Activiteitenkalender In Poincaré, stormestraat 131 b18 8790 Waregem
Praatcafé en morele dienstverlening Iedere zondag van het jaar, van 10u30 tot 13u30..... Praatcafé met een natje en een droogje
Jongeren en studenten praatcafé: iedere 1ste en 3de vrijdag van de maand vanaf 20u
De thema’s van het praatcafé worden ingevuld aan de hand van de actualiteit van het moment.
Donderdag 10 februari 2011 om 20u filosofie: Filosoferen voor een betere wereld met Floris van den Berg
Donderdag 24 februari 2011 om 20u filosofie: Over beeldvorming in de hedendaagse samenleving met Ico Maly
Donderdag 17 maart 2011 om 20 uur filosofie: Beminde ongelovigen met Anne Provoost
7 en 8 mei 2011 jongerenkamp Lentefeest
22 mei 2011 Lentefeest Waregem
25 juni 2011 openluchtconcert met Highway Jack
13 mei 2012 Lentefeest
Verder worden door het jaar nog enkele gezamenlijke bezoeken en uitstappen georganiseerd. Hiervan zal je uitgebreide informatie kunnen terugvinden op deze blog.
Saddie Choua is een jonge hiphoppende meid die een avond kwam praten over de beeldvorming van Islamvrouwen. Deze sociologe filmt en schrijft..Zij had het over de stereotiepe beeldvorming waarvan de Islamvrouwen het slachtoffer van zijn en die de diversiteit en de verscheidenheid verbergt.
Een voorbeeldje van het onbegrip en de verkeerde interpretatie vinden we de spreuk: "oog om oog, tand om tand". Dit is een oproep om rationeel te zijn en de vraag om na te denken wat er aan onrecht aan je werd aangedaan. De norm is dat je wraak niet groter mag zijn dan de schade die is aangebracht. Deze spreuk is dus helemaal geen vrijbrief om je emoties in de vorm van wraak zo maar los te laten.
De beeldvorming over de moslima's vindt zijn oorsprong in het orientalisme.Het is de manier om de arabieren als emotioneel, achterlijk en dom voor te stellen in tegenstelling tot de rationeel denkende, welopgevoedde westerling. Dit om de eigen identiteit te versterken ten koste van de arabieren. Het orientalisme was eveneens een vergoelijking van het kolonialisme, vooral het Britse.Deze beeldvorming werd overgenomen door Hollywood.Als je op het beeldje bovenaan de blog klikt zie je een video met Jack Shaheen over de beeldvorming in Amerikaanse films.
Tot slot wat is de boodschap ? Dat we aandacht moeten hebben voor de macht van de media en ons bewust moeten zijn van de stereotype beelden die ons denkkader beinvloeden én dat we tegengif moeten moeten zoeken via beeldvorming die ons de diversiteit, en de mooiheid van de moslima's toont. Dat kan al door eens niet racistisch te zijn aan de kassa van een grootwarenhuis.
Ondertussen was de discussie tussen de aanwezigen losgebarsten en toonden de aanwezige moslima's aan dat er echt wel zelfbewuste vrouwen achter de sluiers verborgen kunnen zitten. Werkende moeders die het beu zijn zich steeds maar te moeten verdedigen en verantwoorden, alleen omdat ze er iets anders uitzien .... een geslaagde avond die de beeldvorming aankaartte en op scherp zette.
met dank aan Lieven voor het opstellen van dit verslag
verslag filosofieavond De vrouw in de vrijzinnigheid
Jacinta de Roeck had het over de positie van de vrouw in de vrijzinnigheid. Letterlijk:een beetje mager. Het werd een avond afscheidnemen van een ethische senator, groen en rood. Jacinta werd voorzitster van HVV en zoekt vanuit haar ervaring een netwerk te ontwikkelen binnen mannelijk vrijzinnig Vlaanderen. Met Magda Michielsen en enkele vrouwelijke HVV-personeelsleden in de lift.
