TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
30-11-2011
Kat met heimwee
Kat met heimwee loopt 3.000 kilometer door Outback
Uit Australië komt het onwaarschijnlijke verhaal van de kat Jessie die zo'n 3.000 kilometer dwars door het land zou hebben gewandeld.
Eigenares Sheree Gale was met de kat vanuit het zuidelijke Adelaide verhuisd naar een boerderij in de buurt van Darwin in het noorden van Australië. Op een dag verdween Jessie om 15 maanden later in mei van dit jaar terug op te duiken in haar oude buurt, melden Australische media.
Foto's
Een ander gezin was naar de vroegere woning verhuisd en stuurde foto's van de gevonden kat naar Gale. "Het was absoluut Jessie", zegt Gale aan televisiezender ABC. "Moeder natuur hielp haar een handje: het was regentijd. Daarna heerste er een muizen- en sprinkhanenplaag. Dus had ze de hele weg lang voldoende eten en drinken", luidt de verklaring.
Broer
Kat Jessie is nu herenigd met haar broer. Die had een jaar geleden het vliegtuig naar het nieuwe adres gemist omdat hij op de dag van de verhuis was weggelopen. (dpa/sam) hln
Hoe vertederend kan dierenliefde zijn? Dit knaapje is duidelijk weg van een orang-oetan in de zoo van Moskou. En de primaat beantwoordt de genegenheid van het jongetje en biedt prompt de vlezige lippen aan.
Voor alle duidelijkheid: de twee dikke vrienden worden gescheiden door het glas van het primatenverblijf. Het opmerkelijke kiekje werd gemaakt door fotografe Olga Dmitrieva. (eb) hln
Koen Meulenaere is de gevreesde satiricus van Knack.
Wat de socialisten allemaal opstrijken
woensdag 23 november 2011
Kleine Back, groot probleem: hoe de geloofwaardigheid te herstellen van de Vlaamse socialisten bij de arme mensen die zij beweren te vertegenwoordigen?
Het is makkelijker een hond rond een hotdogkraam te leiden dan een socialist rond een hoopje geld, luidt een oude politieke zegswijze die door geen socialisten vakkundiger in de praktijk wordt gebracht dan door Vlaamse socialisten.
Wij doen een kleine greep uit wat de voorbije maanden dienaangaande is gepubliceerd. Telkens een socialist onder het licht wordt gehouden, blijkt hij sommen te hebben opgestreken die het bevattingsvermogen en ook de rekenkundige capaciteiten van de doorsneeproletariër ver te boven gaan.
De Simple dAnvers pakt in het Vlaams Parlement 75.000 euro netto per jaar, plus kostenvergoeding en een medewerker, om gemiddeld één keer om de drie weken een halfuurtje op zijn werk te verschijnen. Boven op deze 75.000 euro strijkt hij vanzelfsprekend ook het enige salaris op waarvoor hij werkt: dat van burgemeester. In Antwerpen 125.000 euro per jaar, allerlei kostenvergoedingen niet inbegrepen. Hij krijgt verder 20.000 euro om in de raad van bestuur van Dexia niet te zien dat honderden miljarden Belgisch spaargeld in bodemloze Franse putten worden gedumpt. En hij krijgt een veelvoud van dat bedrag om een paar keer per jaar onder het genot van een glas champagne ja te gaan knikken in het bestuur van de Antwerpse Haven. Excuseer: the Port of Antwerp. Tellen we dat alles op, dan moeten we rond de twintig jaarinkomens van een werkloze SP.A-kiezer zitten.
Wat Steve Stevaert allemaal binnenrijft, via het bezit van horecazaken, schimmige havenbesturen in Vietnam of Cuba, verzekeringsmaatschappijen en financiële instellingen, en via niemand heeft zicht op wat nog allemaal, dat valt niet te becijferen. Zeker onze belastingdiensten wagen zich er niet meer aan. Bewezen is alvast dat hij het volledige jaarinkomen van een gepensioneerde SP.A-kiezer aan één avondje bij de hoeren kan besteden, dat geeft een idee.
Bruno Tuybens, heraut van de strijd tegen de bonussencultuur. Zelf bij KBC 250.000 euro bonus in zijn zak gestoken. Peanuts. In de SP.A wordt hij daarmee uitgelachen: Zou beter een van onze kiezers dan een van onze mandatarissen worden.
