TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
29-12-2011
Zwarte lijst met in Europa verboden airlines
Zwarte lijst met in Europa verboden airlines
De Europese Commissie heeft een nieuwe lijst gepubliceerd van in de Europese Unie verboden luchtvaartmaatschappijen. In de bijgewerkte lijst zijn 273 luchtvaartmaatschappijen uit 21 landen opgenomen waaraan een exploitatieverbod in de Europese Unie is opgelegd. De lijst bevat verder nog steeds vier individuele maatschappijen uit andere landen: Blue Wing Airlines uit Suriname, Meridian Airways uit Ghana, Rollins Air uit Honduras en Silverback Cargo Freighters uit Rwanda.
De Commissie zag zich ook genoodzaakt exploitatiebeperkingen op te leggen aan een deel van de vloot van Jordan Aviation vanwege talrijke en herhaalde veiligheidstekortkomingen, en alle activiteiten van de in Honduras geregistreerde luchtvaartmaatschappij Rollins Air volledig te verbieden.
Veiligheid eerst Vicevoorzitter van de Commissie Siim Kallas, bevoegd voor transport, zei hierover het volgende: "Voor de Commissie komt veiligheid op de eerste plaats. Wanneer wij over bewijzen beschikken dat luchtvaartmaatschappijen binnen of buiten de Europese Unie niet veilig opereren, dan moeten wij maatregelen nemen om alle veiligheidsrisico's uit te sluiten."
Toezicht verbeteren Het Comité inzake veiligheid van de luchtvaart heeft ook verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen onderzocht. De Commissie roept de overheden van verschillende lidstaten dringend op hun toezicht op deze luchtvaartmaatschappijen te verbeteren, om ervoor te zorgen dat alle in Europa gevestigde luchtvaartmaatschappijen overeenkomstig de hoogste veiligheidsnormen werken.
Angolan Airlines TAAG Angolan Airlines wordt nu toegestaan op de EU te vliegen met twee moderne vliegtuigen van het type B-777-300; de luchtvaartmaatschappij heeft aangetoond dat zij in staat is deze vliegtuigen veilig te beheren en passend toezicht op de activiteiten uit te oefenen. Bovendien bevat de lijst nu de volgende luchtvaartmaatschappijen die door de luchtvaartautoriteiten van hun land zijn gecertificeerd zonder dat die autoriteiten het nodige schriftelijke bewijs hebben gekregen dat deze maatschappijen aan de internationale veiligheidsnormen voldoen: Equatorial Congo (Republiek Congo), Stellar Airways (Democratische Republiek Congo), Aeromajestic en Interisland Airlines (Filipijnen).
21 onveilige landen De luchtvaartmaatschappijen die op de zwarte lijst staan, komen uit een aantal onveilige landen: Afghanistan, Angola, Benin, de Republiek Congo, de Democratische Republiek Congo, Djibouti, Equatoriaal Guinea, Gabon (met uitzondering van drie maatschappijen, waaraan beperkingen en voorwaarden zijn opgelegd), Indonesië (met uitzondering van zes maatschappijen), Kazachstan (met uitzondering van één maatschappij, waaraan beperkingen en voorwaarden zijn opgelegd), Kirgizië, Liberia, Mauritanië, Mozambique, de Filipijnen, Sierra Leone, Sao Tomé en Principe, Sudan, Swaziland en Zambia.
Strikte beperkingen De lijst bevat voorts ook elf maatschappijen die naar de EU mogen vliegen onder strikte beperkingen en voorwaarden: Air Astana uit Kazachstan, zoals eerder vermeld, Air Koryo uit de Democratische Volksrepubliek Korea, Airlift International uit Ghana, Air Service Comores, Afrijet, Gabon Airlines en SN2AG uit Gabon, Iran Air, TAAG Angolan Airlines, Air Madagascar uit Madagaskar en Jordan Aviation uit het Hasjemitisch Koninkrijk Jordanië. (kh) hln
Je hebt wat spaarcenten, maar wil ze niet beleggen op de hysterische beurs. Je wilt wel investeren in vastgoed, maar dan zonder slechte huurders, lekkende kranen of leegstand. "De oplossing? Koop een hotelkamer aan zee als belegging", klinkt het bij de hotelketen Ibis, die in De Panne en Zeebrugge 79 en 59 kamers verkoopt, zo schrijft Het Laatse Nieuws.
