verrassend.

    Naar gelang het ziekenhuis vindt slechts 44 tot 57 procent van de verkeersslachtoffers zijn weg naar de officiële statistieken. Zo blijkt slecht één op de vijf ernstig gewonde fietsers ook op te duiken in de NIS-statistieken (113 op 575 ziekenhuismeldingen). Bij de voetgangers ligt het aantal rond zowat één op drie, bij de bromfietsers bedraagt het aantal officieel vermelde ernstig gewonden net niet de helft.
    De cijfers voor zwakke weggebruikers staan in schril contrast met die voor autobestuurders, waar ruim 99 procent van de ernstig gewonden daadwerkelijk geregistreerd wordt.

    Auteur Johan De Mol wijst op de nefaste gevolgen van de cijfers. “Dat betekent dat ons verkeersbeleid gebaseerd is op foute gegevens. De onderrapportering bij fietsers wijst er bijvoorbeeld op dat we veel meer aandacht zouden moeten besteden aan die soort weggebruikers.”
    De Mol pleit voor een automatische koppeling van ziekenhuisinformatie met politiegegevens.
    Het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid (BIVV) erkent dat er een probleem is met onderrapportering. ”De kwestie is verder onderzoek waard”, zegt afdelingshoofd Miran Scheers, die erop wijst dat ook andere landen met onderrapportering te kampen hebben (zou dat de miserie van slachtoffers verzachten? JV).

    Federaal mobiliteitsminister Renaat Landuyt (SP.A) ziet in de studie geen behoefte om een ander beleid te voeren.

    “Zwakke weggebruikers zijn nu ook al een prioriteit”. 

    En daarmee kunnen de vele niet-meegetelde zwaargewonde voetgangers en fietsers van vroeger, nu, en morgen het weeral stellen (JV)


    Senioren maken de helft uit van de doden onder voetgangers!

    De Standaard, 20 oktober 2006

    De helft van de voetgangersdoden in het verkeer zijn 65-plussers en in totaal is bijna één op de vijf verkeersdoden een senior.

    In 2005 kwamen 186 senioren om in het verkeer. Dat blijkt uit cijfers die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid heeft bekend gemaakt.
    Vooral vanaf 75 jaar stijgt het risico op een ongeval. Eén van de voornaamste oorzaken is de grotere fysieke kwetsbaarheid...

    Tot daar 'De Standaard'.

    Gelukkig beschikken ook de senioren volgens federaal minister Landuyt zelf, over een minister die de zwakke weggebruikers prioriteit verleent.
    Alleen is het toch een merkwaardig feit dat nog nooit een beleidsprogramma tot stand kwam van al die bezorgde ministers (inclusief Landuyt), die bijvoorbeeld senioren de moeilijkheden en voorrangsregels uitgelegd heeft, bij het oversteken van wegen beschermd door zebrastrepen, met en zonder verkeerslichten. En gezien de overtalrijke wegmarkeringen is het niet moeilijk voor oudere mensen om zich te vergissen.

    Eigenlijk is dit een schande.
    Ik beweer dat minstens de helft van de dode senioren nog zouden leven, met ministers die echt bekommerd zouden zijn over en met senioren...

    Federaal mobiliteitsminister Renaat Landuyt (SP.A) ziet geen behoefte om een ander beleid te voeren. “Zwakke weggebruikers zijn nu ook al een prioriteit”.

    Jef Vergif

    Renaat Landuyt,
    Federaal Verkeersminister

    Kathleen Van Brempt,
    Vlaams Verkeersminister


    Aan het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) afd. Gedrag en Beleid. 17-10-06

    Eén van mijn trouwe lezers en een goede vriend tevens, bezorgde mij per post volgende bijdrage:

    Laat mij u toelichten dat ik als consulent, jarenlang werkzaam ben geweest – vanuit Frankrijk – voor de autoindustrie en dan hoofdzakelijk voor de grotere Europese merken (Daimler Benz, Opel, Porsche, Audi, Volkswagen, PSA en Renault).
    Ik heb altijd moeten vaststellen dat de industrie absoluut niet geïnteresseerd is in veiligheid buiten deze van de bestuurder van hun eigen voertuig. Een vaststelling die toch wel tragisch is te noemen, maar overeenstemt met gebrek aan verantwoordelijkheid, zoals we dat ook terugvinden bij de chemische-, de farma- en andere industrietakken.

    Sta me toe uiting te geven aan mijn groeiende ergernis over het feit dat België, in alles wat de verkeersveiligheid betreft, een gigantische achterstand heeft tegenover de overige landen binnen de Europese Gemeenschap. Het zal u meer dan bekend zijn hoe wij achteraan bengelen met alle tragische gevolgen van dien.
    Het feit dat onze verkeersstatistiek laattijdig is en niet de werkelijkheid weergeeft is daarvan slechts één aspect. “Rome is inderdaad niet op één dag gebouwd”, maar als je 10 – 12 jaar achterloopt op je buren is het wél meer dan schandalig.

