Afgelopen zaterdag testten een vijftigtal sportievelingen hun conditie. De gemeentelijke sportdienst organiseerde het evenement 'Fit in twaalf weken' in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant. Deel 1 vond enkele weken plaats in Lubbeek, nu was het tijd voor een vergelijking.
'Fit in twaalf weken' bestaat dus uit twee delen. Een eerste keer wordt de lichaamssamenstelling gemeten: dat is het percentage lichaamsvet tegenover de vetvrije massa in je lichaam, rekening houdend met je geslacht en je leeftijd. Dat levert een score van 1 tot 7 op: hoe lager de score, hoe hoger het vetpercentage en dus het risico op hart- en vaatziekten. Je kan dit percentage verbeteren door minder calorieën te eten en meer te bewegen. Aan de hand van een fietstest wordt vervolgens je conditie (uithoudingsvermogen) gemeten. Uiteraard worden de resultaten besproken en krijg je deskundig advies. Met dit trainingsschema krijg je twaalf weken om aan je conditie te werken
Deel twee is een 'hertest': de deelnemers hernemen - op eigen verzoek - de proeven van de eerste keer. En reken maar dat iedereen erop gebrand is de resultaten van die eerste proef te verbeteren.
Ruim 50 sportievelingen verschijnen op het appel. 'Ongeveer evenveel mannen als vrouwen, jong en oud,' weet Erwin Vandenbergh, sportfunctionaris van de gemeente te vertellen. En het element competitie ontbreekt niet. Jeugdconsulente Emilie Nijst gaat in 'duel' met haar mama 'maar ik ga het niet halen, ze heeft de laatste weken serieus getraind,' zegt ze met de glimlach.
Uiteindelijk zijn alle deelnemers winnaars: door aan hun conditie te schaven, verbeteren ze hun gezondheid, en daar is het uiteindelijk om te doen.
Eén Duitser op twee wil de Duitse mark terug. Dat moet blijken uit een rondvraag door het blad Bild.
Uit de peiling blijkt dat 49 procent voorstander is van een terugkeer naar de Deutsche Mark, tegen 41 procent die dat niet wil. De helft van de ondervraagden (51 procent) zegt ontevreden te zijn met de euro.
Slechts zeventien procent zegt het gevoel te hebben dat ze sinds de invoering van de Europese eenheidsmunt voordeel hebben gedaan bij de euro, tegen 77 procent die daar negatief op antwoordt.
Van de ondervraagden is 67 procent bezorgd over de stabiliteit van de euro, en 56 procent vreest voor inflatie.
Een eerdere peiling, door televisiezender ARD, gaf aan dat 60 procent van de Duitsers de euro wil behouden, ondanks de huidige crisis in de eurozone.
De Duitse minister van Financiën, Wolfgang Schäuble, heeft de voorbije weken verscheidene malen de Europese eenheidsmunt publiekelijk verdedigd. De euro is in het voordeel van alle Europeanen, argumenteerde Schäuble.
Jaarlijks gaat in Hakendover van 16 tot 17 januari het Dertienmaal uit.
Bart Adriaensens Johan Dewolf: 'Het is een bedevaart waarbij de weg tussen de kerk van Hakendover en de kapel van Onze-Lieve-Vrouw ten steen in Grimde dertienmaal wordt afgelegd. In totaal bedraagt de afstand een 40-tal km. Deze traditie is gegroeid uit de stichtingslegende van de parochie (7e eeuw) die verhaalt dat de kerk werd gebouwd door dertien mensen maar slechts 12 arbeiders hun loon kwamen ontvangen.'
'Zowel bedevaarders als wandelaars nemen aan deze tocht deel en niet iedereen heeft de bedoeling om het dertienmaal volledig af te leggen. Elke toer is ongeveer 3,2 km lang.
Elkeen kan na zijn tocht zijn naam met het aantal afgelegde toeren inschrijven in het kerkregister. Wie dertien maal het dertienmaal heeft afgelegd ontvangt een herinneringsmedaille die wordt uitgereikt op Pasen.'
