Roman Abramovich is een man van superlatieven. Nadat hij al een tijdje rondvaart met het grootste jacht, de Eclipse, heeft de miljardair zijn oog laten vallen op de duurste villa ter wereld. Het stulpje aan de Franse Azurenkust is verpatst voor een half miljard euro en volgens hardnekkige geruchten is de rijke Rus de nieuwe bewoner.
De eigenaar van voetbalclub Chelsea wilde per se de Villa Leopolda in Villefrance-sur-Mer bezitten, zo schrijft Bild. Nochtans is het voormalige paleis gehuld in een waas van controverse maar dat kan de miljardair niet deren.
Volgens de bewoners van het Franse stadje kleeft er bloed aan de villa. Het huis werd gebouwd door onze eigenste Leopold II, die zijn rijkdommen vergaarde door Congo leeg te plunderen en dat ging met veel bloedvergieten gepaard. Bovendien vond een vorige eigenaar, bankier Edmond Safra, er in mysterieuze omstandigheden de dood. Maar niets of niemand houdt Roman Abramovich tegen, zoveel is duidelijk. (kve) hln
Ben je ooit al eens een pen vergeten als je het vliegtuig neemt? Of moeten ze je ook een keer of tien vragen om je gsm uit te schakelen voor het opstijgen? Proficiat, dan sta je meer dan waarschijnlijk in de lijst van meest vervelende vliegtuigpassagiers.
Elke job heeft wel zijn voor- en nadelen, maar van sommige dingen gaan je tenen nu eenmaal sneller krullen. Sara Keagle is al meer dan twintig jaar actief als stewardess en op vraag van reiswebsite 'Jaunted' heeft ze een lijstje gemaakt van de zaken die haar geduld en dat van haar collega's meer dan eens op de proef hebben gesteld.
Elementaire beleefdheid staat met stip op nummer één, en daar ontbreekt het veel passagiers blijkbaar aan. "Met 'alstublieft' en 'dank u' kom je al een heel eind, maar al te vaak horen we 'wat heb je?' of 'geef me een Cola'."
Geografie
De nieuwsgierige geograaf is ook een vervelend iemand volgens Keagle. "Stewards en stewardessen kennen de exacte locatie coördinaten niet, en zeker niet in het midden van de vlucht wanneer we druk aan het werk zijn. En nee, we weten ook niet welke rivier of meer er onder ons ligt."
Passagiers die een pen zijn vergeten, zijn volgens Keagle erg vervelend. Hoewel stewards altijd (verplicht) een pen bijhebben, mogen ze die niet uitlenen. Hoe vaak je er ook om vraagt. Hetzelfde geldt voor de gsm-verslaafden, die na herhaaldelijk aandringen beweren dat ze hun gsm afzetten maar in het geniep toch nog sms'jes liggen te verzenden.
Toilet
Mensen die hun blaas moeilijk onder controle krijgen, zijn ook niet graag gezien. "Ze vragen een glas water van zodra ze op het vliegtuig stappen, maar moeten eens zo snel naar het toilet als we vertrokken zijn", aldus Keagle. Gerard Depardieu weze gewaarschuwd.
En dan zijn er de passagiers die denken dat stewards wandelende vuilnisbakken zijn, of ouders die hun kinderen laten rondlopen in het vliegtuig, of mensen die op blote voeten naar het toilet gaan. En last but not least, de koffiesnobs. Een steward is geen barista die weet dat je je dubbele mokka-latte op exact 85 graden met twee klontjes suiker wil. "We hebben trouwens enkel Nescafe", sluit Keagle af. (hlnsydney/sps)
Luchtvaartmaatschappij speurt naar borstimplantaten bij stewardessen
Enkele kandidaat-stewardessen hebben de Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda ervan beticht dat zij bijna helemaal uit de kleren moesten gaan om eventuele tatoeages te vinden en dat hun borsten zijn betast om eventuele borstimplantaten te detecteren. Zowel tatoeages als implantaten zijn verboden bij de maatschappij.
In Zuid-Korea had Garuda 18 vacatures voor airhostessen. Een van de kandidates vertelde op voorwaarde van anonimiteit tegen het Franse persbureau AFP dat zij zich tijdens medische selectietests op hun slipje na moesten uitkleden.
