TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
18-06-2010
Visakaart
Op komst: Visakaart met toetsenbord
Visa start met Visa CodeSure, een online betaalsysteem dat is gebaseerd op de goeie ouwe Visakaart, maar mét ingebouwd toetsenbord en display. De kaart maakt zelf een unieke, tijdelijke toegangscode aan die u pas krijgt na het invoeren van uw persoonlijke pincode.
Visa Europa heeft samen met het Australische bedrijf Emue een nieuw type betaalkaart ontwikkeld. De nieuwe kaart moet vooral fraude met internetbetalingen tegengaan. Opmerkelijk: de nieuwste Visa heeft een ingebouwd toetsenbord en een alfanumerieke display waarmee een betaling kan worden geautoriseerd. In de kaart zit een batterijtje dat minimaal drie jaar dienst moet doen.
Wapen tegen fraude
Visa ziet de nieuwe kaart als een doorbraak in de preventie van internetfraude en denkt dat ze het vertrouwen in online betalingen ten goede zal komen. Dat mag ook wel, want nauwelijks enkele weken geleden slaakten de Nederlandse webwinkeliers nog een noodkreet. Wijnand Jongen van koepelorganisatie Thuiswinkel.org schatte toen dat Nederlandse webshops jaarlijks negentig miljoen euro verliezen aan fraude. 'Onze leden doen nooit of bijna nooit aangifte. Ze vinden dat de politie niet de kennis heeft en dat ze prioriteit geeft aan andere zaken.' Idem dito in ons land: 'Concreet cijfermateriaal hebben we niet', zegt Marc Perin, managing director van Becommerce, 'wel ervaringsgegevens die zeer vergelijkbaar zijn met Nederland.'
'Dit is een zeer eenvoudige manier om de veiligheid van online betalingen op een niveau te brengen dat niet moet onderdoen voor aankopen met chipkaarten en pincodes in klassieke winkels', zegt Sandra Alzetta, Hoofd Innovatie bij Visa Europa. Zonder pincode kan een dief met de kaart inderdaad niets aanvangen. 'De kaart kan nog veel meer dan enkel betalen. Ze kan op termijn ook bestaande loginsystemen vervangen om medewerkers bijvoorbeeld toegang te verschaffen tot bedrijfsnetwerken.'
Getest & goedgekeurd
De nieuwe kaart is grondig uitgetest door duizenden klanten van acht Europese banken in landen als het Verenigd Koninkrijk, Italië, Israël, Turkije, Zwitserland en Duitsland. Zo'n 70 procent van de gebruikers verklaarden dat ze vaker die kaart zouden gebruiken om er aankopen op afstand mee te betalen en 86 procent gaf aan vertrouwen te hebben in de veiligheid van de kaart.
Hoe snel de kaart in onze portefeuilles zal opduiken, is nog koffiedik kijken. Er hangt namelijk een flink prijskaartje aan: alleen al het vervangen van alle Visakaarten in het Verenigd Koninkrijk zou circa 1,2 miljard euro kosten, zo becijferde Datamonitor. Ettelijke malen meer dus dan de jaarlijkse schade als gevolg van kaartfraude. Het is maar de vraag of de banken, in deze tijden van crisis, bereid zijn om die investering op te hoesten.
Uit een Brits onderzoek blijkt dat vooral jonge vrouwen zich eenzaam voelen. Een opslorpende job en het gemak van sociale netwerksites zouden de belangrijkste stoorzenders zijn binnen een vriendschap.
Britse deskundigen vroegen aan meer dan tweeduizend landgenoten tussen achttien en vierendertig jaar of zij zich eenzaam voelden. In totaal gaf 60% van ondervraagden toe dat ze meer menselijk contact met vrienden en familie wilden.
Sociale netwerksites kunnen een gemis doen afnemen, maar als het bij virtuele conversaties blijft zal de eenzaamheid na een tijd opnieuw zwaar beginnen doorwegen.
Vooral jonge vrouwen hebben het moeilijk met alleen zijn. Als ze een job en een huishouden moeten combineren, lijkt het soms alsof er geen tijd meer is om sociale activiteiten uit te voeren. Deze groep vrouwen is het eenzaamst en heeft meer kans om depressies te ontwikkelen.
