Botox: nieuwe pijnloze manier om borsten te liften
Botox: nieuwe pijnloze manier om borsten te liften
In het verleden hadden vrouwen met complexen over hun hangborsten slechts twee opties: een zware operatie ondergaan of hiermee leren leven. Sinds kort kun je ook botox laten injecteren, dit moet kleine borsten een lift geven, steviger en voller maken.
Bij een traditionele borstlift wordt overtollige huid verwijderd en de borsten geherpositioneerd. Het is een dure ingreep, vraagt een lange hersteltijd en kan de tepels gevoelloos maken. Een nieuwe behandeling, de lift met botox, belooft meteen resultaten zonder bijwerkingen en hersteltijd. De ingreep wordt momenteel al in Engeland uitgevoerd voor 800 euro.
Geen pijn
Een Thaise dermatoloog vond de procedure uit en stelde dit voor op een cosmetische conferentie in 2009. Anti-aging specialist Cecilia Tregear voert de techniek nu in Londen uit. "Botox injecteren in specifieke gebieden rond de borsten maakt deze steviger en geeft een lift aan de huid, meer volume ana de boezem en bestrijdt rimpels in de decolleté die veroorzaakt worden door de zon." De spieren worden niet verlamd en er treedt geen gevoelloosheid op.
"Het is belangrijk dat het hele gebied rond de borst behandeld wordt, dit gaan van de borstkas tot de oksels. Ik geef ook injecties in het tepelhof, dit bestrijdt rimpels en een hangende tepel. Er zijn geen bijwerkingen, er is geen pijn of wonden. Je kunt je kleren meteen terug aantrekken en terug naar het werk gaan. De injectie geeft borsten een lift door de kleine spieren en vezels in de huid te doen samenwerken, wat deze strakker maakt. Je ziet meteen resultaat, maar dat is optimaal na een paar dagen na de injectie. Drie weken na de eerste procedure ga je best voor een nabehandeling, maar dit is niet altijd nodig", aldus Tregear. De artsen beloven een lift van twee centimeter en een toename in volume van ongeveer 10 procent. Dit duurt ongeveer zes maanden, patiënten moeten dan een nieuwe behandeling ondergaan, maar dit varieert van persoon tot persoon. Sommigen reageren beter op botox dan anderen. Je moet met belangrijke factoren rekening houden, als het trainen van de borstspieren en niet roken, waardoor de resultaten langer blijven.
Geen beha meer
De 46-jarige Elaine Hill was een van de eerste dames om deze procedure vorige maand te ondergaan. "Ik keek een halfjaar geleden in de spiegel en merkte dat mijn borsten zijn gaan hangen. Al acht jaar laat ik botox in mijn gezicht injecteren, dus joeg de procedure mij geen schrik aan. Ik voelde geen pijn, had zelfs geen verdovende crème nodig. Achteraf voelde mijn huid strak aan, ik had opnieuw een decolleté en mijn huid was veel strakker. Ik ben tevreden over het eindresultaat, haar borsten zijn in totaal 3 cm gelift. Ik heb terug de boezem van toen ik 20 jaar was. Ze voelen steviger aan, zijn voller en mijn huid is veel egaler. Ik draag soms zelfs geen beha meer, iets wat ik al lang had opgegeven."
Nadelen
Toch is niet iedereen even enthousiast over deze ingreep. De Britse plastische chirurg Patrick Mallucci: "Botox wordt gebruikt om spieren te verlammen en zo de huid egaler te maken. Maar dit werkt niet om te vergroten, te liften of de borsten te verjongen. Het nadeel is dat het ook niet werkt voor goedbedeelde dames. Vanaf een C-cup zie je al geen resultaat meer, want een grote boezem is namelijk te zwaar. Het werkt het best voor dames met kleine hangborsten. (ep) hln
Als het op plastische chirurgie aankomt, schijnen niet alle esthetische ingrepen op evenveel begrip te rekenen. Tanden bleken, flaporen herstellen of een neuscorrectie kunnen nog net, anders is het met een borstvergroting of een liposuctie.