We schakelen nu een versnelling hoger. Luc Van den Bossche. Kreeg 689.000 euro per jaar om zich dagelijks in de kantoren van de luchthaven te bezatten in plaats van op ministeriële kabinetten. Zijn contract als CEO liep normaal gezien van 2003 tot 2007. Het was een ideetje van Steve Stevaert, die van de hoeren, en van den Baard om Luc Van den Bossche in Oost-Vlaanderen weg te krijgen en zijn dochter Freya als vijfde Teletubbie aan boord te hijsen. Luc Van den Bossche zelf was, gezien zijn levenswandel, minder geschikt voor die rol. Den Baard en Jannie Haek bedachten een uitweg: gedelegeerd bestuurder van de Brussels Airport Company, waarvan de Belgische staat 25 procent bezit.
Stond daar voor de heer Van den Bossche iets tegenover? Ja: aanvankelijk een loon van 377.000 euro per jaar plus een fiscaal gunstige bonus van 140.000 euro per jaar, plus kostenvergoeding, plus auto, plus chauffeur, plus gratis drank. Dit laatste zou uiteindelijk de grootste uitgavenpost blijken. De altijd lichtjes onnozele Rik Daems was eens te meer de Jan Klaassen van dienst die namens de regering dit schandaal in het parlement mocht gaan verdedigen.
Twee jaar later wisselde Van den Bossche de pet van CEO om voor die van voorzitter, hij verdiende van toen af aan om en bij de 690.000 euro per jaar. Wou dat bovendien via een vennootschap laten factureren, zoals alle socialisten doen om zo gul mogelijk bij te dragen tot een eerlijke herverdeling van de rijkdom, maar dat feestje ging niet door.
Kan het nog erger? Natuurlijk, we zijn toch bij de SP.A. In 2007 liep dat contract op de luchthaven af. Werd op de valreep voor vijf jaar verlengd door de laatste paarse regering. De verlenging werd net voor de verkiezingen goedgekeurd, volgens insiders doorgedrukt, door de toenmalige minister van Begroting. Dat was, twee keer raden: Freya Van den Bossche. Die haar vader dus zegge en zwijge drie en een half miljoen euro extra cadeau gaf. Dat het effectief om een cadeau ging, werd onderstreept door een onverdachte bron, Nog Kleinere Back, die in een van zijn beroemde oneliners poneerde: Alleen Luc Van den Bossche zelf gelooft dat hij op basis van zijn kwaliteiten voorzitter van de luchthaven is.
Kan iemand dat eigenlijk lezen zonder ziek te worden van die gasten? U? Toch nog? Goed, dan nu de Heilige Chokri, het nieuwe idool van de zelfverklaarde kwaliteitspers en weldenkend links. Ook 75.000 euro netto, plus kosten en een medewerker, om in het Vlaams Parlement een paar vragen over geluidsnormen bij popfestivals te stellen. En omdat dit toch wat schraal is, haalde hij vorig jaar 882.353 euro dividend uit bvba Que Pasa, waarvan hijzelf en zijn vrouw de enige aandeelhouders zijn.
Bvba Que Pasa wordt hoofdzakelijk gevoed door The Factory vzw, de vzw die Pukkelpop organiseert, en door Rimpelrock vzw. 882.353 euro, dat is 35 miljoen frank! Als dividend! Waarop alleen roerende voorheffing moet worden betaald. In één boekjaar!
U kunt zich inbeelden hoeveel Chokri en zijn drie medeorganisatoren de voorbije jaren uit die twee festivals hebben gepompt. Dat gaat om miljoenen euros. Maar het geld terugbetalen aan festivalgangers die voor hun dure entreetickets geen noot muziek hebben gehoord, van zijn leven niet.
Er zit niet genoeg in de kas van Pukkelpop, mocht hij vorige week nog zonder tegenspraak van zijn vele vrienden in de media komen verklaren. Hier had de Heilige Chokri wel een punt. Er zit inderdaad niet genoeg in de kas van Pukkelpop. Toch niet nadat de persoonlijke bvbas van de organisatoren die kas hebben leeggezogen.
Krijgt ter ontplooiing van zijn bijzonder winstgevende commerciële handeltje een stuk grond van 2,6 miljoen euro ter beschikking van de Heilige Hilde met de Bril op het Hoofd. Nadat Steve Stevaert onder druk van hoeren en vermoedelijk nog enkele andere zakenpartners halsoverkop moest wegvluchten uit zijn op uw kosten voor een fortuin gerenoveerde gouverneurswoning in Hasselt, slaagde hij erin om zijn vriend Herman Reynders, de burgemeester van Hasselt, snel in zijn plaats tot gouverneur te bombarderen, en de dochter van zijn vriend Willy Claes, de Heilige Hilde met de Bril op het Hoofd, aan te stellen als nieuwe burgemeester. Zijn vriend de Heilige Chokri had hij eerder al subsidies van alles samen meer dan een miljoen euro toegestopt voor Rimpelrock.