Het niet duidelijk waarom mensen behoefte hebben aan de aanwezigheid van anderen. Vermoedelijk komt het hormoon oxytocin vrij wanneer twee of meer personen met elkaar praten. Volgens velen zou dat de chemisch link zijn tussen sociaal contact en een blij hart.
Je kunt niet elke dag gratis een superauto op de kop tikken. Maar nu dus wel, er is maar één nadeel: om de auto te krijgen, moet je eerst een luxejacht kopen en dat 'plezierbootje' kost maar liefst 17 miljoen pond (20 miljoen euro).
De hypermoderne jacht is in totaal 122 voet (37 meter) lang en heeft alle denkbare comfort aan boord. Het interieur is Art Deco, er zijn grote luxekamers, een ontvangstruimte, een salon, tv's van 52 inch, topgeluidssystemen in elke kamer.
De superrijken onder ons moeten wel snel zijn, want er zijn maar zes exemplaren van de jacht gemaakt en er hebben zich al vijf mogelijke kopers gemeld.
En het 'plezierbootje' heeft ook nog wat kracht: de MTU 16V000 motor kan tot 43 knopen halen en is goed voor maar liefst 14.000 PK.
Daar kan de superauto niet aan tippen, maar toch. Met een 880 PK twin turbo V12 motor haalt hij 375 kilometer per uur.
Wat ook handig is, je kunt je nieuwe superauto perfect parkeren op je eveneens nieuwe jacht.
Het schip en de wagen zijn ontworpen door het Zweedse bedrijf Strand Craft. Eigenaar Kurt Strand zegt dat zijn ontwerp er is voor de 'superrijken'. 'Er was interesse van over heel de wereld, vooral vanuit het Midden-Oosten.'
Ronald De Gruyter, horeca-uitbater in Mechelen, heeft dé oplossing gevonden om opdringerige duiven zijn van terras te houden: een gigantisch waterpistool. 'Het helpt echt', zegt hij. 'Een welgemikt schot en ze vliegen op om tenminste een tijdje weg te blijven. Kinderen houden soms de wacht met het pistool, al wil ik niet dat het uitmondt in een echt watergevecht op het terras.'
De duiven op de Grote Markt van Mechelen worden volgens Ronald met het jaar tammer. 'Vroeger vlogen ze nog op als je in hun richting stapte, tegenwoordig blijven ze gewoon zitten, je kan ze haast zo oppakken. Helaas zijn er nog altijd klanten die nootjes op de grond gooien om de duiven te voederen. Zeker de toeristen weten niet dat daar in Mechelen strenge boetes tot 250euro op staan.'
De lancering van de nieuwe Eddy Merckx-fiets gaat niet onopgemerkt voorbij. Vanaf vandaag maakte Eddy Merckx Cycles reclame met een bloeddorstige Tom Boonen die rond de kin behoorlijk wat rode smurrie heeft. 'We're all Cannibals', is de slogan die de EMX-7 vergezelt. Dat is het nieuwste ontwerp van het fietsenbedrijf.
De mensen vastgrijpen, het beeld van de nieuwe fiets doen vastkleven: dat was het uitgangspunt van de nieuwe eigenaars van Eddy Merckx Cycles. 'De achterliggende gedachte is dat we allemaal kannibalen worden zodra we met deze fiets rijden, dat we dan ook nooit afgeven', zegt communicatieverantwoordelijke Peter Speltens. Naar het voorbeeld van Eddy Merckx die nog altijd trots is op zijn bijnaam 'De Kannibaal'. 'Een Eddy Merckx is er niet enkel voor de rijke vijftigplusser. We willen de jongerendoelgroep aanspreken. Vandaar deze boodschap. In hun taal. We vermengen met het beeld van Tom Boonen als een kannibaal op een Eddy Merckx-fiets zowel het rijke verleden van Eddy, als de hedendaagse held met de bedoeling nieuwe kannibalen te kneden.'
Merckx schrikt
De opnames gebeurde na de Omloop Het Nieuwsblad op een dak van een gebouw in Kortrijk. 'Boonen vond het gewoon zalig. Het is eens iets anders dan braafjes naast een fiets poserend.'
Patrick Lefevere vond het lekker provocerend, maar hij zei: 'je weet dat ik van deze stijl houd.'
