Ticket De Lijn vanaf 1 februari per sms
BRUSSEL - Reizigers van de Vlaamse openbare vervoermaatschappij De Lijn kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoersbewijs kopen per sms.
'Door het sms-ticket in heel Vlaanderen in te voeren, wil De Lijn de verkoop op het voertuig verder verminderen en stipter kunnen rijden', zegt de vervoermaatschappij maandag. Tot nu toe is er enkel een overeenkomst met Proximus.
'DL' of 'DL120'
Reizigers die het sms-ticket willen, moeten voor ze opstappen een bestelcode sturen naar het nummer 4884. Voor een ticket van 60 minuten is de code 'DL', voor 120 minuten 'DL120'. 'Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigingsbericht dat geldt als vervoerbewijs', zegt De Lijn in een persbericht. 'Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen.'
Goedkoper dan bij chauffeur
Een sms-ticket kost 1,3 euro voor 60 minuten of 2,1 euro voor 120 minuten. Daarbij komt 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. 'Het sms-ticket is tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Het sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed.'
Proximus
Momenteel kunnen alleen Proximus-klanten een sms-ticket kopen, laat De Lijn weten. De vervoermaatschappij zegt te onderhandelen met Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem. Met gsm-operator Proximus testte De Lijn de voorbije twee jaar het sms-ticket in Antwerpen ent. 'Sinds de start in september 2007 hebben de reizigers daar ruim een half miljoen sms-tickets aangevraagd.' chc (belga)
|