Geciteerd door het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap zei een hoofd van Garuda dat het betasten van de borsten te maken heeft met het feit dat "borstimplantaten een veiligheidsprobleem kunnen worden bij een brutale daling van de luchtdruk". Hij voegde eraan toe dat tatoeages verboden zijn voor personeel van commerciële vluchten. In andere landen zoals Australië en Japan hebben aangeworven personeelsleden een gelijkaardig onderzoek ondergaan.
Een woordvoerder van Garuda in Seoel gaf echter toe dat de affaire "zeer gênant" is en dat de normale medische test dergelijke onderzoeken niet voorziet. De maatschappij stelt een onderzoek in. Een woordvoerster van Korean Air vroeg zich af of passagiers met een borstimplantaat dan wel zouden mogen vliegen. Het Centrum tegen Seksueel Geweld in Seoel opperde of dergelijke praktijken wel zouden mogen in Indonesië, het grootste moslimland ter wereld. (belga/kve)
Topless maagden brengen rituele dans voor Koning Swaziland
In de buurt van de hoofdstad Mbabane danst en zingt een legertje enthousiaste maagden topless een rituele dans voor Koning Mswati III van Swaziland. De vorst in de Afrikaanse dwergstaat telt dertien vrouwen en de zogenaamde 'Reed Dance' (letterlijk de Rieten Dans') is het hoogtepunt van de jaarlijkse feestelijkheden voor het staatshoofd. Uit alle uithoeken van het land zwermen maagden (de jongste zelfs amper tien jaar) naar de hoofdstad om rieten geschenken aan te bieden aan de koninklijke familie.
Duurste steen in het heelal? Planeet bestaat uit diamanten
Astronomen van de universiteit van Manchester hebben een planeet ontdekt die op een grote diamant zou lijken. Het gaan om een oude ster in het Melkwegstelsel, die zich heeft omgevormd tot een kleine planeet.
De wetenschappers vermoeden dat de kleine planeet - ongeveer vijf keer de diameter van de Aarde - alles is wat overblijft van de oorspronkelijke ster. De planeet ligt vlakbij een pulsar, een snel ronddraaiende ster die 10.000 keer per minuut om zijn as draait en ongeveer 1,4 keer de massa van onze Zon heeft. Als de 'diamanten' planeet iets groter zou zijn, zou hij door de zwaartekracht van de pulsar uit elkaar gerukt worden.
Op basis van de dichtheid die de astronomen berekenden, zou de planeet uit kristalachtig materiaal bestaan. Ze haalden hun informatie uit de radiogolven die de pulsar uitstuurt. De planeet draait in twee uur en tien minuten rond de ster. (gb) hln
De Japanse ruimtesonde Hayabusa heeft bevestigd wat wetenschappers al lang hebben bevroed: meteorieten stammen af van asteroïden, zo staat in het jongste nummer van het wetenschappelijke vakblad Science te lezen.
Astronomen gingen er lang van uit dat meteorieten afstammen van brokken gesteente omdat de lichtspectra van veel planetoïden op die van chondrieten - de meest voorkomende klasse van steenmeteorieten die op Aarde zijn gevonden - leken. Maar volledige zekerheid was er nog niet.
Die is er volgens een Japans en Amerikaans team rond Tomoki Nakamur van de Universiteit van Tokio nu wel, dankzij materiaal dat de Hayabusa in 2003 heeft verzameld van de asteroïde Itokawa en dat in 2010 naar onze planeet is gebracht. Microscopische analyse van beide gesteenten toonde ontegensprekelijk aan dat zij bij elkaar horen.
Gezien de chondrieten als de primitiefste materie van ons zonnestelsel gelden, betekent dit ook dat asteroïden inderdaad aanwijzingen bevatten over het ontstaan van dat stelsel. Asteroïden zijn dan oermaterie die overbleef na de vorming van planeten en manen. (belga/vsv)
Er is sinds de ramp in het Japanse Fukushima weer heel wat te doen rond de veiligheid van kerncentrales. Maar waarom zouden we ze alleen maar op Aarde bouwen, terwijl dat evenzeer op de maan of op Mars kan? Met die mogelijkheid houden onderzoekers van het Amerikaanse ministerie van Energie en NASA zich bezig.
