"Schade aan koraalrif groter dan gedacht" xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De schade die een Chinees vrachtschip toebracht aan het Great Barrier Reef bij Australië, is dan toch groter dan eerst gedacht. Door het slepen over het rif beschadigde de cargo een gebied van xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />3 kilometer lang en tot 250 meter breed.
Het Chinese vrachtschip, dat kolen vervoerde, was van de normale scheepvaartroutes afgeweken en gestrand op het beschermde koraalrif, het grootste ter wereld (foto boven: archieffoto). Het schip lekte ook 3 ton olie, en kon gisteren pas na tien dagen vlotgetrokken worden.
Eerst klonk het dat de schade nog meeviel, maar nu het schip weg is, kunnen onderzoekers zich een beter beeld vormen van de toegebrachte schade.
De Great Barrier Reef Marine Park Authority denkt dat het 20 jaar kan duren vooraleer de schade hersteld is. Wetenschapper David Wachenfield had het over "de grootste schade die hij ooit zag" aan het rif. Het onderwaterleven op het rif is op sommige plaatsen, waar het 230 meter lange schip over de bodem schuurde, helemaal vernield.
Schadelijke verfresten
Wetenschappers zijn ook bezorgd over de chemische samenstelling van de verf die op het schip is gebruikt en die werd afgeschraapt door het schuren. Duikers hebben immers vastgesteld dat sporen van de verf in de wijde omgeving van het rif te vinden zijn. Scheepsrompen worden beschermd met een speciale verf met stoffen die net verhinderen dat er zich geen schelpen of andere dingen op zouden vastzetten, en alle leven in de kiem smoren. De kwaliteit van het Barrier Reef, dat 2.000 km lang is en deel uitmaakt van de zeven wereldwonderen, gaat ook structureel achteruit door de vervuiling. De laatste 40 jaar ging ongeveer de helft van de begroeiing op het koraal verloren.
|