Auto herstellen moet goedkoper xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Als het van de Europese Commissie afhangt, wordt het onderhoud en herstel van personenwagens een stuk goedkoper.
De Commissie kondigde vandaag aan dat ze de concurrentie wil aanwakkeren tussen onafhankelijke en door de autobouwers erkende herstellers.
"Onderhoud en herstel vertegenwoordigen 40 procent van de kostprijs van het bezit van een auto en die kosten zijn de voorbije jaren toegenomen. Dat voelen consumenten in deze crisis, temeer omdat meer oudere wagens in gebruik blijven en meer herstellingen nodig zijn", stelde eurocommissaris voor Concurrentie Joaquin Almunia.
Met aanpassingen aan de concurrentieregels, die in juni van kracht worden, wil Almunia het voor autobouwers moeilijker maken technische gegevens te weigeren aan onafhankelijke herstellers. Ook zouden herstellers makkelijker alternatieve onderdelen kunnen gebruiken. Ook wil de Commissie misbruik van garanties aanpakken. Autofabrikanten mogen de garantie niet koppelen aan de voorwaarde dat routineklussen als het verversen van de olie plaatsvinden in erkende garages. Het blijft wel zo dat herstellingen die gedekt worden door de garantie uitgevoerd moeten worden binnen het erkende netwerk.
In de autodistributie stelt de Commissie een andere tendens vast. De concurrentie is er scherp en zorgde voor dalende autoprijzen en een breder aanbod. Volgens Almunia zijn de bestaande regels te complex en beperkend en werken ze stijgende distributiekosten in de hand. Almunia stelt voor de regels na een overgangsperiode van drie jaar te vereenvoudigen. Ook wil hij autobouwers meer mogelijkheden geven om netwerken op te bouwen waarin zowel plaats is voor dealers die één merk verkopen als voor dealers die ook andere merken aanbieden.
|