Wetenschappers willen volgend jaar al een eerste modelcentrale voorstellen, meldt Psych.org. De centrale in kwestie zou een stuk kleiner zijn dan de centrales die op Aarde gebouwd worden. De reactor heeft ook geen koeltoren nodig en zal maar een halve meter bij zeventig centimeter groot zijn.
Het voordeel van een splijtingscentrale is ook dat er geen zonlicht voor nodig is. Een kerncentrale kan er minstens 40 kilowatt aan energie leveren. Dat is op onze planeet voldoende om acht woningen van energie te voorzien. Op de maan of op Mars zou dat volstaan om een onbemande ruimtebasis te laten functioneren. (gb) hln
Je bent politieman. Je wandelt in een afgelegen straat met je vrouw en kinderen.
Plots verschijnt er een gevaarlijk individu voor je met een mes.
Hij kijkt je recht in de ogen en brult dat hij je geld wil, terwijl hij jou en je gezin bedreigt met zijn gigantisch mes.
Jij hebt je dienstpistool bij je en je bent toevallig de beste schutter van je korps.
Je hebt slechts enkele seconden om na te denken en te reageren voordat hij aanvalt.
Wat doe je?
In Australië:
BANG!
In Amerika:
BANG BANG BANG BANG BANG BANG BANG!!
Herladen
BANG BANG BANG BANG BANG BANG BANG!!
Click click click click!
In Belgie : Vooraleer over te gaan tot actie eerst een diepgaand onderzoek uitvoeren: - Is het mes toevallig geen plastiek namaakmes? - Verkiest de aanvaller te spreken in het Arabisch, Turks, Duits, Engels, Frans of het Nederlands? - Is hij toevallig geen vreemdeling die goed geïntegreerd is maar eventjes een kleine misstap doet? - Is hij een nieuwe immigrant die niet goed weet hoe hij de politie moet benaderen? - Is het een gevangene op proefverlof die nog steeds slecht gereïntegreerd is in onze maatschappij? - Gaat dit geval niet aangemerkt worden als een racistische actie door de media? Actie: Ik zal hem dan maar eerst vriendelijk vragen zijn wapen neer te leggen en als hij niet reageert op mijn herhaald en zeer vriendelijk verzoek, dan schiet ik hem neer. DE GEVOLGEN:
In Australië:een eenvoudig proces-verbaal; een verdachte is namelijk áltijd fout. In Amerika: een verslagje door middel van een standaard invulformuliertje van één bladzijde, felicitaties en de zaak is gesloten.
In Belgie:proces-verbaal met alle mogelijke en onmogelijke motivaties waarom je hebt geschoten en of dat wel nodig was;
alsook:
- Verslag aan de korpschef. - Verslag aan de Burgemeester. - Verslag aan de Fed.Pol. - Verslag aan de Algemene Inspectie. - Inbeslagneming van je wapen. - Tuchtonderzoek. - Verschijnen voor de onderzoeksrechter. - Verschijnen voor de rechtbank als verdachte. - Klacht tegen je met burgerlijke partijstelling door de familie. - Klacht met burgerlijke partijstelling door het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racisme bestrijding (hij bleek een illegale vreemdeling te zijn). - Veroordeling wegens doodslag. - Oneervol ontslag. - Jarenlang trauma...
De Champs-Elysées in Parijs is in 2011 opnieuw de duurste winkelstraat van Europa. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van duurste winkelstraten ter wereld van vastgoedconsultant Cushman & Wakefield. Opmerkelijk: de huurprijzen voor winkelruimte op de Antwerpse Meir zijn dit jaar even hoog geworden als in de Nieuwstraat in Brussel, met name 1.800 euro/m²/jaar.
Met een huurprijs van 7.364 euro/m²/jaar, is het op de Parijse Champs-Elysées in 2011 5,3 procent duurder geworden om winkelruimte te huren. Op de Londense New Bond Street, die in 2010 de duurste Europese winkelstraat was, tel je nu jaarlijks 6.901 euro/m²/jaar neer (+4,3 procent). België daalt in de globale ranglijst van de 29ste naar de 31ste plaats, maar de huurprijzen hebben wel de globale tendens gevolgd en zijn gemiddeld met 9,8 procent gestegen in 2011.