    Er is meer. Bij de opdrachten van het BIVV hoort onderzoek naar de (verkeers)leefbaarheid.
    Ik vind dat het instituut daarin te kort schiet. Veel van het werk – dat binnen het BIVV verricht wordt – draait rond het ‘driver enforcement’, rond de verbetering van de bestaande (chaotische) verkeerssituatie. Dat is een volkomen onrealistische doelstelling.

    Het is toch duidelijk dat er een verkeersinfarct op komst is. Enerzijds een parlement en een regering die alles doet om het autoverkeer aan te moedigen, met lagere belastingen, lagere verzekeringspremies voor de jeugd, weigering van de werkelijke prijs van het verkeer te rekenen (of zelfs bekend te maken), weigering tolheffing, enz. Daardoor groeit het autopark nog steeds aan. Volgens de media wordt 2006 het beste jaar ooit voor de autoverkoop in België! Anderzijds neemt de verkeersdrukte in ons land dergelijke vormen aan dat er meer en meer van verkeersstilstand kan gesproken worden. Ten slotte is het heel waarschijnlijk dat de EU-overheid binnen zeer korte tijd stringente milieubelastingen zal gaan invoeren, waardoor er heffing per kilometer zal komen die het gebruik van de auto voor privégebruik, echt problematisch zal maken. 
    Zoals bekend zijn onze buurlanden actief bezig met het stimuleren via sociale en fiscale maatregelen om het autoverkeer minder aantrekkelijk te maken.

    In Zweden, ook in Zwitserland, is er zelfs een nul-visie (www.zero-vision.com) vooropgesteld wat verkeersdoden of zwaargewonden in steden en dorpen betreft. Men vertrekt daar niet van wat de autohandel, chauffeurs en hun bonden aanvaardbaar vinden, maar wat technisch haalbaar is, en vandaar dat die landen uitkomen voor een realistische nuloptie voor doden en gewonden in hun straten.

    Er dienen radicale oplossingen aangereikt, road pricing (rekening rijden) is er één van, maar er zijn vele andere om het autoverkeer terug te brengen tot een schaal die minder offers vragen van mens en milieu.
    Dat is allemaal bekend en toch doet BIVV er niets aan. Want alleen fundamentele oplossingen kunnen redding brengen. Alle andere aanbevelingen zijn geknutsel in de marge en onrealistisch.

    Met vriendelijke groet,

    D.L.


    Aan Mevrouw Kathleen Van Brempt,
    Vlaams minister Mobiliteit. 24-10-06

    En nog van dat uit dezelfde zeer betrouwbare bron.

    Betreft: persactie van Febiac en VAB gericht tegen uw openbaarvervoer-beleid.

    Ik kan maar niet begrijpen hoe het mogelijk is dat u zo halfslachtig en zonder enig gefundeerd argument reageert op een laffe aanval van beide organisaties. Het is duidelijk dat het hier gaat – bij deze instellingen – om een volledig verzonnen verhaal, dat er alleen maar toe dient om de autoverkoop op zijn huidig peil te houden. Het is eveneens duidelijk dat de zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken gekocht zijn en niet op ernstige wijze uitgevoerd. Dat is op zichzelf een misdrijf, maar het is vooral ergerlijk dat u deze populistische actie niet weerlegt met juiste cijfers.

    Uw ministerie heeft tot op heden nog nooit een tabel gepubliceerd van alle automerken en hun werkelijke kostprijs op jaarbasis en per kilometer. U hebt evenmin een studie laten verschijnen met de volledige kostprijs voor het Rijk, van het autovervoer – zowel privé als zakelijk – en dat zowel voor het milieu als voor de mens. U hebt verder nooit een onderbouwd advies gegeven aan het parlement, over de noodzaak van alternatieven waaronder road pricing en dergelijke.

    Ik betreur al deze leemten die ruimte laten, zoals blijkt, voor invulling met schadelijke en vervalste informatie.
    Met vriendelijke groet.

    D. L.


    Reclame op trams en bussen

    Aan mevrouw K. Van Brempt, minister van Mobiliteit.

    Geachte minister,
    Op 9 juni 2006 ontving ik van u een zeer positief antwoord op mijn brief in verband met de sterk storende reclame op trams en bussen.
    Ik heb dat hoopgevend antwoord ook gepubliceerd in mijn vriendenkring.
    U schreef mij ondermeer dat:

    “Vanaf september 2006, het contract van De Lijn met de huidige reclameregisseur – NV Streep – afloopt. Als voogdijminister heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om te garanderen dat De Lijn een voorbeeldrol zal spelen op het vlak van reclamevoering.”

