Ryanair boekt weer stevige winst xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft weer winst gemaakt het voorbije boekjaar, dat eind maart is afgesloten. Voor het eerst in haar bestaan keert ze haar aandeelhouders een dividend uit. BartMoerman
Terwijl de ene luchtvaartmaatschappij na de andere verliezen moet aankondigen, pakte Ryanair gisteren uit met een winst van 305 miljoen euro. Vorig jaar moest de maatschappij nog een verlies van 169,2 miljoen euro toegeven. Ryanair kondigt ook aan dat ze heel veel cash in kas heeft. Eerst was CEO Michael O'Leary van plan daarmee tweehonderd Boeingvliegtuigen te kopen. Maar de besprekingen daarvoor werden verbroken. Daardoor heeft de maatschappij nu beslist om een half miljard euro aan haar aandeelhouders toe te kennen via een dividend van 0,34 euro per aandeel. Prompt na het bekendraken daarvan steeg de koers met zo'n 3,8 procent op de beurs van Dublin.
Een jaarlijkse traditie wil O'Leary van dit dividend alvast niet maken: 'Voor u dwaze vragen begint te stellen over onze dividendpolitiek, kan ik u nu al zeggen dat er de komende jaren geen meer zal zijn.'
Aswolkschade
Ryanair haalde het voorbije boekjaar, dat eindigde op 31 maart, 66,5 miljoen passagiers, een stijging met 14 procent. Er kwamen acht nieuwe uitvalsbasissen bij, waardoor er nu 42 zijn. Die zorgen voor 94 routes, een stijging met 284. De inkomsten gingen maar met twee procent omhoog, door de lage tarieven die de maatschappij toepast. De vooruitzichten voor deze zomer zijn op dit ogenblik niet zo goed. Ryanair hoopt dan ook dat de economie weer aan het groeien slaat, waardoor mensen weer gaan reizen. Ze hoopt tegelijk dat IJslandse vulkaanuitbarstingen niet nog meer roet in het eten gooien.
Vergoedingen
Ryanair heeft al vijftig miljoen euro uitbetaald aan vergoedingen voor de 1,5 miljoen reizigers die sinds 15 april hun reis niet konden volbrengen. De maatschappij blijft de Europese regels aanvechten die opleggen om de overnachtingen en maaltijden terug te betalen van gestrande reizigers. Ze wijst erop dat ferry's en treinen in dergelijke omstandigheden wél heirkracht kunnen inroepen. Ryanair vindt die kosten ook overdreven omdat de sluiting van het luchtruim ver buiten haar controle ligt.
|