TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
24-03-2011
Onbekend gedicht van Elsschot
Onbekend gedicht van Willem Elsschot opgedoken
In de Elsschotbiografie van de Nederlandse uitgever Vic van de Reijt, die vrijdag verschijnt, is een onbekend gedicht opgedoken. Het jubelgedicht op Willem Elsschots vriend en advocaat Edgar Boonen, die na een verwijdering van zeven jaar wegens collaboratie opnieuw tot de Antwerpse balie was toegelaten, werd nooit eerder gepubliceerd. Dat bericht Knack.be vandaag.
Volgens van de Reijt gaat het om een konterfeitsel dat de naam gedicht nauwelijks verdient, een gelegenheidsgedichtje. De uitgever citeert in zijn Elsschotbiografie het volledige gedicht, dat gedateerd is op 24 februari 1951 en enkel in kladhandschrift bestond.
Volgens de uitgever wordt in de biografie het taboe tussen Elsschot, de zakenman, en Elsschot de schrijver, dat Elsschot maar al te graag zelf cultiveerde, opgeheven
De Gentse binnenstad vanop het water ontdekken, kan nu ook via een sportief-romantische avondrondvaart in een Canadese kano, mét bubbels en hapjes. De kanovaart kost 35 euro voor twee personen, een supplement van 15 euro zorgt voor een romantische upgrade met echte champagne en gerookte zalm of oesters.
Heb je geen zeebenen, maar wil je toch eens cruisen? Dan kan dat in eigen land. Tijdens een vijfdaagse met de MS Victor Hugo ontdek je langs de oevers van de Maas en de Schelde de fraaiste plekjes van Vlaanderen en Wallonië.
De scheepslift van Strépy-Thieu. Een van de 50 hutten aan boord.
Het comfortabele riviercruiseschip van rederij CroisiEurope licht het anker op de Maas in Dinant. De eerste stop is Namen. Zoals in alle andere plaatsen waar wordt aangemeerd, zijn er excursies. Die kan je vooraf in pakketvorm boeken of facultatief aan boord bestellen. In de steden staan begeleide wandelingen op het programma. Maar wie dat wenst, kan er altijd alleen tussenuit knijpen.
Doornik-Oostende Op dag drie wordt koers gezet naar Doornik. Het historische centrum met zijn grootse kathedraal ligt op tien minuutjes wandelen van de aanlegplaats. De volgende dag vaart de Victor Hugo door het Canal du Centre en verder op de Bovenschelde, voorbij Oudenaarde tot Lovendegem vlak bij Gent. Op het programma van dag vijf staan Brugge en Oostende, waar de cruise eindigt.
Wie de vaarvakantie met enkele dagen wil verlengen, kan vooraf bijboeken. Het drijvende hotel doet in dat geval opnieuw Brugge en Gent aan, vaart dan over het zeekanaal richting Terneuzen en volgt de machtige Westerschelde tot in hartje Antwerpen. De laatste dag op het water genieten de passagiers van het traject naar Brussel. Op de vaarroute liggen Willebroek en Rupelmonde.
Hoogtepunten Zo'n tocht door België zit vol verrassingen, zoals de passage op het Canal du Centre, waar het schip op de Pont Canal du Sart hoog boven de autoweg vaart. Het meest indrukwekkende is de hydraulische scheepslift van Strépy-Thieu. De 8.000 ton zware Victor Hugo daalt er 73 meter in minder dan vier minuten.
Andere unieke belevenissen zijn het van dichtbij gadeslaan van de scheepsreuzen op de Westerschelde en het schitterende uitzicht bij het binnenvaren van Antwerpen.
Schoon schip De MS Victor Hugo is 82 meter lang en biedt plaats voor maximaal honderd passagiers en een twintigkoppige bemanning. De vijftig rookvrije hutten beschikken over een dubbelbed of twee aparte bedden, een douchecel met toilet, opbergkasten, bureautafel, kluis, radio en televisie. Door de brede ramen zie je de afwisselende landschappen traag voorbijschuiven.
Chef Modeste Ebel uit de Elzas bereidt elke middag en avond een lekker driegangenmenu en er is ook een galadiner. Wijnen, water, koffie en thee zijn gratis bij het eten. Ook het ontbijt is goed gestoffeerd. Genieten kan in de salonbar of op het grote zonnedek.
Vanop de boot heb je een mooi zicht op Dinant.
Praktisch De riviercruises 'Van de vallei van de Maas naar de Noordzee' en 'Van de Noordzee naar Brussel' beginnen respectievelijk in Dinant en Oostende.
