Glabbeek-Tienen is maanlandschapxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Winteroffensief en structureel probleem slaan diepe kraters
GLABBEEK/TIENEN - De onbetwiste gatenkampioen is de N29 in Bunsbeek. In april wordt het probleem aangepakt. Inge Bosschaerts
Wie 'slecht wegdek' zegt, zegt automatisch de N29 in Bunsbeek (Glabbeek). De gewestweg tussen Diest en Tienen moet zowat de moeder aller slechte wegen zijn. Amper een jaar na de heraanleg van de voormalige provincieweg ziet de strook tussen Tienen en Bunsbeek eruit als een maanlandschap. Diepe, gapende kraters van dertig centimeter diameter en meer dan vijftien centimeter diep zijn er eerder regel dan uitzondering. 'Een schande', vinden omwonenden en passanten.
Niet dat er niet ingegrepen werd. Ontelbare keren werden de gaten in het wegdek weer netjes opgevuld met asfalt. 'Oplapwerk', briesten ze in Bunsbeek. 'Binnen de kortste keren worden die opgevulde gaten weer stukgereden. Gevolg: de weg en het aanpalende fietspad liggen vol steengruis. Levensgevaarlijk. Fietsers schuiven er op uit en de voorruiten van wagens worden beschadigd door de opvliegende steentjes. En als je wagen dan nog niet kapot is, dan rij je de velgen wel stuk in de diepe gaten.'
Boosdoener is - uiteraard - het ongemeen zware winteroffensief van de voorbije weken. Bij regenweer komt er water in de groeven van het wegdek terecht. Als het dan ook nog eens gaat vriezen, bevriest dat water en zet het uit, waardoor er scheuren en gaten ontstaan. Maar waarom zijn de kuilen dan zo immens op de N29? 'Daar is een structureel probleem', zegt Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant.
Onderzoek heeft uitgewezen dat er een probleem is met de onderlaag en de fundering van de weg. 'De onderlaag is te vochtig en de fundering ligt verkeerd', legt De Coster uit. 'De wagens rijden met hun wielen over de rand van de onderliggende betonlaag, waardoor die afbrokkelt. Een volledige heraanleg van de N29 dringt zich dan ook op. Bedoeling is om op de strook tussen de brandweerkazerne van Tienen en de bebouwde kom van Bunsbeek de weg er volledig uit te halen en te vervangen door een nieuwe. Niet enkel het asfalt, maar ook de onderlaag en de fundering.' Minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) liet vorige week weten dat de heraanleg voorzien is voor het einde van 2010. Daarna wordt de aansluiting van de N29 met de N2 Leuven-Diest, ter hoogte van het op- en afrittencomplex van de E314 in Assent, onder de loep genomen. Ook de Diestersteenweg in Tienen, van de brandweerkazerne tot aan de Kabbeekse Poort, ligt ter studie.
|