TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
08-07-2010
Standaardlader
EU gaat standaardlader maken voor elektrische wagens
De Europese Unie gaat een gestandaardiseerde oplader ontwikkelen voor elektrische wagens. Dat moet chauffeurs de mogelijkheid bieden om in heel de Unie en onafhankelijk van het automerk elektriciteit te "tanken" met één lader.
Eurocommissaris voor Industrie Antonio Tajani heeft de Europese Standaardiseringsorganisaties de opdracht gegeven om zich over de kwestie te buigen. Halfweg 2011 zou het systeem klaar moeten zijn.
"Om de weg vrij te maken voor het commercieel succes van elektrische wagens moeten we voorkomen dat incompatibele systemen leiden tot een gefragmenteerde Europese markt", verduidelijkt Tajani. In samenwerking met de constructeurs en andere belanghebbenden zal daarom gezocht worden naar een uniforme Europese oplossing.
De Commissie vraagt wel om naast veiligheid en uniformiteit ook aandacht te hebben voor zogenaamd 'intelligent laden'. Dit houdt in dat gebruikers hun wagens en batterijen tijdens de daluren kunnen opladen, wat de prijzen drukt en zorgt voor een efficiënter energieverbruik. (belga/gb)
Brochure Fietsen met de Gallo-Romeinen door Tienen
TIENEN - Schepen Katrien Partyka stelt morgen de Romeinenfietstocht voor.
De Erfgoedsite Tienen pakt uit met een brochure Fietsen met de Gallo-Romeinen door Tienen. De fietsroute leidt langs plaatsen waar de Gallo-Romeinse vondsten werden ontdekt die tentoongesteld staan in museum het Toreke.
De route gaat langs enkele opmerkelijke plaatsen die uiteraard ook in de brochure besproken worden: van de Tumuli in Grimde tot de vicus in het Grijpenveld.
Brochure straks in de sreekshop aan de musea (Grote Markt) (Billen)
Hanneke Verschaeve dingt naar de titel Miss Vlaams-Brabant. U kunt nu stemmen.
Geboortedatum: 31 januari 1987 Leeftijd:23 jaar Lengte:1m63 Gewicht:55 Maat:36 Woonplaats:Hoegaarden Studies/Beroep:Bediende Hobby's:Dansen Stemmen kan vanaf nu. (Billen)
Vanaf vandaag liggen de nieuwe Zeeuwse mosselen in alle grootwarenhuizen. De kwaliteit ervan is uitstekend, zeggen de specialisten. Bovendien zijn ze ook goedkoop.
De jumbo's voor de restaurants zijn zelfs iets goedkoper dan vorig jaar, zegt Edwin Foudraine van Prins & Dingemanse. Van die lage prijzen was de voorbije dagen weinig te merken. Nog voor de officiële seizoensstart vandaag, begonnen de mosselboeren vrijdag al hun schelpen aan de man te brengen bij groothandelaars die aan restaurants leverden. Het voorbije weekend leken op alle terrassen van Vlaanderen mosselen opgediend te worden. Maar daarvoor vroegen ze soms meer dan 25 euro. De consument genoot dus nog niet mee van de lagere prijzen.
Warenhuisketen Carrefour had gisteren al mosselen in een aantal vestigingen en verkoopt die - nog tot en met zondag 11 juli - tegen 2,39 euro per kilogram. Delhaize start vandaag en vraagt 2,95 euro voor mosselen van het merk Delhaize en 4,99 euro voor 2 kilogram van discountmerk 365. Behoorlijk goedkoop dus. Bij Colruyt start het mosselseizoen vandaag. 'Wij volgen de prijzen van de concurrenten', luidt het.
Specialisten beklemtonen nog dat we een heel goed mosselseizoen krijgen: de mosselschelpen bevatten nu al meer dan dertig procent vlees, wat behoorlijk veel is bij de start van het seizoen
TIENEN - Minister van Openbare Werken Crevits wil de WIM/Weight in Motion-sensoren niet alleen in Tienen, maar ook nog op zeven andere plaatsen installeren. VAB en Touring reageren tevreden. 'De wegen laten stuk rijden door vrachtwagens die het niet zo nauw nemen met de regels inzake belading, kon niet blijven duren', klinkt het bij Touring. 'Versnelde spoorvorming en andere vormen van degradatie van het wegennet verhogen de onveiligheid voor alle weggebruikers.'