Prijs: vanaf 599 euro per persoon in volpension. Samen met de cruise kan je het volledige excursiepakket boeken. Alle cruise-informatie, data en prijzen voor 2011 vind je in de brochure 'Europa per cruise' bij de reisagent.
China, de grootste uitstoter van CO2 ter wereld, wil het volume aan CO2-uitstoot per eenheid van het bruto binnenlands product (bbp) met 17 pct terugdringen tegen 2015. Dat zei de Chinese premier Wen Jiabao zaterdag voor het Chinese Volkscongres. De 3.000 leden van het Chinese parlement houden momenteel hun jaarlijkse zitting.
Jiabao zei dat de energieconsumptie, in eenheden van het bbp, met 16 pct moet dalen tussen 2011 en 2015, de periode van het twaalde vijfjarenplan. Dit jaar moeten zowel energieverbruik als CO2-uitstoot 3,5 pct lager, staat te lezen in het jaarlijks rapport van het Chinese planagentschap voor de volksvertegenwoordigers.
Volgens de premier nam de energieconsumptie tussen 2006 en 2010, in eenheden van het bbp, met 19,1 pct toe. Volgens Jiabao moet zijn land "actief antwoorden op de klimaatwijzigingen". Daarom moeten niet-fossiele brandstoffen binnen 5 jaar voor 11,4 pct van de energie instaan, waar dit nu 8,3 pct is.
Artikel verschenen op 'Caducée', professionele informatiebron in de medische sector.
Onlangs is een persoon in absurde omstandigheden gestorven.
Hij was op een zondag per boot met vrienden vertrokken en had blikjes drank in de frigo van de boot gezet.
De volgende dag werd hij opgenomen in het ziekenhuis, waar hij 's anderendaags overleed.
Een autopsie heeft uitgewezen dat het ging om een snel intredende infectie met leptospiren, veroorzaakt door een blikje waaruit hij op de boot gedronken had, zonder de inhoud in een glas te gieten.
Het onderzoek van de blikjes heeft bevestigd dat zij besmet waren door urine van een rat, die leptospiren bevatte. De persoon in kwestie heeft vermoedelijk het bovenste deel van het blikje niet gereinigd vooraleer er van te drinken.
Het blikje was besmet door urine van een rat, die giftige en dodelijke stoffen bevat,waaronder leptospiren, die leptospirose veroorzaken.
Drank in blikjes en andere voedingswaren in gelijkaardige verpakking, worden gestockeerd in magazijnen die dikwijls wemelen van knaagdieren.
Zij worden vervoerd naar de verkooppunten, zonder eerst gereinigd te worden.
Telkens wanneer u een blikje koopt, reinig zorgvuldig het bovenste deel met water en een detergent, alvorens ze in de ijskast te zetten.
Beter nog, koop geen blikjes !
Volgens een studie van INMETRO (Spanje) zijn de deksels van drankblikjes méér besmet dan openbare toiletten.
De studie wijst uit dat de hoeveelheid kiemen en bacteriën op de deksels van drankblikjes zo erg is, dat ze absoluut met water en detergent moeten gereinigd worden.
De provincie Vlaams-Brabant heeft een milieuvergunning afgeleverd voor de bouw van drie windmolens in de Broekhofstraat en Kruisboomstraat in Landen. De drie windturbines hebben elk een capaciteit van 3.000 kW. Voor zover bekend is er geen protest tegen de komst van deze windmolens. Plannen in die zin in het naburige Glabbeek en Outgaarden (Hoegaarden) worden wel zwaar gecontesteerd door omwonenden.
In een mededeling wijst de provincie erop dat de drie Landense windturbines gebouwd zullen worden op een 120-tal meter van de spoorlijn Brussel-Luik. De dichtstbij gelegen woningen bevinden zich op 420 meter.
"De afstand tot de dichtstbijzijnde huizen is voldoende groot om geluids- of slagschaduwhinder te verminderen. Ze staan bovendien parallel met de spoorlijn en niet kriskras in het landschap", zegt gedeputeerde Jean-Pol Olbrechts (CD&V). Het gebied is ingekleurd als agrarisch gebied en reservegebied voor industriële uitbreiding.
Heel mooi in Amorbach is de kloosterkerk in rococostijl.
Op zo'n 400 km van Brussel ligt het Odenwald, een minder bekende Duitse regio, maar daarom niet minder mooi en romantisch. We stippelden er een heerlijke winterse autotocht uit, van Darmstadt tot Heidelberg.