Geen probleem netwerken kan. Maar wat is dan de boodschap naar vrijzinnig Vlaanderen ? Discussieren wij over alles, en vooral over hoofddoeken en andere religies zonder onze eigen praktijk in vraag te stellen ? Dit lijkt me erg kort door de bocht. Ik verneem dat er een verschil is binnen de vrijzinnigen tussen oude ( en moegestreden) feministen en jongere feministische vrouwen (die geen feministisch icoon willen). Jongere vrouwen hebben het gezien en zijn toleranter tegen over dagelijkse discriminatie. Uiteindelijk komt alles vanzelf wel op zijn pootjes terecht en zal de maatschappij de excessen doen verdwijnen. De tijd van militante vrouwenactie wordt vervangen door pure individuele intimidatie binnen de vluchtige relatie.
Oeps. Hebben we nu nieuwe aparte vrouwenkransjes nog of are we living apart together ? Er komt geen eenduidig antwoord. Lobby, maak dat je een goed dossier hebt en je overtuigt iedereen, zelfs de moeilijkste mens.Hoewel Simonne De Beauvoir zich voor haar dood telkens verontschuldigde wanneer ze het lot van de vrouw in iedere discussie prioritair stelde, zal ze zich gisterenavond wel even in haar graf omgedraaid hebben...Intellectueel moet je niet graatmager zijn als vrouw.
Met dank aan Lieven Vanhoutte voor het opstellen van dit verslag
Lea Vanrompay kwam als ervaringsdeskundige spreken over de plaats van de vrouw in het boedhisme. Geen eenvoudig onderwerp, het was voor mij mijlenver weg van mijn belevingswereld. Misschien omdat ik eerder een doener ben, misschien sta ik niet genoeg open voor intraverte overtuigingen. Alvast een geruststelling : het boedhisme is geen godsdienst en ook geen religie. Het zijn een paar raadgevingen en instrumenten waar je zelf moet mee zien om te gaan. Het doel van de oefening is zo weinig mogelijk kwaad te doen aan de andere mensen en de anderen zo veel mogelijk te helpen. Het gaat over " sluiers", storende emoties, liefde en mededogen. Als voorbeeld geldt het feit dat je je kwaad maakt. Of dat je met andere woorden de controle over jezelf verliest. De moeder van boedha is daarbij een symbool van wijsheid. Dit lijkt me iets te veel van het "goede" of "slechte"mensbeeld ineens.Je kwaad maken kan best opluchten of een signaal geven aan je omgeving dat het nu wel genoeg is geweest en dat grenzen overschreden zijn. Daarbij moet je niet altijd gelukzalig zitten te glimlachten.Daarbij wordt de tecniek van de open vragen gebruikt en worden er alleen antwoorden gegeven die geen duidelijk antwoord zijn. Daarop onmiddelijk gevolgd door de vraag: was mijn antwoord voldoende, was mijn antwoord duidelijk ? En de plaats van de vrouw in het boedhisme ? Tja, zodra er sprake is van instiutionalisering, of met andere woorden van macht, verdwijnt de vrouw netjes op de achtergrond en zie je enkel nog mannen. Als boedha in iedereen zit,de verlichting voor iedereen is,het nirwana voor iedereen mogelijk is, dan schort er toch iets aan het mensbeeld van de boedhisten. Want vrouwen mogen dan al een klachten of zich slachtoffer voelen van hun maatschappelijke positie, zij zijn NIET lui...;
Met dank aan Lieven Vanhoutte voor het opstellen van dit verslag
