De vliegende auto wordt toegelaten op onze wegenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Vorige week berichtten we al dat een Amerikaans bedrijf gestart was met de verkoop van een vliegende auto met inklapbare vleugels. Na de Verenigde Staten laat ook Groot-Brittannië het voertuig toe op de openbare weg. Staatssecretaris Etienne Schouppe verklaart in het Laatste Nieuws dat de vliegende auto voor zijn part eveneens past in het Belgische verkeer.
Producent Terrafugia
Het revolutionaire voertuig, Transition genaamd, ziet eruit als een erg futuristische wagen met vleugels. De besturing is volgens de Amerikaanse producent Terrafugia identiek aan eender welke andere auto of vliegtuig. "In vliegtuigmodus heeft de Transition een echte cockpit met vliegtuig-gps, noodradio en een joystick om mee te sturen," vertelt directeur Richard Gersh. "In automodus is er gewoon een gas- en rempedaal, een versnellingsbak en een stuur."
Dertig seconden
De auto omvormen tot een vliegtuig kan in slechts dertig seconden. Het is wel zo dat je niet op de snelweg kan wegvliegen als er een file is. "Met de vleugels uitgeklapt is de auto ineens 8 meter breed, wat dus niet zomaar kan op een weg. Bovendien heeft hij 500 meter nodig om op te stijgen," aldus Gersh. "We raden dus aan om vanop een luchthaven op te stijgen. Dan loop je het minste risico en dan zijn de autoriteiten ook meteen op de hoogte."
November 2011
De vliegende auto is helaas niet voor iedereen weggelegd: het techinsche hoogstandje kost een slordige 160.000 euro. Bovendien heb je een pilotenbrevet voor lichte vliegtuigjes nodig om te mogen opstijgen. Deze opleiding duurt in België zo'n twee jaar en kost 8.500 euro. Wie dit ervoor over heeft, kan vanaf november 2011 rondrijden in de Transition. Op dat moment zijn de eerste voertuigen klaar voor gebruik.
Extra regels
De Britse regering gaf nu al de toelating om ermee te rijden op de Britse wegen. En ook in België zou je de vliegende auto kunnen tegenkomen. Staatssecretaris Etienne Schouppe ziet er alvast geen graten in. "Zolang de Europese veiligheidsnormen nageleefd worden en de chauffeur alle nodige brevetten heeft om de vliegauto te besturen, kan dit voertuig voor mijn part perfect in het Belgische verkeer. We zullen dan wel moeten bekijken of er extra regels nodig zijn om de veiligheid te garanderen", besluit hij.
|