Kamers 'verkopen' is een vaste strategie van Accor, het moederhuis van hotelketens als Ibis, All Seasons en Etap Hotel. Van de 4.200 hotels die Accor op vijf continenten runt, is het slechts van 17% eigenaar. Tegen 2015 wil het bedrijf dat verminderen tot 9%. Accor wil zich specialiseren in hotels uitbaten, niet in ze bezitten.
De grondprijs op toplocaties als de Belgische kust is de reden om kapitaal op te halen bij bakkers, dokters en advocaten. In ruil hoeven de geldschieters zich niks aan te trekken van het runnen van het hotel, boekingen, aankopen, onderhoud of inrichting.
Geen tweede verblijf
"Kopers mogen hun hotelkamer niet zien als een tweede verblijf. Met een mooie korting kunnen ze wel reserveren in het hotel. Maar het is niet omdat je kamer 208 bezit, dat je ook slaapt in kamer 208", zegt Bart Slabbinck, de projectbegeleider van 'Industrie Hotelière'. Andere hotelgasten zien geen verschil tussen een gewoon hotel en eentje met privé-investeerders. "De Accor-huisstijl is gestandaardiseerd van Tokio tot De Panne. Meneer Peeters mag als kamereigenaar dus geen familiefoto op het nachtkastje zetten."
Wat moet zo'n kamer kosten? "Instappen kan vanaf 50.000 euro eigen inbreng. Elk kwartaal krijgen investeerders 90% van de winst uitgekeerd. Die is afhankelijk van de bezettingsgraad van het hotel. Lopen hotelkamereigenaars geen risico op extra rekeningen? Voor een nieuwe lift of voor nieuwe handdoeken? "Nee, dat zit allemaal in het businessmodel." (hln/kve) hln
Ryanair breidt uit met 4 nieuwe zomerbestemmingen op Charleroi
Ryanair gaat opnieuw fors uitbreiden in Charleroi. Topman Michael O'Leary kondigde vier nieuwe bestemmingen aan die vanaf het zomerseizoen, in april, zullen worden aangevlogen: Chania (Kreta), Korfoe, Memmingen bij München en Rodez in het zuiden van Frankrijk. Ryanair gaat ook een vijftiende Boeing in Charleroi stallen, goed voor een 50-tal rechtstreekse banen.
De groei van Ryanair is opmerkelijk, want de luchtvaartsector heeft last van de economische crisis. Maar volgens O'Leary gaat dat niet op voor zijn lowcost-maatschappij. "De mensen blijven reizen en vrienden bezoeken, ze worden alleen prijsbewuster". Vorige crisissen leerden dat Ryanair kon profiteren van dat prijsbewustzijn, luidde het.
Voor Charleroi betekent de uitbreiding dat Ryanair vanaf volgend jaar 79 bestemmingen zal aanvliegen vanuit ons land. De Ierse maatschappij mikt op 5,5 miljoen passagiers in België, goed voor direct en indirect zo'n 5.500 banen. "Charleroi (+32 procent) is de snelst groeiende regionale luchthaven van Europa", aldus O'Leary.
Er is bij de uitbreiding voor het zomerseizoen gekozen voor twee Griekse bestemmingen. Griekenland mag dan wel in een zware crisis verkeren, O'Leary meent dat het toerisme op de Griekse eilanden een boost beleeft. Mocht het land toch uit de euro moeten stappen, zal het toerisme daar nog meer van profiteren. "De drachme zal de prijzen doen devalueren".