Samira Bendadi is de auteur van een boek over moslima's en meer bepaald stelt zij de vraag of er zoiets bestaat als emancipatie van de vrouw in de arabische en moslimwereld. Het startpunt is de vrouwengeschiedenis in verschillende arabische landen waarbij er drie hooflijnen steeds terugkomen: de vrouwen streden aan de zijde van de mannen tegen de bezetting en het kolonialisme, daarna kwam de onafhankelijkheid en het zelfbestuur. meteen merkten de vrouwen dat zij aan de zijkant van de politieke besluitvorming belandden. Vooral vrouwen uit meer begoede milieu's kwamen eind hier tegen in opstand en wildden ook meer invloed krijgen. Een beweging van "gewone" vrouwen voelde zich bij de emancipatiebeweging uitgesloten. Vanuit de Islambeweging manifesteerden zij zich als "inheemse" vrouwen. Hun eis is simpel: wat er aan de man wordt gevraagd/toegelaten moet ook voor de vrouw gelden. Want eigenlijk vergeten we misschien iets te veel waar het hem in werkelijkheid om draait. De situatie van de vrouwen is zo erg dat het rijtje dat we nu aflopen meteen de juiste context weergeeft: het gaat over verzet tegen vrouwenbesnijdenis- of verminking waardoor vrouwen nooit in hun leven nog sexueel genot kunnen ervaraen, of om verstoting van de vrouwen-met andere woorden waar bij de man gewoon de vrouw uit het huis en zijn huwelijk kan zetten. Of om polygamie, waardoor vrouwen wegens economische afhankelijkheid zo maar met een oudere man moeten huwen. Of de vakantiehuwelijken,waardoor een vrouw of een man zo maar een huwelijk sluiten en daarna terechtkomen in een verscheurende vechtscheiding. Is binnen dit alles het dragen van een hoofddoek al of niet relevant ? Het hoofdoek heeft alles te maken met identiteit en puberteit. Uiterlijke kenmerken zijn op een bepaald leeftijd zeer belangrijk ,misschien al te belangrijk omdat ze de peergroep bepalen waarbij je hoort ( of waar je wil bijzijn). Situeer dit in een context van religie, angst en onzekerheid en je komt bij een vaste steunpilaar die gevormd wordt door het beschermende familiebegrip. Bescherming tegen het wilde en rijke westen, bescherming tegen de goddeloosheid,bescherming tegen het consumptiekapitalisme. Moslima's willen in de eerste plaats hun identiteit niet inruilen voor uitbuiting en armoede... dat is de kern van het hoofddoekendebat. Niet een vage sluier om ons te chokeren. Maar dan moeten we openstaan voor het debat en niet redeneren in termen van wij en zij...
Met dank aan Lieven Vanhoutte voor het opstellen van dit verslag
We verzamelen aan de parking van het voetbalstadion te Waregem
om 10u alwaar we met de bus richting Brugge vertrekken.
Na een kleine wandeling wordt de brouwerij De Halve Maan bezocht alwaar ons graag gesmaakt VC vocht, Brugse Zot, wordt vervaardigd.igd.
Het is ook in deze brouwerij waar we het middagmaal zullen nuttigen bij een biertje van het huis. Op de menu staat er dagsoep en Vol-au-vent met Duchesseaardappeltjes.
In de namiddag is er een stadswandeling voorzien alwaar onze gidsen ons de mooiste plekjes van Brugge laten zien.
De terugreis is voorzien rond 17u 17u30 (vertrek Brugge).
Dit alles wordtU aangeboden tegen de prijs van 20 per persoon voor leden en 25 voor niet leden. Kinderen betalen 10. Betaling op de bus.
Snel inschrijven is de boodschap want de plaatsen zijn beperkt.
De voordracht draait rond de vraag of er zoiets is als zuiders feminisme en wat dat feminisme inhoudt. Er wordt getracht een antwoord te formuleren op de volgende vragen: Is het ideaal van de gelijkheid tussen man en vrouw iets typisch Westers of is het universeel? Als het iets universeels is, vertaalt dat zich op dezelfde manier overal? Wat zijn m.a.w. de overeenkomsten en wat zijn de verschillen in de strijd voor vrouwenrechten tussen het Westen en het Zuiden? Welke factoren bepalen de verschillen en de overeenkomsten? Zijn het de socio-economische factoren of eerder de culturele factoren? Wat is de plaats van religie in het feminisme in het Zuiden? En als we het over het feminisme in het Zuiden hebben, hebben we het dan over één feminisme of over verschillende uitingen van feminisme?