Ook VAB reageert tevreden. De mobiliteitsorganisatie verwijst naar een eigen onderzoek van 2008 waaruit bleek dat overladen vrachtwagens Vlaanderen jaarlijks 15,5miljoen euro kosten aan slijtage van het wegdek. Een vrachtwagen die zwaar overladen is, veroorzaakt volgens de VAB-analyse evenveel slijtage als 245.000 personenwagens.
Cybelle-Royce Buyck, woordvoerster van Crevits, becijfert de installatie van een WIM-systeem op 200.000 euro.
TIENEN - Sugar Rock Factory, het gratis festival, zet op zaterdag 10 juli op het Torekesplein talent van eigen bodem in de belangstelling.
Op de affiche van dit gratis festival op het Torekesplein (museum/Grote Markt):
BOB VANDERSTUKKEN Singer-songwriter Bob Vanderstukken werkt aan een soloproject. Sugar Rock Factory krijgt de primeur van deze nieuwe nummers, gecombineerd met een aantal covers.
AN APPLE An Apple bestaat uit vier gedreven muzikanten die instrumentale muziek spelen. De groep werkt momenteel aan haar debuutalbum dat eind dit jaar zal verschijnen!
FREAKY AGE In 2006 kaapten de piepjonge kerels van Freaky Age een finaleplaats weg op Humos Rock Rally. Tienen mag genieten van de nieuwe single Never see the sun.
AARSCHOT/DIEST/LEUVEN/TIENEN - Okra, de beweging voor gepensioneerden, kijkt met een dubbel gevoel naar de verkeersvrije centra. Aan de ene kant is het goed, want het verhoogt de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruikers', zegt Corneel Vanhoutte, secretaris van Okra Oost-Brabant. Maar het betekent natuurlijk ook dat oudere, minder mobiele mensen minder makkelijk in het centrum geraken. Dat is vooral een probleem als er binnen die verkeersvrije zone openbare voorzieningen zijn waar die mensen absoluut moèten zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een medisch centrum.'
Toch is Okra niet radicaal tegen een verkeersvrij centrum. Alles hangt af van de grootte van de verkeersvrije zone. Als dat enkel de markt is, vind ik het geen groot probleem', zegt Vanhoutte. Dan kan je je ergens aan de rand parkeren en dat laatste stukje te voet doen. Als het volledige centrum verkeersvrij wordt gemaakt, is dat natuurlijk wel een probleem.' (IBO)
TIENEN/BOUTERSEM - Het Vlaams Gewest bindt de strijd aan tegen spoorvorming op autowegen door overladen vrachtwagens. Op de E40 in Tienen komen verklikkers in het wegdek.
Kuilen, bulten en opspringend steengruis, zijn een vertrouwd gegeven op de E40. Het Gewest wijst met een beschuldigend vingertje richting overladen of slecht geladen vrachtwagens. Om spoorvorming tegen te gaan, laat minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) sensoren onder het wegdek van de E40 in Tienen plaatsen om het gewicht van de rijdende vrachtwagens te meten.
'Hoeveel de schade die de vrachtwagens elk jaar aanrichten precies bedraagt, is moeilijk te becijferen', zegt Cybelle-Royce Buyck, woordvoerster van minister Crevits. 'Je hebt natuurlijk ook de algemene slijtage van de Belgische wegen. Maar het is toch opvallend dat de rechterrijstrook sneller en harder beschadigd is dan de andere. Om die spoorvorming tegen te gaan, plaatsen we dit najaar sensoren onder het wegdek van de E40 in Tienen, in de richting van Brussel. Die meten het gewicht van de rijdende voertuigen. Normaal moesten de sensoren nu geplaatst worden, maar door de wegenwerken in Bertem hebben we dat even uitgesteld.'
