Holden VK commodore De Holden VK was een serie van automerk Holden uit 1984. Het was de eerste keer dat het Australische merk de Commodore grondig veranderde. Ook bevatte deze serie voor het eerst een niet-Commodore model: de Holden Calais.
Na een grondige hertekening van de lijnen had de VK-serie een agressiever en hoekiger uiterlijk en zag hij er ook langer uit. Achteraan werd een extra zijruitje toegevoegd en het was ook de eerste Commodore die kunststof bumpers meekreeg. Onder de motorkap bleven twee motoren over: de 3,3 liter 6-in-lijn en de 5 liter V8. Die I6 kreeg ook optioneel elektronische brandstofinjectie en een motormanagmentsysteem en dat zorgde voor sterk verbeterde prestaties. De kleinere 1,9 l vier-in-lijn en de kleinste 6-in-lijn werden geschrapt.
Ook het modellengamma werd onder handen genomen. De SL/E werd vervangen door het nieuwe model Calais. Tussen het basismodel SL en de Calais kwamen de Executive en de Berlina, waarvan die laatste de SL/X verving. De Calais was het topmodel en droeg als enige model niet de naam Commodore. Met de VK-serie kon Holden de koppositie op de thuismarkt niet herroveren, maar er werd wel terrein gewonnen. In sommige verkoopmaanden stond de VK wel op de eerste plaats.
Concern: General Motors Verenigde Staten Merk: Holden Australië
Type: VK Productiejaren: 1984-1986 Productieaantal: 135.705 Voorganger: Holden VH Opvolger: Holden VL Motor: 3298cc I6 5044cc V8 Koppel: 232/266 361/419 Nm Overbrenging: man. 4/5 vers. auto. 3 vers. Afmetingen (LxBxH): 4,714 x 1,722 x 1,360/1,378 m Wielbasis: 2668 mm Draaicirkel: 10,2/10,7 m Gewicht: 1220-1366 kg Tankinhoud: 63 l Portaal Auto
30-09-2008 om 11:06
geschreven door skodaman
|