    Ondertussen, waarde minister, zijn we over de helft van oktober en tot mijn spijt zit ik op de tram nog altijd met pijnlijke ogen te turen door de fijne tralies, die de reclame nog steeds aanbrengt op de ruiten.
    Vandaar dat ik u vriendelijk, maar toch met nadruk, vraag wanneer het eindelijk gedaan zal zijn met deze schadelijke en wansmakelijke graffiti die de reclamemensen nog steeds mogen aanbrengen op het openbaar vervoer.

    Antwoord:

    We vragen bij De Lijn een gedetailleerde stand van zaken op en berichten u zo gauw we het resultaat hebben.
    Dank voor uw begrip en geduld.
    Met vriendelijke groeten
    Mike Torck. Medewerker Algemeen Beleid.

    Ik vind dat september 2006, de maand waarin de reclame zou verdwijnen, buitengewoon lang duurt bij minister Van Brempt.

    Jef Vergif

    01-12-2006 om 17:50 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    28-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WC-perikelen

    Propere WC-perikelen

    Dyson, het Britse merk van de knappe stofzuiger-zonder-zak, stelde in Londen een heel nieuwe handendroger voor.
    Elektrische handendrogers zoals je die vindt in wc’s van cafés en restaurants zijn onhygiënisch, verbruiken veel stroom en leveren geen goed werk. Vaak lopen mensen de toiletruimte uit met halfnatte handen.
    Nu is er een nieuwe handendroger van Dyson op de markt: de Airblade.
    Deze droogt de handen in tien seconden via een luchtstroom die met een snelheid van 560 km per uur de huid gewoon droog blaast. Een luchtfilter maakt de aangezogen lucht voor 99,7 procent kiemvrij en gezien er geen warmte aan te pas komt, verbruikt het toestel 83 procent minder elektriciteit. Vergeleken met de milieuonvriendelijke papieren handdoekjes kan de Airblade een besparing van 99 procent per toilet per jaar opleveren!

    Natuurlijk was Jef Vergif daar als de kippen bij om deze nuttige uitvinding te optimaliseren.
    Waarom alleen de handen zo kraakproper maken? Waarom ook niet, laat het ons allemaal maar toegeven, het strontvuile achterwerk na de gedane prestatie?
    Vandaar dat ik jullie, als primeur, het toestel in werking toon op mijn bloedeigen kont.

    Nooit voelde ik mij zo fris schoon (geveegd) gewaaid!
    Ik verwittig u, ik heb er patent op gevraagd, al zoek ik nu nog enkele proefpersonen die mijn positief resultaat nog kunnen versterken.

    J. V.

    28-11-2006 om 22:18 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Politieker Gekruist

    Politieker Gekruist

    Een woordje uitleg: u kan het kruiswoordraadsel als volgt invullen. U plaatst uw cursor in een vakje. Dan ziet u net boven het kruiswoordraadsel de opgave. Het rode vakje en de grijze vakjes geven aan op welke plaats het gezochte woord moet komen. Het antwoord typt u gewoon in. U kan doorheen het rooster bewegen met de pijltjestoetsen, of met de muis. Als u alles correct hebt ingevuld, ziet u de foto verschijnen van de politicus die wij zoeken.

    28-11-2006 om 22:18 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    16-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Comité 'Andere' Politiek

    Comité voor een (vaneigens) 'Andere' Politiek

    Jef Sleeckx zetelzot?

    Naar (weer) een andere politiek(e) partij?

    Natuurlijk heeft CAP (Comité voor een andere politiek) overschot van gelijk.
    Er leeft bij de bewuste mensen een grote en terechte wrevel over de nu al jarenlange gevoerde politiek, vooral van de zogezegd linkse partijen. Dat werd zeer duidelijk op Europees vlak waar de Europese Grondwet gelukkig door het volk in de grond geboord werd.
    Maar op de top van Lissabon in december 2000 werd de 'Lissabon-strategie' goedgekeurd. Hiermee werd door 15 Europese leiders de weg naar een Amerikaans competitief Europa ingeslagen, waarbij de economie nog minder ten dienste staat van de mens, en onze sociale verworvenheden terug moeten gedraaid worden om de winst te vergroten voor enkelen. De strijd gaat niet meer om onze sociale vooruitgang te realiseren in landen en bij mensen die daar wanhopig naar streven, maar integendeel, om ons niveau, plus de sociale strijd af te bouwen naar minder loon, langere uren en minder sociale rechten.