Hier stoppe ik, dichte een ander nu een voois. U allen, die nauwelijks rondkomt van uw uitkering of uw pensioentje, stemt op de Vlaamse socialisten, de verdedigers van de kleine man.
Nieuwe Boeing 787 had al problemen met landingsgestel
De eerste Boeing 787 Dreamliner, die pas recent in commercieel gebruik is genomen, heeft gisteren een eerste technisch probleem ondervonden. Het incident met het landingsgestel van het toestel werd pas vandaag gemeld.
De piloten van het vliegtuig van de Japanse luchtvaartmaatschappij ANA, met 249 mensen aan boord, moesten het landingsgestel handmatig uitklappen omdat er een waarschuwingslampje was gaan branden. Ze konden het vliegtuig probleemloos aan de grond zetten, met een halfuur vertraging.
De eerste lijnvlucht met de Boeing 787 Dreamliner werd op 26 oktober uitgevoerd, drie jaar later dan oorspronkelijk gepland. De vliegtuigbouwer heeft meer dan 800 bestellingen gekregen voor zijn nieuwe toestel. (afp/eb)
Brussels Airlines schroeft het aantal Europese vluchten deze en volgende winter fors terug om kosten te besparen. De maatschappij haalt de komende weken minstens drie vliegtuigen uit de vloot, zo schrijft De Tijd. Een woordvoerder bevestigt dat er wordt gesnoeid, maar wijst erop dat de ganse sector daarmee bezig is. De dure brandstof ligt aan de basis.
De woordvoerder ontkent evenwel dat de contracten van een 50-tal piloten niet worden verlengd. Het gaat niet om piloten, maar om cabine-crew, aldus de woordvoerder. Bovendien gaat het om een fenomeen dat jaarlijks terugkomt. Het gaat om personeel dat al jaren tussen maart en oktober een seizoenscontract krijgt aangeboden, een contract van bepaalde duur. "In de zomer zijn nu eenmaal meer mensen nodig dan in de winter."
Crisis
Over de vluchten die worden gesnoeid, luidt het dat het om toestellen gaat die aan het einde van het leasecontract zijn. "We hebben besloten om die niet meteen te vervangen, maar pas in de lente", aldus de woordvoerder. "Het klopt dat we daar verder in gaan dan de vorige seizoenen. Er zijn door de crisis in Griekenland minder vluchten op Athene deze winter. Dat geldt ook voor Portugal."
Anderzijds zet Brussels Airlines vol in op het lange afstandsnetwerk, met twee bijkomende lange afstandsvliegtuigen volgende zomer: één op het Afrikaanse netwerk, en één naar de VS. (belga/jv/sg)
Een stuntvlieger van het Britse team Red Arrows is vandaag omgekomen door een ongeval met een schietstoel. Hij werd vanuit zijn stoel gelanceerd terwijl het toestel nog op de grond stond, aldus het ministerie van Defensie. Het incident vond plaats op de Oost-Engelse luchtmachtbasis Scampton, de thuisbasis van het team.
In augustus verongelukte ook al een piloot van het team. Dat was tijdens een show aan de Engelse zuidkust. Het stuntvliegteam Red Arrows is in 1965 opgericht. Het heeft ruim 4000 shows gegeven in 52 landen. (rtr/eb) hln
Zwangere vrouw krijgt plots trek in doodgereden dieren
Van zwangere vrouwen is bekend dat ze nu en dan een 'vieze goesting' krijgen. Midden in de nacht een bokaal pickles naar binnen werken of liters cola drinken, bijvoorbeeld. De Britse Alison Brierley spant echter de kroon door een trek in doodgereden dieren te ontwikkelen.