Start - Darmstadt: stad vol Jugendstil Het ontbreekt Darmstadt niet aan ouderwetse charme. Bovendien is de stad nog niet overdreven druk. Je ontdekt er schitterende gebouwen, want hier triomfeert de Jugendstil. De voetgangerszone is een winkelparadijs in de Wilhelminen- en de Elisabethenstrasse. Aan de rand van de binnenstad ligt de Waldspirale, een huis waarin bos en stad in elkaar overgaan. Een ontwerp van de knotsgekke Oostenrijkse architect Hundertwasser, die hiermee wou aantonen dat woonruimte niet ten koste van natuur en mens hoeft te gaan. Meer info: Darmstadt
Miltenberg: koninklijke herberg (na 60 km) Miltenberg, het Beierse stadje aan de Main, is een heerlijk romantische bestemming met eindejaar. Ga naar het centrum en start aan het stadhuis. De Hauptstrasse is een juweel. Het ene vakwerkhuis leunt er tegen het andere. Ze maken van Miltenberg één van de aantrekkelijkste stadjes in het Odenwald. Bezoek er zeker Gasthaus Zum Riesen. Het is Duitslands oudste herberg, waar vorsten kwamen logeren. En dat reeds in het begin van de 16de eeuw. Aan de Marktplatz kan je via het Schnatterloch naar de Mildenburg, op een heuvel. Geniet er van het panorama. Meer info: Miltenberg Amorbach: wonderorgel (na 71 km) De kloosterkerk van Amorbach is een juweeltje van rococo en pronkt ook met een klankzuiver orgel met liefst 5.000 pijpen. Bezoek zeker het klooster: in de Groene Zaal vinden 's winters vaak concerten plaats. Voor de prachtige bibliotheek moet je pantoffels aantrekken. In de buurt ligt in Walldürn de beroemde barokke bedevaartkerk van het H. Bloed, het op twee na belangrijkste Duitse bedevaartsoord. Ook hier vakwerkhuizen in het kleine stadscentrum. Het stadhuis uit 1448 is zelfs het oudste gebouw in het Odenwald. Meer info: Amorbach
Michelstadt: pittoresk filmdecor (na 93 km) Terug in Hessen sta je na 20 minuutjes toeren door een prachtige natuur in het middeleeuwse stadje Michelstadt. Het fotogenieke stadhuis lijkt net een peperkoekenhuisje uit een sprookjesboek. De drie torens doen je onwillekeurig aan Plopsaland of het Smurfendorp denken. Dit is het ideale decor voor een romantische Duitse film. Op het plein voor het stadhuis vindt nog tot zondag 19 december een kerstmarkt plaats. En in het Odenwaldmuseum gaan kinderoogjes blinken bij het zien van zoveel speelgoed, poppen en marionetten uit tal van landen. De nieuwste attractie in Michelstadt is de Limeswachttoren, grotendeels uit hout, in het gehucht Vielbrunn, die aan de Romeinse tijd herinnert. Te bezoeken in het weekend. Meer info: Michelstadt
Erbach: bij de ivoorsnijders (na 96 km) In de achtertuin van Michelstadt sta je zo in het deels ommuurde Erbach met het grote barokke slot. Het huisvest nu een groot museum met vele kunstvoorwerpen die de graven eertijds verzamelden. Erbach is het centrum van de Duitse ivoorsnijkunst. Je gelooft je ogen niet in de Werner Birchers Halle, waar de ivoorkunst staat uitgestald. Nu die omstreden is, is men hier overgeschakeld op diamant-, goud- en barnsteenbewerking. Loop eens langs de vele oude vakwerkhuizen in het kleine centrum, met ateliers van ambachtslui en snuisterijenwinkeltjes. Meer info: Erbach
Finish - Heidelberg: mooiste wandelstraat (na 151 km) Ieder jaar opnieuw bezoeken miljoenen gasten de oudste Duitse universiteitsstad. De grootste blikvanger is het kasteel van Heidelberg, hoog boven de steegjes en daken van de oude stadswijk. Je vindt er het grootste wijnvat ter wereld en het unieke Apothekenmuseum. De Hauptstrasse is een van de mooiste voetgangerszones van Europa met veel cafeetjes en bars. Mis in de binnenstad Haus zum Ritter niet. Ooit van een rijke textielhandelaar, nu luxehotel en restaurant. Meer info: Heidelberg-marketing en Ritter-Heidelberg
Praktisch Erheen: Brussel - Darmstadt 400 km. Reken op 4 uur rijden via Aken, Keulen en Wiesbaden.