Vandaag werkt de wegpolitie nog met steekproeven. Vrachtwagens worden naar de kant gehaald en een voor een gewogen. Tijdrovend en vooral, weinig efficiënt. De sensoren onder het wegdek moeten daar verandering in brengen. 'Zij kunnen het gewicht van de vrachtwagens al meten tijdens het rijden', zegt Buyck. 'Merken we een overgewicht, dan halen we de vrachtwagen in kwestie naar de kant en zetten we ze nog eens op de weegbrug in Boutersem. Het systeem werd al uitgetest in Ranst. Toen was één vrachtwagen op tien overladen op de assen, één op veertig was overladen op het totale gewicht.'
Tijd besparen
Bij Febetra, de federatie van Belgische transporteurs, vinden ze dat een goede zaak. 'Vrachtwagenbestuurders die in orde zijn, verliezen veel tijd met de huidige controles', zegt Isabelle De Maegt van Febetra. 'Na de plaatsing van die sensoren zullen zij niet meer lastig gevallen worden. Maar wij vragen wel om een duidelijk onderscheid tussen een vrachtwagen die overladen is op het totale gewicht, en eentje die overladen is op een van de assen. Om je een voorbeeld te geven: een transporteur die op verschillende plaatsen goederen moet leveren, zal de achterste goederen eerst lossen. Gevolg: dan is hij overladen op de voorste assen, hoewel hij het wettelijk toegelaten gewicht helemaal niet overschrijdt. Maar die boete kan wel oplopen tot 3.000euro. Wij zijn vragende partij om die boetes te verlagen. Vrachtwagenchauffeurs die overladen op het totale gewicht, mogen natuurlijk wél gestraft worden. Zij overtreden de wet en halen daar ook nog eens economisch voordeel uit. Dat is niet eerlijk ten opzichte van zij die zich wel netjes aan de regels houden.' (I.B.)
TIENEN - Armand Knaepen, de kunstenaar naar wie de Tiense kunstacademie is genoemd, duikt op op een veiling in Hasselt.
Knaepen (geboren in Walshoutem in 1887) werd bijna honderd. Hij overleed in Tienen in 1982. Hij staat bij ons bekend als schilder van het (verdwenen) begijnhof. Onvoorstelbaar hoe intiem de huisjes en stegen er waren. Over de leefomstandigheden valt niet meer te oordelen. Het begijnhof verdween in de oorlog. Verder zijn van Knaepen landschappen bekend, typische beelden voor Haspengouw.
Op een antiekveiling bij Aeko in Hasselt werden een tekening en een schilderij (olieverf) aangeboden. Het schilderij toont een landschap uit Walshoutem uit1933. Allicht is dat zich intussen al even veel verandertd als het begijnhof. Het schilderij (65x86 cm) was op 1.500 euro geraamd.
Waar zijn andere werken van Knaepen bewaard? In het stadhuis? In het museum? (Billen)
Dubai heeft vandaag zijn nieuwe luchthaven Al-Maktum bescheiden geopend. Als de plannen worden doorgezet zoals gepland, en alle terminals en de vijf start- en landingsbanen tegen 2017 klaar zijn, wordt deze luchthaven de grootste ter wereld.
"Tot nu toe hebben twaalf vrachtmaatschappijen Al-Maktum in hun vluchtschema opgenomen", verklaarde Jamal al-Haj, vicedirecteur van het bedrijf.
Dubai kampt met een gigantische schuldenberg en dus is het onzeker of de plannen zullen kunnen worden uitgevoerd. Oorspronkelijk was het de bedoeling om jaarlijks 160 miljoen passagiers en 12 miljoen ton vracht te ontvangen op de luchthaven.
Hoewel de vastgoedsector in het land met veel scepticisme wordt bekeken, zijn experts optimistischer wat de toekomst van het emiraat als logistieke draaischijf betreft. (belga/kve)
Subsidie voor afkoppeling regenwater van rioolwater
TIENEN - Vanaf 1 juli zal Riobra subsidies toekennen aan particulieren uit Tienen voor de aanleg van een gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande gebouwen.