Een onderzoek, uitgevoerd door het maandblad Feeling, geeft aan dat slechts 1 op 2 Vlamingen, plastische chirurgie aanvaardbaar vindt om 'puur esthetische redenen'. Ingrepen als tanden bleken, een correctie van flaporen, een huidcorrectie na een zwaar dieet of een borstverkleining kunnen wel. Het merendeel heeft meer problemen met een puur esthetische ingreep om er jonger of beter uit te zien. De lippen opspuiten bijvoorbeeld eindigen onderaan het lijstje van meest aanvaardbare ingrepen. Ook een penisverlening, schaamlipverkleining, achterwerklift, botox en een borstvergroting worden sneller veroordeeld.
Ongemakken
Volgens moraalwetenschapper Liesbet Lauwereys, verbonden aan vzw De Maakbare Mens die werkt rond ethische vragen bij medische ontwikkelingen, kan een borstverkleining bij de publieke opinie wel omdat die rugklachten kan voorkomen. Een borstvergroting lijkt dan weer voor de Pamela Anderson's onder ons. Kortom, mensen brengen meer sympathie op voor ingrepen die fysieke of psychische ongemakken verhelpen dan puur op esthetisch vlak.
Hypocriet
En toch schuilt een dosis hypocrisie onder de Vlamingen. De cijfers geven aan dat 61 procent van de vrouwen die ontevreden is over haar uiterlijk, open staat voor plastische chirurgie. Ook 47 procent van de tevreden dames zou een ingreep overwegen. Vooral geld schijnt een struikelblok. Als de prijs zou verlaagd worden, overwegen meer mensen een ingreep. (lvl) hln
Ziekenhuis laat twee mama's borstvoeding geven aan elkaars verwisselde baby'
Ziekenhuis laat twee mama's borstvoeding geven aan elkaars verwisselde baby'
Verwisselde baby's: het is zoiets dat enkel in een onnozele weekendfilm voorkomt. Dénk je. Maar het overkwam helaas ook twee Aussie mama's in het echt in Geelong, in het St John of God-hospitaal, dat de kersverse moeders per ongeluk acht uur lang elkaars baby's meegaf. De kindjes werden zo aan de verkeerde borst aangelegd.
Het verwisselen van de baby's, dat het ziekenhuis weet aan een "menselijke fout", gebeurde vrijdagochtend om 6u30. Om 15 uur werd het hospitaal door een familielid op de hoogte gebracht van de omwisseling. Tijdens de 8,5 uur dat de kindjes niet bij hun natuurlijke moeder waren, kregen ze ook borstvoeding.
De ziekenhuisdirectie heeft haar diepste verontschuldigingen aangeboden aan de families, die het hele weekend speciale opvang kregen van het ziekenhuis. Er bestaan uiteraard procedures om zulke voorvallen te vermijden, met onder meer armbandjes. Maar een menselijke fout is nooit helemaal uit te sluiten. (hlnsydney/jv) hln
Dit bericht gekregen van dokter Rita De Doncker, oogarts, dochter van Adelson en Annie De Doncker Van Vaerenbergh
t Wordt héél erg in België
Dit doet toch nadenken omtrent de rechtvaardigheidspolitiek die men voert ! Geschreven door een dokter uit Lede, die het beu is 053/764978 Brief van een Vlaamse dokter Als dokters hun mond openen, kan het tellen, Lees onderstaande .....
Brief van een Vlaamse dokter.....
In Artsenkrant lees ik dat zelfstandigen vanaf 1 januari '08 zich verplicht moeten verzekeren voor kleine risico's - wat ik goed vind - maar de bijdrage zal afgerekend worden naar gelang het inkomen. Ondertussen worden 35.000 mensen per jaar ons land binnengepompt - wettelijk - in het kader van familieherenigingen. Volgens het Nieuwsblad heeft Buitenlandse Zaken aanbevolen zeer ruim te zijn in de toelatingen. Het gaat veelal om (oude) Turken, Noordafrikanen, Kosovaren enz. Zonder hier ooit een dag gewerkt te hebben, zonder enige taalkennis en zonder te zullen moeten werken (vaak gaat het om prille vijftigers - hier worden de autochtonen door de RVA afgejaagd) zijn ze direct in orde met de ziekteverzekering - ook kleine risico's, mits een kleine bijdrage van hun familie.