Met Memmingen wordt gemikt op het toeristische potentieel van Beieren en München. "Mensen willen iets nieuws ontdekken". Rodez ligt in het zuiden van Frankrijk en dat land is traditioneel een grote trekpleister voor de Belgen. Er wordt geen kannibalisme verwacht met die andere Ryanair-bestemming Carcassonne. (belga/kve)
Airbus zal dit en het komende jaar alles bij elkaar meer dan 8.000 nieuwe werknemers aanwerven. Dat bericht de Börsen-Zeitung, op basis van "bronnen binnen de onderneming".
Dit jaar heeft de Europese vliegtuigbouwer al ongeveer 4.000 werknemers aangeworven. Volgens informatie van het Duitse persagentschap dpa zijn er ook voor het komende jaar plannen in die ordegrootte. Het is nog niet duidelijk in welk land de nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd zullen worden.
Efficiënte vliegtuigen Het hoofd van Airbus, Thomas Enders, zei in de Börsen-Zeitung dat hij in 2012 niet rekent op een toevloed van bestellingen zoals dit jaar. Vanwege de sterke vraag naar efficiënte vliegtuigen, die weinig kerosine verbruiken, denkt Airbus voor de tweede helft van het decennium wel na over "een sterke productiestijging".
Doelstellingen in vraag Airbus kon in 2011 voor het eerst de superjumbo A380 in serie produceren, en hoopt daar in 2015 winst mee te maken. Enders, die kandidaat is om EADS-hoofd Louis Gallois op te volgen, stelt de huidige doelstellingen in vraag. Zo wil EADS de helft van de opdrachten uit de privé-sector halen, en de andere helft uit de openbare en militaire sector. Enders wijst op de toekomstige groei van de burgerluchtvaart en de zwakke overheidsfinanciën in Europa en de VS.
De EADS-dochter stevent met 1.500 bestellingen in 2011 af op een nieuw orderrecord. (dpa/eb) hln
Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog dagenlang alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Pas midden november werd het euvel ontdekt in de Amerikaanse stad Boston en werd het toestel aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.
Rechtervleugel
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondig nazicht gekregen. De schroeven ontbraken aan een deel van de buitenbekleding aan de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat "op geen enkel moment de veiligheid tijdens de vluchten" in gevaar was geweest. (belga/kve)
Het Waalse gewest stelt luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines voor om sommige vluchten naar de luchthaven van Charleroi (BSCA) te leiden. Dat heeft de bevoegde Waalse minister André Antoine (cdH) zaterdag duidelijk gemaakt in L'Echo.
Brussels Airlines wordt momenteel geconfronteerd met financiële moeilijkheden. De luchtvaartmaatschappij stevent af op een verlies van 80 miljoen euro in 2011. Er werden al maatregelen aangekondigd, waardoor er bij de onderneming een zestigtal banen zullen verdwijnen.
"Mijn voorstel heeft tot doel om een grote nationale luchtvaartmaatschappij in ons land veilig te stellen", zegt de Waalse minister André Antoine (cdH). "BSCA kan 500.000 passagiers van Brussels Airlines ontvangen."
"Dat zou een win-winsituatie zijn. Het totale bedrag voor heffingen en luchthaventaksen bedraagt op Brussels Airport 27,20 euro, tegenover 2 euro in Charleroi", verduidelijkt de minister. "Voor BSCA betekent dat een verdere ontwikkeling en de werkgelegenheid zal er wel bij varen."