En de grootmeester zelf: 'Ik vind het te agressief, veel te geweldig. Ik was geschrokken toen ik de campagne zag. Dit is té provocerend, maar ik kan blijkbaar niet meer mee. Ik ben te oud geworden. Ik had er ook niets aan te zeggen, mijn bedrijf is verkocht. Dus.'
De nieuwe EMX-7 wordt op 22 juni gelanceerd in de Palm-brouwerij van Steenhuffel, waar een feest voor 525 genodigden wordt gehouden. Boonen rijdt met dit nieuwste juweeltje de Tour die op zondag 5 juli in Brussel aankomt. Ter ere van de 65ste verjaardag van Eddy Merckx.
Precies één dag lang liet een Nederlandse flauwe plezante ons geloven dat niet de Belgen maar de Vlamingen volgens Julius Caesar de dappersten aller Galliërs waren. Universitair gestaafd en wel. PAULDEMEYER
Het verhaal begint dinsdagavond bij het persbureau Belga. Dat krijgt een bericht binnen van de persdienst van de Leidse universiteit. 'De Vlaming Joren De Neve heeft dit jaar de scriptieprijs geschiedenis (1.500 euro) gewonnen. De Neve maakt komaf met het citaat uit De Bello Gallico van Julius Caesar als zouden 'de Belgen de dappersten aller Galliërs' zijn. Alleen de Menapiërs, de Nerviërs en de Eburonen - de Vlamingen van die tijd dus - mogen terecht de dappersten van alle Galliërs genoemd worden.'
De mail is verstuurd door promotor Theo Hoeksma. Belga stuurt het bericht door naar kranten, radio en televisie en alle andere abonnees.
Wij wilden die onderzoeker wel eens de lof laten zingen op die dappere Vlamingen. Dus belden we naar de persdienst van de universiteit van Leiden met de vraag ons in contact te brengen met Joren De Neve.
Kort na de middag meldt Leiden dat bij hen geen Joren De Neve te vinden is. En nog vreemder: de scriptieprijs geschiedenis is dit jaar nog niet eens uitgereikt. Ook Theo Hoeksma kennen ze er absoluut niet.
Unief hak gezet
Op de mail - inclusief het officiële logo van de universiteit van Leiden - staat ook een telefoonnummer. Daar krijgen we een bandje te horen: 'Dit is de voicemail van Theo Hoeksma. Wij zijn afwezig tot eind juni, maar daarna kan u ons weer bereiken.'
Het lijkt erop dat iemand de universiteit van Leiden een hak wil zetten. 'Het is de eerste maal dat we zoiets meemaken', zegt persvoorlichter Dini Hogenelst.
Of hoe een Nederlander de flauwste plezante aller Galliërs kan zijn.
Het Geboortebos naast het recreatiedomein Viander is gedoemd om voor een groot deel plaats te maken voor woningbouw. Maar wat er zich nu afspeelt, is walgelijk. Honderden kadavers van vissen liggen er te rotten en verspreiden een vreselijke stank. Wandelaars protesteerden eerder al daartegen, maar tevergeefs. Een vissterfte in de vijvers van de Viander is niet abnormaal. Een firma komt dan de kadavers ophalen, maar nu blijft ze in gebreke.
(Waarom opruimen: de club van de Witte spreeuwen kunnen dit werkte toch ook opknappen)!!!!!
TIENEN - Verschillende bedrijven prijzen hun zonnecellen aan. De Milieuadviesraad wil zich niet voor hun kar laten spannen.
In een vorige vergadering van de Milideuadviesraad werd gesproken over een voorstel van Natuurpunt dat verwees naar Linea Trovata. Eigenaars van grote daken zouden, deze kunnen verhuren aan Linea Trovata voor het gratis plaatsen van zonnepanelen en dus een vergoeding opstrijken voor het te beschikking stellen van hun dak. Als de natuurvereniging bemiddelt strijkt ze ook een vergoeding op.
Daarop meldde zich een concurrent, met name IBA Technik (Zontech) uit Oplinter. Die wil eveneens zonnepanelen plaatsen op daken van openbare gebouwen, scholen e.d. Hiervoor vraagt de firma een bemiddeling van de adviesraad met het argument dat deze firma uitsluitend werkt met zonnecellen van het Tiense bedrijf Photovoltech.
