Vlaamse Uki verovert wereld xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het is klein, geel, schattig, van kop tot teen Vlaams en met een tikkeltje geluk binnenkort populairder dan de Teletubbies en Bob de Bouwer. Uki is klaar om de wereld te veroveren.
Op 3 april start op Ketnet Uki, een nieuwe 52-delige animatiereeks voor peuters. Uki bevat alle ingrediënten om de Tik tak van de éénentwintigste eeuw te worden. Ketnet is dan ook coproducent, samen met Universal Music België. Uki is de verpersoonlijking van een peuter die verwonderd naar de wereld kijkt en in een veilige omgeving met zijn vriendjes - een egel, een konijn, een schildpad en een eend - leuke avonturen beleeft onder het wakend oog van Zon, Wolk en Maan. Uki is onzijdig, geen insect, noch een buitenaards wezen. In elke aflevering van vijf minuten komt een dag in het leven van Uki aan bod.
Ashkan Harati en Theo De Roeck van het Leuvense bedrijf Topfloor klopten vijf jaar geleden met hun idee aan bij Patrick Busschots, die hen meteen groen licht gaf. Voor de animatie gingen ze in zee met het Gentse bedrijf Creative Conspiracy. 'Er was meteen grote interesse vanuit het buitenland, zelfs van de BBC, en daardoor kregen we snel het nodige budget bij elkaar', vertelt Luc Van Driessche. 'Natuurlijk hebben we er even aan gedacht de serie in China te laten maken. Maar na enkele tests bleek dat we het best in eigen handen hielden, al is het niet evident zo'n reeks volledig in eigen land te maken. Maar we zijn van kwaliteit vertrokken. Daarna hebben we gekeken wat haalbaar was qua budget.'
Heel aaibaar
Uki werd getest in Engelse kleuterscholen. Zowel ouders als kinderen reageerden bijzonder positief. Vorig jaar won Uki al een prijs op een beurs voor tv-makers in New York. De reeks is behalve aan Ketnet en RTL inmiddels verkocht aan Finland en Portugal. Onderhandelingen met zenders in Groot-Brittannië, Denemarken, Frankrijk en Canada zitten in de afrondingsfase. 'Kindjes kijken echt gebiologeerd naar het tv-scherm als Uki verschijnt', zeggen Dirk Timmerman en Eva Boelen van Universal. 'De aaibaarheidsfactor is enorm hoog. Daarom denken we al aan dvd's, boekjes en pluches. Het is onze ambitie dat Uki minstens zo populair wordt als de Teletubbies en Bob de Bouwer.'
|