Praktische inlichtingen ;
zondag 16 januari 12 uur : begin van het dertienmaal door deelnemers (op eigen ritme) 14 uur : officiële start in groep 24 uur : Zegening van de bedevaarders in de kerk
Zaterdag 22 januari 19uur 30: nieuwjaarsreceptie voor parochianen, deelnemers aan en sympathisanten van de processie in het gelegenheidscafé Simons.
Zondag 23 januari 9 u 30 : Plechtige hoogmis opgeluisterd door het zangkoor St.-Cecilia en de fanfare St.-Isidorus. St.Isidorus ; viering Hakendoverwijn, gelegenheidscafé* ganse dag geopend.
Nieuw dit jaar : wandelaars kunnen een deelnemersstempel bekomen in het gelegenheidscafé op 16/17 januari.
Op zaterdag 22 januari om 19u 30wordt een receptie aangeboden aan alle parochianen , deelnemers en sympathisanten.
Een Indiase draagraket van het type GSLV is zaterdag kort na lancering ontploft. Ook de meegevoerde Indiase telecomsatelliet ging verloren, zo was op televisiebeelden te zien.
Op de basis Sriharikota in het zuiden van India vertrok om 11.34 uur Belgische tijd de zwaarste draagraket uit het Indiase gamma, de GSLV ('Geostationary Launch Vehicle').
Precies 47 seconden na de lancering verloor het commandocentrum de controle over de raket, waardoor deze een andere vluchtrichting kreeg. Dat veroorzaakte een hogere druk, waardoor het voertuig explodeerde. Brokstukken ploften in de Golf van Bengalen.
Mankement
Volgens de eerste berichten was het falen te wijten aan een mankement in de eerste trap die bestaat uit een centrale motor die op vaste brandstof draait en vier opduwraketten die op vloeibare hydrazine werken.
Meteen ging ook de Indiase telecomsatelliet GSAT-5P verloren, de grootste satelliet die ooit door een Indiase draagraket werd meegevoerd. Het tuig moest een oudere telecomsatelliet vervangen.
Tweede falen
Het was de tweede keer dit jaar dat de lancering van een raket mislukte. In april kwam een raket die een testvlucht maakte terecht in de Golf van Bengalen. De rotor en turbine van deze raket waren gescheurd, vermoedelijk door een te hoge druk en temperatuur.
India is na de Verenigde Staten, Rusland, China en Frankrijk het vijfde land dat zich begeeft op de markt voor commerciële satellietlanceringen. Het land heeft sinds 1994 een aantal satellieten in een baan om de aarde gebracht. India wil in 2016 de eerste bemande ruimtevlucht maken.
De internationale luchtvaartsector zal dit jaar een nettowinst van 15 miljard dollar of 11,4 miljard euro boeken. Dat voorspelt de internationale luchtvaartassociatie IATA, die wereldwijd 230 luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt. Het globale luchtverkeer nam in 2010 met 3 procent toe.
Majdi Sabri, de regionale voorzitter van IATA voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika, meent dat de nieuwe cijfers te danken zijn aan de aanzienlijke groei tijdens het derde trimester in de Verenigde Staten, Europa en het Midden-Oosten. "Die stijging betekent dat de impact van de globale economische crisis op de luchtvaartsector aan het verdwijnen is", aldus Sabri in een interview met het Jordaanse nieuwsagentschap Petra.
Prognoses eind september gingen nog uit van een winst van 8,9 miljard dollar (6,8 miljard euro), ook al een verdrievoudiging van de prognose van de 2,5 miljard dollar die IATA in juni 2010 vooropstelde. Die stijging was vooral afkomstig van Aziatische maatschappijen. Hun winst steeg van 2,2 naar 5,2 miljard dollar.
Boeing herneemt testvluchten met 787 Dreamliner na brand
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft gisteren groen licht gegeven voor het hernemen van beperkte vluchten met zijn 787 Dreamliner. Een brand had ervoor gezorgd dat de toestellen, waarvan de ontwikkeling al drie jaar achter op schema zit, aan de grond moesten blijven. De planning voor de commerciële indienstneming van de 787 wordt met zes maanden vertraagd.