Een antwoord op deze vragen op basis van eerder opgedane research in een aantal Arabische landen, binnen de moslimgemeenschappen in Frankrijk en België en van bijkomende research waarin het feminisme in andere delen van het Zuiden onder de loep zal genomen worden.
Samira Bendadi : (MO* magazine, Wereldmediahuis vzw, Journalist), auteur van het boek Dolle Amina's, feminisme in de Arabische wereld'.
Woensdag 21oktober 2009 De vrouw in het boeddhisme - Over mededogen en wijsheid
De uiteindelijke aard van de geest is mannelijk noch vrouwelijk. Ongeacht of we nu man of vrouw zijn en ongeacht onze situatie in dit leven, kunnen we verlicht worden wanneer we vertrouwen, ijver, mededogen en wijsheid bezitten. In het boeddhisme staat de vrouw voor wijsheid. Ze wordt ook wel de moeder van alle boeddha's genoemd. Wijsheid is één van de transcendente deugden die tot verlichting leiden. Zoals het vrouwelijk en mannelijk aspect zich verenigen, moet wijsheid noodzakelijkerwijze samengaan met handige middelen. Is deze vereniging op basis van gelijkheid en onderlinge afhankelijkheid overal terug te vinden in het boeddhisme? Wat is de juiste betekenis van wat 'wijsheid' wordt genoemd in het boeddhisme?
Mevr. Lea Vanrompay, boeddhist, opleiding Germaanse filologie aan de Katholieke Universiteit van Leuven; tot 2000 lerares aan het hoger secundair onderwijs; sinds 1977 stafmedewerker in het Tibetaanse Instituut, waarvan sinds 2000 voltijds.
De vrijzinnige wereld is en blijft een mannenwereld. Toch zijn de (meeste) items waarop wij als vrijzinnigen zowel politiek als maatschappelijk dienen te wegen vaak 'vrouwelijk'. Ik denk hierbij aan zwangerschapsonderbreking, de discriminatie van de vrouw in verschillende religies, steniging, clitoridectomie, het herstellen van het maagdenvlies, het standpunt over hoofddoeken en het aparte zwemuurtje voor de moslima's... Hoe gaan wij als 'vrijgevochten' vrouwen hiermee om? Jonge vrouwen vinden het feminisme overbodig, niets is minder waar : een vrijzinnige vrouwengroep kan internationaal wegen op discriminerende items. De knowhow is er, in verschillende landen, in de verschillende culturen. HVV wil via een vrouwenwerkgroep netwerken en heikele items op het agenda zetten.
"De profeet Mohammed waste zelf zijn kleren. Terwijl zijn 2de vrouw een politieke stroming leidde. Wie zegt dat de Koran vrouwonvriendelijk is?" (Danielle Pinedo)
Vooral het Westen heeft een veeleer stereotype en negatieve voorstelling van de vrouw in de islam. Vanwaar komt deze beeldvorming? Wat staat er over de vrouw in de koran? Hoe moeten we deze teksten lezen? Tegenwoordig zijn moslima's een hot item. Denk maar aan alle discussies uitgelokt door het hoofddoekendebat. Maar wat is de actuele positie van moslima's wereldwijd? Wat zijn haar rechten (politiek, economisch, seksueel,...) Van welke discriminaties is zij het slachtoffer en vanuit welke hoek moeten we die bekijken. Bestaat er zoiets als imperialistisch feminisme? Wat doen ze zelf om hun positie te verbeteren? Kunnen we spreken van islamfeminisme?
Mevr. Saddie Choua, behaalde haar licentiaat sociologe aan de Vrije Universiteit Brussel en werkte als researcher aan de KULeuven en de Vrije Universiteit Brussel; momenteel is ze vooral bezig met film maken en schrijven.