    Binnenlands toont de vergrijzing met het Generatiepact ook duidelijk waar het in wezen om te doen is: de vakbeweging wordt zoveel mogelijk buiten spel gezet en als ‘conservatief’ afgeschilderd. Het recht op stakersposten wordt betwist. Rechters leggen dwangsommen op om stakingen te breken. Men wil gewoon de macht van de vakbonden afbouwen.
    Tevens wordt alles wat mediamacht heeft, ingezet om de solidariteit tussen oud en jong te breken. De valse indruk wordt versterkt dat de senioren massaal potverteren op kosten van de actieve bevolking. Terwijl de realiteit is dat precies de gewone gepensioneerden achteruit boeren, en velen op het randje van de armoe balanceren. De senioren worden daarbij zorgvuldig buiten de politiek gehouden.

    Allemaal waar dus.
    Dat werd nog sterker aangevoeld toen in de provincies, ter voorbereiding van de grote volksvergadering die CAP op 28 oktober 2006 ging houden, meerdere vergaderingen doorgingen.
    Er waren daarbij tal van actieve mensen betrokken, die het hadden over syndicale rechten en democratie, werkloosheid bij jongeren en ouderen, ecologie, sociale zekerheid, armoede, huisvesting, racisme, vrouwenrechten, internationale solidariteit, enz.
    Telkens opnieuw moest men vaststellen dat de deelnemers niet uitgepraat raakten over de vele onrechtvaardigheden in en buiten het beroepsleven, en tevens hoe hopeloos het is om er bij de gevestigde politieke partijen een redelijk uitzicht tot een oplossing te bekomen.

    Op 28 oktober werd dat door zowat 500 deelnemers nog eens herhaald. Het waren overvolle containers met meer dan terechte grieven.
    De gevoerde politiek van de huidige politieke partijen behandelt deze problematiek niet en sterker, ze willen die ook niet behandelen!
    Eigenlijk was zowat iedereen het daarover eens.
    Dus was het besluit snel – veel te snel – genomen: CAP gaat zelf een politieke partij worden die deelneemt (waar ze kunnen) aan de federale verkiezingen van volgend jaar!

    Maar daar krijg ik het nu van op mijn heupen.
    Om zo’n massa containers onrecht op een spoor te krijgen naar een betere maatschappij toe, is waarschijnlijk wel een politieke partij nodig als voertuig. Maar dan moet zo’n vehikel beantwoorden aan de strengste eisen wat betreft democratie, efficiëntie en tevens bekwame stuurlui. Niet één stuurman, maar een bemanning die, opgeleid, regelmatig de taken kan opnemen en ook doorgeven. We hebben daarbij nood aan controle aan mogelijkheden tot bijsturen, aan kansen en een apparaat om onderling vrede te bewaren en om wie niet deugt aan de kant te zetten. We krijgen dan een politieke partij over wiens structuur nog uitvoerig dient gediscussieerd te worden. Want we hebben al TV-sterren en BV’s genoeg in ons land, we willen niet enkele een ‘andere’ politiek, maar vooral een betere politieke partij die zelf ook beantwoordt aan onze eisen van rechtvaardigheid.
    Maar dat kan niet in een half jaar tijd verwezenlijkt worden.

    De ontgoocheling anders zou heel groot kunnen zijn. En er lopen al meer dan genoeg misnoegden en zuurpruimen rond.
    We moeten naar een nieuwe betere politieke partij, om een integere politiek waar te maken, die de mensen uitzicht biedt op een hoopvolle toekomst. Laat ons dat alstublieft dan ook goed doen.
    Dat kan niet op zes maanden tijd.
    Ge hebt al negen maand nodig om een nieuwe mens te maken, een goeie partij mag minstens het dubbele van die tijd kosten, hoewel langer ook niet nodig is, want er moet een vooruitzicht zijn, een haalbare datum.
    Tegen nieuwjaar 2009 moet het kunnen!

    Jef Vergif

    16-11-2006 om 21:13 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIJN STOF!

    Nog meer FIJN STOF!!


    Bart Staes

    Christendemocraten, liberalen én socialisten hebben dit beslist in het Europees Parlement.  Totnogtoe mocht de daggrens voor fijn stof jaarlijks 35 keer overschreden worden. Nu wordt dat 55 keer! Bovendien krijgen de lidstaten tot zes jaar uitstel om de limietwaarden voor fijn stof te behalen.
    Dat is onbegrijpelijk. België was door de OESO juist goed en wel op de vingers getikt in verband met zijn slechte resultaten op het vlak van luchtvervuiling, en nu keuren Vlaamse Europarlementariërs goed dat er nog meer fijn stof in de lucht mag zijn!
    Jaarlijks sterven in Europa nochtans 350.000 mensen voortijdig door fijn stof.
    De luchtvervuiling in Europa kost ons jaarlijks 189 miljard euro aan gezondheidszorg.
    Dit is pure struisvogelpolitiek.
    Fijn stof doet de gemiddelde levensverwachting van mensen dalen met acht maanden. Jaarlijks wordt het inademen van deze fijne deeltjes verantwoordelijk geacht voor 350.000 voortijdige sterfgevallen in Europa. Een OESO-rapport over de milieugesteldheid in België neemt de luchtkwaliteit zwaar op de korrel.
    Maar ook de Vlaamse christendemocraten, liberalen en socialisten in het Europees Parlement menen blijkbaar dat dit soort gegevens onvoldoende zwaar weegt. Dat het EP de bestaande regelgeving inzake luchtkwaliteit aanzienlijk verzwakt, is een levensgroot schandaal. Voor het eerst neemt het Parlement zelfs een zwakkere positie in dan de Europese Raad van Milieuministers.