Terwijl ik dit schrijf, heb ik een Russisch-Kazaks kindje laten opnemen op pediatrie met acute mastoïditis. Ze liggen op een éénpersoonskamer - er is HEEL beperkte kennis van het Nederlands.
Ze kunnen er altijd bij blijven want ze werken toch niet. Grootvader en grootmoeder Kazak zijn er ook bij. Ze hebben mij al dadelijk verteld dat bij invullen van papieren voor'dringende opname', zij helemaal niets moeten betalen.
Mijn bloedeigen kleindochter heeft hier ook op pediatrie gelegen op een éénpersoonskamer. Mijn zoon heeft véél opleg betaald. Het was ook dringend.
Lijdzaam moeten wij toezien hoe ons land op elk gebied leeggeplunderd wordt. Ik verwijs hierbij naar een artikel in een anti-Vlaamse Vlaamse krant waarbij de lof wordt gezwaaid van een Brussels ziekenhuis waar Vlamingen worden veracht. En niet in hun taal worden bediend. Maar wel vreemdelingen.
Enfin, als ik deze onterende situatie vol hou en tot mijn 65ste werk, zal ik 35/45 van mijn wettelijk pensioen trekken. Dat zal toch al gauw 500 euro zijn. Uiteraard zal ik moeten blijven verder betalen voor mijn kleine risico's.
Tenslotte ben ik maar een autochtone Vlaamse dokter.
Dr. L. Brondeel, (Neus- Keel en Oorziekten) Lede
P.S. Ik heb ook al minimum vijf plastische neuscorrecties uitgevoerd bij asielzoekers, met goedkeuring van de desbetreffende OCMW's. Zuiverfunctionele problemen. Volledig terugbetaald !!
Gratis voor de allochtoon !!
Begrijpen de mensen dan niet dat we ons eigen "graf" aan het graven zijn ?! Iedere Belg zou dit moeten lezen.
Dit monsterachtige, tamelijk imponerende beeld krijg je als je een hydrothermale worm onder een elektronenmicroscoop legt. Het zeediertje werd liefst 525 vergroot zonder dat er photoshop of ander bedrog aan te pas kwam. Het beestje bestaat écht en Philippe Crassous fotografeerde het.
De originele breedte van de foto is 568 µm of 568/1000ste van een millimeter. Dat is een pak groter dan een atoom maar het blijft toch bij de kleinst levende dingen ter wereld. Dankzij de FEI Quante SEM kan het beeld 525 uitvergroot worden en toch scherp blijven.
De worm ziet er nogal griezelig uit, maar u en ik zullen er waarschijnlijk nooit mee in aanraking komen. Hydrothermale wormen leven immers diep in de zee en zijn bijna zo klein als bacteria. Je vindt ze terug nabij hydrothermale bronnen in de oceaan, niet meteen de plaats voor de mens om een bad te nemen.
Deze foto werd genomen door Philippe Crassous die het beeld op de website van FEI liet plaatsen. (hlnsydney/jv) hln
Muggen worden steeds resistenter tegen pyrethroïden, insecticiden die gebruikt worden op muskietennetten. Dat is slecht nieuws voor de strijd tegen malaria.
Voor de Wereldgezondheidsorganisatie zijn pyrethroïden de enige verantwoorde insecticiden voor muskietennetten boven bedden. De insecticiden zijn nauwelijks giftig voor de mens en ze houden de muggen langdurig op afstand. Bovendien gaat het om goedkope stoffen.
Via muskietennetten maar ook via sprays hebben pyrethroïden al heel wat mensen voor een dodelijke malariaprik behoed. Maar door hun grootschalige gebruik blijken ze nu ook steeds minder vat te krijgen op de muggen. De resistentie bij de muggen groeit snel, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie.
Janet Hemingway, directeur van de Liverpool School of Tropical Medicine, zegt dat de internationale gemeenschap te traag heeft gereageerd. "Verschillenden onder ons hadden gewaarschuwd: zodra je op grote schaal werkt, krijg je meer weestand", zei ze aan het vaktijdschrift Nature.