Op 31 augustus ll was het weer groot feest in Waregem ter gelegenheid van de Waregem Koerse Feesten. Wij met het vrijzinnig ontmoetingscentrum Poincaré, die op zo een dagen toch hopen een graantje mee te pikken en ons bekend te maken bij het grote publiek, zaten vol vragen. We waren verhuisd naar een nieuwe locatie in het Kwaestraatje niet ver van onze oude stek maar toch. Zou er nog volk langs komen met vragen wie we waren, wat we deden, was dit een privéclub, of iets anders, zouden we nog worsten verkopen, ging onze Sangria met vers fruit nog over de tong vloeien, etc, etc . Maar we stelden ons vragen waar er geen waren. We hadden de groep Why Not? uit Deinze gevraagd om op te treden om alsnog toch wat voorbijgangers tot ons terras te kunnen bewegen. En volk was er! Vanaf 16u zat ons terras afgeladen vol en moesten we zelfs heel wat mensen weigeren want er was helemaal geen plaats meer. We hadden alle tafels die we binnen hadden staan ook nog buiten gezet waarna deze ook onmiddellijk bezet bleken. Er was ambiance en plezier. Er werd gedanst, gefeest, gedronken en gegeten. Ons terras was weer een groot succes zoals vorige jaren. Hopelijk kunnen we dit feest volgend jaar organiseren vanuit ons volledig nieuw centrum. Dit zou dan klaar moeten zijn en het werk heel wat eenvoudiger maken. Ook de sanitaire voorzieningen zullen in ons nieuw gebouw beter aangepast zijn aan de vele mensen die over de vloer komen. Bedankt aan alle mensen die er waren maar ook een hele grote merci aan diegenen die geholpen hebben en ervoor gezorgd hebben dat de mensen niet te lang moesten wachten om hun innerlijke mens te versterken. Bedankt allemaal en tot volgend jaar.
We maken van de gelegenheid gebruik om de cursus zedenleer in de kijker te zetten.Er wordt doorlopend een video van het lentefeest getoond en op zaterdag en zondagnamiddag kan je terecht met al uw vragen aan de infostand van de leerkracht zedenleer.
Tevens zijn we weer van de partij met onze welgekende Sangria met vers fruit een speciaal biertje van t vat.
Dit alles tegen de gebruikelijke democratisch prijzen!!
Organisatie verloopt ism Humanistisch Vrijzinnige Vereniging Waregem
Wie kent niet de AA? Maar wist je dat er ook een niet-confessionele organisatie bestaat die zich inzet voor mensen met een verslavingsprobleem?
Graag nodigen we jullie uit op een voordracht over deze problematiek. Wilfried Vander Borght praat honderduit over zijn probleem en vertelt over de werking van de Vzw SOS Nuchterheid, waarvan hij een bestuurder is.
Deze voordracht met mogelijkheid tot vraagstelling vindt plaats in het
Op 17 mei 2009 was het terug tijd voor ons Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd. Terug 45 kinderen die het mooist mogelijk feest kregen voorgeschoteld en dit ook wilden tonen aan hun ouders, familieleden en vrienden. De Schakel zat weer zoals steeds afgeladen vol. Gelukkig was er terug mogelijkheid tot meevolgen van het feest op groot scherm in de foyer. Hiernaast op foto klikken om alle andere foto's te bekijken.
Beste vrijzinnige vrienden en sympathisanten. Graag wil ik jullie hierbij uitnodigen naar ons Lentefeest / Feest Vrijzinnige Jeugd die doorgaat op 17 mei 2009 in cultuurcentrum De Schakel te Waregem vanaf 9u45. Het spektakel is ook live mee te volgen op groot scherm in de foyer want de zaal zal andermaal te klein zijn om iedereen een plaatsje te kunnen aanbieden in de schouwburg. Hiernaast vindt U onze uitnodiging waarop je kunt klikken om ze te zien in groter formaat. Graag tot dan.
