Kenny (16) is jongste piloot van België xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
SINT-KATELIJNE-WAVER - Hij was amper de luiers ontgroeid, of Kenny Tieu wist al wat hij zou worden: lijnpiloot. Nu is hij 16 en mag hij een Cessna besturen. En volgende maand legt Kenny het examen af om passagiers te mogen vervoeren, als jongste piloot van het land.
Kenny Tieu uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver is al zijn hele leven gefascineerd door vliegtuigen. Van een stipje in de lucht herkent hij bij wijze van spreken het kleinste detail. Als kleine jongen werd zijn aandacht helemaal opgeslorpt door het computerspel Flight simulator.
'Ik was dat de hele tijd aan het spelen en toen wist ik al dat ik later echt wilde vliegen', zegt Kenny. 'Het is overigens een zeer leerrijk spel, want je krijgt zo een stevige basis mee.'
'Op mijn veertiende ben ik met de opleiding begonnen aan de Free Flight Academy in Deurne. Dat was redelijk zwaar, want vliegen is voor het overgrote deel fysica. Ik moest leerstof kennen die ik op school nog niet had gezien. Ze zeggen altijd dat je goed wiskunde moet kennen, maar dat is eigenlijk niet waar, fysica is veel belangrijker. Daarnaast zijn er nog pakken leerstof waarvan je denkt dat je die toch niet nodig zal hebben, maar uiteraard is dat niet zo. We krijgen heel veel Engels, want dat is de voertaal in het vliegwezen.'
'Nu reis ik drie dagen per week met het openbaar vervoer van Onze-Lieve-Vrouw-Waver naar Deurne. Een hele onderneming die minstens een uur in beslag neemt, op zondag zelfs twee uur.'
![](http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2010/04/08/nb0804kenny.jpg.275.jpg) |
Motorpech
De opleiding is met andere woorden minstens even zwaar als zijn gewone school. 'Ik heb altijd mijn boeken van de pilotenopleiding bij voor het geval we onverwacht een uur studie hebben', zegt Kenny. 'Zo erg is het dus, dat ik op elk moment probeer te studeren. En het heeft zo zijn voordelen. Voor mijn schoolexamen aardrijkskunde heb ik niks moeten doen en toch 93 procent gehaald. Fuiven doe ik bijna nooit. Ik was provinciaal badmintonkampioen maar dat heb ik ook opgegeven. Nu ga ik bijna elke ochtend fitnessen. Als je piloot wilt worden, moet je ook fysiek in topconditie zijn.'
Op zijn zestiende verjaardag, de minimumleeftijd in België om te mogen vliegen, maakte Kenny zijn eerste solovlucht met een Cessna. 'Vliegen is de totale vrijheid', zegt hij glunderend. 'De eerste vuurdoop was direct oké. Ik kreeg motorpech. Gelukkig bleef ik kalm en heb ik het toestel veilig aan de grond kunnen zetten. Mijn instructeur Kai Vereeken was ontzettend trots. Ik vind hem overigens de beste instructeur die ik ken. Hij is lijnpiloot, van hem leer ik heel veel.'
Met de Airbus
Volgende maand begint Kenny aan het grotere werk: dan gaat hij met een tweemotorige Cessna vliegen en mag hij passagiers meenemen. 'Ik hoop dat ik enkele vrienden mag meenemen voor een vlucht naar Engeland.'
Voor zijn opleiding kan Kenny rekenen op de onvoorwaardelijke steun van zijn familie. 'Mijn ouders staan honderd procent achter mijn opleiding', zegt hij. 'Ook al is het financieel een zware dobber. De hele opleiding die ik nu afrond, kost om en bij de 16.000 euro. En dan moet ik nog aan mijn opleiding tot lijnpiloot beginnen, als ik 18 ben. Maar het zal het allemaal waard geweest zijn, als ik voor de eerste keer met een Airbus zal vliegen.'
|