Vliegveld Goetsenhoven
“Grietmuil” oktober 2009
Via de media vernamen wij dat het vliegveld van Goetsenhoven bij beslissing van de Minister van Landsverdediging moet verdwijnen. En dan?
Uit het Laatste Nieuws van 14 oktober 2009.
Vliegclub De Wouw zit men met de handen in het haar nu de luchtmachtbasis van Goetsenhoven moet sluiten… “Wat gaat er met de club gebeuren?” vraagt de voorzitter Theo Stockmans zich af. “Als we hier weg moeten, weten we niet waar heen… In 2011 zouden we hier precies 80 jaar zitten. Misschien stopt hier de geschiedenis van De Wouw”. De club telt vandaag om en bij de 150 leden.
Uit het Laatste Nieuws van 16 oktober 2009.
Einde Olympia Tienen nabij? Decennialang promootte René Vanderwaeren met Olympia het wielrennen in de regio. Zijn opleidingscentrum in Goetsenhoven genoot herkenning van heinde en verre. Nu zit de kloeke senior uit Kumtich met een groot probleem. De terreinen in Goetsenhoven worden binnen afzienbare tijd verkocht waardoor de club haar basis verliest. Een andere mogelijkheid is er in de streek blijkbaar niet beschikbaar… “Op het vliegveld hadden we mooie faciliteiten om de 65 kinderen veilig te laten fietsen via onze wielerschool… Weldra gaat dit dus niet meer… Op de openbare weg trainen? Nooit, dat is gewoon moordend… Op termijn is het voortbestaan van Olympia zonder meer bedreigd. Onze opzet was de jongeren te vormen, liefde voor de sport te kweken en een opvoedend element mee te geven. Dat valt nu allicht in duigen”.
Volgens Burgemeester Marcel Logist heeft de stad geen middelen om die terreinen te kopen. (Gehaald uit het Laatste Nieuws van 16 oktober 2009)
“Het stadsbestuur van Tienen beraadt zich over de verkoop van het vliegveld”, verklaart eerste schepen Katrien Partyka. “In elk geval zal de open ruimte gevrijwaard blijven. De nieuwe invulling mag geen hinder veroorzaken. We gaan na hoe de zweefvliegclub en de wielrennersschool verder kunnen werken”. (Gehaald uit het Laatste Nieuws van 20 oktober)
Hoop doet leven! Misschien komt er voor beide clubs nog een positieve oplossing uit de bus. Vraag is hoe het nu ‘witte gebied’ zal ingekleurd worden. Wordt het recreatie, industriezone, woonuitbreidingsgebied, landbouwzone…? Daar zal veel – allicht alles – van afhangen voor de beide verenigingen. Maar tevens ook voor de buurt van het vliegveld. Zou die buurt het appreciëren dat men het ganse gebied zou omdopen tot industriezone (zoals bijvoorbeeld in Bost het geval is)?
Zoals altijd is afwachten de boodschap. Zich vragen stellen mag. Antwoorden (exacte) krijgen is een mogelijkheid, maar geen zekerheid. En bij wie ligt de uiteindelijke beslissing?
WORDT VERVOLGT!
Graag uw mening a.u.b.!
|