Facebookgroep 'Hoe gaar is jouw relatie met Hoegaarden' poneert deze stelling: 'Hoegaarden is terug van weg geweest! Wij, studenten van Marketing (KHLeuven), gaan Hoegaarden herpositioneren. Weg met zijn oubollige karakter! Hoegaarden wordt terug hip. Wij willen weten WAAR jullie HOEGAARDEN drinken, HOE, WANNEER en BIJ WAT jullie dit bier drinken! Hoegaarden witbier,Spéciale, Grand Cru, Rosée of Citron?! Voor ieder wat wils!'
Het proeverspanel van Het Nieuwsblad (zaterdag jl) plaatste onze Speciale ook niet bij de toppers. Goed dat wel, een echt witbier met véél smaak, zo luidde het. Maar net niet bij de origineelse en de smaakvolste (vaak zwaardere) favorieten. Maar dat de 'studenten' en het panel de Speciale vernoemen is al een prestatie, wantg voor het Hoegaardse winterbier wordt de jongste jaren nauwelijks nog reclame gemaakt...
David Coulter (VS) versterkt het rare imagio van Hoegaarden op een recente video. Hij spreekt de naam correct uit maar kletst te veel in plaats van te drinken. Alhoewel, hij vergelijkt Hoegaarden met Lays Chips: 'Je kunt er niet genoeg van krijgen'. (R. Billen)
Jef Homblé (Jef Vos), Mil Swillen (Van Laene) in hun Minerva 1934.
Subsidie voor onderhoud ecologisch waardevolle hagen
Om particulieren te stimuleren hun hagen te onderhouden, kent het Kortenaakse gemeentebestuur een toelage toe. Jaarlijks kan een toelage ontvangen worden van 1,5 euro per lopende meter voor de onderhoudssnoei van landschappelijk waardevolle hagen. Het volledig reglement met alle voorwaarden en het aanvraagformulier is te verkrijgen bij de Milieudienst of te raadplegen via www.kortenaken.be.
De gemeentelijke basisschool van Hoegaardenviert straks haar 125 jarig bestaan. (Billen)
Het oudercomité is er al mee bezig: 'Het schoolfeest vindt dit jaar plaats op 8 mei en zal op school doorgaan gezien de speciale festiviteiten rond 125 jaar GBS. Er zijn binnen de werkgroep reeds enkele ideeën uitgewerkt.
De bedoeling is om de sfeer van de voorbije 125 jaar terug op te wekken. Er wordt nog volop sponsoring gezocht voor dit speciale feest.'
Dat doet terugdenken aan 1986 toen de honderdste verjaardag werd gevierd.In 1886 werden de schoolgebouwen aan de Doelstraat voltooid. De plannen werden in 1878 in gang gezet, onder de katholieke burgemeester Loddewijckx. Het sleepte aan o.a. omdat de eigenaar weigerde de grond te verkopen. Tot dan werd het onderwijs verzorgd door privépersonen aan huis, betaald door de gemeente.
In 1900 breidde de school al uit. In 1959 werd de kleuterschool gebouwd. 125 jaar geleden waren er 136 jongens en 85 meisjes op deze school Vandaag zijn er dat 399 (250 in het lager onderwijs, 90 in de kleuterschool Doelstraat, 59 in de kleuterafdeling Outgaarden). De school zoekt naar uitbreiding links aan de Doelstraat en denkt aan de renovatie van de oudste delen.
In de Nederlandse provincie Zeeland, op amper tien kilometer van de Belgische grens, zijn op kerstdag vogelkijkers een zeldzame grote trap aan het observeren. Op het eerste gezicht lijkt die vogel op een grote kalkoen, maar is er toch niet aan verwant. De grote trap is vrijdag voor het eerst in Groesbeek (Nijmegen) opgemerkt. Op Kerstmis is het dier gezien in de Hogewaardpolder langs de Zeelandweg in Hoogerheide, nog geen tien kilometer van het Belgische Zandvliet. Later ook in Rilland en Kruiningen. Vermoedelijk komt de vogel uit de voormalige Oostbloklanden, het dichtstbijzijnde broedgebied. Met een maximaal gewicht van zestien kilo is dit de zwaarste vogel die kan vliegen.