De Milieuraad besluit dat het niet aan hem is om bepaalde firma?s te promoten. Wel kan de raad de idee van verhuur van daken aan dergelijke firma?s verdedigen zonder evenwel firma?s naar voor te schuiven.
Vergeet te kleine tentjes, vieze douches en beestjes in je slaapzak: de nieuwe kampeertrend heet 'Glamping'!
Glamping is de afkorting van Glamourous Camping en dekt meteen de lading: reusachtige luxetenten in geest van de streek waar je logeert, inclusief designmeubelen en room service.
Glamping kan je binnen Europa in onder meer Portugal, Nederland, Frankrijk en Ierland, maar ook in Afrika, de States en Canada kan je je luxe-tentje opslaan. Prijzen zijn zeer afhankelijk van de plek waar je heengaat, van 200 tot meer dan 1000 euro per week.
BERLIJN - De luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een order geplaatst van 32 toestellen van de superjumbo A380. De bestelling, de grootste ooit voor dit type, heeft een boekwaarde van 11 miljard dollar.
Airbus wilde dit jaar 20 A380-toestellen verkopen, waarmee de doelstelling al is gehaald. Dat raakte bekend op de Duitse luchtvaartbeurs ILA.
In totaal werden al 90 stuks van de A380 besteld, waarvan er tien werden geleverd. Het toestel is het grootste passagiersvliegtuig ooit.
HOEGAARDEN - Het rechter zijaltaar in de (gesloten) kapel van Sint-Catharina in Hauthem stelt een kruisafneming voor. Naar verluidt is het van de hand van een Hoegaardse kunstenares.
Maurice Dodion van de heemkundige kring vertelde onlangs hoe hij erachter kwam wie de Kruiisafneming, het Golgothatafereel, in de kapel van Hauthem, schilderde. Niemand die er wat vanaf wist. Is het doek eigenlijk wel ondertekend? Is het tweede schilderij (Sint-Rochus) van dezelfde hand?
Maurice kreeg van Christiane Ausloos te horen dat haar tante de Kruisafneming schilderde tijdens haar verblijf in het pensionaat van Mariadal. Kennelijk kregen de juffrouwen daar schilderlessen. Wanneer? En waar hangen dan de andere kuinstwerken?
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium heeft zowel de Golgotha als de St.-Rochus in zijn inventaris opgenomen. Bij de auteur staat 'onbekend'. Bij het jaartal staat 1601-1610. Was onze tante zo oud? (Mr. Billen)
De Verenigde Naties verwachten dat het aantal "megarampen", die veroorzaakt worden door het weer, de komende decennia zal toenemen.
Klimaatverandering doet het aantal natuurrampen toenemen, zegt John Holmes, Onder-Secretaris-Generaal van de VN. "Er komen meer overstromingen, orkanen en droge periodes." Holmes coördineert de hulp die de VN biedt bij rampen. Het is al een zwaar jaar geweest met de aardbeving die in Haïti meer dan 250.000 doden eiste.
Toch gebeuren aardbevingen eerder willekeurig, terwijl het aantal weerkundige rampen wel degelijk toeneemt. "Dat is gedeeltelijk zichtbaar met het aantal tropische stormen en hun intensiteit. Maar we zien niet alles, zoals de toenemende droogte en verwoestijning in Afrika", zegt Holmes.
Megasteden, megarampen De VN is vooral bang dat megasteden in de toekomst megarampen zullen veroorzaken. "Neem een stad als kathmandu, die op twee breuklijnen ligt. Als daar een zware aardbeving toeslaat, zullen de gevolgen catastrofaal zijn." Sommige landen zijn wel voorbereid op een grote ramp. In Chili viel het aantal slachtoffers nog mee na een hele zware aardbeving. In Haïti was de schade echter niet te overzien na een lichtere schok.
De klimaatverandering zal net als militaire conflicten het aantal vluchtelingen doen toenemen. En daar moeten de Verenigde Naties zich op voorbereiden. "Tien jaar geleden had niemand interesse voor de klimaatverandering. Nu staat het overal op de agenda", zegt Holmes. "De klimaatverandering is geen dreiging in een verre toekomst, het gebeurt op dit moment voor onze eigen ogen." (gb)