Pyrethroïden zijn synthetische insecticiden. Hun structuur is verwant aan die van de pyrethrines, natuurlijke insecticiden op basis van bloemhoofdjes uit pyrethrumplant.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie moeten nu nieuwe insecticiden ontwikkeld worden die afwisselend met pyrethroïden gebruikt kunnen worden. Hemingway waarschuwt dat de ontwikkeling van nieuwe insecticiden tot zeven jaar kan duren.
Malaria doodt elk jaar een miljoen mensen. Negentig procent van de slachtoffers vallen volgens de Wereldgezondheidsorganisatie in Afrika. (ips/mvdb) hln
Seksloze wandelende takken gaan al een miljoen jaar mee
Een leven zonder seks is misschien niet aan de mens besteed, sommige soorten onder de wandelende takken bestaan al meer dan één miljoen jaar zonder seksuele voortplanting, zo blijkt uit Canadees onderzoek.
Het is bekend dat sommige soorten wandelende takken van het geslacht Timema zich voortplanten zonder enige vorm van seks. Deze insecten, die leven aan de Amerikaanse Westkust, produceren genetische klonen van zichzelf.
Wetenschappers uit Canada probeerden aan de hand van de mutatiesnelheid van de genen te achterhalen hoe lang deze soorten reeds een seksloos bestaan leiden. Uit dat onderzoek is nu gebleken dat met name de Timema tahoe en de Timema genevieva al minstens één miljoen jaar overleven zonder seks.
"Ons onderzoek levert nieuw bewijs dat aseksualiteit niet noodzakelijk resulteert in het snelle verdwijnen van soorten", zo verklaarde vorser Tanja Schwander van de Simon Fraser University in Canada aan de BBC.
In het verleden ging men ervan uit dat soorten met een aseksuele reproductie geen lang leven was beschoren. Ze planten zich weliswaar sneller voort, maar zouden evolutionair op een dood spoor zitten. Ze kunnen zich immers minder aanpassen aan veranderende leefomstandigheden.
De Timema zijn de oudste insecten waarvan bewijzen bestaan dat ze voor zeer lange periodes seksloos kunnen overleven. Hoe ze dat precies flikken, ondanks die darwinistische onheilstijdingen, moet volgens Schwander verder onderzocht worden. (belga/jv) hln
Door Sam Derdeyn De vraag die iedereen zich stelt nadat Boeing gisteren zo ongeveer officieel bekendmaakte haar succesvolle 737-reeks van nieuwe motoren te voorzien, is Kan de 737RE (re-engined, nvdr) een even groot succes worden als de 320neo van concurrent Airbus?. Het antwoord op die vraag moeten we u helaas schuldig blijven, dat zullen de bestellingen uitwijzen. Alaska Airlines heeft alvast, als tweede Amerikaanse maatschappij en amper één dag na de aankondiging van Boeing, laten weten dat ze heel erg geïnteresseerd zijn in de vernieuwde 737
We zijn uiteraard een groot voorstander van een lager brandstofverbruik, en het zou een goede zaak zijn als Boeing dit eerder vroeger dan later tot een goed einde kon brengen, zei Bill Ayer, de ceo van de Alaska Air Group tijdens een vergadering op donderdag (21 juli) waarin de resultaten van het tweede kwartaal aan bod kwamen. Zoals iedereen zijn we pas sinds gisteren op de hoogte van de plannen van Boeing, voegde Chief Financial Officer Brandon Pederson daaraan toe. Een beslissing over de toekomstige vloot van de maatschappij is er echter nog niet, dat werd voor alle duidelijkheid door beide heren toch nog eens benadrukt.
Jim Albaugh, ceo van Boeing Commercial Airplanes, maakte gisteren (20 juli) bekend dat hij van plan was om de Raad van Bestuur van de Amerikaanse vliegtuigbouwer in augustus aan te raden om op te proppen te komen met een vernieuwde 737, voorzien van nieuwe motoren. Het licht zou officieel op groen moeten springen in het vierde kwartaal van 2011. We zijn allemaal voor het besparen op onze brandstofrekening, maar hoe zich dat zal vertalen in het plaatsen van onze orders daarvoor is het nog te vroeg, zei Pederson. De eerste schattingen tonen aan dat de besparingen met een 737RE zouden kunnen oplopen tot 10 à 12 procent, afhankelijk van de geselecteerde configuratie.