De grote trap kan tot meer dan een meter groot worden. Hij voedt zich met planten en ongewervelden. In België dateert de laatste waarneming van 1987.
TIENEN - Eva Brems, volksvertegenwoordiger Groen! en slimste mens to be test op maandag 10 januari de nieuwste generatie elektrische wagens.
Photovoltech, Athlon Car Lease Belgium en Flanders Smart Hub nodigen haar uit om 08.50 uur met een elektrische wagen aan het station van Tienen. Zij zal met de wagen terugrijden naar Photovoltech in het Grijpenveld.
De bedrijven willen samen met VOKA, K.U.Leuven en Imec de link wil leggen tussen onderzoek en ondernemingen. Ze mikken op hernieuwbare energieproductie en duurzame mobiliteit.
Beschikbare voertuigen zijn oa. Tesla Roadster, Smart ED, Peugeot iOn, Tazzari Zero, VW Golf, Fiat Micro-Vett Fiorino, Nissan Leaf etc.) In de namiddag maakt ook burgemeester Marcel Logist een ritje met de Tesla Roadster. (R. Billen)
Zonsverduistering brengt fraai schouwspel in rest Europa
Het jaar is nog maar pas begonnen en vanmorgen werden we al op een zonsverduistering getrakteerd. De zon verdween voor 77 procent achter de maan, maar helaas konden we het spektakel door de bewolking in ons land amper zien, al was zeker het begin aan de kust en onder meer in de buurt van Mechelen (zie foto) wel goed te zien. Elders leverde het wel prachtige beelden op in andere Europese landen zoals Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en vooral Zweden. Ook in Noord-Afrika en het Midden-Oosten vergaapten miljoenen mensen zich aan het schouwspel.
De zonsverduistering was op enkele plaatsen in België wel zichtbaar, zoals hier in Mechelen.
Intussen is de zonsverduistering bij ons alweer voorbij. Wie geluk had kon een mooie zonsopgang met een verduisterde zon aanschouwen. In Zweden was het spektakel het best zichtbaar. Daar was de zon voor 85 procent verduisterd en het was er bovendien helder genoeg.
Wolken "De eclips zat in Grimbergen grotendeels achter de wolken", aldus Philippe Mollet van de volkssterrenwacht MIRA in Grimbergen. "Het begin, net na zonsopgang, was op verschillende plaatsen waarneembaar, maar al snel daarna ging de verduistering schuil achter de wolken.
Het hoogtepunt van de zonsverduistering viel om 09.17 uur, een half uur na zonsopkomst. Bij haar opkomst om 08.48 uur was de zon al voor de helft verduisterd en stond ze in het zuidoosten boven de horizon. De eclips eindigde om 10.37 uur.
De komende uren trekt de zonsverduistering nog richting China. Zo komen steden als Moskou, Bagdad en Karachi nog aan de beurt. Hopelijk hebben ze daar iets meer geluk met het weer.
De Britse luchtvaartmaatschappij Mile High Flights is haar vergunning kwijt. Het bedrijfje bood vluchten aan voor koppels en eventueel trio's die op grote hoogte van bil wilden gaan. De luchtvaartautoriteiten vonden deze seksvluchten onveilig omdat de piloten afgeleid zouden kunnen worden door het gekreun van de passagiers.
Stoeiruimte De maatschappij, met Gloucestershire Airport als uitvalsbasis, voerde vluchten uit met een Cessna. Dat toestel was voorzien van een stoeiruimte. Die was evenwel enkel door middel van een gordijn afgesloten van de cockpit.
Niet geluidsdicht "Niet geluidsdicht genoeg", oordeelde de Civil Aviation Authority (CAA). "Het risico is reëel dat de piloten afgeleid worden door de seksuele activiteiten van de 'inliggenden'. Vandaar dat we de vergunning van Mile High Flights niet verlengd hebben", aldus het verdict.