Uitgangspunt is dat overal een gescheiden afvoersysteem van zuiver regenwater en huishoudelijke afvalwater tot stand komt. Alleen de tweede soort vloeit dan af naar het waterzuiveringstation. Zodra er een gescheiden riolering in een straat wordt aangelegd, verplicht de milieuwetgeving de bewoners om een ontdubbeling aan te leggen.
Het subsidiebedrag is afhankelijk van de bewezen kosten. De bedragen dienen afzonderlijk vermeld te worden op de facturen. Eigen uren voor het realiseren van de afkoppelingswerken komen niet in aanmerking. De gebruikte materialen, wanneer de eigenaar zelf de afkoppeling uitvoert, kunnen wel in rekening gebracht worden. Enkel bewezen kosten vanaf een bedrag van 250 euro worden gesubsidieerd. De financiële tussenkomst bedraagt maximum 425 euro.
Aanvraagformulieren zijn verkrijgbaar bij de dienst openbare werken in het stadhuis of via www.tienen.be (Digiloket/Aanvraagformulieren). (Billen)
Enkele Franse champagneboeren laten hun bubbels even voor wat ze zijn en hebben hun oog laten vallen op de Tiense Kweiker, de tripel van Miel Mattheus. Ze hebben alvast een nieuwe lading bier besteld.
Elk jaar reist een afvaardiging van Les Compagnons de Champagne Tienen naar het champagnehuis Gérin et Fils in Brouillet, in het hartje van de champagnestreek. Dit jaar deden voorzitter Pierre Bruyninckx en co dat met twaalf flessen Tiense Kweiker Tripel in hun valies. Het Tiense gerstennat viel blijkbaar zo in de smaak van de Gérins, dat ze het bier ook lieten proeven aan andere champagneboeren. 'Ook zij vonden het lekker', zegt Miel Mattheus, de maker van de Tiense Kweiker. 'Ze hebben me gevraagd om een groot aantal flessen opzij te zetten voor een volgend transport.'
Mattheus bracht het bier vorig jaar op de markt om geld in te zamelen voor de Mediclowns. Het bracht tot nu toe al 4.000 euro in het laatje, maar nu gaat de tripel dus een eigen leven leiden. De Tiense Kweiker is een biologisch bier dat gebrouwen wordt in De Hopperd in Westmeerbeek.
Je kunt de Tiense Kweiker kopen in de streekwinkel van het Tiense museum en in de cafetaria van de Heilig-Hartkliniek.
Bruni roept op tot handelen om 'aids te doen verdwijnen'
PARIJS - In een opiniestuk in de Franse krant Libération doet Carla Bruni een oproep tot de internationale gemeenschap om 'zeer snel' een financiële inspanning te doen, om de geboden 'historische kans' te grijpen om in enkele jaren aids te doen verdwijnen.
'We hebben hier een historische kans: in enkele jaren kunnen we aids van de aardbol doen verdwijnen', schrijft de zangeres en echtgenote van de Franse president Nicolas Sarkozy.
Bruni is goodwill ambassadrice van het wereldfonds ter bestrijding van aids, tuberculose en malaria.
Een recente studie van de Wereldgezondheidsorganisatie toont aan 'dat de efficiëntie van de tri-therapieën hiv vernietigen en de virusoverdrachten zeer zeldzaam maken: iedereen behandelen betekent de overdracht van het virus doorbreken. Met andere woorden: de epidemie stoppen', schrijft Bruni. 'Dat lijkt ongelooflijk, maar er moet gehandeld worden en zeer snel', vervolgt Bruni.
Die maatregelen zullen elk jaar 'meerdere miljarden dollar kosten. De oplossingen voor vandaag en voor morgen kunnen bedacht worden, zoals een internationale taks', aldus de first lady.
Volgens UNAIDS leefden in 2008 ongeveer 33,4 miljoen mensen met het hiv-virus, onder wie 2,1 miljoen kinderen onder 15 jaar.