    Ook het economische aspect - veel minder uitgaven aan medische zorgen - kan het EP blijkbaar niet overtuigen. Tot 2020 kost de luchtvervuiling door ozon en door fijn stof Europa jaarlijks nochtans minstens 189 miljard euro.
    De criteria van het Europees parlement rond de PM10-stofdeeltjes zijn aanzienlijk zwakker dan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO). Toch blijken de WGO-aanbevelingen haalbaar in grote steden in industrielanden.

    PROBLEMEN OPGELOST VOOR ZWIJNDRECHT?
    Erger nog is dat het EP de lidstaten de kans biedt om het aantal dagen met een overschrijding van de grenswaarde voor fijn stof (PM10-stofdeeltjes) uit te breiden van 35 tot 55.
    Met enig cynisme zou je kunnen stellen dat bijvoorbeeld de problemen van Zwijndrecht op deze manier van de baan zijn. In deze Antwerpse gemeente waren de jaarlijkse grenswaarden voor fijn stof al overschreden in maart. Groen!-burgemeester Willy Minnebo verkreeg daarop dat Vlaanderen extra inspanningen zou leveren om het fijn stof rondom Zwijndrecht – en zelfs in heel Vlaanderen – te bekampen.
    Christendemocraten, liberalen en socialisten in het Europees Parlement hebben simpelweg beslist dat de inwoners van Zwijndrecht veel meer schadelijke lucht mogen inademen. Meer nog: ze zullen 20 dagen langer moeten wachten vooraleer de overheid alarm slaat. Hetzelfde geldt voor 22 andere Belgische gemeenten waar de lucht dit jaar al meer dan 35 dagen meer fijn stof telde dan door Europa toegelaten! Ook dit is pure struisvogelpolitiek.
    De Europese Groenen zijn blijkbaar niet de enigen die zich zorgen maken. Ze krijgen ook steun uit onverwachte hoek: zelfs Europees milieucommissaris Dimas is maar matig tevreden met de stellingnames van het EP.

    Een strengere aanpak is nochtans haalbaar. Dat bewijzen de VS die al in 1997 een jaarlijkse grenswaarde van 15 µg/m3 voor PM2,5 uitvaardigden. *Die limiet moet uiterlijk tegen 2010 worden gehaald. Een staat als Californië gaat nog verder. Daar geldt sinds 2003 een grenswaarde van 12 µg/m3. Het EP houdt het bij 20 µg/m3 te halen tegen 2015.
    Het is nu aan de Europese milieuministers om deze verzwakking van de voorstellen niet te nemen. Als zij onvoldoende tegengewicht bieden moet de Europese Commissie het voorstel terugtrekken.

    Bart Staes
    Europees Parlementslid voor Groen!

    Persbericht EP


    * Bronnen van luchtvervuiling

    Natuurlijke bronnen zijn:

    • Vulkanen
    • Stof, bijvoorbeeld bij stofstormen in droge gebieden
    • Gassen, zoals methaan van natuurlijke oorsprong, bijvoorbeeld uit het darmstelsel van vee.
    • Rook van bosbranden.

    Bronnen van menselijke oorsprong zijn:

    • Stof en chemicaliën van de landbouw, zoals in Nederland vooral ammoniak vanuit mest en kunstmest.
    • Allerlei industrie, waaronder ook elektriciteitscentrales.
    • Het verkeer door de verbrandingsmotoren, remmen- en bandenslijtage.
    • Verbrandingsovens.
    • Dampen uit bijvoorbeeld verf.

    PM10 = stofdeeltjes met een aërodynamische diameter kleiner dan 10 µm. De aërodynamische diameter van een stofdeeltje is gelijk aan de diameter van een bolvormig deeltje dat in de omgevingslucht hetzelfde gedrag vertoont als dat stofdeeltje. (info: Wikipedia).

    Roetfilters kunnen vervuiling erger maken.

    Open filters beperken de uitstoot van dieselroet, maar produceren met nieuwe brandstoffen juist meer schadelijke roetdeeltjes.