Wereldwijd blijft de top drie onveranderd: Fifth Avenue in New York blijft voor het tiende jaar op rij (16.704 euro/m²) de duurste winkelstraat, gevolgd door Causeway Bay in Hongkong (14.426 euro/m²) en Ginza in Tokio (7.750 euro/m²).
Ondanks het economisch fragiele klimaat en het povere consumentenvertrouwen wereldwijd, ziet de retailsector de huurprijzen in 2011 toch opnieuw stijgen, besluit Cushman & Wakefield. De grootste verantwoordelijken hiervoor zijn opnieuw vooral de Aziatische landen rond de Stille Oceaan en Zuid-Amerika. De Aziatische regio rond de Stille Oceaan zag zijn huurwaarden gemiddeld verhogen met 12,2 procent. Wangfujing in Peking noteerde een stijging van maar liefst 109,5 procent, een wereldrecord. (belga/kve)
Oslo, Zürich en Genève zijn duurste steden ter wereld
Oslo, Zürich en Genève zijn de duurste steden ter wereld. Dat blijkt uit de recentste editie van een driejaarlijkse studie door de Zwitserse grootbank UBS. Brussel is de enige Belgische stad op de lijst en is goed voor de 21ste plaats.
Brussel wordt onder meer ook voorafgegaan door Parijs (12de plaats), Luxemburg (13), Londen (15) en Dublin (20), maar blijkt duurder te zijn dan Rome (22ste plaats), Barcelona (25), Amsterdam (29), Madrid (30) en Berlijn (33).
Oslo
De steden waar de hoogste lonen ter wereld betaald worden, zijn Zürich, Genève en Kopenhagen. In deze lijst staat Brussel op een niet onverdienstelijke 12de plaats, en gaat daarmee - op Luxemburg na (8ste plaats) - de hoofdsteden van onze buurlanden vooraf. Zo volgt Amsterdam op de 17de plaats, Berlijn op de 18de plaats, Londen op de 22ste plaats en Parijs op de 24ste plaats.
Wat koopkracht betreft, voeren Zürich, Sydney en Luxemburg het klassement aan. Brussel komt op de 13de plaats, net na Berlijn en voor Helsinki (14de plaats), Londen (16) en Amsterdam (18). (belga/kve)
Het vliegtuig blijft met stip het veiligste vervoermiddel. Toch is de ene vliegtuigmaatschappij de andere niet. Zet je stoel naar achter, sluit jouw ogen en laat je veilig naar je bestemming vliegen met één van deze tien airlines.
Volgens een studie van ATRA (Air Transport Rating Agency) mag Air-France-KLM zich de veiligste maatschappij ter wereld noemen. AMR Corporation (American Airlines, American Eagles) en British Airways vervolledigen de top drie. Vooral Amerikaanse en Europese maatschappijen hebben een plaatsje weten te bemachtigen in het lijstje. Enige uitzondering is Japan Airlines dat zich wist te nestelen op een mooie zesde plaats.
Het Zwitserse bureau ATRA nam vijftien criteria in ogenschouw om de top-10 samen te stellen. Zo werd gekeken naar de homogeniteit en gemiddelde ouderdom van de vloot. "Niet enkel het aantal vliegtuigongevallen is van belang maar ook technische, menselijke en organisatorische factoren spelen een rol", aldus een woordvoerder van het studiebureau. (kve) hln
Brits gevechtsvliegtuig stort neer tijdens vliegshow
Bij een militaire vliegshow in het zuid-Engelse Bournemouth is vandaag een gevechtsvliegtuig van de Britse Royal Air Force neergestort. Dat meldt de openbare omroep BBC onder aanhaling van bronnen bij de luchtmacht. De piloot van het gevechtsvliegtuig is om het leven gekomen. Dat heeft een politiewoordvoerder bekendgemaakt.