Afgelopen voorjaar werd al eens een gelijkaardig voorstel gelanceerd, maar daar werd toen niet op ingegaan. Antoine nodigt de bestuurders van Brussels Airlines uit om het idee alsnog in overweging te nemen. (belga/jv)
Jetairfly vliegt vanaf volgend jaar naar Azoren en Macedonië
Luchtvaartmaatschappij Jetairfly start volgend jaar met vluchten vanop Brussels Airport naar Ponta Delgada op de Azoren en de Macedonische steden Ohrid en Skopje. Dat meldt de maatschappij in een persbericht. De nieuwe lijnen brengen het totale aantal Jetairfly-lijnen voor 2012 op 122.
De vluchten naar Ponta Delgada op de Azoren, een Portugese eilandengroep in de Atlantische Oceaan, starten vanaf april, wekelijks op maandag. Vanaf mei vliegt Jetairfly elke week op dinsdag en zondag via Ohrid naar de Macedonische hoofdstad Skopje. (belga/dea)
Piloot riskeert ontslag na flirt met passagier in eerste klasse
Piloten hebben een voorbeeldfunctie, maar een Australische piloot trok zich daar niet veel van aan. De man riskeert zijn job bij Qantas na zijn toetreding tot de mile-high-club. In de luxueuze eerste klasse van de langeafstandsvlucht van Londen naar Sydney was de man zo hevig aan het rampetampen met een vrouwelijke passagier dat andere passagiers voortdurend aan het klagen waren. Voor alle duidelijkheid: de piloot was op die vlucht niet in functie (gelukkig maar), maar dat element zal zijn ontslag wellicht niet kunnen afwenden.
De eerste klasse op Qantas-langeafstandsvluchten heeft stoelen die je kan omvormen tot een soort bed en daar maakte het hitsige duo gretig gebruik van. Toen het echt de spuigaten uitliep, moest de bemanning van de vlucht hun Qantas-collega zelfs smeken om in economy te gaan zitten. Nadat de vrouw in kwestie bij de tussenlanding in Singapore was uitgestapt, ging de piloot prompt weer naar eerste klasse.
Onderzoek
Het is niet duidelijk of de piloot te veel gedronken had en of hij de vrouw al kende voor de vlucht. Dat zal het onderzoek moeten uitwijzen. Qantas bevestigt dat de job van de piloot op de helling staat. De man verdient zo'n 180.000 euro per jaar. Hij kreeg begeleiding aangeboden van de Australische én van de internationale Pilotenbond. (kh) hln
Vlaams-Brabantse provinciale ambtenaren ontvangen jaarlijkse pot van 875.000 euro voor later pensioen
Provincie dicht pensioenkloof contractuelen en statutairen - De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde het reglement voor de start van een tweede pensioenpijler voor haar contractuele werknemers goed. Hiermee wil ze de pensioenkloof tussen vastbenoemde statutairen en niet-vastbenoemde contractuelen verkleinen.
'In 2009 lieten we de pensioenen van onze werknemers bestuderen door een externe consultant. Ze bekeken de mogelijkheden om de kloof tussen statutairen en contractuelen te verkleinen. Het is op basis van deze studie dat we de tweede pensioenpijler gaan uitbouwen', zegt Jean-Pol Olbrechts, gedeputeerde voor financiën.
'Contractuele en statutaire ambtenaren doen hetzelfde werk. Toch ligt het pensioen voor statutairen beduidend hoger dan dat voor contractuelen. Met een tweede pensioenpijler voor contractuelen verminderen we aanzienlijk de pensioenverschillen tussen beide statuten', zegt Julien Dekeyser, gedeputeerde voor personeel.
'Het huidige pensioenreglement voor contractuelen is het resultaat van intense onderhandelingen met de vakbonden. Samen zijn we erin geslaagd om tot een constructief eindresultaat te komen', zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor organisatie en planning.
Dit pensioenreglement gaat in op 1 januari 2012 en er werd hiervoor een bedrag van 875.000 euro in de begroting ingeschreven.
Als een contractueel op pensioen gaat, krijgt hij zijn gespaarde pensioenkapitaal via een eenmalige uitkering.