Ayer (Alaska Airlines) zei ook dat we heel geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over dit vliegtuig en ernaar uitkijken om er enkele in ontvangst te nemen als het hele plaatje past inzake kostenbesparing en brandstofverbruik, enzovoort. Boeing verwacht de nieuwe variant formeel voor te kunnen stellen binnen drie à vier weken, als de besprekingen over de fan size van de nieuwe CFM Leap-X motoren afgerond zijn. De 737RE zou in het beste geval al ergens midden dit decennium in dienst kunnen treden. We hebben een vlootplan en een orderboek bij Boeing op dit moment, waar we tevreden mee zijn en ik denk dat dit nieuwe vliegtuig daar perfect in zou passen, vertelde Ayer.
Anderzijds kan Boeing misschien ook wel uit heel onverwachte hoek een duwtje in de rug krijgen. Concurrent Airbus zou immers wel eens het slachtoffer van haar eigen succes kunnen worden. Door het grote aantal bestellingen de enorme orders op de airshow van Le Bourget vorige maand brachten het totaal al op meer dan 1000 zouden veel geïnteresseerde, potentiële klanten naar achter in de rij worden geschoven indien ze een order plaatsten. De vroegste delivery slots zijn namelijk bijna allemaal opgeëist door enkele vroege vogels en verschillende leasingbedrijven, die een kwart van alle bestelde vliegtuigen vertegenwoordigen.
John Leahy scheerde hoge toppen in Parijs, de klanten moesten op de stand van de Europese vliegtuigbouwer als het ware in rij aanschuiven om hun deals voor A320neo-varianten aan te kondigen. Het absolute hoogtepunt werd bereikt toen Tony Fernandes (AirAsia) een order voor maar liefst 200 A320neos aankondigde. Volgens Airbus zal de A320neo, aangedreven door CFM International Leap-X of Pratt & Whitney PW1000G-motoren, in beide gevallen 15% minder brandstof verbruiken dan de huidige generatie A320′s. De populariteit van die besparing uitte zich in de bestellingen: niet minder dan 667 orders werden genoteerd, waardoor 19 klanten nu in totaal 1.029 toestellen bestelden.
Toen ik vorig jaar naar de Raad van Bestuur trok om goedkeuring te krijgen voor het A320neo-project, beloofde ik hen sterke verkoopscijfers voor vele jaren, zei chief executive Tom Enders van Airbus. Maar ik moet eerlijk toegeven: ik had niet gedacht dat het zo een succesverhaal zou zijn, amper zes maanden nadat we het toestel hebben aangekondigd. De leveringen staan gepland om te beginnen op het einde van 2015, terwijl de productie zeker tot 2018 zal gelijklopen met de huidige A320. Volgens Airbus is het zelfs mogelijk dat er in het begin van het volgende decennium nog oude A320 zullen worden afgeleverd.
Dat kan voor problemen zorgen, zeggen sommige consultants. Nu ze zon groot orderbestand voor de A320neo hebben, vermoed ik dat Airbus uitkijkt naar een manier om de overgang van de oude versie naar de neo sneller te laten verlopen. Het is immers een heel complexe operatie om twee productielijnen op te houden met zoveel verschillende keuzes voor motoren, zegt Eddy Pienuazek van Ascend. Phil Seymour van IBA zegt dan weer dat ze de oudere varianten langer zullen blijven maken, in een poging om zo de verkoopwaarde van dat model niet teveel te laten kelderen. Een plotse overgang zou de huidige generatie A320′s immers veel minder populair maken.
