Mooier dan de Eiffeltoren xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
PARIJS - WIM DELVOYE BOUWT TOREN IN TUIN MUSEE RODIN Wim Delvoye werd gevraagd om zijn kunstwerken samen te brengen met de beelden van Auguste Rodin in Parijs. De blikvanger is een vier verdiepingen hoge toren die hij bouwde in de tuin van het Musée Rodin.
Het is heel onbeleefd van me, maar ik kan er niks aan doen', zo verontschuldigt Wim Delvoye zich, in de tuin van het Musée Rodin in Parijs. Ik sta de hele tijd naar mijn eigen toren hier te kijken. Echt waar: ik kan m'n ogen er niet van afhouden. Zelfs als mensen hier met me staan te babbelen, blijf ik de hele tijd naar die toren kijken. Ik ben er zó blij mee!'
De toren' is het jongste kunstwerk van Delvoye: een doorzichtig ijzeren en volledig symmetrisch bouwwerk van zo'n tien meter hoog. Een eerste versie van het werk werd vorig jaar tentoongesteld in Venetië. En nu heeft het Musée Rodin Delvoye gevraagd de toren neer te zetten in de tuin van het Parijse museum. De versie die in Venetië stond, telde vier verdiepingen', vertelt Delvoye. Voor deze expositie hebben we er twee verdiepingen bijgebouwd.
Opmerkelijk is natuurlijk dat we bovenaan zijn begonnen. We bouwen er telkens van onderen een verdieping aan.'
Met de huidige zes lagen is het kunstwerk fundamenteel veranderd. De toren is natuurlijk groter, mooier, maar ook anders, ja. Het karakter is veranderd. Toen hij in Venetië stond, had hij veel weg van een minaret; hij was bijna half-Arabisch. Er zat natuurlijk een koepel op, geïnspireerd op het parlementsgebouw in Boedapest, maar koepels bestaan niet in de gotische kunst. En met die twee nieuwe verdiepingen is het wel echt gotisch geworden. De toren groeit, maar ik weet niet in welke richting. Ik ontwerp telkens een deel, maar weet niet waar het uitkomt. In september of oktober komt de toren in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel te staan en dan bouwen we er weer verdiepingen bij. Maar waar het eindigt, weet ik niet.'
Eiffeltoren
Het Musée Rodin vroeg Delvoye om een confrontatie uit te lokken tussen diens hedendaagse kunst en de werken van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin (1840-1917). Delvoye (1965) verwierf internationale faam met verschillende opvallende projecten. Beroemd werd zijn kakmachine' Cloaca, in verschillende varianten gebouwd vanaf 2000, en in de jongste jaren ontstond ophef over zijn tatoeages van varkens.
Conservator Dominique Viéville van het Musée Rodin prijst Delvoye om zijn populaire verbeeldingskracht en wilde cultuur'. Als geen ander ondermijnt hij gevestigde kunstopvattingen door decoratie en functie uit elkaar te trekken, aldus Viéville. De toren van Delvoye is een mooi voorbeeld: ze is leeg en doorzichtig, maar sluit naadloos aan bij de skyline rondom het museum, met de Eiffeltoren en de koepel van Les Invalides.
De poort van het driehonderd jaar oude Hôtel Biron, zoals het museum officieel heet, heeft dan weer zijn hedendaagse spiegelbeeld gevonden in
Delvoye's Gate uit 2008: een sierlijke ijzeren poort. Hier is sprake van een subtiele balans tussen technische kennis en vaardigheid enerzijds, en de schijnbare lichtheid van het ontwerp anderzijds', aldus Musée Rodin. Delvoye: Het is een schaalmodel van de poort van mijn eigen Belgische atelier. Als Belg vraag ik me dan meteen af: is dat kunst, een poort? Maar ik heb hem toch maar gemaakt, ik had een poort nodig.'
En dan zijn er nog de gasflessen die Delvoye maakte in 1988, beschilderd met Griekse motieven. Dat is wel heel oud werk van me, hoor! Maar goed, ze hebben het gekozen om het naast de vazen te kunnen zetten die Rodin zelf heeft gemaakt.'
Om misverstanden te voorkomen: hij is verrukt dat hij werd uitgenodigd. Ik kwam al in dit museum als kind met mijn vader en moeder. Dus dat hier nu mijn eigen werken staan, dat is fantastisch.'
Delvoye relativeert wel zijn eigen inbreng. Een pluim voor de curator! Die heeft alles bij elkaar gebracht zoals het nu staat. Ik heb alleen maar werk in bruikleen gegeven.'
Voor zijn fans is het een serieuze expositie geworden in Parijs. Ik heb veel surrealistische werken gemaakt. Veel met humor ook ja, hoewel anderen dat wel eens overdrijven. Dan zeggen ze: dat is zeker bedoeld om te lachen? En dan zeg ik: nee. Maar hier in Parijs draait het meer om het esthetische. Die toren probeert er gewoon mooi uit te zien. Maar hij is heel optimistisch, dat wel. Een toren bouw je niet als je bang bent.'
Wim Delvoye in Musée Rodin, Parijs, tot 22 augustus.
www.musee-rodin.fr
|