Documentaire: Concorde vatte vuur door band
Een amateurfotograaf kon destijds vastleggen hoe de Concorde met een brandende motor opsteeg. Enkele minuten later crashte het supersonische vliegtuig.
Enkele dagen voor op 2 februari het proces begint rond de crash van een Concorde van Air France bijna tien jaar geleden nabij Parijs, zet een documentaire van het televisiestation Canal+ vraagtekens achter de officiële bevindingen van de Franse onderzoekscommissie. Het programma is vrijdagavond te zien.
Op basis van 28 getuigenissen wijst het Air France met de vinger wat betreft de verantwoordelijkheid voor het ongeluk dat nabij de Parijse luchthaven Charles De Gaulle op 15 juli 2000 113 doden heeft geëist en dat de doodsklok heeft geluid over het Frans-Britse supersonisch vliegtuig.
Continental Airlines in beklaagdenbank De reportage sluit aan met de these van de verdediging van Continental Airlines. Die Amerikaanse luchtvaartmaatschappij zit in de beklaagdenbank terwijl Air France van alle strafrechterlijke verantwoordelijkheid werd ontheven.
Volgens het officiële onderzoek is het ongeluk te wijten aan een titanium onderdeel dat een DC-10 van Continental juist voor het opstijgen van de Concorde had verloren.
Overladen Maar Canal+ zegt dat de Concorde bijna een km voor de vindplaats van het onderdeel vuur zou hebben gevat. Een band zou beschadigd zijn geraakt toen die over een uitstulping van de piste reed. Doordat het vliegtuig overladen was en het ontbreken van een dwarsverbinding voor het parallel maken van de wielen (omdat onderhoudstechnici vergeten waren het onderdeel opnieuw te monteren) was die band aan flarden gereten.
Een waterdeflector werd afgerukt en doorboorde een tank, wat brand veroorzaakte. (afp/mvdb)
|