Volgens Leahy zijn de vroege afleverslots logischerwijs heel erg in trek en zijn de eerste openingen maar beschikbaar in 2018-2019. Verschillende bronnen geven echter aan dat er een paar eerdere posities zijn voorbehouden voor strategisch belangrijke klanten en dan denken we bijvoorbeeld aan American Airlines of Air France. Ik veronderstel dat Airbus wel een paar slots achterhoudt voor strategische redenen, zei Pieniazek. Er zijn nog een paar heel belangrijke, mogelijke klanten die ze misschien op die manier willen overtuigen.
Dubai Aerospace Enterprise: van 200 naar 21 orders
Door Sam Derdeyn, Dubai Aerospace Enterprise (D.A.E.) verraste in november 2007 vriend en vijand door als nieuwkomer in de leasingbranche door meteen een bestelling van 200 toestellen te plaatsen bij s werelds twee grootste vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. In totaal was er een bedrag van 27,2 miljard dollar (19,25 miljard euro) met de bestellingen gemoeid. In de loop van de drieënhalf daarop volgende jaren, annuleerde het bedrijf de ene na de andere schijf tot er ondertussen nog maar één bestelling voor 21 toestellen overschiet.
Boeing maakte zondag (17 juli) de recentste annulering bekend, een uitstaande order voor 35 Boeing 737′s. D.A.E. heeft daarmee geen enkel narrowbody-vliegtuig meer in bestelling staan. Enkele dagen geleden, op 14 juli, was de orders and deliveries-pagina al aangepast voor de geannuleerde bestelling, maar het werd toen nog afgedaan als een onbekende klant. Nu is die dus door de Amerikaanse vliegtuigbouwer geïdentificeerd als Dubai Aerospace Enterprise. De enige overblijvende order is er eentje voor 6 B777Fs en 15 747-8Fs.
Vorige maand nog annuleerde D.A.E. een andere bestelling bij Airbus. Toen ging het om 11 A350′s en 34 A320′s. Het was op dat moment al bekend dat de leasingmaatschappij ernstig nadacht over de 737′s die het nog in het orderboek staan had. Vier maand eerder, in februari, zag het bedrijf al af van de aankoop van nog eens 32 andere 737′s en in augustus 2010 moest ook een bestelling van 7 Airbus A350′s, 18 Airbus A320′s, 10 Boeing 777′s en 15 Boeing 787′s eraan geloven. Van de in 2007 70 bestelde 737′s zijn er uiteindelijk slechts 3 geleverd. (avatar courtesy of Royal S. King)
PARIJS - Een Frans team reist binnenkort af naar Amerika om daar tijdens de beroemde Reno Air Races in de Sport Class een gooi naar de titel te doen met de Big Frog. Het bijzondere kunststoffen toestel wordt aangedreven door een viercilinder dieselmotor met 230 pk.
De Big Frog is afgeleid van de kunststoffen Nemesis NXT, waarmee in Amerika aan races wordt deelgenomen. Het Franse toestel krijgt echter niet naar Amerikaans voorbeeld een zescilinder Lycoming-motor, maar een viercilinderblok van Franse makelij. Deze SMA SR 305-23 levert standaard ruim 70 pk minder dan de krachtbron van Lycoming. Het Big Frog-team hoopt dit te compenseren met een lager vliegtuiggewicht.
Uiteindelijk moet het toestel in staat zijn snelheden te halen van meer dan zeshonderd kilometer per uur. Tijdens de races vliegen de toestellen op een hoogte van vijftien meter.
De Nederlandse staatssecretaris van Landbouw, Henk Bleker, wil een visverbod in 10 tot 15 procent van de Noordzee. De bewindsman zei dit in het tv-programma Uitgesproken.
Net als de milieuorganisatie Greenpeace wil Bleker dat er zogenoemde zeereservaten komen, ofwel gebieden waar vissen in zeer beperkte mate of helemaal niet toegelaten is. Hij heeft drie gebieden op het oog: de Doggersbank, het Friese Front en de Klaverbank. Volgens Bleker vormen deze gebieden 20 procent van de oppervlakte van de Nederlandse Noordzee.
Greenpeace wil in deze gebieden helemaal geen visserij. "Met die denkrichting ben ik het niet oneens. Als je kijkt hoe groot de Noordzee is, dan mag je wel 10 of 15 procent van de Noordzeegebieden aanwijzen waar de natuur even helemaal zijn gang kan gaan. Er blijft nog genoeg over", aldus Bleker.