    Europarlementariërs zien het wel zitten: hoe eerder roetfilters voor dieselauto's verplicht worden gesteld, hoe beter. Dieselmotoren produceren veel roet en algemeen wordt aangenomen dat ze voor een aanzienlijk deel bijdragen aan de hinderlijke en schadelijke concentraties fijn stof. Onder aanvoering van de Nederlandse europarlementariër Dorette Corbey, wordt de Europese Commissie opgeroepen om al vanaf volgend jaar roetfilters verplicht te stellen voor dieselauto's met een cilinderinhoud van tenminste 1,9 liter.
    Maar uit nieuwe experimenten van de Technische Universiteit in Delft blijkt dat het gebruik van moderne brandstoffen in combinatie met roetfilters wel minder roetmassa geeft, maar tot een uitstoot van meer kleine roetdeeltjes leidt. En het zijn juist de kleine deeltjesfracties in uitlaatgassen die dieper in de longen komen en de meeste longschade kunnen veroorzaken.

    Uit 'De Standaard' van 05/10/06.

    J. V.

    16-11-2006 om 21:13 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spin - Verhaaltje

    Spin - Verhaaltje

    Een mier die in een chocopot gevallen is moet ongeveer hetzelfde voelen, denk ik, als een mens die een halve dag voor zijn TV gezeten, probeert de kleverige feuilletons te verwerken.
    En dan mag het nog zondag zijn, een herfststorm buiten, op tafel koekjes en bier, sigaren binnen handbereik en de zetel zo gemakkelijk dat men, na enkele uren, te lam is om op te staan, ook al zou dat echt wel eens moeten!

    Mijn vrouw en ik gingen na zo’n zondag slapen.
    Zelfs naar boven gaan leek al een hele karwei.
    Ik ontkleedde me langzaam en stond me in de spiegel een beetje verveeld aan te gapen. Ik zag mijn handen over mijn bolle buik krabben, was dat allemaal van mij geworden?
    Mijn vrouw had zich ondertussen omgetoverd van de deftige zondagse versie, in een exemplaar uit ‘Duizend en één nacht’, en verdween tussen de lakens.
    Traag begon ik mijn laatste kous uit te trekken, toen mijn echtgenote een giller plaatste die vrouwen alleen maar uitstoten in levensgevaar of bij het zien van een spin.

    Het was een spin.
    Een kanjer van een beest, men kon ze bij wijze van spreken horen lopen! En ze bewoog zich op het plafond boven ons echtelijk bed.
    “Pak ze!!’ schreeuwde mijn vrouw. “Pak ze dan toch!”
    Nu is een slaapkamer, en zeker de onze, niet ingericht voor een jacht op groot wild. Ik stond dus, alhoewel tot actie bereid, toch eventjes besluiteloos. Ik kon er gewoon niet aan, het plafond was te hoog.
    Een man die, zoals ik, in een moeilijke situatie verkeert en zijn vrouw in gevaar weet, is echter niet te stuiten.
    Ik frommelde mijn kous tot een soort sneeuwbal, mikte en … ja hoor: RAAK!!!

    Kous en spin vielen in een mooi boogje precies in bed, naast het hoofdje van mijn vrouw.
    Die zette terug die giller aan, zo mogelijk nog versterkt. Zij voelde zich nu echt in doodsnood. In hetzelfde moment vloog zij het bed uit, begon mij uit te schelden voor, nou ja, ik kan hier niet alles vertellen, en tegelijkertijd lag ze in mijn armen om bescherming te zoeken. ’t Was een effect van regen en zon in dezelfde stond.

    Na een tijdje realiseerden wij ons dat wij stonden te rillen en dat wij uit bed waren en de spin erin!
    Voorzichtig sloeg ik de lakens open, keek onder de kussens, mijn kous vond ik maar van de spin was niets, niemendal te zien.
    Uiteindelijk hebben we dan al het beddengoed eraf gehaald, opnieuw en met de meeste aandacht het bed opgemaakt, maar niks hoor! Het ondier had zich, laat ons zeggen, onzichtbaar gemaakt.
    Teneinde raad en blauw van de kou, zijn we zelf ook in bed gegaan.

    Toen wij zo stilaan een beetje op temperatuur kwamen hadden we nog altijd de indruk dat we niet alleen waren. Bovendien stelde ik vast dat ik mijn bedgenoot met geen vinger kon aanraken, telkens opnieuw begon ze te gillen.
    En tot slot heb ik de zaak helemaal verkorven en mijn huiselijke vrede voor meerdere dagen verbroken, door te zeggen: “Vreemd toch, dat is nu de eerste keer dat wij met drie in één bed liggen!”

    Jef Vergif

    16-11-2006 om 21:12 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    22-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandlied: Hey, ze prutsen aan de uren

    Maandlied: Hey, ze prutsen aan de uren

    (Op de wijze van: ‘In die grote stad Zaltbommel’)

    Om de zes maand moet de wijzer, wijzer,
    voor of na, een heel uur rond.
    Bij een uurwerk van oud ijzer, ijzer.
    Of digitaal terzelfder stond.

