Internet moeilijker misbaar dan televisie xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Voor het eerst in de geschiedenis vinden Amerikanen het internet belangrijker dan andere media zoals televisie, radio en kranten.
Van onze redacteur
Als u maar één van beide mocht overhouden, wat zou u dan opgeven, internet of televisie? Dat vroegen onderzoekers van Edison Research en Abriton aan 1.753 Amerikanen ouder dan twaalf. Die vraag stellen ze wel vaker. Hun Infinite Dial-rapport is een opvolgingsonderzoek dat al voor de achttiende keer plaatsvindt. Maar voor het eerst kwam het internet als belangrijkste medium uit de enquête. Nipt, maar toch: 49 procent zou zijn televisie opgeven, tegen 48 procent zijn internetaansluiting.
De opmars van het internet is zeer snel gegaan. In 2001 zei nog 72 procent zonder internet te kunnen leven. Toen was amper 26 procent van de ondervraagden bereid zijn tv op te geven.
Muziek
De doorsnee Amerikaan ziet het internet nu als het meest essentiële medium in het leven (42%), gevolgd door televisie (37%), radio (14%) en kranten (5%). In 2002 was dat nog de televisie, gevolgd door de radio.
Bij de generatie die ouder is dan 45 jaar houdt de televisie nog stand. Tussen 12 en 44 jaar is het echter al internet wat de klok slaat.
|
De woordvoerder van Edison Research heeft een simpele verklaring voor die evolutie. Er zijn maar weinig tv-programma's die niet op het internet te zien zijn', zegt Tom Webster.
Een andere reden is de financiële impact. Mediagebruikers berekenden dat ze voor hun pakket van televisie, internet en mobieltje tweehonderd dollar moeten neertellen. Alleen maar internet en een gsm kost minder dan de helft.
Het internet zet bij sommige leeftijdsgroepen succesvol de aanval in op de radio. Jongeren tussen 12 en 34 jaar gaan eerder op het internet op zoek naar nieuwe muziek. Bij hen valt het radiogebruik sterk terug.
Aangezien er zoveel informatie te vinden is op het internet, hebben de Amerikanen geen goed oog in de toekomst van de gedrukte media. De helft van de ondervraagden is ervan overtuigd dat kranten op termijn verdwijnen. Die overtuiging rukt bijzonder snel op. Amper drie jaar geleden was maar 27 procent van die mening overtuigd.
De breedbandpenetratie heeft haar grenzen bereikt en is al zowat vijf jaar stabiel. 84 procent van de respondenten heeft ondertussen thuis toegang tot het internet.
Daarom zoekt de mediamarkt naar openingen. 62 procent van wie over breedband beschikt, heeft ondertussen draadloos internet (wifi) thuis. Voorts zit er groei in mobiele toepassingen.
Sms'en
Voor de volledigheid voegen we er nog aan toe dat vier op tien ondervraagden een Ipod of mp3-speler heeft. Tekstboodschappen sturen is voor 45 procent een dagelijkse praktijk geworden. Vooral jongeren tussen 12 en 24 jaar sms'en er duchtig op los, bij oudere leeftijdsgroepen daalt dat aantal.
|