De provincie besliste ook om de pensioenen te laten beheren door een externe levensverzekeraar.
'Zo kunnen we gebruik maken van de expertise van specialisten. De voordelen zijn dat er een duidelijke registratie van verworven pensioenrechten voor de pensioendatum is en dat de rapportering correct en eenduidig gebeurt. We gaan nu een overheidsopdracht uitschrijven voor de selectie van een levensverzekeraar als pensioenbeheerder', besluiten gedeputeerden Jean-Pol Olbrechts, Julien Dekeyser en Monique Swinnen. (De Gazet van Tienen)
Ook benieuwd wat de hotelsector de komende jaren voor ons in petto heeft? Echte megaprojecten staan overal ter wereld in de steigers en allemaal lijken ze even futuristisch. Kijk even mee met ons binnen in de hotelkamers van morgen.
Dubai pakt in 2014 uit met het spectaculaire zevensterrenhotel Apereiron dat alleen toegankelijk zal zijn per helikopter of per boot. Het 28 verdiepingen tellende gebouw krijgt een futuristische look. Op de bovenste twee etages komt een ware jungle met vlinders en tropische diersoorten. De hotelgasten zullen kunnen dineren in een restaurant dat zich onder water bevindt en uitzicht biedt op een omringende lagune.
Het Songjiang district nabij miljoenenstad Shanghai is een populaire bestemming voor toeristen. De natuurlijke schoonheid en adembenemende landschappen zijn een ware aantrekkingspool. Het Songjiang Hotel zal in de toekomst zeker een bijkomende attractie worden. Alhoewel het wat weg heeft van sciencefiction, zal het vierhonderd bedden tellende resort zeer duurzaam en milieuvriendelijk zijn. De constructie rijst hoog boven een meer uit en 'kleeft' zowat tegen de rotsen.
In de buurt van de Fiji-eilanden, in de Stille Zuidzee, kan je 15 meter onder water logeren. Dit is het enige hotel uit de reeks dat echt al klaar is om gasten te ontvangen. Het Poseidon Undersea Resort telt 24 kamers, veeleer capsules, van tien bij vijf meter. Vanuit je bed geniet je van de prachtige fauna en flora. De kamers zijn bereikbaar met een transparante lift en ingericht met marmer en leder, volgens het thema van Jules Vernes onderzeeër. Elke kamer heeft een knop om de vissen te voederen zodat ze vlak voor het raam komen zwemmen.
Een hotel in de vorm van een reuzenrad, dat is het Diamond Ring Hotel. In Dubai wordt er sterk aan gedacht om dit hotel ook echt te bouwen. In elke gondel van het reuzenrad zal dan een hotelkamer gemaakt worden. Prachtig uitzicht verzekerd!
In 2015 moet het Crescent Hotel in Baku, de hoofdstad van Azerbeidjan, verrijzen. Het hotel in de vorm van een halve maan zal 33 verdiepingen tellen en ongetwijfeld een attractie op zich worden. En dat is nog niet alles want men koestert ginder ook nog plannen voor de bouw van een hotel dat een volle maan moet voorstellen. hln
Een rapport van de Europese Academies Wetenschapsadviesraad (EASAC) focust op zonnewarmte als een belangrijke vorm van hernieuwbare energie. Een voordeel van zonnewarmtetechnologie is dat ze energie kan opslaan.
Het rapport van EASAC zegt dat zonnewarmte-energiecentrales een belangrijke rol kunnen spelen in het omvormen van de Europese energievoorziening naar hernieuwbare energie tegen 2040.
Wisselvallig
Het nadeel van fotovoltaïsche cellen, de meest bekende vorm van zonne-energie, is dat ze geen elektriciteit kunnen opslaan. Ook andere bronnen van hernieuwbare energie zijn afhankelijk van de aanwezigheid van de energiebron en zijn dus erg wisselvallig.