    Refrein:
    Hey, ze prutsen aan de uren, uren.
    Nee, dat kan niet blijven duren! duren!
    Winter, zomer en daartussen, tussen,
    willen wij hetzelfde uur.

    Drie, vier, vijf te doen beneden, beneden.
    Boven minstens evenveel.
    Het ‘nu’ wordt toekomst of verleden, verleden.
    De staande klok werd het teveel.

    Refrein: Hey, ze prutsen ...

    Huilende baby zoekt met ’t mondje, mondje,
    ’s morgens vroeg naar mama’s borst.
    Pa en ma doen menig rondje, rondje.
    Dat uur heeft heel de dag vermorst.

    Refrein: Hey, ze prutsen ...

    Een kras oud vrouwtje viel van ‘t trapje, trapje,
    toen ze d’ horloge regelen wou.
    Ze brak haar heup, en da’s geen grapje, grapje.
    Haar zomeruur bleef in de kou.

    Refrein: Hey, ze prutsen ...

    Biologisch hapert ’t klokje, klokje.
    ’t Goed gevoel toch van een mens.
    In kasteel of in een kotje, kotje.
    is tijd uiteindelijk de grens.

    Refrein: Hey, ze prutsen ...

    22-10-2006 om 16:13 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    09-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Israëlisch bombardement bezorgt Libanon grootste milieuramp

    Israëlisch bombardement bezorgt Libanon grootste milieuramp.

    milieuramp

    (Persagentschap AP).

    Na een bombardement van Israël, midden juli 2006, op de elektriciteitscentrale in Jyyeh (Zuid-Libanon) vloeide meer dan vijftienduizend ton olie in de Middellandse Zee.
    Het gaat om de grootste milieuramp in Libanon. Ruim 150 kilometer van de Libanese en Syrische kuststrook is zwaar vervuild. De olievlek bedreigt nu ook de Cypriotische en Turkse kusten.
    De vervuiling wordt vergeleken met de ramp met de olietanker Erika voor de Franse kust in 1999. Toen belandde dertienduizend ton olie in de Atlantische oceaan.
    Nu het staakt-het-vuren blijkt stand te houden tussen Israël en de Hezbollah, kan eindelijk werk worden gemaakt van de opruiming.
    Op initiatief van de Verenigde Naties  zaten internationale experts en ministers uit Libanon, Turkije, Cyprus en Griekenland op 17 augustus bijeen in Athene, om een dringend actieplan uit te werken.
    Ze waarschuwden dat de kosten van de operatie kunnen oplopen tot vijftig miljoen euro.

    De OPEC maakte bekend 156.000 euro vrij te maken voor dit actieplan.

    Pogingen om de olievlek eerder op te ruimen werden tegengehouden door een blokkade van de Israëlische zeemacht.
    Achim Steiner, directeur van UNEP, het milieubureau van de Verenigde Naties zei: “De situatie is bijzonder ernstig. Ik kan me niet indenken dat het ooit eerder vier weken duurde voor men kon beginnen aan de opruiming van een milieuramp van deze omvang”.
    Ezio Amato van de ICRAM, een onderzoeksinstelling van UNEP, zegt: ”Dit is een immense catastrofe voor de biodiversiteit. De vervuiling heeft de bodem van de Middellandse Zee bereikt waardoor onder meer de tonijnpopulatie zwaar wordt bedreigd,” aldus Amato.
    De Libanese minister van Milieu, Jacob Sarraf, liet al voor het begin van de internationale vergadering weten dat zijn land een klacht zal indienen tegen Israël.

    Hij zal waarschijnlijk denken dat het principe ‘de vervuiler betaalt’ hier ook mag en moet gelden.
    Dat vinden trouwens ook de meeste mensen waaronder in ieder geval:

    Jef Vergif

    09-10-2006 om 00:03 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recept: Wentel teefje, wentel!

    Wentel teefje, wentel!