Diploma De maatschappij rekende 750 euro aan per seksvlucht. In die prijs was een 'diploma' begrepen dat je lid maakt van de 'Mile High Club', een genootschap van mensen die de liefde bedreven hebben op grote hoogte.
Boycot
Oprichter Mike Crisp is boos op de luchtvaartautoriteit. "Ik vermoed dat de CAA ons wil boycotten op morele gronden", zegt hij. "Ik krijg elke week nog reservaties van mensen die letterlijk en figuurlijk van de grond willen gaan".
Verkeerde knuppel?
Bij de CAA is men echter formeel: "Deze beslissing is enkel ingegeven op veiligheidsgronden". Het is niet bekend of er zich ooit een piloot van knuppel vergist heeft tijdens zo'n seksvlucht
Filleke, déé do îeveranst vanachter in Meulek woent en de enen echte lènstekant wéër dee zèn hieël léëve oep den dop stond àch van de ziekekas léëfde, profetijde ter elk joër bé nîevejoër van ver hieël t stad ne gelaikkige nîevejoër gon te winse.
t Es tàch gi leëve, zaide ter taige Stinne, zén vràà. Ich hem van men ieël léëve nàch ni zoe het ni gewèrrekt. Màà daizen oved go ge mich ni binne koenen hove. Ich hem ter dast van gekrijge. En éan ewèg no Vaires. Alleman kinde Filleke. m Hàà de raak van te perbijre oep n ander zèn kap te drînke en dovuir wéëre ter déé perbaiden ver m te méa.
Goeien oved, alleman, zaide ter as ter binne kamp. Do zààt do ne man. Géft mich n pint en géft alleman iet ver mich vuir dà de maire begint. Vaires wist ni gouwd wà zaie, want gemàànlèk zààt Filleke vrieëd oep zènne portemenai. Zoe no e kattirke gebòde Filleke no Vaires ver alleman nàg iet te brînge, vuir dà de mezaire begint. Vaires begost zèn aaige al oep kaizzele, want m hàà in t snaikke dà Filleke iet va zins weer.
Allai, alleman ne gouien oved, Filleke, schrééft dà mar oep men raikening, ich zal het naste waik koumen arrenzjaire as ich mènnen dop getràkken hem.
Potverdikke, s en hàmelèkken doeër, vloekte Vaires en m smait zèn schoutelvod no Filleke. Déa beukten heum en éa al lachede voets.
Test-Aankoop (T-A) kan na een nieuwe test van spaarlampen de titel 'beste koop' niet uitreiken. De consumentenorganisatie hekelt de kwaliteit van de lampen: levensduur en ontstekingssnelheid zijn de zwakke punten.
Vanaf deze maand mogen de traditionele gloeilampen van 75 watt en meer niet meer verkocht worden van Europa. Dat maakt deel uit van de gefaseerde uitdoofoperatie die in september 2012 rond moet zijn.
De klassieke spaarlamp, een fluocompactlamp (FCL), kan een energiebesparing tot 80 pct opleveren. Volgens T-A schuilt het probleem bij deze lampen bij de ontstekingssnelheid die te laag ligt. Het duurt te lang vooraleer de lamp op volledige sterkte brandt. Bovendien leerde de test met FCL's dat de aangegeven levensduur van deze spaarlampen zeker geen "absolute garantie" levert. Na 8.000 branduren, het einde van de test, heeft 53 pct van de lampen de geest gegeven. De lampen met aangegeven levensduur van 15.000 uur scoren algemeen het best.
Een tweede type spaarlamp, de halogeenlamp, scoort dan weer zeer goed voor ontstekingssnelheid, maar gaat minder langer mee. Na 1.700 branduren was meer dan de helft van de geteste lampen al gesneuveld. Bovendien verbruiken ze maar 13 tot 15 procent minder dan een klassieke gloeilamp.
T-A vraagt de fabrikanten de minpunten weg te werken. De overheid moet dan weer onder meer de normen strenger maken en toezien op de etikettering.