Genadeslag voor Opel Antwerpen
BRUSSEL - Op een bijzondere ondernemingsraad heeft General Motors (GM) de sluiting aangekondigd van Opel Antwerpen. De productie stopt al binnen een paar maanden. Daardoor zijn 2.600 in gevaar.
In een verklaring zegt Opel CEO Nick O'Reilly dat de beslissing te sluiten 'niet lichtzinnig genomen' is. 'Ze is het ongelukkige resultaat van de huidige economische en bedrijfsrealiteit. We moeten dit nu aankondigen om een duurzame toekomst voor de Opel en Vauxhall organisatie als geheel veilig te stellen.'
Daarbij is de sluiting van de fabriek in Antwerpen 'de meest logische benadering voor de constructeur', zo klinkt het. Factoren die hier meespelen zijn de huidige capaciteitsbenutting bij de Europese fabrieken, het geplande toekomstige productgamma, de timing en de eraan verbonden financiële impact.
Nieuwe capaciteit naar Antwerpen brengen zou te duur zijn. Daardoor is afgestapt van het voornemen om Opel Antwerpen de bouw van een nieuwe SUV toe te kennen. Die wagen zou in de plaats daarvan in Korea worden gebouwd.
O'Reilly geeft aan dat de werknemers van Opel Antwerpen niets te verwijten valt. 'Ze hebben uitstekend werk geleverd in het bouwen van auto’s van prima kwaliteit'. General Motors geeft aan dat het de bedoeling is de productie in de volgende maanden stil te leggen. Daarna worden de terrein verkocht.
O'Reilly wil morgen persoonlijk overleggen met Vlaams minister-president Kris Peeters. Die geeft vanavond pas een eerste reactie op de sluiting.
Overal ontslagen
Omdat het bedrijf verwacht dat de autoverkoop misschien nooit meer klimt tot het niveau van 2007, moet Opel haar capaciteit met ongeveer twintig procent afbouwen. Ook in alle andere fabrieken zullen jobs verloren gaan, waarschuwt GM. Precieze plannen hierover zijn echter nog niet bekend.
Jobverlies
Het totale jobverlies zal ongetwijfeld een pak hoger liggen dan de 2.600 rechtstreeks bedreigde jobs. Agoria, de federatie van de technologische industrie, schat het totaal aantal bedreigde industriële arbeidsplaatsen in de regio op minimum 5.000, de jobs van de Opel-werknemers inbegrepen.
Uit een analyse van Agoria blijkt wel dat een aanzienlijk aantal toeleveranciers ook aan andere Opel-fabrieken in Europa levert. Zij hopen op korte termijn de verloren afzet door verschuivingen binnen de groep op te vangen.
Welke de gevolgen zullen zijn op lange termijn voor deze toeleveranciers blijft volgens Agoria bang afwachten. "Hoe dan ook kregen de toeleveranciers al rake klappen door de crisis in de sector, met productie- en omzetdalingen tot 40 procent als gevolg", klinkt het.
Blokkade
Sinds de ondernemingsraad gisteren werd aangekondigd, blokkeren de bonden de afgewerkte auto's op de parking van Opel Antwerpen. Geen enkele afgewerkte auto kan het fabrieksterrein nog verlaten. De blokkade gaat voorlopig verder. wle/lc/wdp (DS)
|