    Jef de Chef

    (Geschreven, nog in de tijd van eerste minister Tindemans, maar spijtig genoeg actueel gebleven…)

    Wentel meteen het frivole uit uw gedachten, want eenieder zou toch kunnen weten dat ik hier mik op het lekkere teefje, op het brood des levens eigenlijk, onmisbaar in alle tijden.
    Natuurlijk, het is waar, met wentelen kunt ge alle kanten uit.
    Zo bestaat de mogelijkheid dat – tegen de goesting van het volk - er atoomraketten wentelen boven Florennes…
    Kostelijker nog, president Reagan (ondertussen vervangen door Bush) spreekt alweer buik door onze geel-blauwe (nu rood-blauwe – het is heel moeilijk om in de kleuren bij te blijven!) vingerpopjes om zijn wrede vrede bij ons, of boven ons, tot in de sterren met raketten te bevechten.
    In deze godgeklaagde omwenteling wordt, benevens de vredesduif, ook de democratie genekt. Terwijl de hongerige wereld, die uit is op kroketten, enkel raketten resten, plus de zegen van de kerken en de zever van de Tindemansen (vul de huidige dappere leiders nu zelf maar in).
    Strijden moeten we daartegen, jawel.
    En daarom ook eten, sober liefst, zoals deze teefjes zijn, gewenteld eerst in smaakvolle sappigheid en dan nog eens, bronzerend op het vuur.
    Kook dus een pijpkaneel in een half litertje melk, kieper er een zakje vanillesuiker in en laat dat afkoelen. Sla apart, vreedzaam toch in een diep bord, een ei dooreen met een ietsepietsje zout en een peperpuntje.
    Goed, verzamel nu vier sneden oud brood en laat die net zolang baden in de melkromigheid tot ze, als stevig meisjesvlees, zacht zijn. Echte teefjes worden het door vlug dopen, één voor één in het bord, goudgeel door die vochtige kus van het ei.
    Bak ze direct met een vleugje olie in een tefal-, of een dikke-bodempan, langs weerkanten pannenkoekbruin.
    Harop, mijn dierbaren, zet u haastig, want mijn teefjes willen warm veroverd en verorberd worden. Strooi er bruine suiker op of smeer confituur gul en smul. Giet daar dan goeie – Max Havelaar – koffie achterna.
    Als nagerecht nog, alstublieft, een naïeve gedachte: zou het niet allemachtig goed zijn voor echte vrede, om dat rakettengeld smakelijk te gebruiken voor wentelteefjes voor iedereen?

    Uwe Jef de Chef

    09-10-2006 om 00:02 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    25-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandlied: Vermageren

    Maandlied: Vermageren

    Refrein.
    ’t Zwak puntje is: preisoep met room.
    Tomaat gevuld met garnaal.
    Dan frietjes met steak, mayonaise op een kroon.
    Dame blanche, feestelijk maal!

    Eten en drank smaakt u zo wel.
    Je groeit in een groter formaat.
    Wordt dik dan de hel met een appelsienvel.
    Slank af, tot het overgaat.

    Kuur één smelt ’t vet met kilo’s zo weg.
    Belooft men je zwart op wit.
    De kuur kost veel geld, maar je buikje moet weg:
    ’t Toilet is je vaste zit!

    Kuur twee, drie en vier, zeven pillen per dag.
    Zenuwen spannen een boog.
    Goesting in van alles en niets dat nog mag.
    Je gromt en roept te hoog!

    ’t Zwak puntje is:….

    Opgeven? Nee! Je moet op dieet.
    Yoghurt  en magere kaas.
    Rolmops met een ei, tomatenpuree.
    De wind vanachter helaas!

    Een dagje van thee, op water en brood.
    Dag, wortels, selder en raap.
    Dan appels en peren, meloen reuzengroot.
    Koop kleren in kindermaat!

    ’t Zwak puntje is:….

    Verlies wat gewicht maar niet je verstand.
    Wand’len en fietsen geeft moed.
    Mijd vet en te zoet, probeer iets pikant.
    Daarvoor is liefde ook goed!

    Goed puntje is: soep zonder room.
    Tomaat gevuld met garnaal.
    Geen frietjes, wel steak, mayonaise slechts ’n boon.
    Dame blanche, een enkele maal.

    25-09-2006 om 15:57 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruiswoordraadsel

    Politieker Gekruist

    Een woordje uitleg: u kan het kruiswoordraadsel als volgt invullen. U plaatst uw cursor in een vakje. Dan ziet u net boven het kruiswoordraadsel de opgave. Het rode vakje en de grijze vakjes geven aan op welke plaats het gezochte woord moet komen. Het antwoord typt u gewoon in. U kan doorheen het rooster bewegen met de pijltjestoetsen, of met de muis. Als u alles correct hebt ingevuld, ziet u de foto verschijnen van de politicus die wij zoeken.

    25-09-2006 om 15:56 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    03-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Hallo iedereen. Welkom op deze nieuwe blog. Wat mag u van ons verwachten? Het antwoord is simpel. Humor. Humor in alle mogelijke vormen. Cartoons, Liedjes, Columns ... Maar nooit vrijblijvend. Wij pakken politiekers en partijen aan, en ook de maatschappij krijgt ervan langs. Wil u al een voorsmaakje van ons kunnen? Bezoek dan even de blog Jef Vergif.

    03-07-2006 om 00:00 geschreven door Isegrim

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 03/07-09/07 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!