Energiecentrales die werken op zonnewarmte kunnen wel elektriciteit opslaan. Daardoor zijn er geen fossiele brandstoffen of kerncentrales nodig om eventuele tekorten aan te vullen. Warmte wordt overdag opgeslagen in gesmolten zout bij temperaturen van meer dan vijfhonderd graden Celsius. Die warmte kan dan gebruikt worden om de turbines acht of meer uren na zonsondergang verder te laten draaien.
Tussen 2020 en 2030
"Rekening houdend met de huidige vooruitgang in technologie en de stijgende prijs van fossiele brandstoffen, geloven we dat elektriciteit van zonnewarmtetechnologie zal kunnen wedijveren met fossiele brandstoffen ergens tussen 2020 en 2030", zegt Robert Pitz-Paal, die de EASAC-studie in goede banen leidde.
Energiecentrales die werken op zonnewarmte verwarmen vloeistof met spiegels tot stoom, waarna de stoom turbines in werking doet treden. Bij het proces worden temperaturen van 400 tot 1200 graden Celsius bereikt. De techniek is bekend sinds de jaren tachtig, maar volgens experts werd hij pas vervolmaakt in het laatste decennium. Zonnewarmte-energiecentrales leveren vooral in Spanje en in het Westen van de Verenigde Staten energie.
Desertec
Het Desertec Industrieel Initiatief (DII) is een project dat zonnewarmte-energiecentrales wil bouwen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA-regio). De energiecentrales moeten energie leveren voor Noord-Afrika, maar ook voor de Europese Unie. Desertec kondigde eerder deze maand aan volgend jaar een zonnewarmte-energiecentrale van 500 megawatt te zullen bouwen in Marokko.
Volgens Desertecvoorzitter Paul van Son is de centrale in Marokko een project dat kan dienen als referentie om te tonen aan investeerders en beleidsmakers dat het project levensvatbaar is als een belangrijke bron van hernieuwbare energie. Hij zegt dat de centrale in Marokko, die twee miljard euro zal kosten en 12 vierkante kilometer groot wordt, vanaf 2015 in werking zou moeten treden. Ook centrales in Tunesië en Algerije zitten in de pijplijn. (ips/adb) hln
Onze mond staat nooit stil: vrouw praat dagelijks vijf uur
De gemiddelde vrouw is vijf uur per dag bezig met bijpraten en roddelen. Dat is meer dan een derde van de tijd dat ze wakker is, zo blijkt uit Britse cijfers.
Of ze nu thuis is of op het werk, een vrouw praat elke dag 298 minuten. Voor ze op haar werk toekomt, heeft ze al 17 minuten gebabbeld. Wie vriendelijke buren heeft, roddelt een halfuur per week met hen of klaagt tegen hen. Acht procent van de dames is zelfs wekelijks 12 minuten bezig met een babbeltje te slaan met verkopers in de winkel.
Gesprekspartner
De meeste vrouwen verkiezen met hun vrienden te praten. Ook bespreken ze volledig andere dingen met hun partner, dan met hun moeder of beste vriend(in). Met hun geliefde delen ze hun leed van op het werk, hij krijgt elke dag een update. Meer sappige details bewaren ze voor hun beste vriend(in). 36 procent bekent wel geen geheim te kunnen bewaren, ze vertellen hun partner vaak dingen die in vertrouwen met hen gedeeld zijn. De meeste dames verkiezen een persoonlijk gesprek, ook willen ze liever met één persoon praten dan in een grote groep.
Onderwerpen
Het vaakst bespreken vrouwen hun problemen, de kinderen of het liefdesleven van anderen. Andere veel besproken onderwerpen zijn seks, shopping en soaps. Ze zijn 24 minuten per dag bezig over hun gewicht, eetgewoonten en kledingmaat. Een derde spendeert een groot deel van de dag aan discussiëren over wat ze als middagmaal gaat eten, een kwart wisselt regelmatig recepten uit. Dames praten ook graag over welke cosmetische ingreep ze zouden willen ondergaan, wat hun schoonmoeder heeft gezegd en over welke celebs ze fantaseren. (ep) hln
Werknemers die niet kunnen weerstaan aan het verspreiden van een goede roddel zetten hun carrière en vriendschappen op het spel. Maar helemaal niet aan achterklap doen, is ook niet goed voor je.