De piloot zou uit het toestel geslingerd zijn. Hij overleed ter plaatse. Over de oorzaak van de crash kon de woordvoerder geen details kwijt. Het toestel stortte neer tijdens het Bournemouth Air Festival. De andere acht jets van het team keerden veilig en wel terug. Er vielen geen gewonden onder de toeschouwers. Op de terugweg na een formatie boven zee, stortte het vliegtuig van het type Hawk T1, neer in een veld nabij de rivier Stour, zowat anderhalve kilometer van de luchthaven van Bournemouth.
De Red Arrows, de stuntformatie van de RAF, werden in 1965 opgericht. De gevechtspiloten hebben sindsdien in 53 landen hun stuntwerk vertoond. De 33-jarige verongelukte piloot vervoegde het team in de herfst van 2010. Hij is de eerste piloot van de Red Arrows die het leven laat sinds 1971, toen vier piloten stierven bij een crash in de lucht. Begin juli waren de Red Arrows nog te zien in Koksijde. (belga/dpa/tma/ddh)
Brussels Airport telde recordaantal passagiers in juli
In juli maakten 2.033.101 passagiers gebruik van Brussels Airport, de hoogste cijfers sinds 2001 en een groei van 9,3 procent in vergelijking met juli 2010. Over de eerste zeven maanden van het jaar steeg het aantal passagiers op Brussels Airport met 11,5 procent tot 10,7 miljoen in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
"De aanhoudende groei van het aantal reizigers wordt zowel gedragen door het intra-europees als het intercontinentaal vliegverkeer. Transfer en transitverkeer noteerde zelfs een groei van 29,8 procent tegenover juli 2010", aldus Brussels Airport, dat voor de sterke resultaten verwijst naar de ontwikkeling van Brussels Airlines en de Star Alliance hub op Brussels Airport. Ook het vakantievliegverkeer is weer helemaal terug na de moeilijke economische situatie van de twee vorige jaren, luidt het.
Het vrachtvolume viel in juli met 5,9 procent terug, van 41.000 ton in juli 2010 naar 38.700 ton in juli 2011. Voor de eerste zeven maanden gaat het om een daling met 1,6 procent tot 273.600 ton.
Het aantal vliegtuigbewegingen op Brussels Airport bedroeg in juli bijna 21.000, een toename van 1 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. "Deze eerder beperkte groei in vergelijking met de sterke toename van het passagiersaantal, duidt op het gebruik van relatief grotere toestellen en een betere passagiersbezetting van de vluchten", verklaart Brussels Airport. (belga/sps)
"Kwart van kinderafdelingen in ziekenhuizen in gevaar"
Zorgnet Vlaanderen, een organisatie die ruim 500 voorzieningen (algemene ziekenhuizen, ouderenzorg, psychiatrie en geestelijke gezondheidszorg) groepeert, trekt aan de alarmbel. Vanaf 2012 moet elke pediatriedienst in een ziekenhuis minstens vier voltijdse kinderartsen tellen. Dat dreigt er toe te leiden dat een kwart van de ziekenhuizen zijn aanbod kindergeneeskunde zal moeten stopzetten, schrijft Knack.
Veranderend ziektebeeld
Volgens Zorgnet gaat de verplichte inzet van vier pediaters voorbij aan de uitdagingen waarmee de kinderafdelingen in de ziekenhuizen geconfronteerd worden. Zo zit het aantal geboortes sinds 2002 in de lift en worden ziekenhuizen steeds vaker geconfronteerd met moeders die geen Nederlands spreken en niet vertrouwd zijn met de hedendaagse zorg voor zuigelingen. Bovendien verandert het ziektebeeld van kinderen.
Tekort aan kinderartsen
Die grotere en complexere 'vraag' zet het 'aanbod' onder toenemende druk. Er is een tekort aan kinderartsen. Het beroep schrikt onder meer af door de hoge belasting van wachtdiensten 's avonds en in het weekend. Het inkomen van pediaters is ook lager dan dat van andere specialisten.
Hervorming
Zorgnet Vlaanderen pleit daarom voor 'een fundamentele hervorming' en heeft een eigen 'kinderplan' uitgewerkt. Dat plan voorziet onder meer in een nieuw financieringssysteem en een 'netwerk van voorzieningen' om de taken beter te verdelen. Om in 2012 een implosie van de pediatrie te vermijden, hoopt Zorgnet Vlaanderen op steun van alle overheden voor het plan. (belga/eb)