Het Lentefeest wordt ook wel eens Ostara genoemd, naar de godin aan wie dit feest gewijd was. Dit feest wordt gevierd rond 21 maart tijdens de Lente-Evening, dwz tijdens de nacht wanneer dag en nacht even lang zijn. Het tijdstip voor het Lentefeest kon ook anders bepaald worden. Zo wachtte men soms tot het eerste geschuifel van de Koekoek! Het woord Lente komt van lengen, het langer worden van de dagen (na de Evening).
De wintermaanden zijn reeds achter de rug, maar toch kan men nog koude dagen verwachten en slecht weer. In vroegere dagen beeldde men de Winter en Zomer uit als Reuzen of koningen. Zo probeerde men tijdens het Lentefeest Koning Winter te verjagen, opdat Koning Zomer spoedig komen zou. Men stak, her en der, vuren aan om de koude en het donkere te verjagen. Dit gebruik vindt men nog terug in Duitsland waar men het Osterfeuer ontsteekt op heuvels. Vervolgens offerde men een stropop (Koning Winter) in een groots vuur (Koning Zomer). Vergelijk de verbranding van de stropop tijdens carnaval. Vaak werd er op het dorpsplein een schijngevecht gehouden, een gevecht tussen Winter en Zomer. Vuur, met haar warmte en licht, staat symbool voor de komende Zomertijd.
De Wildeman, een jongeling gehuld in groene takken, werd soms onthaald in het dorp. De Wildeman werd in Vlaanderen soms Sinte Greef genoemd. Deze Wildeman stelde de komst van de Lente in het dorp voor. Een Lentekoning en koningin waren niet zelden aanwezig. De Lentekoning bezat een Levensroede waarmee hij tijdens een ommegang rond de akkers de aarde nieuw leven en vruchtbaarheid insloeg. Men sloeg als het ware de natuur terug wakker.
Zoals eerder vermeld is een andere veel gebruikte naam voor het Lentefeest Ostara. Ostara (of beter Eostra), godin van de dageraad, vindt men terug in het Engelse Easter en in het Duitse Ostern, beide woorden voor wat men nu het paasfeest noemt. Ook in Vlaanderen kende men vroeger het feest Ooster. Het valt niet meer te ontkennen dat de huidige christelijke feestdagen afstammen van de Heidense feesten zoals bijna elk natuurvolk ze kent! De woorden voor oosten, dageraad en voorjaar zijn allen afgeleid van dezelfde Germaanse stam. Let hier op het verband met de godin van de dageraad Ostara! Zo kan men de Lente als de dageraad van het jaar beschouwen. Volgens Karel de Grote (moordenaar) was april de Ostara-maand (Ostarmânoth). Dit duidt aan dat onze voorouders niet steeds op hetzelfde tijdstip het Lentefeest vierden. Sommigen vierden het op de Lente-Evening, sommigen een maand later bij de eerste volle maan na de Evening. Vandaar dat april Oostermaand wordt geheten en niet maart.