Psychologen aan de universiteit van Baltimore ondervroegen vrouwen hoe ze dachten over kennissen die wel of niet roddelden. Daaruit blijkt dat hevige roddelaars niet populair zijn en geen sociale invloed hebben op het werk. Wie negatieve geruchten verspreidt, blijkt het minst populair te zijn. Deze mensen worden namelijk als zwak en onbetrouwbaar beoordeeld, ze worden ook niet gerespecteerd en hebben geen invloed op anderen.
Informatie missen
Psycholoog Sally Farley: "Mensen luisteren wel naar roddels, maar ze vertrouwen de mensen die ze verspreiden niet. Het kan zijn dat we ze toelaten in onze vriendenkring omdat we vrezen anders belangrijke informatie te missen, maar we houden roddelaars op een afstand."
Voordelen
Ander onderzoek toont aan dat wie niet roddelt evenveel schade aan zijn populariteit kan berokkenen. Sommige psychologen zeggen dat gematigde achterkap en goede dingen zeggen over collega's je ook geliefder kan maken. Een andere studie aan de universiteit van Michigan toonde aan dat vrouwen gelukkiger en gezonder zijn als ze veel met vrienden roddelen, dit stimuleert namelijk het niveau van progesteron, een hormoon dat het niveau van angst en stress beperkt. (ep) hln
Ik kan een geheim bewaren ... voor een half uur dan toch
Als je aan een vrouw vraagt of ze een geheim kan bewaren, is het antwoord meestal volmondig ja. Maar als je haar een geheim toevertrouwt, dan blijkt na een half uur al dat ze het niet kan.
In een rondvraag bij 3.000 vrouwen door huidverzorgingsspecialist Simple gaf één op de tien vrouwen toe dat ze nooit een geheim kunnen bewaren, hoe persoonlijk of vertrouwelijk het ook is.
Delen
Maar liefst 85 procent zegt enorm te genieten van een sappige roddel en kan die dan ook moeilijk voor zichzelf houden. Meestal vertellen we een geheim al na 32 minuten door en breken we dus onze belofte. Afhankelijk van het soort nieuwtje, zijn onze man, mama of beste vriendin de eerste die de roddel te horen krijgen.
En hoewel we weten dat vrouwen niet kunnen zwijgen, houdt dat ons toch niet tegen om onze eigen geheimen aan iemand door te vertellen. Bijna de helft zegt af en toe nood te hebben om zijn diepste geheimen met iemand te delen. "Vrouwen kunnen echt niet zwijgen", besluit de woordvoerder van Simple daaruit. Opvallend is ook dat 13 procent van de ondervraagden soms expres een geheim vertelt aan een vriendin die niet kan zwijgen, omdat ze willen dat het nieuwtje zich verspreidt.
Zwijgen
Toch is er een verschil tussen een simpele roddel en het doorvertellen van iemands diepste geheim. "Vrouwen moeten weten wat ze kunnen onthullen en wat ze geheim moeten houden. Dat kan door jezelf in de positie te plaatsen van degene die jou iets toevertrouwt", zegt psychologe dr. Christine Bundy. "
Als je denkt dat het de andere persoon ontgoocheld of verdrietig zal zijn, dan hou je het best voor jezelf, hoe moeilijk dat ook is. Dat ben je hem of haar verschuldigd, zeker als het om iets persoonlijks gaat. Je wil toch niet gezien worden als een verrader? Dat weegt niet op tegen een beetje geroddel", besluit ze. (lbs) hln