Logeren: Die Traümerei in Michelstadt, zowat het centrale punt langs de route, is een recent geopend designhotel in een beschermd gebouw, een 17de-eeuws vakwerkhuis nabij het stadhuis. Met ontbijt vanaf 135 euro per nacht. Die Traümerei
Volgens de Vlaamse Confederatie Bouw zal de hypothecaire rente opnieuw stijgen als bouwbeurs Batibouw de deuren heeft gesloten. De Confederatie vermoedt dat de banken de rente momenteel nog kunstmatig laag houden omwille van het evenement op Brussels Expo.
Sinds november 2010 stijgt de langetermijnrente opnieuw. Uit berekeningen van de Confederatie blijkt dat vier maanden later doorgaans de hypothecaire rente volgt.
Ondanks de afschaffing van een aantal overheidsmaatregelen, zoals de verlaagde btw op nieuwbouw, zijn de omstandigheden om te bouwen op dit ogenblik nog altijd gunstig, stelt de Confederatie. "Dit kan echter op korte termijn veranderen. Als de hypothecaire rentevoet weer stijgt en de overheid de bouw niet opnieuw steunt, ziet het er voor de tweede helft van 2011 niet goed uit."
In de eerste zeven maanden van vorig jaar steeg het aantal bouwvergunningen voor de eerste keer sinds 2006. "Uit een enquête bij 185 bouwbedrijven blijkt dat ze nu nog volop bezig zijn met de verwerking van die piek", aldus de Confederatie. "Toch geven de bedrijven aan dat het aantal orders nu begint te dalen."
Naast de vermoedelijke remonte van de rente, stijgt ook de prijs van de grondstoffen. Die ging naar beneden als gevolg van de economische crisis, maar ondertussen stijgt de prijs opnieuw sneller dan de inflatie.
Ondanks lobbywerk van GDF Suez bij de Belgische regering wil die toch een hogere bijdrage vragen aan Electrabel, dan de 250 miljoen euro van vorig jaar. Dat zegt ontslagnemend premier Yves Leterme (CD&V) vandaag in de krant De Tijd. Maar de top van Electrabel, bij monde van Sophie Dutordoir, zegt in dezelfde krant dat dat onbespreekbaar is.
Als de regering Electrabel een hogere bijdrage dan de eerder afgesproken 250 miljoen euro oplegt, dan betekent dat het einde van de Pax Electrica in België, zoals vastgelegd in het protocolakkoord dat in 2009 werd afgesloten tussen GDF Suez en toenmalig premier Herman Van Rompuy.
Volgens Dutordoir kan het niet dat Electrabel meer "belasting'" zou moeten betalen dan wat het elektriciteitsbedrijf verdient. Ze betwist de cijfers die de Belgische energiewaakhond CREG naar voren schuift als de nucleaire winsten van Electrabel.
Yves Leterme houdt echter voet bij stuk. "Electrabel is een bedrijf dat zijn belangen verdedigt en hier winst maakt. Dat is zijn volste recht. Maar wij behartigen het algemeen belang. Als we de discussie objectiveren, denk ik dat we uitkomen op een hogere bijdrage dan vandaag. Het is logisch dat we een belangrijke bijdrage vragen. En het zal meer zijn dan afgelopen jaar", zegt hij in De Tijd.
De premier wil ook iets doen aan de opstoot van de elektriciteitsprijzen in België. "Ofwel moeten prijsverhogingen worden aangemeld en goedgekeurd, ofwel werken we met sancties als blijkt dat er ongegronde prijsverhogingen zijn doorgevoerd. Een derde weg is dat we de volatiliteit in de prijsvorming afvlakken."
Als het elektriciteitsbeleid van onze overheid niet onmiddellijk verandert, dan dreigt bij ons de stroom letterlijk afgesneden te worden. Tegelijk stijgen de prijzen: op het toppunt was elektriciteit in België 12 keer zo duur als in de buurlanden. Dat blijkt uit de Panaroma-uitzending over de elektriciteitsmarkt in ons land.
Panorama rekende uit dat de elekrticiteitsimport in België met 149 procent steeg tussen 2000 en 2008. In veel andere Europese landen daalde de import net. Daar zijn twee belangrijke redenen voor: te weinig centrales en slechte hoogspanningslijnen.
Centrales De laatste tien jaar zijn er amper nog elektriciteitscentrales gebouwd en oudere centrales uit dienst zijn genomen. De CREG wijst daarvoor onder meer hoogspanningsnetbeheerder Elia met de vinger.
Tegelijk kunnen de hoogspanningslijnen die elektriciteit moeten invoeren uit het buitenland, de groeiende vraag niet aan.