Verleden week liet Nederland weten voor een groot gedeelte te staan achter nieuwe plannen voor het Europese visserijbeleid. Bleker pliet voor andere vangstmethoden en nieuwe technieken om zo de bijvangst van vissers te verminderen. (belga/kve) hln
Het aantal grote roofdieren zoals de leeuw, de wolf en de haai is over de hele wereld aan het teruglopen. Deze tendens verstoort de ecosystemen, aldus een studie die vandaag in het vakblad Science verschenen is.
Planeet Aarde maakt momenteel haar zesde massale uitroeiïng mee, aldus een studie van 22 onderzoeksinstituten uit zes landen. Ze verschilt van de vorige vijf omdat ze door de mens is veroorzaakt, via de uitbuiting van gronden, vervuiling, jacht, visvangst en stroperij. Bovendient concentreert ze zich op roofdieren aan de top van de voedselpiramide. Deze teruggang weerspiegelt ontegenzeglijk de groeiende invloed van de mens op de natuur.
De studie toont aan dat de bewuste roofdieren een enorme invloed hebben op de structuur, functie en biodiversiteit van de meeste ecosystemen, zowel in de oceanen als op het land. Uiteindelijk maken deze roofdieren en ecosystemen ook de rekening uit van de mens. "Het gaat niet enkel om hen, maar ook om ons", schreef William Ripple van de Universiteit van Oregon in Science. (afp/svm) hln
Leeuwen binnen vijftien jaar uitgestorven in het wild
Leeuwen binnen vijftien jaar uitgestorven in het wild
De voorbije vijftig jaar is het aantal leeuwen in het wild sterk gedaald. In 1960 waren er nog 450.000 exemplaren, in 2010 nog maar 20.000. Als het aan dit tempo voortgaat, zijn er binnen vijftien jaar geen wilde leeuwen meer.
Maar hoe komt het dat de dieren zo snel aan het uitsterven zijn in Afrika? Eigenlijk om ongeveer dezelfde redenen waarom zoveel andere wilde dieren bedreigd zijn. Op de eerste plaats: de mens. De mens palmt zoveel ruimte in, dat de leeuwen steeds minder plaats hebben om te leven en te jagen.
Bovendien mogen jagers volgens dierenrechtenorganisaties veel te veel mannelijke leeuwen doden tijdens safari's. En tot slot zijn leeuwenbeenderen de laatste jaren ongemeen gewild in de Aziatische volksgeneeskunde. De leeuwenbotten zijn vooral in trek sinds tijgerbeenderen steeds schaarser worden. (adb) hln.
In Argentinië is de jaguar met uitsterven bedreigd, zegt de Fundación Vida Silvestre Argentina (FVSA). De Argentijnse milieuorganisatie vraagt dringend maatregelen om de diersoort te beschermen. Van de jaguar, de grootste katachtige van het Amerikaanse continent, zijn nu minder dan tweehonderd exemplaren te vinden in Argentinië.
Vroeger vond je jaguars in het noorden en centrum van het land. Vandaag zijn ze teruggedrongen tot zes dunbevolkte noordelijke provincies. De soort was al in 2001 tot "Nationaal Natuurmonument" uitgeroepen.
Ontbossing
"De jaguar is in een zeer hachelijke situatie terechtgekomen door de ontbossing voor de uitbreiding van de landbouw en veeteelt en door een gebrekkige toepassing van de bestaande wetten, zoals die op de inheemse bossen", zegt Diego Moreno, directeur-generaal van de FVSA.
Volgens de milieuorganisatie moet de Argentijnse overheid geld op tafel leggen voor de uitvoering van de Boswet en een beheersplan opmaken dat de jaguar kan helpen overleven.
Stabiel in Amazone
De jaguar komt ook in andere Latijns-Amerikaanse landen voor, onder meer in Mexico, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia en Peru. Ook daar is zijn situatie kwetsbaar tot bedreigd. Alleen in de Amazone- en Orinoco-regio is zijn situatie stabiel. (ips/adb) hln