OOK 8 Mobiliteit
Het openbaar vervoer is nog te weinig aangepast aan de mogelijkheden en behoeften van de ouderen (aanbod, verbindingen, uren, te hoge opstap) Ja, maar het is beter dan vroeger.
De openbare weg en de voetpaden zijn vaak onveilig voor ouderen die minder mobiel zijn.
Het aanbod aangepast vervoer wordt ingeperkt met minder kansen voor de gebruikers, hogere criteria en minder bedieningsuren. Voetpaden moeten vrij zijn van obstakels, vooral voor rolstoelen en slechtzienden. Ze zijn bovendien gevaarlijk, ook door het toelaten van jonge fietsers (geen bel). Criteria breedte voetpaden om bomen te zetten ? Men houdt te weinig rekening met de obstakelvrije ruimte. Te weinig bussen in het week-end en s avonds, zeker op het platteland. de deuren gaan te snel dicht, beperkte overstaptijden, overbezetting op sommige lijnen.
Ouderen in rusthuizen hebben vaak weinig of geen mogelijkheid om gebruik te maken van het openbaar vervoer (De Lijn). Te veel en te hoge trapjes in bussen. Te weinig fietspaden, maar t.o.v. voetpaden te veel. De toegankelijkheid van openbare gebouwen wordt als zeer belangrijk ervaren. De openbare sector moet hier een voorbeeldfunctie opnemen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
|