Het Lentefeest kan op veel vlakken in verband gebracht worden met haar opvolger het paasfeest. Van rituelen tot het dansen tijdens het paasfeest. De paashaas en paaseieren zijn ook welbekende elementen in deze tijd. Uiteraard hebben deze ook een Heidense oorsprong. Eieren, die vruchtbaarheid en groeikracht, symboliseren worden al sinds oudsher gebruikt tijdens Lenterituelen. Eierschalen werden door het voer van dieren gemengd om vruchtbaarheid aan te wakkeren, eierschalen werden in de voren van het land geworpen om het gewas te doen groeien. Eieren kunnen dus als vruchtbaarheidssymbool (bij bijna alle volkeren) niet ontbreken in de Lente. Eieren stonden symbool voor het vernieuwende leven dat nog niet zichtbaar was. Het eten van eieren tijdens de Lente (vastenperiode) werd na de kerstening aan banden gelegd. Zonder succes. Later heeft men er een christelijke betekenis aan gegeven. Wederom heeft het christendom er voor gezorgd dat Heidense gebruiken in stand werden gehouden. Eieren worden tot op vandaag geschilderd. Dit gebruik is zeer oud. Traditioneel gezien is rood een geliefde kleur om eieren mee te schilderen. Rood, de kleur van bloed, staat vervolgens in verband met het (nieuwe) Leven. Het zoeken van paaseieren zou een lugubere oorsprong hebben. In de Lenteperiode gaf men beschilderde eieren aan familie en vrienden als geschenk. Een Heidens gebruik dus. Met de komst van het christendom werden alle Heidense gebruiken aan banden gelegd, doch men kon ze niet vernietigen. Het gebruik van eieren schenken bleef in voege, maar dan int geniep! De verdraagzame christenen zouden later kinderen omkopen om deze verboden eieren te zoeken. Werden er dergelijke eieren bij u thuis of in de tuin gevonden, kon men een zware straf verwachten. Zo zou het gebruik van eieren door de kinderen laten zoeken ontstaan zijn.
De paashaas is net zoals het ei een symbool van nieuw leven en groei. Door de snelle voortplanting bij hazen en hun grote kroost kan men al gauw verstaan waarom deze dieren in verband met de Lente en de ontwakende natuur worden gebracht. De mannelijke exemplaren van deze diersoort zag men vaak tijdens de Lente in open veld met elkaar wedijveren. De winnaar van het gevecht mocht immers met het betrokken wijfje paren. Niet alleen hazen maar ook kippen, ooievaars (geboorte!) en andere vogels werden met de Lente geassocieerd.
Het vuur had steeds een plaats in het feestgebeuren bij onze voorouders. Bij elk feest hoorde immers een vuur. Dus ook tijdens het Lentefeest. Vuur had altijd de eigenschap van reinigend, krachtig en heilvol te zijn. In vele gevallen werd er over het vuur gesprongen. Dit kon diegene die sprong vrijwaren van ziekte of ongeluk. Soms was de hoogte van de sprong bepalend voor het succes van de toekomstige oogst. Hoe hoger, hoe groter de oogst. Maar het prille geluk dat het voorjaar met zich meebracht gold niet alleen voor de mensen. Het vee werd van stal gehaald en werden tussen twee vuren gejaagd, anderzijds door de assen van het Lentevuur. Ook werd het vuur naar de landen rondom het dorp gebracht. Jongelingen met fakkels liepen zo over de akkers om ook daar de Lente te verwelkomen en een goede oogst te verzekeren. Een klein gedeelte van de assen van het feestvuur bewaarde men zorgvuldig. Deze droegen heilvolle krachten in zich en brachten geluk en bescherming tegen blikseminslag.
Het branden van de paaskaars berust ook op Heidense traditie. Vuur was heilig. Zo bracht men steeds een halfgebrande tak van het Lentevuur mee naar huis om het haardvuur aan te steken. Deze tak is in latere tijden gekerstend tot de paaskaars.
De palmpaas, een versierde tak, stelt de Wereldes (Yggdrasil) voor. Bovenin de Wereldes zat een haan, Guldenkam genaamd. Vandaar dat men soms de palmpaas ziet met daarin een haan. Deze haan doet hier dienst als zonnesymbool. De haan geeft immers, iedere morgen, de komst van de eerste zonnestralen aan. Ook andere dieren, geassocieerd met vruchtbaarheid, komen in de palmpaas voor. Deze haan werd ook gekerstend en vindt men nu terug op de kerktoren van uw dorp. De kosmische boom vindt men bijna in elk jaarfeest terug, zo ook tijdens het Lentefeest.
Ons 20ste Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd op 17 mei 2009
20 jaar terug, enkele idealisten vonden de tijd rijp om in Waregem te starten met een plaatselijke afdeling van het Humanistisch Verbond, toen de Vrijzinnige Vereniging Waregem gedoopt.