Als professionele artieste en taxidermiste komt ze wel vaker in aanraking met doodgereden dieren. Van hun huiden maakt ze onder meer sieraden. Maar dat ze tijdens haar huidige zwangerschap de 'roadkill' ook zou gaan opeten, doet de wenkbrauwen fronsen. Alison laat het evenwel niet aan haar hart komen en geniet volop van stoofpotjes van doodgereden fazanten en dies meer. (eb) hln
Veldslag in Vaticaan na Heiligschennis topless Activistes Femen
Druk weekend voor de activistes van vrouwenrechtenorganisatie FEMEN. Nadat de Oekraïense meiden al met weinig verhullende bodypaint in de Italiaanse kleuren Silvio Berlusconi lik op stuk hadden gegeven, trokken ze een dag later naar het Vaticaan. Uitgerekend op de 'Dag des Heren' gingen de vlijtige activistes uit de kleren op het Sint-Pietersplein. Van heiligschennis gesproken.
In Japan wordt naarstig gebouwd aan de 'Takabisha', een attractie met de steilste afdaling ter wereld volgens het Guinness Book of World Records. De rollercoaster zal ongetwijfeld een nieuwe mijlpaal worden voor pretparkliefhebbers op zoek naar een stevige adrenalinekick.
Op 16 juli opende de Takabisha in het Fuji-Q Highland park voor het grote publiek. In de schaduw van Mount Fiji kunnen de bezoekers een ritje maken dat de maag binnenstebuiten keert. Op een parcours van een kilometer lang gaat men zeven keer over de kop met als zinderend sluitstuk een afdaling van 43 meter, die een vrije val inhoudt van 121 graden. De hele tocht wordt afgewerkt tegen 100 km/u en duurt 112 seconden.
Naar verluidt ervaren de inzittenden gewichtloosheid tijdens de angstaanjagende duik naar beneden. De Takabisha snoept zo de titel van steilste attractie af van de Mumbo Jumbo in Flamingoland in het Britse Yorkshire. Hoe dan ook, als het aankomt op snelheid moet deze rollercoaster wel de duimen leggen voor de Formula Rossa in Ferrari World in Abu Dhabi. Daar zoeft men met een snelheid van maar liefst 240 km/u. hln
Spanje bouwt hoogste en snelste achtbaan van Europa
Het pretpark PortAventura nabij de Spaanse badplaats Salou pakt in het voorjaar van 2012 uit met een achtbaan die de records zal aaneenrijgen. Hou u dus vast aan de takken van de bomen, sidder en beef want wij geven alvast een voorsmaakje van deze indrukwekkende attractie.
De achtbaan, die Shambhala gedoopt wordt naar het mythische koninkrijk in Tibet, zal naar alle waarschijnlijkheid drie records op zijn naam zetten: hoogste Europese achtbaan, hoogste Europese afdaling en snelste hypercoaster. Het hele project wordt gebouwd door Bollinger & Mabillard en zal ruim 25 miljoen euro kosten.
De attractie wordt tachtig meter hoog en krijgt een lengte van zo'n 1.600 meter. De sensationele rollercoaster zal tenminste 1 helix (een schuin gezette bocht die met een lichte hellingshoek naar beneden of boven loopt), 5 camelbacks, een tunnel en verschillende watereffecten bevatten.
PortAventura behoort tot de top in Europa wat betreft het aantal jaarlijkse bezoekers en bestrijkt een oppervlakte van 34.362m². (kve) hln
Oudste metro in Parijs rijdt voortaan zonder bestuurder
De 111 jaar oude metrolijn 1 in Parijs rijdt vanaf heden zonder een bestuurder. Voor het eerst in de geschiedenis van de in 1900 in gebruik genomen verbinding verloopt het verkeer op de 16,6 kilometer lange lijn volautomatisch, zo berichten de Franse media.
Na een investering van 600 miljoen euro worden de 725.000 dagelijkse gebruikers van lijn 1 automatisch vervoerd. De lijn verbindt de kantorenwijk La Défense in het westen met Vincennes in het oosten.
De huidige metrostellen moeten tegen eind 2012 vervangen worden. Het is de eerste maal dat een bestaande metrolijn in Parijs volautomatisch wordt. Enkel lijn 14, ook gekend als de Météor-lijn, werd voor automatisch verkeer aangelegd. (belga/kve) hln
Vliegtuig Sky Airlines zakt door landingsgestel in Turkije
Een vliegtuig van het Turkse Sky Airlines met 156 passagiers aan boord is door het landingsgestel gezakt tijdens de landing op het vliegveld van Antalya. Niemand raakte gewond.
Een deel van het landingsgestel brak af, waarna het toestel leunend op een motor over de landingsbaan schoof. De Boeing 737 met onder andere Duitse vakantiegangers was opgestegen vanaf de internationale luchthaven in Baden-Baden, in het zuidwesten van Duitsland, bij de grens met Frankrijk. (dpa/dea) hln