Piekprijzen Door dat chronische tekort gaan de elektriciteitsprijzen bij piekverbruik nu al door het dak. Op het toppunt was de Belgische elektriciteitsprijs ruim 12 keer duurder dan die van de andere landen: 850 euro per MegaWattuur tegenover 67,25 euro in Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Industrie Door deze prijsstijgingen raakt bovendien onze industrie in de problemen, zegt Panorama. "En ook de gewone consument zal de gevolgen van dit beleid voelen: in zijn elektriciteitsrekening en in zijn elektriciteitsverbruik thuis."
De Panoramareportage "Watt een kluwen" wordt uitgezonden op Canvas op morgen, zondag 6 maart, om 20.10 uur.
Het zijn opvallend menselijke beelden: die van de stokstaartjes in de Afrikaanse savanne die elkaar een knuffel geven. Het gaat om een volwassen stokstaartje die een pup wat extra moed geeft, terwijl ze de horizon afspeuren naar een potentiële vijand.
De foto's werden genomen door de Duitser Thomas Rerrerath in Botswana, zo schrijft The Sun op haar website. Rerreath boekte de reis na het zien van een documentaire over stokstaartjes.
"Om ze dan in het echt bezig te zien, op een paar meter afstand was fantastisch en heel erg grappig", aldus hun Duitse fan.
Recordaantal reizigers dekt zich in tegen brandstoftoeslag
Een recordaantal Belgen dekt zich in tegen de brandstoftoeslag op vliegreizen. Dat blijkt uit cijfers van de grootste touroperators. In de krant Het Laatste Nieuws stond vanochtend dat touroperators momenteel toeslagen tot 34,80 euro aanrekenen wegens de hoge brandstofprijzen.
Om zich in te dekken tegen brandstoftoeslagen kunnen reizigers momenteel kiezen voor een 'fuel protection program'. Bij reservatie wordt dan een vaste meerprijs betaald die toeslagen indekt.
Jetair becijferde vandaag dat 77,5 procent van de klanten op dit moment voor die formule kiest. In dezelfde periode vorig jaar was dat nauwelijks 21 procent. "De evolutie van de brandstofprijzen doet echter vermoeden dat bij de eerstvolgende maandelijkse evaluatie de toeslagen nog zullen stijgen", geeft Jetair aan.
Bij concurrent Neckermann en Thomas Cook blijft het aantal reizigers dat kiest voor de vaste vergoeding voorlopig beperkt tot een derde. Ook dat is een record in de geschiedenis van het bedrijf.
Een fotosessie om historische kiekjes te nemen van het Internationaal Ruimtestation ISS mag van Moskou niet doorgaan, zo heeft het Russische staatspersbureau Ria Novosti gemeld.
De NASA had twee weken geleden voorgesteld dat de Russische capsule Sojoez TMA-O1M een rondje rondom de spacemeccano zou maken, om foto's te nemen van de huidige configuratie van het ISS dat bijna afgewerkt is. Daar hangt nu voor de voorlaatste of de derde laatste keer een spaceshuttle aan, nog een Sojoez, en drie vrachtruimteschepen: een Russisch (Progress), een Europees (Johannes Kepler) en een Japans (HTV-2).
Veiligheidsrisico's Maar Rusland ziet dat blokje om vliegen niet zitten om veiligheidsredenen. De Sojoez TMA-01M is een nieuw model van de klassieke Sojoez en is aan zijn maidenmissie bezig. De vluchtleiding heeft geen tijd om alle veiligheidsrisico's in te schatten van zo'n fotorondje, uidt het.
Er komt een man bij Sint-Petrus aan de hemelpoort. Sint-Petrus vraagt hem of hij tijdens zijn leven op Aarde ooit een goede daad gedaan heeft, waardoor hij zonder twijfel in de hemel thuishoort.
"Ik kan mij wel zoiets herinneren", zegt de man. "Ik passeerde een parking langs de autosnelweg waar een groep Hell's Angels hadden halt gehouden en bezig waren een paar vrouwen lastig te vallen.
Ik riep dus dat ze daar moesten mee ophouden, maar dat hielp niet echt. Toen ben ik op de grootste Hell's Angel toe gestapt, heb hem van zijn motor gesleurd, hem op de grond gesmeten, een slag op zijn neus verkocht en zijn neuspiercing uitgetrokken.
Toen heb ik naar de andere Hell's Angels geroepen: 'En nu oprotten jullie, of ik leg jullie er allemaal naast!'"
Sint-Petrus was onder de indruk en vroeg: "Wanneer was dat precies?"
Antwoordt de man: "Een paar minuten geleden, denk ik