Heden hoort men via de MEDIA over problemen in het VERKEER op de WEG, SPOOR, LUCHT en zelfs bij de TELEFOON( GSM)
Heden ben ik op rust gesteld en heb daar geen rechtstreeks hinder van !!!!!!........... maar ik kan me niet herinneren dat vroeger er ook zo een ernstig probleem was toen het in de WINTER sneeuwde????
Vanaf begin 2013 heb ik besloten mij terugtetrekken uit het LUCHTVAARTGEBEUREN en vooral mijn tijd te besteden aan mijn hobby's
Zal natuurlijk nog het LUCHTVAARTGEBEUREN volgen maar mij niet meer grondig laten betrekken in naar voor gebrachte problemen van PILOTEN en LUCHTVAARTEIGENAARS
Heden geniet ik van regelmatige wandelingen in mijn
Een aantal E-mailtjes stellen belang in de mogelijke gevolgen op de werking van de EU??
Men mag niet uit het oog verliezen dat voorstellen van de EU-COMISIE moeten goedgekeurd worden door het EP en nadien tevens aanvaard moeten worden door de EU RAAD bestaande uit de NATIONALE AUTORITEITEN.
Telkens er in NATIONALE VERKIEZINGEN veranderingen komen in de NATIONALE REGERING en samenstelling in andere NATIONALE POLITIEKE PARTIJEN worden de te aanvaarden voorstellen weer een andere benadering in de beslissingen van de RAAD
Heden zal er van ITALIAANSE zijde een geheel andere standpunt worden ingenomen
Men stelde mij de vraag hoe VLIEGTUIGEN in VLUCHT hun weg vinden daarboven want er staan geen WEGWIJZERS??
Mijn ervaring als INSTRUCTEUR PILOOT kan ik hier een korte beperkte toelichting geven;
Initieel leert de kandidaat piloot gebruik te maken van speciale topografische luchtvaartkaarten welk de karakteristieke kenmerken op de grond weergeven
Tevens maakt hij gebruik van een MAGNETISCH COMPAS om zich in een wel vooraf bepaalde richting te verplaatsen
Tevens kent hij in functie van het gebruikte motorvermogen welke SNELHIED het VLIEGTUIG zich zal verplaatsen
In vlucht zal hij op de kaart kunnen bepalen welk de afgelegde reisweg is en vooraf bepalen hoeveel tijd hij nodig heeft om zich van de plaats van VERTREK naar de BESTEMMING te verplaatsen
Het is wel te verstaan dat de vlucht in VFR gebeurt met zicht op de grond
in functie van de heersende wind op zijn vlieghoogte die hij bekwam van de weerkundige diensten bij de voorbereiding van zijn vluchtplan zal hij in vlucht bepaalde aanpassingen van zijn vliegrichting ( KOERS) en de SNELHEID ten opzichte van de GROND (GROUNDSPEED) aanpassen
Dit is de initieele VLUCHTNAVIGATIE
later zal hij ook leeren om gebruik te maken van RADIONAVIGATIE systemen op de GROND( NDB,VOR,DME) en zodoende met gebruik van INSTRUMENTEN aan boord bepalen welke reisweg hij volgt en niet meer afhankelijk van het gebruik van de TOPOGRAFISCHE LUCHTVAART KAARTEN op zicht
Er bestaan twee bepaalde manieren van VLIEGEN namelijk VFR ( vliegen op ZICHT) en
IFR ( vliegen op INSTRUMENTEN)
De meeste LICHTE VLIEGTUIGEN maken vooral gebruik van het VFR vliegen
COMMERCIELE VLUCHTEN en GROTERE VLIEGTUIGEN maken gebruik van IFR vluchten
Heden worden de RADIONAVIGATIEBAKENS op de grond ook vervangen door signalen van
SATELIETEN ( GPS en GALILEO)
Deze korte toelichting is het onderwerp van een uitgebereide opleiding in THEORIE en PRAKTIJK van NAVIGATIE door de kandidaat piloot
Hierover zijn uitgebreide handboeken beschikbaar in de VLIEGSCHOLEN
Bij een LUCHTVAARTONGEVAL zijn er twee verschillende ONDERZOEKEN;
Het GERECHTELIJK onderzoek welk zich toespits op ; WIE IS VERANDWOORDELIJK uitgevoerd door het PARKET
Een tweede onderzoek door de diensten van een speciale dienst welk in uitvoering van ICAO bepaalt wat de OORZAAK is en vooral om te bepalen hoe men zulk een ONGEVAL voorkomen en dus niet bepaald wie er VERANTWOORDELIJK voor is en det mogelijke SCHADECLAIMS zal moeten bekostigen???