Onverhoopt bereikten we al snel een 40-tal families in (groot) Waregem die bereid waren lid te worden van onze jonge vereniging. Aanvankelijk werden enkele kleinere activiteiten georganiseerd, met de intentie de vrijzinnigen in en rond Waregem bij mekaar te krijgen. Dit was evenwel niet evident. We hadden duidelijk nood aan een duidelijker identiteit om naar buiten te treden en alzo meer mensen te bereiken. De oplossing was apert en voor de hand liggend. Vanaf nu zouden we zelf het Lentefeest / Feest van de Vrijzinnige Jeugd organiseren!
Gelukkig hadden we binnen ons bestuur enkele ouders die zelf een potentiële feesteling hadden.
Het eerste Lentefeest / Feest van de Vrijzinnige Jeugd werd georganiseerd en ging door in het Diensten en Ontmoetingscentrum Eikenhove in het Torenhof, met slechts 5 feestelingen. Die 5 feestelingen lokten evenwel een 100-tal genodigden naar de receptie achteraf, een ontmoeting die ons geen windeieren opleverde. We waren goed gestart en de Vrijzinnige Vereniging Waregem stond alweer iets concreter op de kaart. De voorstelling van de kinderen, de modus operandus, de totaalformule die de V.V.W. hanteerde, bleek zo in de smaak te vallen dat we sindsdien alleen maar op groei mochten rekenen.
Om het feest nog meer cachet te geven, werd geopteerd om de voorstelling te laten doorgaan in de raadzaal van het Stadhuis, wat resulteerde in nog meer nieuwsgierigen en overtuigden.
Het aantal feestelingen groeide inmiddels gestaag. Sedert enkele jaren gaat het Lentefeest / Feest van de Vrijzinnige Jeugd door in de Schouwburgzaal van CC De Schakel, waar de kinderen hun voorstelling brengen met een professionele omkadering en waar de 535 zitjes altijd bezet zijn. Laatste editie werd het noodzakelijk om de voorstelling te capteren en simultaan te projecteren op groot scherm in de foyer van de Schouwburg. 52 feestelingen hadden we inmiddels; een receptie achteraf in de raadzaal van het Stadhuis voor 650 aanwezigen.
Statistische gegevens geven een duidelijk beeld van het veld dat met de organisatie van het Lentefeest / Feest van de Vrijzinnige Jeugd Waregem bereikt wordt. Feestelingen komen niet alleen uit (groot) Waregem, maar vooral uit de ruimere omgeving. We hebben inschrijvingen uit Meulebeke, Ooigem, Wakken, Oostrozebeke, Wielsbeke, Wortegem, Anzegem, Kruishoutem, Kluisbergen, Deerlijk, Zulte, Olsene tot Deinze toe. Het is duidelijk dat we, zonder in het vaarwater van andere organiserende comités te komen, een groot gat dichten!
Het is ook heel duidelijk dat de groei van de H.V.V.-afdeling duidelijk gelinkt kan worden aan het succes van het Lentefeest / Feest van de Vrijzinnige Jeugd.
Met het toenemend succes van het Lentefeest groeit ook het ledenaantal van de H.V.V.-afdeling Waregem.
Dit jaar gaat het Lentefeest / Feest van de Vrijzinnige Jeugd door op 17 mei 2009, om 10 u 00 in de schouwburg te Waregem in een jubileumversie! Het 20ste Lentefeest!
Eenieder die het wil meemaken, van de sfeer wil proeven, wil kennismaken met onze plaatselijke invulling van het Lentefeest, U weze welgekomen! Het thema van de voorstelling is Zap eens even!. Ongetwijfeld brengen de kinderen u een gevarieerde voorstelling onder de leiding van de leerkrachten NC-zedenleer die de regie van de voorstelling in goede banen leiden! Ongetwijfeld kan u genieten van de logistieke omkadering die H.V.V.-Waregem biedt!